Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Meneekö kiristyksen puolelle?

Lähettäjä: Esimies 
Päivämäärä:   25.10.25 08:29:03

Olen sairauslomalla 14.11 asti. Minulla on vakava masennus, vakava ahdistuneisuushäiriö, jossa pelkotiloja ja paniikkitiloja. Esimies tietää nämä, koska lukee sairauslomatodistuksessa. Nyt kuitenkin vaatii minua tulemaan vakavaan palaveriin 4.11. Sanoin, että en ole kykeneväinen tulemaan, sanoi, että PAKKO tultava. Sanoin, että kun on sairauslomalla, silloin ei tarvitse osallistua mihinkään työhön liittyvään ja en yksinkertaisesti kykene tulemaan paikalle. Esimies jankuttaa, että jos olisit osastolla niin se olisi riittävä syy, mutta nyt on vaan PAKKO tulla paikalle.

Meillä siis tulossa vakava palaveri, jonka mä laitoin alunperin vireille, kertomalla esimiehen työnantajalle tämän jatkuvasta laittomasta käytöksestä sekä jatkuvasti kohtelee työntekijöitä törkeästi. Yhtenä päivänä 4 eri työntekijää itki, kun esimies oli ne haukkunut ja huutanut pystyyn. Esimiehellä on tukihenkilönä lakiasiantuntija ja minulla juristi. Jos ei muutosta tule, asia on niin vakava, että se menee oikeuteen asti.

Mutta onko kiristystä, että sanotaan, että on aivan pakko tulla, vaikka on sairauslomalla? Eikö palaveria voisi siirtää parilla/muutamalla viikolla kun olen taas töissä. Luulen, että esimies haluaa minut niin huonovointisena sinne, ettei minulla ole voimia taistella.

Meneekö tämä nyt ihan oikein?

Re: Meneekö kiristyksen puolelle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.10.25 08:31:14

Todennäköisesti työterveyden kanssa pidettävä työkykyneuvottelu. Kyllä sinne on vähän niinku pakko osallistua.

Päivämäärä:   25.10.25 08:33:36

Mutta jos et pääse edes ovesta ulos niin miten pääset palaveriin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.10.25 08:36:15

Jos työkykypalaveri, meillä saatu helposti pidettyä etänä. Silloin myös itselle helpompi tilanne.
Jos käsitellään tuota kirjoittamaasi asiaa, niin juristisi voi hyvin edustaa sinua, jos haluat. Tätä palaveria ei myöskään kyllä tarvitse järjestää juuri, kun olet sairauslomalla.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.10.25 08:37:01

On varmasti hyvin kuormittava tilanne. Eikö ole kuitenkin hyvä, että asia on otettu käsittelyyn ja sinulla on juristi mukana. Ei sinun siitä yksin tarvitse selvitä. Jos tämän tilaisuuden jättäisit käyttämättä, niin asia ei etene haluamallasi tavalla. Yritä jaksaa mennä ja ajattele, että siitä on sinulle vain etua. Meni miten meni niin kohta se olisi ohi.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   25.10.25 08:38:43

Perusasia sairauslomalla: ET VASTAA TYÖSTÄ TULEVIIN PUHELUIHIN etkä lue viestejä. Silloin ei kiristetä, ei painosteta eikä muutenkaan vaadita yhtään mitään.

Työkykyneuvottelu järjestetään pitemmän kaavan mukaan eikä se ole mikään työpaikkapalaveri.

Kun johonkin on pakko mennä, käy poliisi hakemassa.

Päivämäärä:   25.10.25 09:01:52

Onko tuossa enää mitään järkeä? Ymmärrän oikeuksista tappelemisen, mutta kun homma menee siihen, että oma terveys pettää, niin eiköhän se ole aika luovuttaa ja laittaa oma hyvinvointi etusijalle.

Olin hieman vastaavassa tilanteessa sillä erolla, että en jäänyt koskaan sairauslomalle. Esimies ja esimiehen esimies rikkoivat lakia minkä ehtivät, ihan alkaen jo tuon esimiehen valinnasta. Esimiehen esimies valitsi koulutukseen epäpätevän vaativaan virkaan, vaikka päteviä olisi ollut tarjolla. Syynä vain se, että valitsi sellaisen, joka jakaa hänen ajatusmaailmansa. Julkisella sektorilla ei voi näin toimia. Siinä sitten rikkoivat virkavelvollisuuttaan ja lainsäädäntöään minkä ehtivät ja siihen puuttuvat savustettiin törkeillä keinoilla ulos. Jonkin aikaa jaksoin yrittää muutaman muun kanssa, mutta yksi toisen jälkeen porukkaa luovutti. Luulin että jaksaisin, mutta lopulta unettomat yöt ja se invalidisoiva stressin määrä sai minutkin lähtemään. Uusi työ oli minulle pelastus ja kaikki pahoinvointi jäi edelliseen paikkaan. Ura lähti myös jyrkkään nousuun heti uudessa työssä.

Eli mieti mikä on tärkeää. Haluatko tuhota terveytesi vain siksi, että oikeus toteutuu? Valitettavasti se ei kannata.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.10.25 09:11:42

"Sanoin, että kun on sairauslomalla, silloin ei tarvitse osallistua mihinkään työhön liittyvään ja en yksinkertaisesti kykene tulemaan paikalle."
Tämähän ei pidä paikkaansa eli menee kiristyksen puolelle aloittajan osalta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.10.25 09:16:10

Itsellä ollut vähän sama tilanne kuin edellisellä pisteellä, myös valtionhallinto.

Aloittaja, tee kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   25.10.25 09:24:51

Vaikuttaa siltä, että aikovat antaa kenkää. No, tuskin sinä tuonne takaisin haluat.

Lähettäjä: Mie vaan 
Päivämäärä:   25.10.25 10:13:01

Kysyisin voiko osallistua etänä.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   25.10.25 10:52:15

Onko hoitoala?

Lähettäjä: kopkil 
Päivämäärä:   25.10.25 11:00:49

"mieti mikä on tärkeää. Haluatko tuhota terveytesi vain siksi, että oikeus toteutuu? Valitettavasti se ei kannata."

^
tämä

Ja kysy etäpalaveerausmahdollisuutta. Juristisikin voi osallistua etänä.

Päivämäärä:   25.10.25 11:40:34

Esimies toimii ihan lain mukaan. Toki inhimillisyys ja empatia olisivat tässä paikallaan.

Päivämäärä:   25.10.25 11:57:40

Maija,

Eivät voi antaa potkuja. Saikun tai epäkohtien esille ottaminen ovat laittomia syitä antaa potkut ja he joutuisivat maksamaan vähintään 6 kk palkan mulle.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   25.10.25 12:17:07

Et siis kehtaa mennä paikalle kun pitäisi suoraan kasvokkain kertoa mistä ja miksi syytät esimiestä. Etkä halua kuulla esimiehen kantaa asiaan

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.10.25 14:17:03

Tässä on nyt tarinan toinen puoli. Jos kyseessä on työkykykeskustelu, niin kyllä, sinne olisi mentävä vaikka ei huvittaisi. Siinä ei ole mitään laitonta. Se on lakisääteinen työnantajan velvollisuus.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   25.10.25 15:01:34

Kannattaa varmaan kysyä asiaa siltä omalta juristilta, ei hötölästä.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   25.10.25 15:15:57

"Perusasia sairauslomalla: ET VASTAA TYÖSTÄ TULEVIIN PUHELUIHIN etkä lue viestejä."

No tällainen ei ole ok.

Kannattaa alkaa katsella toista työpaikkaa sivusilmällä.

Päivämäärä:   25.10.25 20:00:01

Kysyn ensi viikolla juristilta, mutta ajattelin näin alkuun kysyä täältä mitä mieltä ihmiset on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.