Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Piirakkaleipurit hoi! Neuvoja kaivataan!

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   25.10.25 12:52:47

Nyt puhutaan rahkapiirakoista ja vastaavista. Olen tehnyt rahkapiirakoita kerran jos toisenkin, mutta joskus haluaisin tehdä sellaisen paksumman piirakan noin 5cm syvyiseen vuokaan. Ongelmani on siinä, että joka ikinen kerta tuollainen paksumpi pirakka jää keskeltä veteläksi vaikka miten yritän seurata ohjetta. Olen yrittänyt myös laskea uunin lämpötilaa ja pidentää paistoaikaa, mutta silti sama juttu joka kerta. Ohuet rahkapiirakat kyllä onnistuvat, mutta no paksut eivät sitten millään!

Kysyisinkin nyt neuvoja teiltä jotka olette tehneet n. 5cm paksuisia piirakoita joihin tulee erillinen täyte joko kermaviilistä tai rahkasta tms. Miten sellainen pitäisi paistaa että sen saisi kunnolla jähmettymään keskeltäkin? Jos ohjeessa sanotaan esim. 200 astetta/40 min, paljonko lämpötilaa pitäisi laskea ja paistoaikaa pidentää? 175 astetta/50-55 min ainakaan ei toiminut, oli edelleen vetelää keskeltä vielä jäähtyneenäkin. Pitääkö laittaa 100 astetta/2h että hyytyisi kunnolla, vai onko tuohon jotain muuta kikkakolmosta olemassa? En tiedä mitä teen väärin.

Tällä hetkellä tuskailen marjapiirakkaa (pakastemarjoista), mutta sama ongelma olisi varmasti myös suolaisten piirakoiden kohdalla.

Miksi sitten pitää välttämättä olla paksu piirakka, niin ihan vain siksi, että yksinkertaisesti tykkään sellaisista. Tai tykkäisin jos saisin paistumaan kunnolla...

Apua?

Re: Piirakkaleipurit hoi! Neuvoja kaivataan!

Lähettäjä: Sipi K 
Päivämäärä:   25.10.25 13:01:51

Täytteeseen aina yksi kananmuna.

Eikä mikään piirakka kypsy 40 minuutissa.
Älä laske uunin lämpötilaa, vaan laita siinä 40 minuutin kohdalla folio piirakan päälle, ja paista vielä ainakin 10 minuuttia.

Piirakoiden paistoaika on 45-65 min.

Mun piirakat onnistuvat aina.

Päivämäärä:   25.10.25 14:52:01

Kiitos, täytyy testata tuota foliota. Tällä minun uunillani on pakko käyttää ohjetta pienempää lämpötilaa joka tapauksessa koska muuten kärähtää. Paistoaika ohjeen mukaan, niin ohuet piirakat onnistuvat hyvin (30-40 min), mutta paksut eivät tunnu onnistuvan millään. Jospa tuo folio auttaisi.

Ohjeissa mitä olen käyttänyt kuuluukin se kananmuna täytteeseen, joissakin sano-taan että kaksi.

Paistatko paksut piirakat ala- vai keskitasolla?

Lähettäjä: Sipi K 
Päivämäärä:   25.10.25 16:36:04

Paksut piirakat paistetaan aina uunin alatasolla.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   25.10.25 16:38:27

Tee juustokakun reseptillä.

Lähettäjä: pate 
Päivämäärä:   25.10.25 16:42:37

Paista pelkkää pohjaa 5 minuuttia, sitten täytteet ja takaisin uuniin.

Päivämäärä:   25.10.25 16:42:40

Sipi K, kiitos. Olen kokeillut kumpaakin tasoa, mutta veteläksi jäi. Täytyy taas kokeilla, nyt taas sitä alatasoa, ja laittaa foliota päälle, pidentää paistoaikaa...

Juustokakkua en olekaan koskaan tehnyt. Pitää vilkaista miten semmoien onnistuu.

Tai miten semmoisen pitäisi onnistua.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   25.10.25 16:49:33

"Juustokakkua en olekaan koskaan tehnyt. Pitää vilkaista miten semmoien onnistuu.

Tai miten semmoisen pitäisi onnistua."

Vetelä se on aina heti uunista tullessaan.
Irtopohjavuoka ja tekeytymään viileään, niin jähmettyy ja maku paranee.
Joskus oli Kenwoodin monitoimikoneen mukana tullut resepti.
Nykyisin teen sen ulkomuistista.
Täytteen kerma ja valkuaiset vatkataan erikseen vaahdoksi ja sitten yhdistetään maustettuun rahkaan.
Keltuaisista puolet täytteen rahkaan ja loput pohjaan.
Pohja on periaatteessa murotaikina.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.