|
Lähettäjä: uöya
Päivämäärä: 23.10.25 23:09:30
Aloituksessa mainittu ei tarkoittanut mitään alapään pesua vaipanvaihdon yhteydessä vaan sitä, että lapsen kanssa sylitellään käsi lapsen housuissa ja hyväillään hänen alapäätään puoli tuntia. Ja lapselle väitetään, että tämä on ihan normaalia lapsen ja vanhemman välistä kanssakäymistä.
Jossain vaiheessa lapselle sitten selviää, ettei se ole normaalia eikä toinen vanhempi edes välttämättä tiedä siitä, varsinkaan jos vanhemmat on eronneet, tai asia tulee puheeksi kavereiden kanssa ja kaverit on ihan monttu auki.
Joskus näistä oli ihan artikkelikin, että tätä tapahtuu yllättävän paljon, ihan Suomessakin, muttei se tule mitenkään esiin. Lapset sitten käyvät terapiassa kauankin.
Omat vanhempani pussailivat minua suulle, eivät kuitenkaan suudelleet suu auki. Muistan, kuinka inhottavaa oli, kun joka päivä piti pussailla tupakalta haisevaa äitiä. Molemmilla oli huonot hampaat. Heillä molemmilla välillä huuliherpes, mutta sitten piti vain antaa pusu siihen herpeksen viereen, ei päälle. Minulle alkoi kertyä kariesta jo ala-asteella, kiitos vanhempien... En halunnut pussailla vanhempiani, mutta aika pitkään he olivat sitä mieltä, että niin kuuluu tehdä. Mutta kun sanoin, että pussailkaa toisianne, niin lopettivat. En muista kauanko isosiskoani pussailivat, hän ei uskaltanut sanoa mihinkään vastaan, joten häntä pussailivat kai pidempään kuin minua.
En kyllä ihan ymmärrä, miksi lapsia pitää pussailla suulle. Mutta todella yleinen tapa sekin on.
|