Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaksoset tulossa, nukkumisjärjestely

Lähettäjä: Kaks 
Päivämäärä:   26.10.25 10:20:06

Onko helpointa, että äiti nukkuu aluksi samassa huoneessa vauvojen kanssa ja isä toisessa huoneessa?

Re: Kaksoset tulossa, nukkumisjärjestely

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   26.10.25 10:21:04

Varmasti on isälle helpointa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.10.25 10:21:09

Onko siitä isästä siis vain haittaa vai eikö se aio ottaa osaa jälkeläistensä hoitoon?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.10.25 10:22:06

Helpointa niin lasten kuin parisuhteenkin kannalta olisi se, että isä tasavertaisena vanhempana ottaisi yhtä paljon vastuuta lasten hoidosta, kuin äitikin.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.10.25 10:25:18

Millä tavalla helpointa?

Luulisi että äidille olisi helpompaa, että se isäkin nukkuisi samassa huoneessa auttamassa jos toinen herää kun toinen on jo tissillä.

Toisaalta voi tietysti olla helpompaa tarjota isälle yöunet, jos isä sitten ottaa vastuulleen ruuanlaiton, pyykin, siivouksen ja töiden jälkeisen illan vaunulenkin 100% kun jaksaa niiden unien avulla.

Jokainen perhe ihan kokeilemalla selvittää, mikä heille helpointa. Itse olisin kaksosten kanssa varmaan alkuun kokenut että mies ylimääräisenä käsiparina makkarissa olisi helpoin.

Kaksosten kanssa on vielä se seikka, että ovatko kokonaan tissillä vai pullolla jos maito ei riitäkään. Isähän voi hoitaa alusta asti vaikka joka toisen yön ja äiti nukkuu toisaalla jos vauvat pullolla.

Lähettäjä: 000 
Päivämäärä:   26.10.25 10:25:45

On. Ei ole äidinkään etu, että kumpikin vanhempi on umpiväsynyt. Ensin kaikki valvominen ja muu uuvuttava rumba ja siihen sitten vielä väsymyksen aiheuttama parisuhdekriisi päälle, niin äkkiä ovat lusikat jaossa.

Lisäksi pienten vauvojen ruokkiminen nyt on vain ihan hirveän paljon helpompaa äidille kuin isälle.

Päivämäärä:   26.10.25 10:47:29

"Lisäksi pienten vauvojen ruokkiminen nyt on vain ihan hirveän paljon helpompaa äidille kuin isälle."

Millä tavalla jos ei imetä? Miksi oletat, että kaikki imettävät?

Lähettäjä: 000 
Päivämäärä:   26.10.25 10:50:20

"Miksi oletat, että kaikki imettävät?"

Koska tilastojen mukaan 94 prosenttia imettää.

Lähettäjä: Pippa 
Päivämäärä:   26.10.25 11:04:28

No isä jää luultavaa isyysvapaille kun vauva syntyy ja tuolloin olisi varmasti suotavaa nukkua kaikki samassa koska isähän on kotona? Vai mitä unia silloin tulee suojella?
Ja kun isä menee töihin niin eikö pysty öissä auttamaan pe-la ja la-su? Jos saa kaikki muut yöt nukkua?
Ja välillä sitä nyt menee töihin väsyneenä oli lapsia tai ei. Jos siis on joku katastrofi yö niin kai se isä voi auttaa ja mennä silti töihin?

Päivämäärä:   26.10.25 11:13:52

Ite en suostuisi yksin olemaan vauvojen kanssa kaikkia tai edes suurinta osaa öistä, ellen ole sitten yh. Mies osallistuu meillä yhtälailla öihin ja syöttöihin (jep, en imetä, ei tule maitoa eikä saatu millään nousemaan, ihminen ei ole meijerilehmä). Toki työ-öinä päävastuu on minulla, mutta nytkin esimerkiksi on ollut parin viikon vaihe ettei lapsi ole nukkunut 2 h pidempään öisin ja niitäkin pätkiä on ollut yksi per yö. Mies on "joutunut" työviikkoöinä osallistumaan.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   26.10.25 11:15:28

Varautukaa aivan kaikkeen. Itsellä kaksosarki alkoi niin, että vauvat olivat eri sairaaloissa - ja isä hoiti taaperoa.

Nukkukaa vain aluksi yhdessä, ja jos kaikki sujuu hyvin, sujukoon. Jos ei suju, ja isä käy töissä, ihmisen on pakko nukkuakin, eli silloin faija sohvalle.

Lähettäjä: Epika 
Päivämäärä:   26.10.25 11:22:23

Sehän ei ole mitään "auttamista" ja isä herää yöllä hoitamaan, vaan ihan vain sitä vanhempi huolehtii jälkeläisistä.

Kummallekin taataan kunnon unet välillä, mutta ei isällä niihin mitään etuoikeutta ole. Ehdottomasti nukkuisimme kaikki samassa lähtökohtaisesti. Sitten jos on kovin levotonta öisin, niin joku varapeti talon toiseen päähän, missä kumpikin voisi vaikka pari kertaa viikossa nukkua kunnolla.

Lähettäjä: Pöllö 
Päivämäärä:   26.10.25 12:19:13

"Sehän ei ole mitään "auttamista" ja isä herää yöllä hoitamaan"

Onhan se auttamista, jos isä käy töissä. Siihen pitäisi jäädä voimia.

Minulle on ihan turha tulla väittämään, että pikkuvauvojen hoito sinänsä olisi raskasta. Minulle se oli suoranaista lepoa työelämän rinnalla. Ainoa asia, joka siitä teki raskasta, oli väsymys, mutta siinäkin äitiä auttaa hormonitoiminta toisin kuin isää.

Me teimme kummankin lapsen kanssa niin, että minä valvoin kaksi yötä ja isä yhden. Hoitovuorossa oleva nukkui vauvan kanssa samassa huoneessa ja hoitamisesta vapaata pitävä eri huoneessa, jotta hän sai palautella väsymystään.

Sitä en ymmärrä, miksi kummankin täytyy valvoa. Hoitaja valvoo, toinen nukkuu muualla, jotta saa palauteltua.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.10.25 14:06:17

Lapset samaan huoneeseen kuin äiti että kuulee helposti kun vauvat herää.
Miksi isä pitäisi nukkua toisessa huoneessa ? Meillä lapset nukkuivat hyvin pienenä, heräsivät syömään ja taas nukuttiin. Ei häirinnyt isää.

Päivämäärä:   26.10.25 14:10:57

"Minulle on ihan turha tulla väittämään, että pikkuvauvojen hoito sinänsä olisi raskasta"

Näin sanoo helppojen lasten äidit. Ja he ovat eniten äänessä ihan joka kanavalla.

Mutta aloittaja, usko pois. Lapsi ei ole mittatilaustuote. Et voi tietää, tuleeko helppo vai haastava lapsi. Molemmat skenaariot ovat mahdollisia.

Päivämäärä:   26.10.25 14:34:58

Lähettäjä--

Päivämäärä26.10.25 10:22:06

Helpointa niin lasten kuin parisuhteenkin kannalta olisi se, että isä tasavertaisena vanhempana ottaisi yhtä paljon vastuuta lasten hoidosta, kuin äitikin.

TÄMÄ!

LähettäjäPöllö

Päivämäärä26.10.25 12:19:13

"Sehän ei ole mitään "auttamista" ja isä herää yöllä hoitamaan"

Onhan se auttamista, jos isä käy töissä. Siihen pitäisi jäädä voimia.

Meinaat, ettei kaksosten hoitoon tarvita mitään voimia?

Meillä olen imettänyt, mutta mies on yöllä hoitanut kaiken muun. Vaihtanut vaipat tarvittaessa, hytkyttänyt uneen jne. On aina ollut yhtä isossa vastuussa kuin minäkin. Totesi jo alkuun, ettei se vauvan hoitaminen väsyneenä ole yhtään sen mukavampaa, kuin töissä käyminenkään. Lisäksi on aina kiirehtinyt töistä kotiin, että saadaan taakkaa jaettua iltaisin. Ja molemmille silloin myös hetki omaa aikaa. Hänen suhtautumiseen on varmasti vaikuttanut se, että hän on tiennyt jäävänsä itsekin pitkille perhevapaille. Jos olisi odottanut minun tekevän 100%, kun hän käy töissä, olisi hänenkin pitänyt tehdä se 100% kun käyn töissä. Tiiminä ollaan aina tehty. Jos toista väsyttää, toinen ottaa enemmän vetovastuuta ja antaa toisen levätä. Toisena päivänä taas sitten toisinpäin. Nyt meillä minä olen kolmannen lapsen kanssa kotona. Olen ensimmäiset 1,5 vuotta. Sitten on vaihto ja mies jää vuodeksi kotiin. Tälläkin hetkellä minä hoidan vauvaa ja mies vahtii lapsia ja heidän kavereitaan esikoisen kaverisynttäreillä.

Lähettäjä: mE 
Päivämäärä:   26.10.25 14:57:05

Kukas Mari Eder se täällä kirjoittelee?

Lähettäjä: Sipi K 
Päivämäärä:   26.10.25 15:31:57

Aika harvoin äidinmaito riittää kaksosille.
Ja yleensä kaksosilla vielä on se nälkä samaan aikaan.

Eli vanhempien on parasta nukkua samassa huoneessa vauvojen kanssa. Ja ruokkia vauvoja yhdessä, kun näillä on nälkä.

Päivämäärä:   26.10.25 15:41:12

LähettäjäSipi K

Päivämäärä26.10.25 15:31:57

Aika harvoin äidinmaito riittää kaksosille.
Ja yleensä kaksosilla vielä on se nälkä samaan aikaan.

Eli vanhempien on parasta nukkua samassa huoneessa vauvojen kanssa. Ja ruokkia vauvoja yhdessä, kun näillä on nälkä.

Tämän tyyppiset kommentit lisäävät sitä, ettei maito riitä kaksosille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.