Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Opiskelijoiden läsnäolo lääkärikäynneillä

Lähettäjä: ueu 
Päivämäärä:   23.10.25 21:52:20

Vähän väliä törmää somekeskusteluihin tai -postauksiin, missä kirjoittajat kertovat että on kysytty saako opiskelija(t) olla seuraamassa tutkimusta.

Minulta ei ole koskaan kysytty, saako opiskelija olla läsnä. Aina on vain ilmoitettu, että "Opiskelija seuraa vastaanottokäyntiä" tai "opiskelija tekee tämän toimenpiteen/tutkimuksen", mutta koskaan ei ole kysytty, saako opiskelija olla läsnä. Ja vain yhden kerran kysytty, saako opiskelija tehdä toimenpiteen/tutkimuksen sen jälkeen kun on ilmoitettu, että opiskelija on läsnä. Muilla kerroilla ei ole edes kysytty, saako opiskelija tehdä vaan ilmoitettu, että opiskelija tekee.

Onko teiltä kysytty lupaa opiskelijan läsnäololle? Kysyttekö itse potilaalta, saako opiskelija olla läsnä?

Opiskelijan läsnäolonhan saa kieltää. Minä en sitä ole koskaan kieltänyt ja olen antanut kyllä opiskelijan tehdä. Mutta ihmettelen vain tuota, että kun aina pitäisi kysyä potilaalta lupa, niin minulta ei ole koskaan kysytty, ainoastaan ilmoitettu.

Re: Opiskelijoiden läsnäolo lääkärikäynneillä

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   23.10.25 21:53:51

Mulla on ollut opiskelija mukana useammassa toimenpiteessä, mm. toisessa synnytyksessä. Aina on kysytty, aina olen antanut luvan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.10.25 21:55:23

Aina on kysytty ja aina antanut luvan.

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   23.10.25 21:56:36

On kysytty useasti. Ovat myös välillä kysyneet ja välillä ilmoittaneet, että opiskelija katsoo asian X tai sopiiko opiskelijan kokeilla asiaa Y.

Aina olen antanut luvan, koska eihän ne opiskelijat voi oppia, jos eivät ikinä saa tehdä ja kokeilla.

Juu, asun opiskelukaupungissa, ja kaikki NS isommat asiat menee yliopistollisen sairaalan kautta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.10.25 21:59:36

On kysytty ja aina on sopinut. Paitsi kerran nuorempana gynellä, kun oli muutenkin todella stressaava käynyi itselle.

Lähettäjä: pistepilkku 
Päivämäärä:   23.10.25 22:01:51

Useimmiten on kysytty, ja aina olen antanut luvan. Jonkun harvan kerran muistelen, että lupaa ei ole kysytty, vaan lääkäri (tai hoitaja) on vain esitellyt, että paikalla on opiskelija/opiskelijoita.

Sairaalan potilasosastolla ollessani minulta tuli hoitajaopiskelija oikein jännittyneenä kysymään, sallinko hänen pistää minulle kipulääkettä lihakseen. Annoin totta kai siihen luvan, ja lääkitseminen sujui ihan hyvin, mutta jotenkin sympaattisella tavalla on se opiskelijan jännitys ja luvan saamista seuraava ilahtuminen jäänyt mieleen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.10.25 22:13:07

Kyllä muistaakseni on kysytty eikä ilmoitettu. Aina antanut luvan.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.10.25 22:23:52

Minulle on kahdesti ilmoitettu, mutta olin ajatellut, että tuttu lääkäri vaan tietää, ettei minulta tarvitse kysellä. Muulloin on aina kysytty.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   23.10.25 22:25:45

Jos neuvola tms käynnillä on ollut opiskelija, ei ole kysytty.

Synnytyksessä kysyivät, saako opiskelija tehdä tutkimuksen, ja kysyivät saako tulla toinenkin seuraamaan synnytystä.
Toivotin kaikki tervetulleeksi, kolmessakymmenessä tunnissa ehti henkilökunta vaihtua moneen kertaan ja joku tuli jo uudelleen vuoroon. :)

Päivämäärä:   23.10.25 22:26:03

Ei kyllä ole ikinä kysytty, mutta sehän on ihan normaalia, että se kandiryhmä on aina joskus siinä oppimassa ja kurkistelemassa. Ei minua ole haitannut. Sehän on hyvä asia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.10.25 22:34:02

On kysytty minulta ja no en nuorena oikeen hoksinut kun niitä oliki 5 lekurinplanttua tuijottamassa mun alapäätä . Aina pitää kysyä potilaalta ja niiden opiskelijoiden esittäytyä ihan nimellä potilaalle myös. Olen vaan sairaanhoitaja mutta joskus joutunut muistuttaan lääkäriäkin että esitteleppä ittes etenkin silloin dinosaurusten aikaan. No ei tästä montaa vuotta ole kun osaston lääkärin kans lähettiin kattoon yhtä intiimialueen juttua ja siinä sit norkos joku mieshenkilö, ei olu takkia saatikka henkilökortia. Pyysin poistumaan huoneesta ja sai sitten soperrettua että iin on eka päivää osastolla. Jep jep ja lääkärikin että joo oikeen teit :-) Esitteli ittesä potilaalle ja sai jäädä . Oli kiva ja huomaavainen kandi loppuajan ja toivottavasti sitten jatkossakin ;-)

Päivämäärä:   23.10.25 22:40:19

Yleensä on kysytty mutta viime aikoina olen ihmetellyt, kun on vaan ilmoitettu että opiskelija tulee. Näin käynyt kahdesti nyt.

Päivämäärä:   23.10.25 22:40:48

No sepäs sattui

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.10.25 23:27:03

On käynyt vaan kerran niin, että opiskelija olisi voinut olla paikalla. Kyseinen opiskelija sattui olemaan koulukaverini, niin hän koki sopivammaksi jäädä pois papanäytteenotostani, josta varmasti olimme molemmat samaa mieltä.

Jos olisi joskus opiskelija vastaanotolla, niin saisi toki olla mukana. Ei vaan ole kohdalleni sattunut tuota yhtä kertaa enempää.

Lähettäjä: Potilas 
Päivämäärä:   23.10.25 23:53:43

Miten kaikki luulee sen lääkärin koulutuksen menevän..?
Ne kandilaumat ja niitä ohjaavat ihmiset on osoitus siitä, että ovat ihan tarpeellinen ihmisryhmä.
Ja nykyään kun tehdään elinluovutustestamentteja ja muita, niin annan kyllä jo eläessäni oman kroppani yhteiseen käyttöön ja katseltavaksi.

Lähettäjä: ueu 
Päivämäärä:   24.10.25 00:03:13

Onko Potilas potilaana silmäpolilla, vai miksi olet noin lukutaidoton?

Enhän minä tai kukaan muu ole ihmetellyt sitä, miksi toimenpiteissä tai vastaanotolla on opiskelijoita mukana vaan kysyin ainoastaan, että onko muilta kysytty lupaa opiskelijoiden läsnäoloon vai pelkästään ilmoitettu, että opiskelija on mukana tai tekee toimenpiteen.

En minä ole koskaan kieltänyt opiskelijan läsnäoloa ja ymmärrän kyllä, että he eivät opi, jos eivät saa olla mukana. Mutta ihmettelen sitä, että siihen pitää aina olla potilaan lupa, että opiskelija on mukana, mutta koskaan sitä lupaa ei kysytä. Ja vain yhden kerran on kysytty, saako opiskelija tehdä ja muilla kerroilla vain ilmoitettu, että opiskelija sitten tekee tämän.

Eikä ne opiskelijat ole aina edes esittäytyneet, eikä lääkärikään ole heitä/häntä esitellyt. Tuollaisista käynneistä on jäänyt sellainen olo, että lääkärin mielestä kandi on vain tiellä eikä varmasti opi yhtään mitään. Ihan eri asia kuin silloin, kun lääkäri antaa kandin itse esitellä itsensä ja oikeasti opettaa sille kandille kaikkea eikä pelkästään vain pidä häntä ylimääräisenä riippakivenä.

Lähettäjä: Pelkkä keho 
Päivämäärä:   24.10.25 00:37:15

Olen sitä ikäluokkaa (?), että kandit oli ihan normaali ilmiö; ne oli aikanaan lääkäreiden mukana ja katsoivat sivusta, että oppivat.
En tiedä miten nykyään lääkärien opinnot ja harjoittelut menee, mutta toivottavasti hyvin..

Yllä tyyppi sanoi hyvin, että voi antaa kehon käyttöön eläessäkin.
Niin minäkin.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   24.10.25 00:39:25

Aina on kysytty ja aina olen ilomielin antanut luvan, mm. opiskelija on poistanut minulta ison luomen päänahasta. Millä ihmeellä ne muuten oppivat kuin tekemällä?

Päivämäärä:   24.10.25 01:19:02

Outo aloitus.
Ainahan niitä opiskelijoita on ollut ja työssäoppimista, kaikissa ammateissa..
Liputan myös edellisten asenteelle, että annan kehoni jo eläessä opiskelijoiden härpittäväksi.

Lähettäjä: Mirla 
Päivämäärä:   24.10.25 03:03:40

Mikä tässä aloituksessa on outoa? Sekö, ettei kovinkaan moni vastanneista ole osannut lukea, mitä kysyttiin ja vastasikin ihan aiheen vierestä?

Ei aloittaja ole opiskelijoiden läsnäoloa kieltänyt eikä kieltämässä.

Hän vain kysyi, että onko muilta kysytty, saako opiskelija olla läsnä / tehdä toimenpiteen potilaalle, kun häneltä ei ole lupaa koskaan kysytty vaan pelkästään ilmoitettu "opiskelija on läsnä" tai "opiskelija tekee toimenpiteen". Vain kerran kysytty, saako opiskelija tehdä toimenpiteen, mutta sitäkään ennen ei kysytty, onko ok, että opiskelija ylipäätään on läsnä. Ainahan potilaalta pitäisi lupa kysyä.

Minua tässä ketjussa oudoksuttaa lähinnä se, että teillä on tarve tulla haukkumaan aloittajaa vastaamatta siihen, mitä kysyttiin.

Olen vuosia asunut yliopistosairaalakaupungissa ja täällä ei tosiaan kysellä, saako opiskelija olla läsnä. Aina vain sanotaan, että opiskelija on läsnä. Ja ehkä kerran on opiskelija saanut itse esitellä itsensä ja kerran on lääkäri sanonut opiskelijan nimen. Olen tuota vähän ihmetellyt.

Opiskelijan läsnäololle en muista, että olisi koskaan kysytty lupaa.

Aikana ennen tänne muuttoa en muista, onko opiskelijan läsnäololle kysytty lupaa, mutten kyllä muista, että opiskelijoita olisi juurikaan ollut läsnä.

Lähettäjä: ot 
Päivämäärä:   24.10.25 03:43:09

Viimeksi kysytty kolmisen viikkoa sitten terveysaseman käynnillä, annan aina olla mukana. Ja olen antanut myös tehdä toimenpiteen, esim. kanyylin laiton.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.