Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokonaiskolesteroli 5,7= Statiinit?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.10.25 07:54:47

Kävin labroissa ja siinä mitattiin kolesteroliarvot. Koska kokonaiskolesteroli ja LDL olivat "rajan" yli niin tyrkytettiin statiineja.
Kysyin tekoälyltä kuinka minun tulos olisi tulkittu muissa maissa ja tulos oli että tulokseni olisi ollut jopa loistava ja yhdessäkään maassa ei lääkkeitä olisi suositeltu vaan onniteltu hyvästä tuloksesta.
Vertailumaat: Ruotsi, Iso-Britannia, Saksa, Ranska ja USA

Tässä raportissa verrataan Railin kolesteroliarvoja eri maiden suosituksiin ja statiinien aloituskriteereihin.
Arvot: Kokonaiskolesteroli 5,7 mmol/l, LDL 3,8 mmol/l, HDL 1,85 mmol/l, Triglyseridit 0,68 mmol/l.
Ikä: 65 vuotta, nainen, ei tupakointia, normaali verenpaine.

Re: Kokonaiskolesteroli 5,7= Statiinit?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.10.25 07:58:28

No jaa, opiskeluaikoina Briteissä minulle määrättiin statiinit kun HDL oli liian korkea (LDL alle 2, käytin kalaöljykapseleita) :D En syönyt, mutta jätin öljyt pois.

Päivämäärä:   24.10.25 08:01:33

Milloin oli viivan opiskeluajat?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   24.10.25 08:05:01

Eihän sun tarvitse mitään lääkkeitä syödä, jos et halua. Ihan elintavoillakin voi saada muutoksia aikaan. Ja sekin käy että jatkat samaan malliin.

Lähettäjä: Jakolaskua 
Päivämäärä:   24.10.25 08:46:05

Voit tehdä yksinkertaisen laskutoimituksen TG/HDL.
Jos suhde on alle yksi niin se kertoo ettei sinulla ole mitään aihetta ainakaan statiinien käyttöön. Triglyarvoa on sitä paitsi mahdollisuus alentaa vähentämällä hiilihydraatteja.
Kummallista että suomalaiset lääkärit tuijottavat vaan tuota LDL raja-arvoa. Kertoo kyllä jostakin ja mielestäni siitä että kaikki ihmiset ovat heille jotain numeroita jotka pitää laittaa oikeaan viitearvoon.

No tyrkyttävät he samaa ravitsemussuositustakin kaikille vaikka ravitsemussuosituksissa sanotaan ”Ravintoaineiden tarve ja suositeltava ruokavalio voivat vaihdella terveydentilan mukaan. Ravitsemussuositukset on tarkoitettu koko väestölle – terveille, kohtuullisesti liikkuville ihmisille.” Kuitenkin lihavuuden yleisyys Suomessa THL:n mukaan on kasvanut uusiin ennätyksiin."

Eiköhän kaikki ymmärrä että suurin osa suomalaisista tarvitsisi ihan erilaiset ravitsemussuositukset.
Homma kusee pahasti!

Lähettäjä: Iisa 
Päivämäärä:   24.10.25 08:59:42

Voitko kertoa, mitkä ne arvot ovat muualla maailmassa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.10.25 09:07:22

Ldl on sulla kyllä koholla, mutta ei se välttämättä lääkkeitä vaadi. Mulla oli keväällä kokonaiskole 6.3 ja ldl 3.4, ruokavaliomuutoksella syksyllä 4.7 ja 2.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.10.25 09:22:44

Onko se "tyrkyttämistä", jos sinulle ehdotetaan lääkkeitä kolesteroliarvosi ollessa liian korkealla? Mitä lääkärien pitäisi mielestäsi tehdä? Kertoa sinulle mitä haluat kuulla, eli että mitään riskiä ei ole ja lääkkeet ovat ihan turhia? Ei yksikään lääkäri ota riskiä että kuoletkin sydäninfarktiin, jos asia olisi kuitenkin ollut helposti ehkäistävissä.

Mitään lääkkeitä ei kenenkään ole kuitenkaan pakko syödä. Jos et halua statiineja, niin älä ota. Ei se sen vaikeampaa ole.

Ja ruokavalion muutos ei aina auta, jos korkea kolesteroli ja sepelvaltimotauti ovat sukurasite. Olen itse 31-vuotias nainen ja minun kolesterolini on hieman koholla. Se on ollut koholla parikymppisestä asti, ja silloin söin vuosikausia pääasiassa kasvisruokaa. Olen normaalipainoinen ja liikun paljon. En tiedä mitä pitäisi elämässä muuttaa, että saisi kolesterolin alas. Mieluummin otan ne miedot statiinit vaikka lähempänä neljääkymppiä, kuin kiellän itseltäni kaikki ihan tavallisetkin ruoat.

Päivämäärä:   24.10.25 09:32:58

Miksi ylipäänsä kävit labroissa jos sillä tuloksella ei ole sinulle mitään väliä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.