Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käytös buffetissa

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.10.25 10:15:31

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011583949.html

Tässä on taas esimerkki siitä, mistä täällä puhuttiin pari kuukautta takaperin.

Jos olet buffetissa, niin otat AINA uuden lautasen hakiessasi lisää. Kiitos!

Re: Käytös buffetissa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.10.25 10:17:54

Mä oon aina järkyttynyt kun näen jonkun santsaavan likaiselle lautaselle. Ja jotkut sanoo että kaikista buffettipaikoista saa kuin yhden lautasen. Ainoa tämmöinen paikka mikä tulee mieleen on S-ryhmän pizzabuffa, mutta ei niilläkään ne lautaset ole tiskin takana vaan siinä kassan vieressä tiskillä. Siitä olen aina käynyt nappaamassa uuden lautasen.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   26.10.25 10:18:44

Joo, minäkin olen raivonnut täällä usein näistä kopauttelijoista. Samoin se leipä ihan oikeasti leikataan sen paperin kanssa!

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.10.25 10:21:15

En juurikaan käy juuri siksi, että pidän buffetteja aika epähygieenisinä. Lisäksi ruoka buffassa on lähes aina heikkolaatuisempaa, kuin niissä paikoissa, missä ruoka tilataan listalta. Esim. halvat aasialaiset buffetit on hyvä esimerkki, niitä on täällä pilvin pimein, ja pääosin ovat surkeita. En myöskään halua syödä ruokaa, joka on seissyt jossain astiassa pitkään.

Lähettäjä: Hmmmm 
Päivämäärä:   26.10.25 10:22:53

Sanokaapa tämä esim. Rax pizzabuffetille. Tasan yksi lautanen saatavilla

Päivämäärä:   26.10.25 10:23:56

Tietysti siellä, missä annetaan vain yksi lautanen, käytetään sitä samaa lautasta JOS santsataan.

Päivämäärä:   26.10.25 10:24:04

Jaha, luin topikin otsikon "käytkös buffetissa" ja siksi vastasin, että en käy :D

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   26.10.25 10:34:59

Miksi pitäisi ottaa uusi lautanen kun vanhakin on vielä ehjä.

Päivämäärä:   26.10.25 10:35:42

"Miksi pitäisi ottaa uusi lautanen kun vanhakin on vielä ehjä."

No tuossa jutussahan se juuri selitettiin...

Päivämäärä:   26.10.25 10:35:58

Mies: koska siellä linjastossa ei haluta katsella toisten tiskejä eikä ainakaan ottaa ruokaa kauhalla, jota on kopautettu niihin tiskeihin.

Lähettäjä: Haa 
Päivämäärä:   26.10.25 10:49:52

Mä otan uuden lautasen jos ne ovat siinä linjaston päässä selvästi tyrkyllä, että "ota tästä puhdas". Mutta just jossain Prisman pizzabuffassa en ole kehdannut hakea kassan luota uutta, vaan olen ottanut uutta ruokaa vanhalle. Mutta minulla on sentään sellainen alkeellinen järki olemassa, etten tiputtele lautaseltani mitään jämiä linjastolle, vaan syön lautasen tyhjäksi ennen uutta satsia. Enkä myöskään koskettele omaa lautastani ruuanottovälineillä. Vaan ehkä jatkossa täytyy hakea aina uusi lautanen ihan esimerkin vuoksi.

Lapsena ärsytti vanhempien ainainen nalkutus hyvistä tavoista ja jatkuva "tee näin, tee noin, älä tee niin", mutta näin aikuisena totean että se oli oikeasti ihan hyväksi. Eivät lapset opi ajattelemaan jos vanhemmat eivät opeta, ja sitten heistä kasvaa ajattelemattomia aikuisia.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.10.25 10:50:22

Luulen että aika moni samalle lautaselle santsaava ajattelee olevansa kohtelias kun säästää tiskiä. Siksi buffettilinjastolla voisi olla selvä kyltti lautasten kohdalla, jossa ihan pyydetään hygienia syistä ottamaan aina uuden puhtaan lautasen santsikierrokselle. Tietenkin niitä pöpöjä tulee kauhanvarsista, ovenrivasta, tuoleista, pöydistä, ilmasta ja vaikka mistä jos yleensäkään lähtee ihmisten ilmoille.

Itse tykkään käydä nimenomaan buffeteissa. On kiva kun voi ottaa monenlaista herkkua ja syödä vähän tai paljon. Valmiit annokset ovat yleensä liian isoja ja ruuan jättäminen tuntuu pahalta. Yleensä täytän mahani melkein niillä ihanilla salaateilla ja lämmintä ruokaa haen vain miniannoksen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.10.25 10:54:25

Mä oon aina tehnyt näin mutta oon huomannut että monissa buffeteissa olen ainoa joka niin tekee.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   26.10.25 10:55:56

Kuin moni desinfioi kätensä? Entä lisää hakiessa? Löytyykö edes desiä?
Oon pitäny itsestäänselvyytenä, ettei omaan lautaseen kosketa... haen likaiselle riippuen mitä haen. Se juomajuttukin yököttää, mihin työnnetään mukilla.

Päivämäärä:   26.10.25 10:58:25

Aidan: minä pesen tai desinfioin.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   26.10.25 11:05:24

Linjastoon voisi laittaa ihan oman santsilautas pinon ja merkitä se myös.

Päivämäärä:   26.10.25 11:07:56

Miksei voi käyttää ihan niitä samoja pinoja kuin ensimmäiselläkin kierroksella? Vai pitääkö niiden olla likaisia vai mitä ihmettä...?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.10.25 11:08:00

"Miksi pitäisi ottaa uusi lautanen kun vanhakin on vielä ehjä"

Etkö sinä ymmärrä hygieniasta vai etkö välitä?

Juuri näiden nimimerkin Mies kaltaisten "ai miksi pitäisi" -moukkien takia en käy buffeteissa. En halua muiden suusta pöpöjä ruokaani.

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   26.10.25 11:08:08

No enpä oo ennen aatellu että pitäis ottaa aina uusi lautanen..Enkä kyllä kopauttele kauhalle lautasta, en puhdasta enkä likaista.

Päivämäärä:   26.10.25 11:14:01

"Enkä kyllä kopauttele kauhalle lautasta, en puhdasta enkä likaista"

Ne muut siellä eivät tiedä tätä joten aiheutat muissa asiakkaissa inhotusta likaisen lautasesi kanssa. Lisäksi et välttämättä itse huomaa, että kauha koskee lautaseesi. Ja ylipäänsä se nyt vain on törkyisen näköistä tuoda se likainen lautanen siihen, se ei kuulu hyviin tapoihin. Mikä siinä on niin vaikeaa ottaa uusi?

Päivämäärä:   26.10.25 11:21:05

"Sanokaapa tämä esim. Rax pizzabuffetille. Tasan yksi lautanen saatavilla"

Rax on muutenkin epäsiisti paikka. En ylipäänsä ymmärrä miten aikuiset ihmiset onnistuvat saamaan syödessään aikaan sellaiset sotkut kuin siellä on pöydissä. Olen joskus tilannut sieltä pizzan mukaan ja kun katselin sitä buffettia ja ravintolasalia niin eipä tehnyt mieli jäädä sinne syömään.

Päivämäärä:   26.10.25 11:42:39

"Sanokaapa tämä esim. Rax pizzabuffetille. Tasan yksi lautanen saatavilla"

Rax on muutenkin kaikista buffeteista surkein, lautaset on piilossa sen hirvittävän suuren riskin takia ettei joku käy vaan nappaamassa lautasta ja mene pokkana maksamatta ottamaan ruokaa. Eihän ne Raxissa meinaa saada niitä ruokia tarjolle sitä tahtia kun sitä menee.

Mieheni on pienessä ravintolassa töissä ja ammattitiskikoneet on vähän eri luokkaa kuin kotona käytettävät. Jo tuon pienen ravintolan pieni tiskikone pystyisi pesemään 1600 lautasta tunnissa. Eli ei tarvitse juntteilla tiskikuormaa säästääkseen eikä kehtaamisen takia ylläpitää huonoa hygieniaa.

Ja vaikkei lautaselle kopauttelisi ja vaikka esim. kauhoihin koskeminen on myös epähygieenistä, niin joistain hyvistä tavoista kannattaa pitää kiinni eikä käyttäytyä kuin barbaari.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   26.10.25 11:43:50

Buffet-ravintoloissa ei koskaan yle kovin hygieenistä. Se on hyväksyttävä, jos sellaisessa syö.

Ruoan ottajien käsistä, vaatteista ja oikeastaan koko yläkropasta varisee aina yhtä ja toista tarjoiluihin. Ja koko linjasto kerää vähitellen bakteereja, vaikka käsiä desinfioitaisiin. Sitten pöydissä, tuoleissa, ovenkahvoissa jne. on bakteereja. Ja siinä puhelimessa tai muussa maksuvälineessä. Lautasen vaihtaminen ei juurikaan auta.

Buffeteissa ei juurikaan altistu tartuntataudeille sen enempää kuin muuallakaan. Ruokamyrkytyksetkin ovat onneksi harvinaisia.

Vaikkapa se norovirusta kantava levittää viruksensa kaikkialle missä kulkee ja koskee. Eli hänen kanssaan jo samassa tilassa olemalla altistuu käytännössä. Tämä voi tapahtua pöytiin tarjoilussakin. Elämä on vaarallista.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   26.10.25 11:48:46

"Ne muut siellä eivät tiedä tätä joten aiheutat muissa asiakkaissa inhotusta likaisen lautasesi kanssa."
Harva siellä muitten lautasia vilkuilee :D

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   26.10.25 11:52:28

Outo ohje.
Ikäänkuin ne ottimet ja muut kaikkien kosketeltavissa olevat ruokailuvälineet yms ei olisi täynnään ihmisten pöpöjä.
Olen ollut moukka ja hakenut täytettä vanhalle lautaselle. Eri asia, jos otan kala- ja liha-annokset niin eri lautasille.
Tästedes korjaan tapani. Sehän säästää myös ylensyömistä, kun ei kehtaa vaikka työpaikkaruokakassa kasata lautaskerroksia aina kun käy hakemassa ne 2 lihapullaa lisää.

Päivämäärä:   26.10.25 11:56:20

No siksi ne kädet pestään ja desinfioidaan aina ennen ruuan ottamista ja sen jälkeen.

Päivämäärä:   26.10.25 12:05:08

"Harva siellä muitten lautasia vilkuilee :D"

No eihän sitä voi olla huomaamatta jos on itse ottamassa ruokaa ja joku on siinä samassa jonossa töhräisen lautasensa kanssa.

Lähettäjä: Hahaa 
Päivämäärä:   26.10.25 12:21:40

Itsehän koskettelen huvikseni niitä ruokia sormilla.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   26.10.25 12:24:10

Olen asunut pöpökammoisen kanssa samassa taloudessa.

Itse en kyllä ymmärrä tämän tason varomista. Kädet pestään vessasta tai eläinhommista tultua, mutta samaa lautasta voin kyllä käyttää. En ole huomannut käsien desifointia suorittavan kuin äärimmäisen harvojen ihmisten. Kyllä ne pöpöt tarttuu muutenkin. En varo, mutta en myöskään sairasta mitään tarttuvia tauteja.

Sen ymmärrän, jos syöpähoidot tms. menossa.

Päivämäärä:   26.10.25 12:29:29

” No enpä oo ennen aatellu että pitäis ottaa aina uusi lautanen..Enkä kyllä kopauttele kauhalle lautasta, en puhdasta enkä likaista.”

Sama.

Päivämäärä:   26.10.25 12:36:52

Kuulkaas kun ei kyse ole vain siitä, että pelättäisiin jotain tautia, vaan myös siitä, että tuollainen tapa on ällöttävää. Mikä siinä on, että sellaisille normaaleille siisteille käytöstavoille nykyään nauraa moni ja pitää niitä jonain turhuutena? Jotkut vielä uhmaikäisen lapsen lailla ilkkuvat, että tästedes alkavat ihan tarkoituksella tehdä jotain mistä on sanottu ettei pitäisi tehdä.

Lähettäjä: Muimi 
Päivämäärä:   26.10.25 12:38:21

Aivan turhaa ja järjetöntä ja myöskin epäekologista käyttää buffetissa sen 2-4 lautasta per hlö.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   26.10.25 12:46:54

Eniten ärsyttää buffeteissa se kun en jaksa syödä niin paljon kuin monet muut ja maksan silti saman verran.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.10.25 13:23:53

Niitä pöpöjä tarttuu jo siinä vaiheessa kun avaat oven koskien kahvaan. Maksat kirtilla ja joudut näpyttelemään tunnusluvun, koket salaattikadtike pulloon,.

Päivämäärä:   26.10.25 13:48:41

Ilmassa niitä pöpöjä vasta leijuukin.

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   26.10.25 13:53:35

Miten pizza Raxit on saaneet toimia vuosia niin että jokainen saa yhden lautasen. Normaalia on osata laittaa ottimilla lautaselle lisää ruokaa, ei pyyhkiä lautasta ottimilla. No, jokainen voi olla syömättä puffassa, laivalla tai hotellin aamupalalla jos toisten ihmisten käytös on vastenmielistä. Voi mennä sellaiseen ruokailuun jossa ei tätä ongelmaa ole. Toisia ihmisiä ei puffasta voi poistaa.

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   26.10.25 14:01:12

Harvoin käyn buffetissa ja täytyy myöntää että sille samalle lautaselle santsaan. Eipä oo tullut mieleenkään että ei ole hyväksyttävää. Enpä siis ole osannut katsoa inhoten muita samalle lautaselle santsaajia. :D vähemmän tiskiähän siinä tulee kun käyttää samaa lautasta kuin että käyttäisi vaikka neljä lautasta.

Päivämäärä:   26.10.25 14:11:35

"Enpä siis ole osannut katsoa inhoten muita samalle lautaselle santsaajia. "
En minäkään. :D mutta tietääpä jatkossa mulkoilla vihjailevasti muiden lautasia oman likaisen lautasen takaa :D

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.10.25 14:19:46

Edellisen topicin jälkeen katselin ympärilleni omassa lähibuffetissa Vantaalla ja uudelleen Portugalissa ja kaikki mätti samalle lautaselle ellei lautanem ollut likaantumut. Taitaa ruokien ottimet ym. olla pöpösempiä kuin lautaset.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   26.10.25 14:24:43

Jo on taas bakteerikammoset äänessä. Miten ihmeessä kaikki on täynnä bakteereja ja pöpöjä jotke lentelee ylävartalosta buffet ruokiin? Oikeen kerrostuu siihen kuumien kermaperunoiden päälle. Ihmisen hengityksen mukana kariespöpöt leijuu monen metrin päähän myrkyttäen kaiken mihin osuu. Pitää desinfioida kädet, kauhat, haarukat, lautaset ja kengänpohjat. Oon ikäni tallilla kuljenu ja jopa tallissa syöny eväitä, hui kauhia ja vieläkin oon hengissä.

Lähettäjä: IL/IS 
Päivämäärä:   26.10.25 14:27:00

Äh, no voi viddu, miksen huomannut tätä ennenkuin pistin oman ketjun pystyyn...

Lähettäjä: IL/IS 
Päivämäärä:   26.10.25 14:31:45

"Luulen että aika moni samalle lautaselle santsaava ajattelee olevansa kohtelias kun säästää tiskiä."

No minä. Ja buffa jos mikä kuitenkin on hieman epähygieninen paikka. Ja kerran ojensin miestäni kun ABC:llä hän otti tomaattiottimilla kurkkua. Sanoin, että hei noille on omat ottimet, jotkuthan ovat myös aivan vi-tun allergisia tomaatille. Niin oli ihan sama sille. Just.

Bakteerikammoisten kannattaa kyllä tehdä itse ruokansa ja syödä kotona.

Päivämäärä:   26.10.25 14:32:41

Eiköhän siellä saa jokainen maksanut syödä.

Päivämäärä:   26.10.25 14:35:45

Bakteerikammoiset pysykööt kotona. Ilmassa leijuu pöpöjä. Teillä pitäisi olla joku kupla missä rullatte eteenpäin julkisilla paikoilla.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   26.10.25 14:37:42

Onko tällainen sääntö ollut pitkäänkin, vai onko koronan jälkeen keksitty?

Päivämäärä:   26.10.25 14:54:36

Ihan on ollut aina tämä sama tapa.

Päivämäärä:   26.10.25 14:57:13

Kyllä minulle on pienestä pitäen opetettu, että otetaan uudet lautaset.

: pysy sinä vaan kotona, jos sinulla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Varmaan pieret siellä jonossa jalkaa nostellen.

Päivämäärä:   26.10.25 14:57:47

Rikulle ja muillekin sivistyksenä otos Ylen elävästä arkistosta vuodelta 65:

https://www.facebook.com/share/v/17WKsRBpa7/

Päivämäärä:   26.10.25 14:59:07

Ja luulin, että on jo kaikille lapsena opetettu sama, mutta ilmeisesti ei.

Päivämäärä:   26.10.25 15:11:05

"Rikulle ja muillekin sivistyksenä otos Ylen elävästä arkistosta vuodelta 65:"

Tuo on selvä kuten videossa mainittiin, että alkuruoka ja pääruoka omilla lautasillaan, mutta se, että santsaus myös uudelle.
Sitä ei ole minulle opetettu. Ei kotona, eikä koulussa.
Enemmänkin olisi tullut torut, jos lisää hakiessa vaikkapa koulussa olisi ottanut uuden lautasen.

Ei kyllä silloin, kun olin lapsi montaa kertaa buffetissa käytykkään. Oikeastaan vain laivalla.

Mutta ei tuossa videossa kysymykseeni vastattu.
Eli onko tämä uusi lautanen lisää hakiessa uusikin juttu?

Lähettäjä: Sisu 
Päivämäärä:   26.10.25 15:12:40

Otan tosi vähän kerralla ja tarjoilijat aina katsoo pitkään kun mulla pöydässä 3-4 lautasta, heille ei kai ole kerrottu miten buffassa menetellään, on jopa huomautettu, että voi syödä samalta lautaselta.

Päivämäärä:   26.10.25 15:17:04

Olispa kiva, että siellä buffassa olisi tarpeeksi henkilökuntaa, joka ne astiat kerää tai selkeä piste, johon astiansa palauttaa. Olisi ylipäätään henkilökuntaa, joka siisti pöydät, ei kiinnosta toisten murujen keskellä syödä. Kerran jouduin eräässä kahvilassa tiskillä sanomaan, että tulisin kyllä mielelläni mutta heillä ei ole yhtään vapaata pöytää. Jokaisessa pöydässä oli edellisten asiakkaiden astiat.

Päivämäärä:   26.10.25 15:37:14

Riku, aina uusi lautanen. Kuten videossakin sanotaan, vaikkeet sitä sisäistänyt.

Päivämäärä:   26.10.25 15:39:38

"Kuten videossakin sanotaan,"

Nyt on mennyt minulta ohi. Missä kohtaa?
Videossa kerrotaan vain että alkuruoka ja pääruoka omille lautasille.
Santsaamisesta ei puhuta mitään.

Lähettäjä: helmi 
Päivämäärä:   26.10.25 15:42:58

Tapelkaa, saatte tupakkaa.

Päivämäärä:   26.10.25 15:44:17

Riku, järkeä saa käyttää, mutta jos on lusikalla annettu, ei. Voi kauhalla vaatia.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   26.10.25 15:44:21

Yllätys että ne on just ne tietyt nimimerkit jotka ainoina tietää tämän säännön ja että näin se on aina ollut :D

Päivämäärä:   26.10.25 15:46:13

Mie, ei tämä mikään erityinen tieto ole, normaali käytöstapa. Löytynee ihan käytöksen kultaisesta kirjastakin, jos lähdet asiaa etsimään.

Lähettäjä: Huh huh 
Päivämäärä:   26.10.25 15:46:36

Ne monet paikat missä palautetaan astiat tiettyyn paikkaan niin ei meinaa aina mahtua se yksi ruoka+ jälkkärilautanenkaan, mites sitten kun kaikki palauttaa niitä sen neljä kertaa enemmän:D

Päivämäärä:   26.10.25 15:47:05

Eli kyseessä on vain paikallinen tapa, joka koronan jälkeen on levinnyt, kun ei kerran asiallista vastausta tule.

Päivämäärä:   26.10.25 15:47:29

Astiat jätetään pöytään, mistä Ällö käy ne keräämässä.

Lähettäjä: Cesar 
Päivämäärä:   26.10.25 15:48:27

Joo ei varmasti paikan pitäjä hyvällä katso jos ennen on lähtenyt pöydästä neljän pääruokalautasen kanssa ja jatkossa 16 lautasta per pöytä!

Päivämäärä:   26.10.25 15:50:35

-, en työskentele buffetissa. Ja jos työskentelisin, niin todellakin uusi lautanen aina.

Riku, jos et käytöstapoja tiedä, niin noottia vanhemmillesi. Nämä on jo lapsille tuttua juttua.

Lähettäjä: Öllö 
Päivämäärä:   26.10.25 15:51:47

Jos tämä olisi ihan SÄÄNTÖ tai OHJEISTUS niin lukisi varmasti buffettien yhteydessä.

Päivämäärä:   26.10.25 15:53:03

Sitten siellä pitäisi lukea myös: pese kätesi, älä huuda, älä töni, älä sylje, älä piere, muista maksaa jne.

Päivämäärä:   26.10.25 15:53:10

"Joo ei varmasti paikan pitäjä hyvällä katso jos ennen on lähtenyt pöydästä neljän pääruokalautasen kanssa ja jatkossa 16 lautasta per pöytä!"

Oletpa typerä. Se on ihmisten työtä hoitaa ja siivota ne pöydät. Aivan sama, onko lautasia 1 tai 10. Hygieniasyistä biitä lautasia EI käytetä uudelleen!

Päivämäärä:   26.10.25 15:54:13

Öllö, käytöstavat on opetettu jo lapsena. Zäkä tuossa hyvin jo kertoikin.

Lähettäjä: Cesar 
Päivämäärä:   26.10.25 15:54:38

"Oletpa typerä. "
Typerä ihminen kutsuu muita typeräksi.
Mikään keskustelu ei siihen oikeuta, tuntee sitten olevansa itse oikeassa tai väärässä.

Päivämäärä:   26.10.25 15:55:12

"Riku, jos et käytöstapoja tiedä, niin noottia vanhemmillesi. Nämä on jo lapsille tuttua juttua."

Kasvaneet horsmaa jo vuosia, mutta ei tuossa videossa edelleenkään neuvota lisää hakiessa ottamaan uutta lautasta.
Eli kyseessä taitaa olla vaan koronan jälkeinen bakteerikammo.

Lähettäjä: Huihai 
Päivämäärä:   26.10.25 15:55:57

"Sitten siellä pitäisi lukea myös: pese kätesi, älä huuda, älä töni, älä sylje, älä piere, muista maksaa jne."
Mikään noista ei ole erikseen kielletty.
Kassan luona on hinta ja maksutavat, riittää varmasti normaalille ihmiselle.

Päivämäärä:   26.10.25 15:56:36

Videossa ei kerrota sitä, koska oletetaan, että on jo syöty riittävästi kahdella hakukerralla. Jos et ymmärrä kontekstia, niin vaikea se on sitä sinulle vääntää rautalangastakaan.

Päivämäärä:   26.10.25 15:56:51

"Nämä on jo lapsille tuttua juttua."

Minäkin ihmettelen tätä, että eikö ihmisille ole opetettu käytöstapoja vai eikö niistä vain piitata. Ja kun se asenne on muutenkin nykyään monilla sellainen, että oikein ylpeillään että "öhö öhö, minäpä teenkin näin, pysykää te kotona jos ette tykkää".

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   26.10.25 15:57:46

Ensin kylmiä kaloja niin en siihen sillinmakuiseen lautaseen ottaisi
seuraavia ruokia
hygieniakin tietenkin estää

Päivämäärä:   26.10.25 15:59:02

. , kyllä minuakin hävettäisi julistaa käytöstavattomuuttaan.

Lähettäjä: Tupu 
Päivämäärä:   26.10.25 16:01:25

Eipä auttanut palaute Kuopiossa edes henkilökunnalle tunnetun ketjun pizzapaikan buffapöydässä: asiakkaat heittävät ottimet suoraan pizzan päälle mukaan lukien luonnollisesti kahva johon jokainen on asiakas koskenut. Huomautuksesta henkilökunnan jäsen vei pizzan ja ottimen pois. Ei tietoa toiko kylmästi saman pizzan osat myöhemmin takaisin. En yhtään ihmettilisi vaikka olisi näin tehnyt, sen perusteella miten suhtautui jatkossa.

Jöinpä sitten asiakkaana seuraamaan tilannetta. Kannatti: Ei mennyt kuin hetki, kun sama henkilökuntaan kuulunut henkilö kylmästi nosti ottimet uimasta toisen pizzan päältä ja asetti pizzan viereen buffaplydässä. Eli asiakkaan puuttumisella epähygieeniseen havaintoin vain muutama minuutti sitten ei ollut mitään väliä. Olisi pitänyt vaatia esimiestä paikalle tuossa kohdin...

Eli asiakkaan syövät tuolla järjestään muiden asiakkaiden rähmäkäsilään kaikenmaailman akteeteja sisältäviä pizzoja... Eikä henkilökunta ilmeisesti välitä tuon taivaallista. Lienee hygieniapassikaan kunnossa?

Päivämäärä:   26.10.25 16:06:26

Tupu, valitettavasti hyvää henkilökuntaa on haastava saada. Ja kauempana pk-seudusta vielä vaikeampaa, kun tarjontaa on entistä vähemmän.

Päivämäärä:   26.10.25 16:07:36

Hirveät kipinät aivan normaalista kysymyksestä.
Vastaukseksi tulee video jossa ei kysymykseen vastata niin alkaa nimittely.

Päivämäärä:   26.10.25 16:08:44

Riku, kertaatko, miten olen ketään nimitellyt?

Päivämäärä:   26.10.25 16:09:14

>oletpa typerä

Lähettäjä: pate 
Päivämäärä:   26.10.25 16:10:05

Höpö höpö, samalta lautaselta voi syödä. Enemmän bakteereja leviää hengitysilmassa.

Päivämäärä:   26.10.25 16:10:14

-, totta, on typerää julistaa omaa käytöstavattomuuttaan.

Päivämäärä:   26.10.25 16:16:56

Täällä Ällö passaa käytöstavoista ja samaan syssyyn nimittelee ( ja vähättelee) muita. On kyllä niin kaksinaamaista touhua nyt.

Päivämäärä:   26.10.25 16:17:34

HuoHai, lapsena kyllä opetettiin, miten buffetissa käyttäydytään. Eikö sinulle?

Päivämäärä:   26.10.25 16:21:05

"Riku, järkeä saa käyttää, mutta jos on lusikalla annettu, ei. Voi kauhalla vaatia."
Ja muutenkin julistat minut sivistymättömäksi.
Mutta näytä nyt se sääntö, jossa kerrotaan lisää hakiessa ottamaan uuden lautasen, vaikka siitä käytöksen kultaisesta kirjasta, kun videosta ei ollut apua.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   26.10.25 16:23:17

Onpas hämmentävää että on näin paljon ihmisiä joille ei tätä alkeellista käytöstapaa ole opetettu jo lapsena.

Tää ketju on nyt mennyt bakteerijankkaamiseen puolesta ja vastaan, ja siinäkin toki pointtinsa.

Mutta pääpointti on nähdäkseni se, että tämä tieto kuuluu ihan yleissivistykseen ja hyviin käytöstapoihin, itsellenikin opetettiin tämä jo alakouluikäisenä (ei selitetty pöpöistä, vaan hyvistä tavoista).

Mutta tämä keskustelu selittää sen miksi näkee aika paljon junttipullia törsteisille lautasille santsaamassa.

Päivämäärä:   26.10.25 16:23:45

Minulla ei ko kirjaa tässä ole, voin toki käydä kirjastosta lainaamassa. Järjen pitäisi jo sanoa, miksi uusi lautanen otetaan.

Päivämäärä:   26.10.25 16:25:56

Uskaltaakohan nämä pöpöjä pelkäävät ottaa kaupassa paistopistetuotteita?

Ja voi kauheata. Ihmiset pieree. On jo aikoihin eletty! Muumit kunniaan!

Lähettäjä: helmi 
Päivämäärä:   26.10.25 16:26:58

Superkyyppari Ällö. Näitä pitäis olla enemmän.
Vai ei??

Päivämäärä:   26.10.25 16:27:32

mulla tulee se 6 lautasta yleensä buffassa.
eka lautasellinen pikku nokareita sitä tätä tsekatakseni miltä maistuu tykkäänkö.
syön silti kaikki ne pikku nökköset.
toka kierros alkupalaa, salaattia patonkia esim.
pääruoka kalapainotteista jos on esim eka kierros hiukan lohta
toka hiukan katkissalaattia
kolmas hiukan graavia.
jos lätkisin ne kaikki kerralla lautaselle tulisi hävikkiä taatusti. näin pystyn reagoimaan kuinka täynnä olen ja mitä vielä haluan.
saa sitä lautaspinoa kauhistella mutta mun tapa näin.

Päivämäärä:   26.10.25 16:27:34

>ihmiset pieree

Paitsi naiset ei – eikä kakkaa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   26.10.25 16:27:46

En ole bakteerikammoinen mutta otan aina uuden lautasen kuten tapoihin kuuluu. Olen kotoisin maalta pienestä kunnasta, meillä oli lehmiä eikä mitään fiiniä väkeä oltu. Mutta silloin harvoin kun jossain käytiin (kerran vuodessa ruotsinlaivalla tai Edenissä äitienpäivälounaalla) niin jo silloin 30v sitten mulle opetettiin ettei oteta samalle lautaselle lisää! :D

Päivämäärä:   26.10.25 16:28:11

Nyt olisi kyllä ihan oikeasti Ällöllä aika tarkistaa ne käytöstavat joista niin kovasti paasaa. Lue vastauksesi ja mieti hetki ovatko ne tosiaan asiallisia ja normien mukaisia? Noinko vanhempasi sinut kasvattivat?

Päivämäärä:   26.10.25 16:31:08

"Noinko vanhempasi sinut kasvattivat?
Hyvä näpäytys takaisin.

Päivämäärä:   26.10.25 16:31:32

Tai äiti kasvatti.

Päivämäärä:   26.10.25 16:32:31

... ,vanhempani opettivat käytöstavat ja etiketin. Eivätkö sinun?

Päivämäärä:   26.10.25 16:32:39

Kyllä on nykyihmiset kovin vieraantuneita luonnosta, jos pieni paukuttelu jossain ruokajonossa niin yököttää ja kädet pitää pestä ennen ja jälkeen linjaston.

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   26.10.25 16:33:29

"Kyllä on nykyihmiset kovin vieraantuneita luonnosta, jos pieni paukuttelu jossain ruokajonossa niin yököttää ja kädet pitää pestä ennen ja jälkeen linjaston."
Niinpä. Eikä sais muka huutaakaan.

Päivämäärä:   26.10.25 16:33:38

Ällö, mä katsoin videon eikä siinä mainittu latasen vaihtamisesta muuta kuin että kuka viitsii syödä silliltä maistuvalta lautaselta pääruokaa.

Turha vetää siihen "kontekstia". "Videossa ei kerrota sitä, koska oletetaan, että on jo syöty riittävästi kahdella hakukerralla. Jos et ymmärrä kontekstia, niin vaikea se on sitä sinulle vääntää rautalangastakaan."

Miten niin oletetaan? Kuka olettaa? Se isi?

Päivämäärä:   26.10.25 16:35:25

Cowgirl, aika surullista, jos sinullekin käytöstavat ovat tuntemattomia. Ei baarissakaan lasketa juomaa jo käytettyyn lasiin, kun on riski, että siitä päätyy pöpöjä hanaan. Aina uusi lasi, vaikka asiakas ja juoma olisi sama.

Päivämäärä:   26.10.25 16:36:21

"Ja voi kauheata. Ihmiset pieree. On jo aikoihin eletty! Muumit kunniaan!"

Mikä tämän kirjoituksen pointti oli? Sekö, että pitäisi vielä alkaa estottomasti piereskelemäänkin missä tahansa? Kyllä vain, jokaiselta erittyy suolistokaasua, mutta terve ihminen kyllä pystyy jollain lailla kontrolloimaan missä sitä päästää ulos.

Ihanko todella täällä moni on sitä mieltä, että olisi parempi jos kaikki meistä vain pierisivät vaikka ruokapöydässä, sylkisivät, yskisivät suu auki muita päin, kaivaisivat nenää, kävisivät vessassa pesemättä käsiä ja sitten klähmisivät niillä käsillä ruokia ja mitä nyt vielä? Koska siltähän tuo kuulostaa.

Lähettäjä: Tuopponen 
Päivämäärä:   26.10.25 16:38:31

"Ei baarissakaan lasketa juomaa jo käytettyyn lasiin, kun on riski, että siitä päätyy pöpöjä hanaan. Aina uusi lasi, vaikka asiakas ja juoma olisi sama."
Tapahtumissa nykyään usein maksetaan tuopista pantti. Voit käyttää samaa tuoppia tai vaihtaa sen välillä uuteen .

Päivämäärä:   26.10.25 16:38:57

Ja "yllättäen" ylilautaviiva taas suosikkiaiheensa kimpussa, tämä ylilautaviiva, joka itse elää kuin sika lätissään mutta naisia pitää muovinukkeina joilla ei ole ruumiintoimintoja ollenkaan.

Päivämäärä:   26.10.25 16:40:51

On myös eri asia ruokailla laivan buffetissa (joo, jätän lautasen pöytään, koska siellä on henkilökuntaa, joka raivaa) kuin lounaskuppilassa, jossa EI ole henkilökuntaa raivaamassa.

Lapsena, kun on paremmissa paikoissa käyty syömässä, on toki ollut selvää, että jos on henkilökuntaa, uusi lautanen otetaan.

Sanotaan sitten vaikka että o tempora, o mores, kun lounaskuppilaan ei saa henkilökuntaa raivaamaan astioita entisten tieltä.

Lähettäjä: Päriskello 
Päivämäärä:   26.10.25 16:50:26

Miten voitte lainata kirjastosta kirjoja joita on käsitellyt kaiken maailma täynnä kourat? (jos siis kirjasto palveluitakäytätte.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.