Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ryhmätyöt helvetistä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.10.25 07:42:42

Opiskelen korkeakoulussa ja tehdään ryhmätyötä.

Yhdelle yhdyssanojen kirjoittaminen on haastavaa ja tieteellisen tekstin tuottaminen samoin. Olen tehnyt aiemmin hänen kaikki tekstinsä uudelleen.
Nyt taas ahdistaa, kun lähteet ja lähdeviitteet on haussa, vaikka kuinka helpon tehtävän antaisi.

Ärsyttää ihan hirveästi, kun omaan osuuteen näkee vaivaa ja toisella ei vaan riitä taidot! Silti molemmat saa saman numeron, ellen ala korjailla toisen viitteitä, tekstejä yms.

Miten ihmeessä tän vitutuksen yli pääsee? Tän tyypin osaaminen on tasoa 1-2, oma osaaminen ja vaivannäkö on vähintään 4 ja tarviin jatko-opintoihin hyviä numeroita.

Ihanko oikeasti on käytävä toisen kaikki tekstit läpi ja tehtävä uudelleen???

Re: Ryhmätyöt helvetistä.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   26.10.25 07:53:19

Käy juttelemassa opettajien kanssa voivatko he arvostella osuudet erikseen. Mainitse, ettet haluaisi kirjoittaa toisen tekstiä uudestaan ja korjata lähteitä jne.

Onko mahdollista saada toista paria?

Lähettäjä: Amisope 
Päivämäärä:   26.10.25 07:58:14

Ryhmätöitä voi teettää tehtäväksi monella tapaa...
Syy, miksi teetän inhottuja ryhmätöitä, on se, että annettu aihealue on laaja. On tehokkaampaa jakaa se pienempiin osiin, jolloin perehtymistä vaativa ja tiivistettävä osuus/ opiskelija on kohtuullinen eikä kaikkien tarvitse kahlata koko aineistoa läpi.
Haluan aina tietää kuka on laatinut minkäkin osan, jotta voin tehdä oikeudenmukaisen arvioinnin/opiskelija.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   26.10.25 08:08:17

Syy, miksi teetän inhottuja ryhmätöitä, on se, että annettu aihealue on laaja. On tehokkaampaa jakaa se pienempiin osiin, jolloin perehtymistä vaativa ja tiivistettävä osuus/ opiskelija on kohtuullinen eikä kaikkien tarvitse kahlata koko aineistoa läpi.

^ Eli kaikkien ei tarvitse osata kaikkea mitä pitäisi, vaan jonkun pienen osa-alueen hallinta riittää että saadaan surkeimmatkin tapaukset muka valmistumaan? Eipä ihme että koulutustaso laskee alle kaiken arvostelun. Keltään ei vaadita mitään, hyvät opiskelijat turhautetaan hengiltä kun joutuvat raahaamaan luuseritkin läpi koulusta, saamatta itse mahdollisuutta kunnolliseen opetukseen. Taputapu.

Lähettäjä: Sisko 
Päivämäärä:   26.10.25 08:28:45

"Miten ihmeessä tän vitutuksen yli pääsee? Tän tyypin osaaminen on tasoa 1-2, oma osaaminen ja vaivannäkö on vähintään 4 ja tarviin jatko-opintoihin hyviä numeroita.

Ihanko oikeasti on käytävä toisen kaikki tekstit läpi ja tehtävä uudelleen???"

Juu, sama. Liian suuri osa korkeakoululaisista ei osaa kunnolla lukea eikä kirjoittaa, saati ymmärrä viitekehyksistä mitään. Silti puheissa maailman menosta tiedetään kaikki.

Ota ryhmään vaan aikuisia, niin hommasta tulee jotain. Naurettavaa jakaa joku 10 sivun esitys kolmelle, ettei tule liikaa tehtävää. Olen saannut monet esitykset onneksi väännettyä niin, että teen yksin. Ei tarvitse vetää perässä ketään. Ja työskentelymoraali on sitten toinen juttu, kun on se ja tämä, ja aina pitäisi ymmärtää.

Lähettäjä: åll 
Päivämäärä:   26.10.25 08:35:15

Tietenkin kieltäydyt jatkossa ja sanot opettajalle totuuden. Sen tehtävä ratkaista asia, jos oppilas ei taidoiltaan sovellu ryhmään.

Ryhmätyöt muuten asiasta kolmanteen, oli ADHD neuropoikkeavana helvetistä, mun aivot ei toimi toisten läsnä ollessa tietyistä syistä. Tarvitsen aikaa miettiä. Nopeatahtisessa etenemisessä jään jälkeen ja sit menee solmuun kaikki, yksinkertaisesti en rauhattomassa ympäristössä kykene tekemään mitään. Keskityn liikaa huomioimaan toisia, etten vain tekisi mitään väärin ja sitten en ehdi toimia itse.

Minulla ei ole huono itsetunto, pyrin vain olemaan äärimmäisen kohtelias ja antamaan toisille tilaa enkä astua heidän varpailleen. He toiset ei edes huomaa missä annoin heille tilaa, esim. jätin kohteliaasti huomauttamatta jostakin pikkuvirheestä jonka huomasin.

Näen kaikki pienimmätkin mikroilmeet ja eleet joista yritän lukea teinkö jotain väärin 5 minuuttia sitten kun oli eräs tilanne, tai mitä henkilö yrittää sanoa parhaillaan ja miten minun tulisi reagoida siihen. Onko hymyily loukkaus, vai pitäisikö vain pysytellä asialinjalla ja hiljaa. Sitten ryhmätyössä niitä seurattavia henkilöitä saattaa olla 5.

Yleensä neuronormaalit sanovat kohteliaisuudesta toista mutta odottavat toista. "Kyllä sä voit hieman lyhentää sitä jos et löydä kaikkea tietoa" ja sit mietin että haluaahan porukka kuitenkin että työ olisi täydellinen. Etsin aivo-tiedostoistani muistoja miten kyseinen henkilö on aiemmin käyttäytynyt, muistan jonkun vuoden vanhan jutun ja päättelen siitä. Mietin myös henkilön lapsuutta, miten hän on oppinut käyttäytymään sillä tietyllä tavalla. En koskaan ajattele ihmisistä pahaa.

Ajattelen myös jo eteenpäin tulevaisuuden tapahtumia ja teen arveluita mitä tapahtuisi missäkin tilanteessa jos tekisin niin tai näin ryhmätyön suhteen.

Mietin sanoinko äsken jotain väärin, kuka porukasta reagoi siihen sanomaani positiivisesti ja kuka negatiivisesti. Tai olenko pukeutunut tänään väärin (en seuraa muotia), koska toisilla näyttää olevan eri tyyliset vaatteet. Sitten mietin mistä ne on ostettu, pitäisikö minunkin käydä katsomassa jos ne ovat oikeasti kivat päällä kun kaikki pitävät sellaisia. Lasken paljonko rahaa minulla olisi laittaa ja onko tulossa mitään tuloja.

Tällästä kaikkea sillä välin kun yritän näyttää normaalilta, reagoida normaalisti ja muut keskittyivät vain asiaan. En osaa vuorollani puhua nopeasti kun pitäisi ja muut odottavat tuskaisena saanko mitään ulos. Tai sitten puhun liian nopeasti, yrittäessäni hoputtaa itseäni.

Tiedän että olin ärsyttävä, mutta en oikeasti tiennyt mistään neurojutuista tuolloin. Jos olisin, olisin keskeyttänyt koulun ihan suosista.
Voitte arvata että teen nykyään töitä kotona yksin taiteellisen luomisen parissa, ideoita pursuaa ja pursuaa kun saan niihin keskittyä rauhassa :D

Halusin vain kertoa kokemukseni, jos joku on kokenut samaa ja luulee olevansa "viallinen". Loistat jossakin muussa spessu -jutussa, jos et koulumaailmassa saanut itseäsi muottiin <3

Jatkakaa muut aiheesta - - - >

Päivämäärä:   26.10.25 08:46:42

Kyllä nyt oikeasti v*tuttaa kuin pientä eläintä, kun tämä ei osaa edes kirjoittaa sanaa ryhmätyö, vaan se on hänelle ryhmä työ.

Olen aiemminkin näitä ryhmätöitä tehnyt ja paljon, mutta ei vaan saa aina valita, kenen kanssa ne tekee. Tämä sankari on siis oikeasti kiva tyyppi, mutta ei ymmärrä mitään korkeakoulutasoisesta kirjoittamisesta!

Päivämäärä:   26.10.25 08:48:57

Sisko, meidän ryhmässä kaikki on 27-46 v. Eikä voida kieltää tätä osaamatonta tulemasta mukaan.

Lähettäjä: auh 
Päivämäärä:   26.10.25 08:54:04

Tämä oli kyllä ammattikorkeassa pahinta. Kaikki kurssit tehtiin ryhmätöinä. Siis yksilötehtäviä oli kyllä mutta moduulin ns projektityö oli aina ryhmä. Onneksi saatiin jo alkuvaiheessa suht toimiva ryhmä kasaan mutta silti meni enemmän aikaa siihen logistiikan säätämiseen kuin itse tehtävän tekemiseen.

Meillä oli kyllä perusteelliset palautelomakkeet missä annettiin palautteet sekä ryhmän jäsenille että opettajille että miten sujui ja kuka oikeasti teki mitäkin. Eli periaatteessa ei päässyt lusmuilemaan, tai ainakin siitä jäi heti kiinni.

Onneksi toisen vuoden lopulla sai alkaa tehdä ne projektityöt yksin, oli paljon helpompaa ja nopeampaa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   26.10.25 09:19:34

Opettajat teettävät ryhmätöitä tasan sen takia, että pääsevät itse helpommalla, kun tarkastettavia töitä on vähemmän.

Itsekin opiskelen AMK:ssa ja meillä on paljon ryhmätöitä. Onneksi usein jäsenet saa itse valita. Silti ärsyttää jos ryhmässä on vaikka joku, joka ei lähteiden merkitsemistä osaa. Meillä on kuitenkin ihan hyvä lähdeviiteopas, josta voi katsoa miten me merkitään. Miten voi olla niin vaikeaa aikuiselle ihmiselle?

Päivämäärä:   26.10.25 09:47:49

M:"
^ Eli kaikkien ei tarvitse osata kaikkea mitä pitäisi, vaan jonkun pienen osa-alueen hallinta riittää että saadaan surkeimmatkin tapaukset muka valmistumaan? Eipä ihme että koulutustaso laskee alle kaiken arvostelun. Keltään ei vaadita mitään, hyvät opiskelijat turhautetaan hengiltä kun joutuvat raahaamaan luuseritkin läpi koulusta, saamatta itse mahdollisuutta kunnolliseen opetukseen. Taputapu."

Ymmärsit väärin.
Väännämpä rautalangasta - niinkuin aina joutuu opiskelijoille vääntämään: hyvässä ryhmätyössä opiskelija joutuu paneutumaan omaan osa-alueeseensa ja tekemään siitä tiivistelmän, joka liitetään yhteiseen tuotokseen, jonka sitten jokainen opiskelija lukee ja oppii.
Vai haluatko mieluummin lukea 2 kirjaa ja tehdä niistä oman raporttisi? Monella alalla opiskellaan työn ohessa ja tämä helpottaa ajankäyttöä (ihan omakohtaista kokemusta on tästä AMK -opinnoissa parissakin tutkinnossa).

Ja kun joku mainitsi, että näitä teetetään siksi, ettei opettajien tarvitsisi arvioida monia oppimistehtäviä, niin joo - tervetuloa opettajien maailmaan ja siihen, paljonko meille on annettu aikaa/opiskelija...

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   26.10.25 10:04:31

Mulla on kans menossa ryhmätyö korkeakoulussa ja kyllä tää on hermoja raastavaa.

Eräs ryhmäläinen esim. Ei osaa kirjautua edes sähköpostiin (nyt osaa kun me muut opetimme), ei osaa liittyä teams kokoukseen, ei ymmärrä tehtävänantoa lainkaan, ei seuraa päivämääriä milloin mitäkin pitäisi olla tehtynä jne jne.

Meillä on onneksi ryhmä sisäinen arviointi eli jokainen ryhmäläinen arvioi muut ryhmäläiset opettajalle niin että muut eivät tätä vertaisarviointia näe. Minusta hyvä juttu.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   26.10.25 10:10:40

"hyvässä ryhmätyössä opiskelija joutuu paneutumaan omaan osa-alueeseensa ja tekemään siitä tiivistelmän, joka liitetään yhteiseen tuotokseen, jonka sitten jokainen opiskelija lukee ja oppii."

Joo, jossain ihannemaailmassa. Tosiasiassa jokainen raapii kasaan sen oman osuutensa ja homma on sillä valmis. Niinpä kukin osaa vain pienen palan siitä aiheesta. Ja vaikka lukisi toisen opiskelijan tuotoksen, sen taso voi olla sitä ja tätä, joten paremmin oppisi lukemalla alkuperäisestä lähteestä.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   26.10.25 10:13:59

"Joo, jossain ihannemaailmassa. Tosiasiassa jokainen raapii kasaan sen oman osuutensa ja homma on sillä valmis. Niinpä kukin osaa vain pienen palan siitä aiheesta. Ja vaikka lukisi toisen opiskelijan tuotoksen, sen taso voi olla sitä ja tätä, joten paremmin oppisi lukemalla alkuperäisestä lähteestä."

Kyllähän aikuinen opiskelija ymmärtää oman vastuunsa oppimisen suhteen eikä haahuile ympäriinsä valittaen miten opettaja nyt määrää ihan vääriä tehtäviä. Ei siellä työelämässäkään kukaan tule pitämään kädestä kiinni ja kertomaan kaikkea, pitää olla myös itse aktiivinen.

Päivämäärä:   26.10.25 10:16:00

"Eräs ryhmäläinen esim. Ei osaa kirjautua edes sähköpostiin (nyt osaa kun me muut opetimme), ei osaa liittyä teams kokoukseen, ei ymmärrä tehtävänantoa lainkaan, ei seuraa päivämääriä milloin mitäkin pitäisi olla tehtynä jne jne."

Miten noin avuton ihminen on ylipäätään päässyt korkeakouluun?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.10.25 10:20:33

Sama tilanne kuin aloittajalla. Kivaa, kun itse kirjoitat jäsennellyn tekstin lähdeviitteineen ja ja toinen kirjoittaa tekstiksi "He voisivat käydä syömässä makkara perunat grilli kioskilla".

Ihan kamalaa oikeasti. Ja ryhmätyökavereita ei vaan voi valita, jos ne määrätään.

Päivämäärä:   26.10.25 10:22:31

Å: kas kun jokaisella oppijalla on vastuu omasta oppimisestaan.
Håckus sanoi mulle jollain valmennustunnilla: "mähän en voi opettaa sulle mitään, mutta voin toivoa, että opit mun tunnilla". Joo, opin kyllä, kun taitotaso oli kohdallaan ja mielentila oli oppimiseen avoin. Ainahan se näin ei ole.

Pedagoginen vastuu on opettajalla, mutta kukaan ei voi pakottaa oppimaan.
Ja jos aihe kiinnostaa ja ryhmäläisen tuotos ei tyydytä opinnälkääsi, lue itse. Materiaalihan on tarjolla!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.10.25 10:25:29

Olen niin onnellinen että olen löytänyt yksisarvisen, eli olen onnistunut pääsemään amkin 3. vuodelle tekemättä yhtään ryhmätyötä... Tiedän että menisi kuppi nurin, kun joskus ihan tunneillakin esim. vertaisarvioidessa tulee ihmeteltyä ihmisten yksinkertaisuutta

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   26.10.25 10:35:28

Vai haluatko mieluummin lukea 2 kirjaa ja tehdä niistä oman raporttisi?

^ Voi amisope. Haluan kyllä ja niin muuten omana opiskeluaikana teinkin. Paitsi että kirjoja per tentti oli minimissään se kaksi, yleensä 3-5, ja hyvin harvoin suomeksi. Mutta totta, tiedän ettei amiksissa nykyään ole edes mahdollisuutta oppia mitään. Se on surullista luettavaa kuitenkin, että amisope puolustaa itsekin tuota systeemiä millään muulla kuin resurssipulalla. Opoimistulokset on nähtävissä. Yllätyyys, ne 16-vuotiaat kakarat EI osaa opiskella yksinään ammattia itselleen.

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   26.10.25 10:46:38

"Miten noin avuton ihminen on ylipäätään päässyt korkeakouluun?"

Sitä voi miettiä, en tiedä. Hän myös jatkuvasti kyselee meiltä muilta milloin ja missä meillä on seuraavan kerran kurssi X. Sitten joku ystävällisesti vastaa milloin ja missä ja että tieto löytyy lukujärjestyksestä mikä myös hänellä aivan varmasti on.

Päivämäärä:   26.10.25 10:48:56

M, vaikka olenkin "vain amisope", mulla on - kuten sanoin - omakohtaista kokemusta myös AMK-opinnoista, ehkä luitkin kokemukseni?

Siihen, että tenttiin luettavaa on enemmän kuin kaksi (AMK:saa ei juuri enempää, mutta oletan, että opiskelet yliopistossa) järkevästi toteutetussa ryhmätyössä saa hyvin ohjausta ja toivottavasti oivallustakin siihen, tarvitseeko ne 5 kirjaa lukea sanasta sanaan vai riittääkö vähempikin. Tämähän riippuu tietenkin koulutusasteesta ja opintojen vaativuudesta.

Päivämäärä:   26.10.25 10:53:18

M: "Se on surullista luettavaa kuitenkin, että amisope puolustaa itsekin tuota systeemiä millään muulla kuin resurssipulalla. Opoimistulokset on nähtävissä. Yllätyyys, ne 16-vuotiaat kakarat EI osaa opiskella yksinään ammattia itselleen."

En puolustanut resurssipulalla vaan pedagogiikalla.
Heikot oppimistulokset juontavat nuorilla perusopetuksessa. Aikuisilla ei ole nähtävissä tuota ongelmaa, ainakaan alanvaihtajilla. Jos haasteita on, ne on selätettävissä ohjauksen avulla.
Korkeakouluissa ei oppimisen taitojen perusohjaukseen taida olla rahkeita.

Lähettäjä: --22 
Päivämäärä:   26.10.25 14:11:18

Nimimerkillä Amisope on selvästi hyvin ruusunpunainen kuva ryhmätöistä.

Oppikirjaesimerkissä ryhmätyöt menisi näin:
Opeteltava aihe on laaja (sanotaan vaikka 2 oppikirjaa). Se jaetaan siksi 4 ryhmäläisen kanssa, joista jokainen perehtyy huolellisesti omaan osa-alueeseensa. Lukee lähdemateriaalin huolellisesti ja kirjoittaa siitä tiivistelmän. Ehkä vielä lisäksi selailee muita osa-alueita. Sitten ryhmäläiset kokoontuvat, keskustelevat aiheesta ja opettavat toinen toisilleen oman osa-alueensa. Jokainen lukee muiden huolellisesti tehdyt tiivistelmät ja saa hyvän käsityksen opiskeltavasta aiheesta kokonaisuudessaan. Lopuksi kasataan yksi yhteinäinen essee/raportti/esitelmä ja palautetaan se opettajalle.

Käytännössä ryhmätyöt omalta alaltani AMK:sta:
Ryhmätyölle ei anneta selkeää lähdemateriaalia, vaan materiaali etsitään sieltä täältä netistä googlaamalla. Selkeitä osa-alueita ei ole, vaan on yksi aihe ja pitää vaan ryhmässä päättää miten se jaetaan.
4 ryhmäläisestä yksi ei ensimmäisten yhteydenottojen jälkeen tee enää mitään eikä vastaa viesteihin, joten hänelle annetut osa-alueet jäävät muiden tehtäväksi. Toinen ryhmäläinen ei kykene ymmärtämään aihetta ja hänellä on suuria haasteita oikein kirjoituksessa, kun häneltä pyydetään sivun mittaista esseetä, hän palauttaa viime tipassa noin 5 lauseen mittaisen "esseen" ja siinäkin on runsaasti asia- ja kielioppivirheitä.
Kolmas ryhmäläinen kyllä tekee työnsä, mutta hänellä on perhe ja työt, joten hänen kanssaan on lähes mahdoton saada sovittua mitään live-tapaamista ja hän ehdottaa että tehdään vaan jokainen omat osa-alueet ja sitten vikana iltana hätäiseen yksi kerää irralliset raportit yhteen ja palauttaa ne, mitään yhteistä läpikäyntiä ei ehditä pitämään.
Neljäs sitten yrittää hoitaa osansa ja hoitaa raportin lopullisen kasaamisen ja lisää puuttuvat tekstit joita ryhmäläiset 1 ja 2 eivät kyenneet tekemään.

Muiden ryhmäläisten työn jälkeen ei voi lainkaan luottaa, joten vaikka he jotain palauttaisivatkin, et todellakaan voi luottaa siihen että tiivistelmä/essee/raportti on mitenkään järkevä etkä voi omaa oppimistasi perustaa siihen. Jos haluat aiheesta oppia, on joka tapauksessa käytävä ne materiaalit itse läpi (tai googlattava aiheesta, koska mitään materiaaleja ei saatu).

Esimerkki täyttä todellisuutta AMK:sta.

Tässä vaiheessa ei tippaakaan lohduta, että ryhmätyöt teoriassa voisivat olla loistava tapa oppia laajoja kokonaisuuksia.

Päivämäärä:   26.10.25 14:15:41

"Kyllähän aikuinen opiskelija ymmärtää oman vastuunsa oppimisen suhteen eikä haahuile ympäriinsä valittaen miten opettaja nyt määrää ihan vääriä tehtäviä. Ei siellä työelämässäkään kukaan tule pitämään kädestä kiinni ja kertomaan kaikkea, pitää olla myös itse aktiivinen."

Niin ymmärtääkin ja siksi lähes jokainen, joka oikeasti haluaa oppia, vihaa ryhmätöitä. Ne kun vaan eivät toimi. Ryhmätöissä jokaisen pitäisi haluta oppia. Jos 4 hengen ryhmästä 1-2 on kykeneviä oppimaan, ryhmätyöstä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ainakin itsellä AMK:ssa tuli vahvasti tunne että ryhmätöitä teetettiin vain koska ne olivat helpompia opettajalle (vähemmän tarkistettavaa). Ei siksi että niistä olisi opiskelijoille oikeasti hyötyä.

Työelämässä ryhmätyöt on tuhat kertaa helpompia, koska työelämässä (ainakin omalla alallani) jokaisella on jonkinlainen motivaatio tehdä niitä töitä. Jos ei työ itsessään kiinnosta, raha ja työpaikan säilyttäminen motivoivat niin paljon että työt hoidetaan ainakin suurin piirtein kunnolla.
Joskus työelämässäkin törmää lusmuihin, mutta huomattavan harvoin verrattuna opiskelumaailmaan.

Päivämäärä:   26.10.25 14:18:48

"Ja jos aihe kiinnostaa ja ryhmäläisen tuotos ei tyydytä opinnälkääsi, lue itse. Materiaalihan on tarjolla!"

Tämähän se ongelma on. Jos haluaa oppia, ryhmätöissä on lähes poikkeuksetta pakko opetella lisäksi itse.

Jos voisi sen ryhmätyön jättää pois, voisi heti opiskella asiat itse ja tehdä sen esseen tms. yksinään, mikä olisi paljon nopeampaa kuin ensin säätää ryhmätyön kanssa ja sitten tehdä kuitenkin itse uudestaan.

Päivämäärä:   26.10.25 14:21:14

^ Nimimerkki -22 osui naulan kantaan siitä, miten ryhmätöitä tosiasiassa yleensä tehdään. Omat kokemukset yliopistolta.

Päivämäärä:   26.10.25 14:42:18

Ei tartte olla ruusunpunaisia silmälaseja omassa työssäni.
Olen tehnyt ryhmätöitä omissa opinnoissani. Hyviä ja huonoja, ja ammentanut niistä kokemukseni. Tiedän myös ne ällötyksen väristykset, jotka tulee jo sanasta "ryhmätyö".

Siksipä toteutankin ne ryhmätyöt juuri niinkuin --22 oppikirjaesimerkissään kertoi.
No probs, mutta opetankin aikuisia ja ammattiaineita, joten motivaatio ja tunnollisuus lienee suht korkea. Eikä tarvitse itse etsiä epämääräisiä matskuja, opettaja on jo tehnyt materiaalihaun luotettaviin lähteisiin.

Kuulostaa karmealta tapa, jolla olette esittäneet näiden ryhmätöiden toteutuksen. Olen pahoillani.

"Tämähän se ongelma on. Jos haluaa oppia, ryhmätöissä on lähes poikkeuksetta pakko opetella lisäksi itse." No jaa - opiskellessani koin kuitenkin helpommaksi ja nopeammaksi tavaksi oppia lukemalla tiivistelmän/raportin ja sitten vielä lukaista (huom: lukaista - kannattaa opetella lukemaan tehokkaasti!) materiaali itsekseni.

Ryhmätöiden teettämistä toki puoltaa opetusmaailmassa myös se, että ryhmätöitä on osattava tehdä myös työelämässä. Sielläkin on vapaamatkustajia tai erilaisia persoonia, joiden kanssa on tultava toimeen. Tämänkin näen omassa työssäni, kun tehdään kimpassa jotain projektia. Joku suunnittelee ja tekee tunnollisesti, toinen haahuilee kuin päiväperho ja rykäisee viime hetkellä jotain puolivalmista.

Puolustan ryhmätöitä, mutta en ole teitä vastaan, joilla on huonoja kokemuksia. Sehän ei ole teidän vika.

Päivämäärä:   26.10.25 14:48:12

(Yliopiston lehtoreilta ei muuten edes vaadita pedagogisia opintoja, joten on aika herran hallussa, miten opetus sujuu - luennoilla puhuminenhan on helppoa...)

Päivämäärä:   26.10.25 14:52:37

"Ryhmätöiden teettämistä toki puoltaa opetusmaailmassa myös se, että ryhmätöitä on osattava tehdä myös työelämässä."

Koulujen ryhmätyöt ja työelämä ovat kuin yö ja päivä. On työelämässäkin lusmuja, mutta aika nopeasti tulee noottia ja kengänkuva perseeseen sellaisesta vapaamatkustuksesta, jota opintojen ryhmätöissä näkee.

Päivämäärä:   26.10.25 14:58:32

"Siksipä toteutankin ne ryhmätyöt juuri niinkuin --22 oppikirjaesimerkissään kertoi.
No probs, mutta opetankin aikuisia ja ammattiaineita, joten motivaatio ja tunnollisuus lienee suht korkea."

Voisiko olla niinkin, että kun se yksi tunnollinen paikkaa muiden virheet tehden hirveän määrän ylimääräistä työtä, opettajalle näkyy vain että hyvinhän se homma toimii?

Päivämäärä:   26.10.25 15:03:50

"No jaa - opiskellessani koin kuitenkin helpommaksi ja nopeammaksi tavaksi oppia lukemalla tiivistelmän/raportin ja sitten vielä lukaista"

Joo tämähän tosiaan on hyvä, jos vaan ne tiivistelmät olisi kelvollisen tasoisia. Mutta en lukiossa enkä AMK:ssa yhtä ainutta kertaa saanut sellaista tiivistelmää, jonka tasoon olisi voinut luottaa tai josta ylipäätänsä olisi ollut merkittävää hyötyä. Eli se materiaali oli luettava kunnolla läpi, jos oikeasti halusi oppia asian.

"Ryhmätöiden teettämistä toki puoltaa opetusmaailmassa myös se, että ryhmätöitä on osattava tehdä myös työelämässä. Sielläkin on vapaamatkustajia tai erilaisia persoonia, joiden kanssa on tultava toimeen. Tämänkin näen omassa työssäni, kun tehdään kimpassa jotain projektia. Joku suunnittelee ja tekee tunnollisesti, toinen haahuilee kuin päiväperho ja rykäisee viime hetkellä jotain puolivalmista."

Esimiehet puuttuu lorvailemiseen ihan eri tavalla työelämässä mitä koulussa. Koulussa jos valitat että ryhmäkaveri ei tee töitään, opettaja lähinnä kohauttaa olkiaan ja pahimmillaan kaveri ei saa arvosanaa. Mutta esimerkiksi deadline ei siirry ja jos ryhmäläinen rykäisi viime hetkellä jotain puolivalmista ja siksi arvosana on heikko, se jää sinun tappioksi.
Työelämässä jos työkaveri tekee työnsä huolimattomasti, se ei yleensä vaikuta sinun elämään kuin korkeitaan sillä että ärsyttää. Sinun tulevaisuus on harvemmin kiinni siitä, että työkaverin raporteissa on virheitä. Voit aina valittaa näistä esimiehelle ja yleensä ennen pitkään työnantaja haluaa näihin puuttua, koska virheet tarkoittavat tappiota yritykselle. Ja jos työkaveri vaan lakkaa ilmestymästä työpaikalle, sitä ei yleensä kauaa katsella. (Joo, joskus voi olla niin huono työnantaja että syyttää väärää henkilöä työkaverin virheistä, mutta nämä on jo varsin harvassa).

En ole ikinä työelämässä, jossa yli 10 vuotta olen ollut, törmännyt sellaisiin lusmuihin kuin koulussa. Työelämässä on ollut erilaisia persoonia, mutta yleensä se halu pitää työpaikka ja saada rahaa on riittävä peruste tulla töihin ja hoitaa työt edes jossain määrin kunnolla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.10.25 15:22:07

” Vai haluatko mieluummin lukea 2 kirjaa ja tehdä niistä oman raporttisi? ”

Kyllä. Mieluiten lukisin ne kaksi kirjaa ja tekisin tentin. Siitä on vain ihan liikaa työtä opettajille. Teen mieluiten ryhmätyöt yksin, silloin voin paremmin vaikuttaa siihen onko se ykkönen, pisteet kasaan ja unohdettu vai viilattu vitosen työ.

Päivämäärä:   26.10.25 15:47:37

"Voisiko olla niinkin, että kun se yksi tunnollinen paikkaa muiden virheet tehden hirveän määrän ylimääräistä työtä, opettajalle näkyy vain että hyvinhän se homma toimii?" Mun opetuksessa ei onnistu tämä. Mutta opiskelijoita onkin vähän ja vaadin kuittausta omasta työstä.

Korkeakouluissa yksi opittava aihe on myös luotettavien lähteiden löytäminen ja käyttö. Siellä tuskin annetaan valmiiksi linkit "lue tästä mutta älä kopioi". Harmittavaa tietenkin teidän vitosen opiskelijoiden kannalta, kuten kaikki muukin, joista saan lukea.

Päivämäärä:   26.10.25 15:50:56

Huoh mitä kirjoitin: tarkoitin siis, että harmittavaa tietenkin teidän vitosen opiskelijoiden kannalta, että ryhmätöiden taso ja ohjeistus on niin huonoa.

Täytyy myös mainita, että omista korkeakouluopinnoista on jo pari vuosikymmentä aikaa, joten oletettavasti myös opiskelija-aines oli päässyt perusopetuksesta paremmilla eväillä eteenpäin kuin nykyään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.