Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "En VARMASTI ikinä halua lapsia!"

Lähettäjä: Hahaa! Ihanaa! 
Päivämäärä:   26.10.25 08:07:47

Näin siskoni hoki yli 10v ajan ja nyt on 40v ja toivotusti raskaana! Ai että tekis mieli sanoa: "Mitä minä sanoin!?", mutta en sano vaan sen sijasta iloitsen täällä! Itsellä 2 lasta ja ihanaa että siskonikin tuli järkiinsä ja saa kokea tämän saman rakkauden!🥰
Siitä teille 20-30v, jotka ei "ikinä" halua lapsia. Kyllä se mieli vielä muuttuu!😆🥰

Re: "En VARMASTI ikinä halua lapsia!"

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   26.10.25 08:09:51

Ihmisellä on täysi oikeus muuttaa mieltään. Voi myös olla, ettei lapsia ole aikaisemmin vain kuulunut, ja on ollut helpompi sanoa, ettei niitä halua, koska jotkut ihmiset ovat sellaisia kiekkumaralloja, jotka ilkkuvat mielen muuttumisesta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.10.25 08:15:05

Lapsellisen kuvan saa lähinnä aloitajasta.

Lähettäjä: Suoli 
Päivämäärä:   26.10.25 08:18:04

Aloittajan kaltaiset ihmiset ovat suolesta.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   26.10.25 08:21:22

Aloittaja vaikuttaa todella epämiellyttävältä henkilöltä.
On eri asia olla onnellinen toisen puolesta kuin se, että lisää siihen tuollaisen ylimielisen kaikkitietävän asenteen mukaan.

Joo, mä olen sanonut kaikille etten halua lapsia, koska se tosiaan on helpompaa niin. Oikeasti taustalla pitkä tuska lapsettomuudesta ja useammista keskenmenoista.

Lähettäjä: ´ 
Päivämäärä:   26.10.25 08:21:58

Mä olen 59v. enkä vieläkään halua lapsia. Mieltään saa olla myös muuttamatta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.10.25 08:22:02

"Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 26.10.25 8.15.05

Lapsellisen kuvan saa lähinnä aloitajasta."

Tulihan se sieltä.

Lähettäjä: Epika 
Päivämäärä:   26.10.25 08:24:49

Tuo asenne on kyllä raivostuttava, joten hyvä, että ymmärrät itsekin pitää suusi kiinni.

Itse sanoin nuorempana, että en halua lapsia ainakaan nyt ja 37 vuotiaana löysin miehen, jonka kanssa saimme kaksi lasta. Omista lapsistani pidän tietysti tosi paljon ja meillä on mukava arki. Silti sanon, että ei tämä rakkaus ole ollut mitään sellaista, mitä en olisi tuntenut jo aiemminkin ystäviäni ja muita perheenjäseniäni kohtaan. En ole siis pettynyt, rakstan lapsiani ihan sydämeni pohjasta. Tämmöinen rakkaus ei vain ole ollut mitenkään ainutlaatuista minun elämässäni. Puhe siitä, että "pääsee kokemaan tämä rakkauden" on vähän hassua. Kyllä minä olin tällaista rakkautta kokenut jo paljon ennenkin. Ei se toki vähennä kokemuksen arvoa nyt, mutta ei lapsettomat automaattisesti jää jostain paitsi. Ärsyttävää, että sillä pelotellaan.

Päivämäärä:   26.10.25 08:40:57

Eiköhän aloittaja iloitse ihan vaan siitä, että pääsee kaikkea sitä kärsimystä seuraamaan sivusta, tulee itselle parempi olo :)

Ainoa syy, miksi olisin voinut kuvitella lapsia tekeväni on sama kuin vanhemmillani, ts. olisihan se nautinnollista päästä kostamaan kaikki kokemansa kauheudet jollekin puolustuskyvyttömälle. "Sellaista tämä elämä kuule nyt vaan on, ei mitään ruusuilla tanssimista!" Rakkautta eivät vanhempani tunteneet, enkä minäkään heitä kohtaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.10.25 08:42:27

Kohtalaisen kuvottava asenne aloittajalla…

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.10.25 08:47:12

Entäs he, joiden mieli ei muutu? Tekisikö aloittajan mieli sanoa, että olinpa väärässä?

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   26.10.25 08:48:07

0/5

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   26.10.25 08:48:44

"Tunnen yhden, jonka mieli muuttui. Kyllä se nyt varmasti tarkoittaa sitä, että kaikkien muidenkin mieli muuttuu."

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.10.25 08:50:20

- , enpä ole yksin asiani kanssa. Kummasti vaan pieni mielesi tarttuu vain minuun, ei muihin. Kannattaa hankkia elämä.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   26.10.25 08:50:33

Tuntuu myös aloittajan lällättely siltä että nauttii, kun toinen astui sittenkin samaan sontaläjään mihin itse jätti saappaansa jo ajat sitten.

Kiva päästä seuraamaan siskonsa kropan hajoamista, unettomuutta, kipuja ja vaipparallia. Hieroa käsiään yhteen nurkan takana että siitäs sai!

Päivämäärä:   26.10.25 08:53:01

Aika monen mieli muuttuu. Oon nähnyt ilmiön itsekin.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.10.25 08:54:07

Aloitus osui ja upposi veloihin #

Päivämäärä:   26.10.25 08:57:38

En oikein käsitä mikä muu syy aloittajan ilkeämieliseen ilakointiin olisi?
Ja kyllä, osuu ja uppoaa. Olen noita lällättelyjä saanut kuulla parikymppisestä asti. Voitteko uskoa että vähämielisten jorinat todellakin alkaa ärsyttää melko nopeasti?

Nyt olen 50v ja ei ollut ikinä kiinnostusta lapsiin, on muuta tekemistä.

Lähettäjä: N63 
Päivämäärä:   26.10.25 09:03:02

Vielä ei ole mieli muuttunut. Miksi aloittaja on noin katkera?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.10.25 09:05:11

Mitä v*ttua kenenkään lapsiluku aloittajalle tai muille kuuluu? Ikää 45 eikä vielä oo tehny mieli lapsia hankkia. Jos nuo lapsista mölisijät kohta hiljenis :D

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   26.10.25 09:08:26

Ei muuttunut mieli eikä kaduta.

Päivämäärä:   26.10.25 09:10:59

Aloituksessa se että moni muuttaa mielensä kun ikää tulee. Eli ei kannatta mitään asiaa julistaa ei ikinä koska mieli voi muuttua kun ikää tulee etkä 20 vuotiaana voi tietää mitä ajattelet 40 vuotiaana. Koskee kaikkea ajattelua eikä vaan lapsia.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.10.25 09:13:49

Kyllä voi ja saa julistaa ihan mitä huvittaa ja mieltänsäkin saa myöhemmin muuttaa. Oletpa Minä vaan pölkkypää.

Päivämäärä:   26.10.25 09:15:31

Kyssäri se vasta antoi itsestään fiksun kuvan.

Päivämäärä:   26.10.25 09:16:59

Huutista naislapsille joista ei ollut äideiksi.

Päivämäärä:   26.10.25 09:20:21

^ mitä ihmeen huutista täällä nyt keskenäsi joriset?

Päivämäärä:   26.10.25 09:20:25

Ihan varmasti on ”minä vaan” myös aikanaan julistanut jotain ja sitten muuttanut mielensä, ei vaan muista ja omat mielenmuutokset painetaan villasella.

Lisäksi tämä lapsiasia on kärjistynyt näille kärsiville äityleille, ei muita sanomisia muistella vuosien takaa eikä muista asioista jakseta jankuttaa ”kyllä vielä mieli muuttuu” -teemalla 30v.

Sanoisin myös että noihin ehdottomiin lausahduksiin päädytään usein sukulaisten loppumattoman ajojahdin seurauksena. Kun sitä siskon vauvaa on työnnetty syliin puklaamaan, vaikkei toinen selkeästi halua.
Ehdottomuudella toivotaan saavan asia selväksi, ”älkää jankuttako enää tästä asiasta!”. Mutta eihän se auta.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   26.10.25 09:21:14

En minäkään halunnu lapsia kunnes yhtäkkiä 34 vuotiaana vauvakuume iski aivan yhtäkkiä keskellä kirkasta päivää. Vahva tunne että haluan vauvan syliin enemmän ku mitään muuta. Löyty sitten sopiva mies ja 2 lasta sain.

Päivämäärä:   26.10.25 09:24:24

U:n elämän pilasivat hormonit.
Jos järki sanoo ettei lapsia, hormonit tekee joskus tepposet. Onnekas olet, jos osui hyvä mies. Monet ottaa ekan vastaan tulevan, jolla spermaa tulee ja sitten on sutta ja sekundaa matkalla.

Päivämäärä:   26.10.25 09:25:16

Pilasivat?

Päivämäärä:   26.10.25 09:25:34

Minä olen oikeasti iloinen että siskoni on raskaana! Lapset ovat ihania!🥰🥰🥰
Onhan se vauva-aika hetken raskaampaa, mutta mitä sitten? Se on ohimenevää.
Minä ainakin rakastan lapsiani enemmän kuin itseäni ja tällaista en kyllä tunne ketään muuta kohtaan vaikka rakkaita ihmisiä ja eläimiä ympärillä onkin.

Päivämäärä:   26.10.25 09:27:00

No et kyllä siltä vaikuta, vaan ilkeältä ja pahansuovalta.
Lisäksi provolta.

Päivämäärä:   26.10.25 09:32:00

HH: Syö pääs😝

Päivämäärä:   26.10.25 09:35:48

Ja nyt ihan vaan tyhmältä.

Päivämäärä:   26.10.25 09:46:10

Mun siskolla sama aikoinaan ja teki kuitenkin neljä lasta :D

Päivämäärä:   26.10.25 09:49:50

Otan osaa sekä siskon että aloittajan puolesta. Ensimmäinen joutuu kestämään uhmaikäistä ja teiniä (esi)vaihdevuosi-ikäisenä, ja jälkimmäinen on jäänyt lapsen asteelle:D

Päivämäärä:   26.10.25 09:52:24

HH itse asiassa en ole julistanut muuta kuin että en voisi olla teurastamossa töissä. Ja se tosiaan sellainen työ että en siihen koskaan pystyisi.
Lapsista en nuorena ajatellut mitään kun ei ollut ajankohtaista. 30 vuoden iässä alkoi ajatella perhettäkin.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.10.25 09:54:17

Osalla muuttuu, osalla ei. Osa ihmisistä on kovin ehdottomia ja mustavalkoisia kuorempima. Sekä sen suhteen hankkiiko lapsia vai ei, että esimerkiksi sen suhteen mitä ei ainakaan ikinä koskaan ikinä anna lastensa tehdä. Sitten eöämä muuttuu ja nämä asiat ei enää tunnukaan niin ehdottomilta tai tärkeiltä.

Ei siitä kannata silti etukäteen lällätellä. Ei sekään ole kovin hyvätapaista.

Lähettäjä: Juustopää 
Päivämäärä:   26.10.25 09:54:29

On muuten todella raskasta se miten ihmiset aina vouhottavat tuota kyllä se mieli vielä muuttuu. Yhdelle sanoin jo kerran että entäpä jos en vaan saa lapsia niin Arvaa onko kivaa tuo jatkuva länkyttäminen? Toimi 2kk ja taas alkoi. Nyt alan olla jo niin vanha ja 15v hokenut samaa että on alkanut antaa olla

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.10.25 09:56:59

Niin, mieli voi ja saakin muuttua, tässä ei ole mitään ihmeellistä eikä mitään aihetta millekään "lälläslää, mitä minä sanoin" -huutelulle. Mutta aina se mieli ei myöskään muutu, ja tässäkään ei ole mitään vikaa. Aloittaja vaikuttaa keskenkasvuiselta.

Päivämäärä:   26.10.25 10:01:20

"Eiköhän aloittaja iloitse ihan vaan siitä, että pääsee kaikkea sitä kärsimystä seuraamaan sivusta, tulee itselle parempi olo :)"

"Tuntuu myös aloittajan lällättely siltä että nauttii, kun toinen astui sittenkin samaan sontaläjään mihin itse jätti saappaansa jo ajat sitten.

Kiva päästä seuraamaan siskonsa kropan hajoamista, unettomuutta, kipuja ja vaipparallia. Hieroa käsiään yhteen nurkan takana että siitäs sai."

Hienosti kiteytyy näissä velojen ajatusmaailma. Kun itse ollaan ilkeitä ja pahansuopia ja halutaan muille vain kurjuutta ja kaikkea mahdollista pahaa niin toki se täytyy projisoida myös muihin. Ja tämä kaikki vain omien kuvitelmien pohjalta. Kertakaikkiaan ihania ihmisiä olette kyllä.

Päivämäärä:   26.10.25 10:06:21

HH:kin se fiksun kuvan antoi itsestään kun sanoi U:n elämän pilanneen hormonit.

Mikä on HH:n elämän pilannut kun pitää olla tuommonen kärtyliisa?

Jep. Velojen katkeruus tulee tässäkin topickissa ilmi, kun ollaan muita kohtaan tuommosia kuin hoohoo ja oikein halutaan lapsiperheellisille pahaa. Jokuhan heidän muroihin on virtsannut kun ajatusmaailma on tuollainen.

Päivämäärä:   26.10.25 10:11:22

Minusta ei ole millään lailla ok ilkkua, jos jonkun ihmisen hormonitoiminta pilaa jollain tavalla hänen elämänsä. Meillä kaikilla kun on sitä hormonitoimintaa, jopa niillä vauvoilla. Ja hihi, miehilläkin.

Lähettäjä: Tihii 
Päivämäärä:   26.10.25 10:14:19

V E LA = Viehättävä Erinomainen Lapseton

Päivämäärä:   26.10.25 10:15:46

mielipiteet ovat todellisia sillä hetkellä kun mielipide on, ei se että myöhemmin mieli muuttuu tee vanhoista mielipiteistä yhtään vähempää todellisia silloin aiemmin. lällättely on turhaa. kannattaa kunnioittaa ihmisten valintoja sillä hetkellä kun ne on.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.10.25 10:16:49

Minulle ei kuulu pätkääkään muiden lapset tai lapsettomuudet. Antakaa kaikkien tehdä omat valintansa.

Päivämäärä:   26.10.25 10:18:17

"Jep. Velojen katkeruus tulee tässäkin topickissa ilmi, kun ollaan muita kohtaan tuommosia kuin hoohoo ja oikein halutaan lapsiperheellisille pahaa. Jokuhan heidän muroihin on virtsannut kun ajatusmaailma on tuollainen."

Kyllä pienten lasten vanhemmat valittavat ihan itse elämästään. Jatkuvasti puhutaan kun ollaan ihan kuolemanväsyneitä, miten lapsi saa koulussa huonoja merkintöjä, parisuhdekin on ehkä ajautunut karille, synnytyksessä repesi koko alapää ja siitä nyt kärsitään jne jne. Yksi kollega valittaa jatkuvasti kun ei pysty matkustelemaan yhtä paljon, kuin minä. Niin, jos itse päättää hankkia neljä lasta, niin eikö sen päätöksen kanssa ole sitten vain elettävä? Ja joo, ei se kaikilla ole läheskään näin vaikeaa, mutta monella on, ja minusta siitäkin saa puhua. Yksi työkaverini (usean lapsen isä) sanoi minulle juuri, että ei todellakaan suosittele lasten hankkimista :D

Jos minä olen päättänyt, etten halua itselleni tällaista elämää, niin ei se ole mitään negatiivisuutta, se on ihan rationaalinen päätös. En halua kenellekään mitään pahaa ja nostan toki hattua kaikille (hyville) vanhemmille, mutta ei se elämä ole kaikkia varten.

Päivämäärä:   26.10.25 10:20:06

Hirveää, jos sillä usean lapsen isällä ihan koko alapää repesi :(

Päivämäärä:   26.10.25 10:23:15

"Hirveää, jos sillä usean lapsen isällä ihan koko alapää repesi :("

Oletpa fiksu :) Kaksi eri työkaveria. Paljon on äitejä myös, jotka puhuvat näistä synnytyskokemuksistaan esim. lounaspöydässä. Ei siinä voi oikein välttää näiden asioiden kuulemista.

Päivämäärä:   26.10.25 10:23:19

Myös koiranomistajat valittaa, helppojen omistajat valittaa, autoharrastajat ne vasta valittaakin. Töissä käyvät valittaa ja kyylät naapurin mummot valittaa.

Kaikki valittaa. Ei kukaan ryhmä ole poikkeus.

Päivämäärä:   26.10.25 10:25:54

"Yksi kollega valittaa jatkuvasti kun ei pysty matkustelemaan yhtä paljon, kuin minä."

Valittaako ihan oikeasti? Vai toteaako vain?
Tällä palstalla tullut lukuisia kertoja huomattua ihmisten taipumus liiotteluun jonka myötä ihan tavallinen keskustelu ja toteamukset ovat valittamista.

Päivämäärä:   26.10.25 10:26:20

"Valittaako ihan oikeasti? Vai toteaako vain?"

Valittaa.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   26.10.25 10:26:37

On kyllä rasittavia sitkeät "kyllä mieli muuttuu" jankkaajat. Kerran osui tällainen lääkäri kohdalle. Kärsin kivuliaista peräpukamista ja pyysin päästä kumilenkkihoitoon. Lääkäri sanoi, ettei kuulemma käy, koska voin vielä synnyttää?? Kerroin, etten halua lapsia, ja hän naurahti tähän, että muutaman vuoden päästä mieleni voi olla muuttunut. Eli naisena pitäisi vain kärsiä, koska oletetaan, että kaikki naiset haluavat lapsia?!
Muutenkin kumilenkkihoidolla ei ole mitään tekemistä synnytyksen kanssa. On ihan pieni toimenpide ja pukamat voivat uusia ilman synnytystäkin.
Tuolloin olin 30v, eli olisin voinut jo teettää sterilisaation halutessani...
Ja ei, mieli ei tosiaan ole muuttunut.

Lähettäjä: Hmmmm 
Päivämäärä:   26.10.25 10:27:03

Milloinkohan se mieli muuttuu? Olen 67-vuotias ja lapseton. En ole katunut hetkeäkään.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   26.10.25 10:34:25

Lähettäjä..

Päivämäärä26.10.25 08:47:12

Entäs he, joiden mieli ei muutu? Tekisikö aloittajan mieli sanoa, että olinpa väärässä?

Ei vaan sitten alkaa jankutus odota vain kun olet vanha eikä sinusta kukaan huolehdi/käy katsomassa, kyllä sitten kaduttaa kun et lapsia tehnyt!

Lähettäjä: niin? 
Päivämäärä:   26.10.25 10:37:24

Mun pikkusisko sanoi samaa parikymppisenä ja on nyt 52 eikä ole mieli muuttunut, ei edes pidä lapsista. Itse olen 55 ja kaksi aikuista lasta.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   26.10.25 10:39:56

Olen 61 enkä ajatellut enää lapsia tehdä :D. Ei muuttunut mieli.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   26.10.25 10:44:37

45 mittarissa, enkä oke halunnut lapsia. Nyt ei onneksi enää tulisikaan, on vaihdevuodet jo päällä.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   26.10.25 10:47:27

Vastaus nimimerkille HH. Ei hormonit mun elämää pilannu vaikka vauvakuume tulikin. Lapset on ihan parasta mun elämässä, isä taas oli suuri pettymys kun lapsista mitään välitä. Hyvin pärjään lasten kans yksinkin enkä valita.

Päivämäärä:   26.10.25 11:31:52

Lapsena ja nuorena kuuli jatkuvasti lällättelyjä, että kyllä kohta hevoset jää kun Pojat alkaa kiinnostaa!! Siitä se lällättely sitten jatkui, että kyllä kohta sinäkin haluat Lapsia, kaikkihan niitä haluaa!! Ja luultiin minun olevan kateellinen jostain exäni saamasta lapsesta...

Voi hohhoijaa. Ikää on nyt 50+ ja hevoset ovat edelleen elämässä ja lapsia en ole halunnut.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   26.10.25 11:36:29

Siksi on parempi ettei koskaan julista mitään varmaa, koska mieli saattaa muuttua.
Toi on yks ärsyttävimmästä, ensin oikein uhotaan että minä en mitään lapsia hanki t.vela ja sitten 5 vuotta eteenpäin niin minä nyt tässä vauvaan valmistaudun.

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   26.10.25 12:10:52

Juu kyllähän se minunkin mieleni muuttui lapsenteon suhteen, nuorena kuvittelin että kyllä minä joskus vähän päälle kolmikymppisenä varmaan lapsen teen mutta vuosien vieriessä ja kun katseli kaverien perhe-elämää muuttuikin oma mielipide siihen suuntaan että en helvetissä tee mitään lasta, oma vapaudenkaipuu on niin suuri että äitinä olo tuntuisi vankilalta. Haluan tehdä asiat omien aikataulujen mukaisesti enkä olla koko ajan laittamassa ruokaa ja siivoamassa jonkun jälkiä. Entä jos tulisi nepsy erityislapsi joka tarvitsisi vielä erityishuomiota, mulla olisi ihan täysi työ jo normaalin, kiltin ja hyvin syövän ja nukkuvan lapsen kanssa.

Lähettäjä: Mitä pädet? 
Päivämäärä:   26.10.25 12:20:54

En ymmärrä tätä vastakkainasettelua lasten suhteen. Pitääkö oikein näpäyttämällä näpäyttää joitakin ihmisiä ja olla siten se joka pätee parhaiten?
Mikä ihme siinä oikein on että luonnollisesta asiasta eli lisääntymishalusta tai haluamattomuudesta tehdään tällainen juttu?

Ihan luonnollista on olla haluamatta lapsia ja ihan luonnollista on muuttaa mieltään ja sittenkin lisääntyä.
Miksi sitä täytyy julistaa jonakin ihmeenä?

Lähettäjä: Muimi 
Päivämäärä:   26.10.25 12:39:34

"En ymmärrä tätä vastakkainasettelua lasten suhteen. Pitääkö oikein näpäyttämällä näpäyttää"
Pitääkö uhoamalla uhota ja vannoa?
Vai voisiko vaan elää niinkuin itse haluaa, tekemättä siitä numeroa.

Päivämäärä:   26.10.25 12:46:29

"Vai voisiko vaan elää niinkuin itse haluaa, tekemättä siitä numeroa."

Voisi. Mutta tämä lapsiasia on sellainen, että vaikka vela itse olisi asiasta kuinka hiljaa, niin ympäristö nostaa asiaa jatkuvasti kahdenkymmenen vuoden ajan esiin.

Päivämäärä:   26.10.25 12:55:40

Ymmärrän aloittajan ilon, tuohan on oikeasti iloinen asia.
4-kymppisenä vaan riskit ovat jo niin paljon suuremmat, että laittaisin hieman jäitä hattuun ennenkuin kovin alkaisin riemua julistamaan. Toivotaan että kaikki menee hyvin!

Päivämäärä:   26.10.25 12:59:04

"Voisi. Mutta tämä lapsiasia on sellainen, että vaikka vela itse olisi asiasta kuinka hiljaa, niin ympäristö nostaa asiaa jatkuvasti kahdenkymmenen vuoden ajan esiin."

Eivät velat ole ainoita joiden kohdalla ympäristö nostaa asian jatkuvasti esiin. Aivan sama toistuu lapsellisten kohdalla.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   26.10.25 13:00:52

Oon tiennyt jo lapsesta, että en halua lapsia. Eikä näitä mun geenejä ole tarpeellista edes jalostaa eteenpäin. Kaikki päivät töissä kuuntelen työkavereiden narinaa, että "TAAS pitää viettää ilta jossain kentän laidalla pirjopetterin harrastuksen takia". Sanoinkin kerran ääneen, että kuulostaapa tuo vanhemmuus kertakaikkiaan miellyttävältä touhulta.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   26.10.25 13:02:28

Toiset tietää ja toiset muuttaa mieltään. Molemmat on tässä elämässä sallittuja.
Itse tiesin alle 10 v etten ikinä halua lapsia. Nyt olen 58 v eikä mieli koskaan muuttunut.

Päivämäärä:   26.10.25 13:02:59

!: otapa yhteyttä esimieheesi. Töissä tehdään töistä eikä narista saatika kuunnella vaikka korvista tursuten toisten narinaa.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   26.10.25 13:50:28

"
"Vai voisiko vaan elää niinkuin itse haluaa, tekemättä siitä numeroa."

Voisi. Mutta tämä lapsiasia on sellainen, että vaikka vela itse olisi asiasta kuinka hiljaa, niin ympäristö nostaa asiaa jatkuvasti kahdenkymmenen vuoden ajan esiin."

Tämä. Mulle on ollut aina, ihan lapsesta saakka selvää, etten halua minkäänlaista perhettä. Kun aloin lähestyä kolmeakymppiä ja erosin pitkästä parisuhteesta (mistä oli jatkuvasti kysely, että koska on häät ja koska tulee lapsia), niin hirvittävän huolestuneet sukulaiset ja tuttavat katsoivat tarpeelliseksi kertoa, että kyllä sinä vielä ehdit löytää uuden miehen ja tehdä lapsia. Heille totesin, että en tule hankkimaan kumpaakaan, jolloin taas tuli voivottelua, että kyllä se mieli vielä muuttuu. Voi @!#$ sentään, että alkoi mennä hermo. Olin jo siinä vaiheessa itse ymmärtänyt, että olen onnellisin yksin eläjänä, enkä halua enää missään tapauksessa edes asua kenenkään kanssa, vaan elää ja tehdä omat valintani ja päätökseni ihan itse. Kun lähestyin neljääkymppiä, alkoivat nämä voivottelijat hiljentyä ja nyt yli viisikymppisenä olen saanut jo reilut 10 vuotta elää rauhassa tältä asialta. Tietysti kaikki muu mun elämässäni oli vielä vapaata arvostelulle, joten tämä reippaan kymmenen vuoden aikana olen sitten lopettanut kaiken kanssakäymisen näiden sukulaisten kanssa. Olisi pitänyt tehdä tämä jo 20 vuotta sitten.

Lähettäjä: Muimi 
Päivämäärä:   26.10.25 13:50:47

"Mutta tämä lapsiasia on sellainen, että vaikka vela itse olisi asiasta kuinka hiljaa"
No eipä ole velat kovin hiljaista porukkaa vaan pitää tunkea joka topikkiin asiaa mainostamaan "lapsellisia" arvostelemaan ja mollaamaan ja on velat ym.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   26.10.25 13:58:39

Muumi: mollasinko kommentissani perheellisiä? Omassa elämässäni en ole ikinä valintojani mainostanut, mutta jatkuvasti joutunut voivottelijoille asiaa kommentoimaan.

Lähettäjä: fiona 
Päivämäärä:   26.10.25 14:37:07

Lähettäjä: Jep
Päivämäärä: 26.10.25 08:21:22

Aloittaja vaikuttaa todella epämiellyttävältä henkilöltä.
On eri asia olla onnellinen toisen puolesta kuin se, että lisää siihen tuollaisen ylimielisen kaikkitietävän asenteen mukaan.

Tämä.

Päivämäärä:   26.10.25 14:44:40

Miksi velat tuntuvat kuvittelevan että vain heidän lastenhankintaansa/hankkimattomuuttaan kommentoidaan?

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   26.10.25 15:07:47

Enemmän naurattelee ne jotka vasta muutaman tehtyään huomaavat etteivät halua lapsia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.10.25 15:13:44

LähettäjäHH

Päivämäärä26.10.25 08:50:33

Tuntuu myös aloittajan lällättely siltä että nauttii, kun toinen astui sittenkin samaan sontaläjään mihin itse jätti saappaansa jo ajat sitten.

Kiva päästä seuraamaan siskonsa kropan hajoamista, unettomuutta, kipuja ja vaipparallia. Hieroa käsiään yhteen nurkan takana että siitäs sai!

^ Tämä! Äitiys tekee ihmisestä kateellisen ja katkeran. Oksettava asenne aloittajalla.

Lähettäjä: Pöh 
Päivämäärä:   26.10.25 15:16:04

Miksi velat kuvittelevat että ketään OIKEASTI kiinnostaa heidän lisääntymisessä? Tuo on se aihe mistä kysellään kun ei mitään muuta puhuttavaa ole.
Minulle on ihan se ja sama tekeekö naapurin Lissu Peran kanssa lapsia vai ei, mutta ihmettelen kyllä mistä lapsettomat ammentavat elämäänsä sisältöä. Itsellä on 2 lasta, mies, 3 koiraa ja 2 hevosta ja ilman lapsia elämäni tuntuisi varmasti tyhjältä.

Päivämäärä:   26.10.25 15:17:16

...: olen edelleenkin pahoillani siitä, miten äitisi sinua kohteli. Muista kuitenkin, että sinulla oli kunnollinen isä. Ole kiitollinen hänestä.

Lähettäjä: Pöh 
Päivämäärä:   26.10.25 15:17:23

Niin js työkin minulla on.

..tietysti jos on laiska sohvablösö niin asia on eri..

Päivämäärä:   26.10.25 15:20:16

Velat ovat ilkeitä ja kateellisia ihmisiä! Minähän olen superonnellinen siskoni puolesta!!!❤️

Päivämäärä:   26.10.25 15:21:27

"Tämä! Äitiys tekee ihmisestä kateellisen ja katkeran. Oksettava asenne aloittajalla."

Herttainen velako se siellä näyttää parhaita puolia itsestään?

Lähettäjä: Nakke 
Päivämäärä:   26.10.25 15:40:15

Pöh elämänsisältöineen ei oikein vakuuta. Taitaa vähän kaduttaa.

Päivämäärä:   26.10.25 15:40:25

"Äitiys tekee ihmisestä kateellisen ja katkeran. "
Hassua että lapsi on mutta edelleenkään en tunne kateutta enkö katkeruutta.
Tytär on tuonut pelkkää hyvää elämääni, opettanut asioita mitä en ole oppinut aikuisilta.
Olen oppinut oikeasti rakastamaan ja ilmaisemaan itseäni paremmin niin, että toisella on paremmat mahdollisuudet ymmärtää mitä sanon.
Olen oppinut kuuntelemaan paremmin ja yrittämään ymmärtämään paremmin.
Olen oppinut toivomaan vilpittömästi pelkkää hyvää toiselle riidankin aikana.
Riidankin aikana tunnen rakkautta ja halua sopia asioita.
Olen nähnyt maailman kauneuden uudestaan lapsen lailla.
Olen myös oppinut mitä todellinen menettämisen pelko on. Olen alkanut toivomaan maailmalta enemmän rakkautta ja hyväksyntää kaikkia kohtaan.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   26.10.25 15:41:48

Nakke: tuohan se juuri on, että et sinä voikaan ymmärtää :)

Lähettäjä: Nakke 
Päivämäärä:   26.10.25 15:46:42

Mitä minä en ymmärrä?

Päivämäärä:   26.10.25 16:31:50

Ole Pöh onnellinen, että olet niitä lapsia pystynyt saamaan.

Kaikki me ei siihen pystytä vaikka halua olisi. Mutta kiva tietää, että tämän tahattoman lapsettomuuden lisäksi on laiska sohvablösö, kenen elämä tulee aina tuntumaan tyhjältä.

Mutta mähän en tuon kaiken lisäksi tule koskaan tietämään, mitä on mm. syvä rakkaus ja kiintymys tai mitä väsymys, huoli ja rahanmeno voi olla, kun ei ole lapsia. Ja nuo kaikki kommentit on tullut eri lapsellisilta henkilöiltä.

Päivämäärä:   26.10.25 16:37:02

"Mutta mähän en tuon kaiken lisäksi tule koskaan tietämään"
Onko joku/ useampikin sanonut noin vai otatko tuon itseesi noin?
Jos mä olen oppinut lapseltani asioita, en väitä ettei lapseton voisi niitä osata jo.

Päivämäärä:   26.10.25 16:39:45

"Onko joku/ useampikin sanonut noin vai otatko tuon itseesi noin?"
Jos luit myös vikan lauseen niin siinä se vastaus on. Eli ihan eri lapsellisilta henkilöiltä on kommentit tullut.

Päivämäärä:   26.10.25 16:46:37

Täällä vai tosi elämässä?
On paljon ihmisiä, jotka ottavat kaiken sanotun itseensä, vaikkei niin olisi edes tarkoitettu.
Ja helppoa vedota että niin ja niin moni lapsellinen on mulle näin sanonut, vaikkei sille olisi mitään totuuden pohjaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.10.25 16:53:46

Ihan puolin ja toisin, ei kannata lähteä tälläiseen vastakkainasetteluun mukaan. Kissat-koirat, miehet-naiset, äidit-velat.

Ei kannata. Itselleen siinä vaan lopulta hallaa tekee. Ihmisiä me ollaan kaikki ja yhtä arvokkaita yhteiskunnan jäseniä.

Kaikenlaista ikävää sitä kuulee lapsettomista, mutta samalla tavalla kitrjoitellaan ihan säälittä aivonsa ulos synnyttäneistä, pìllunsa pilalle repineistä jne jne. Ihan todella alatyylistä eikä kannata lähteä hommaan mukaan ollenkaan. Oli ilkeät kommnetit sitten kummalta puolelta vaan. Ne on jonkun niin pahoin voivan ihmisen tuotos, että sääliksi käy.

Päivämäärä:   26.10.25 16:58:33

M, tosielämässä. Ei kai kukaan jaksa murehtia kovin pitkään Pöhn kaltaisten tuntemattomien kommentteja nettipalstoilla? Mutta ne tosielämän kommentit mm. läheisiltä satuttaa ja joskus myös tosi pitkään.

Jokaisella on oikeus omaan elämään ja kukaan ei tiedä, mitä joku toinen käy elämässään läpi. Jokainen saa iloita tai surra omia asioitansa, mutta tosi kohtuutonta arvostaa muita sillä, mitä itsellä on

Lähettäjä: kati 
Päivämäärä:   26.10.25 17:00:20

Tästä on jo parikymmentä vuotta aikaa kun olin muistaakseni kolme päivää saikulla ja tuli sitten työpaikan kahvipöydässä puhe että olinko ollut flunssassa, sanoin että naisten juttuja vaan ja lisääntymiseen liittyvää. Eikös siitä pari emäntää riemastunut ja kailottivat miten oli arvattavissa että mieleni muuttuu ja kohta ei ole hyviä yöunia aikoihin. Sanoin kun sain suunvuoron että olin käynyt sterisaatiossa ja varmaan nukun jatkossakin yöni hyvin ja rauhassa. Ne ilmeet olivat ihan priceless :D

Päivämäärä:   26.10.25 17:02:29

Kati: no, emännät joskus ovat kovaäänisiä. Emme me kaikki.

Lähettäjä: Juupa 
Päivämäärä:   26.10.25 17:17:09

Kreisi tappelu täällä, jee!
Tuolit lentää ja pullolla päähän :-D kunnon bar fight!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.10.25 17:28:04

Niin jotkut osaa miettiä järjellä eikä ole hormonien vietävissä. Erittäin hyvä näin.

Päivämäärä:   26.10.25 17:30:21

On hyvä että tunnevammaset ei lisänny.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.