Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mieheni kielsi puhumasta

Lähettäjä: Johan nyt 
Päivämäärä:   23.10.25 17:01:52

Elikkäs mieheni oli eilisen melko vaisun oloinen. Kysyin sitten, että onko jokin huoli mielenpäällä? Vastaus oli mua pelottaa, että alat puhumaan kouluasioista (opiskelen) siis mitä PELOTTAA? Olin ällikällä lyöty. Joo tiedän, että olen puhelias ja koulusta johtuva stressi saa minut usein puhumaan tehtävistä. Kai tuo puhuminen on minulle ikäänkuin stressin purkamista. Ja yleensähän ihmiset puhuvat niistä asioista, jotka ovat sillä hetkellä keskeisiä elämässä. Toki puhun muustakin esim. lapsista, töistä yms. Olen ollut eilisestä asti puhumatta. On kova pala, koska puheliaisuus on vahvasti osa minua. Enkä tiedä miten hyvin pystyn olemaan puhumatta kouluasioista. Kokonaan kommunikoimattakaan yhteiselämä ei suju.

Vai lieneekö hautoo hiljaisuudessa eroa, kun minun asiat eivät enää kiinnosta...Yhdessä ollaan oltu 8- vuotta, jos sillä on mitään merkitystä.

Re: Mieheni kielsi puhumasta

Lähettäjä: murmeli 
Päivämäärä:   23.10.25 17:03:45

Omituista että lörpöttelet vasta nyt..ehkä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.10.25 17:04:41

... puhukaa tuosta asiasta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.10.25 17:04:43

Etkä sitten kysynyt MIKSI pelottaa? Mykkäkoulun leikkiminen ei ainakaan auta tilannetta yhtään.

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   23.10.25 17:05:43

Onks tää se klassinen juttu, että jos nainen puhuu niin mies luulee että nainen kuvailee jotain käytännön ongelmaa mikä miehen pitäisi ratkaista. Ja sit jos mies ei keksi miten asia pitäis korjata tai fiksata niin sit tulee epävarma olo?

Kai se koulusta puhuminen voi sitten kuulostaa jonkun korvaan siltä että miehen pitäis ratkaista kaikki sen oppilaitoksen ongelmat?

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   23.10.25 17:11:00

Ehkä taustalla on juuri hm:n kertoma syy. Mies ei kykene mitenkään ratkaisemaan kouluongelmaasi, joten pyytää olemaan puhumatta.
Eikö sinulla tosiaan ole ketään muuta, jonka kanssa voisit jutella kuin mies?

Lähettäjä: höm 
Päivämäärä:   23.10.25 17:21:20

Ehkä se on huolissaan siitä että koulussa(ja muiden seurassa)oleminen on tärkeämpää kuin mies ja nyt sitä pelottaa että koulu ajaa ohi?

Päivämäärä:   23.10.25 17:26:06

Kysyin kyllä heti että mitä pelottaa? Vastaus oli, että ei jaksa kuunnella. Niin voi olla tuotakin, että kun ei voi auttaa kieltää puhumasta. Aikaisemmin on ollut tällaisia tilanteita, että olen puhunut jostain asiasta joka pitäisi hoitaa. Mies on hermostunut ja olen sitten erikseen korjannut, että en tarkoita, että sinun pitäisi hoitaa.

Lähettäjä: Helle 
Päivämäärä:   23.10.25 17:49:57

Aloittaja vois miettiä onko hän niitä naisia, jotka puhuvat ihan liikaa ja uuvuttavat kaikki ympärillään siihen monologiinsa. Tiedän työpaikoilta muutaman tällaisen papupadan, jotka ilmeisestikään itse eivät ymmärrä, miten raskaita ihmisiä he ovat. Kaikilla näillä on hyvin hiljaiset miehet. Joskus mietin miten kukaan kestää tuollaisa papupataa kotonaan. Kukaan muu ei pääse juuri ääneen, kun tällainen papupata istahtaa kahvihuoneeseen pälpättämään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.10.25 17:51:13

Kaikki ei jaksa jos toinen puhuu IHAN koko ajan. Ilman taukoa.

Mä olen tällainen ja mulla on ei yksi, ei kaksi vaan kolme lörppäsuuta lähipiirissä. Se on tosi raskasta.

Siinä missä lörpällä on raskasta olla hiljaa, on vähäpuheiselle raskasta kuunnella ja vastailla toiselle jatkuvasti.

Olet tainnut ihan liikaa puhua sun kouluasioista ja toinen on aivan kypsä. Varmaan haluaisi rauhaa ja hiljaisuutta edes hetken. Mäkin olen opiskellut korkeakoulututkinnon 2v sitten ja en tainnut kertaakaan siitä läheisille natkuttaa poislukien arjen käytännön mainitsemiset esim siitä jos luin teinttiin.

Lähettäjä: mutru 
Päivämäärä:   23.10.25 17:55:34

Miehet on yleensäkin ottaen tuppisuita.

Päivämäärä:   23.10.25 17:58:52

Taidan tosiaan olla liian puhelias. Onneksi ollaan miehen kanssa hyvin vähän yhtäaikaa kotona niin ei tarvitse kuunnella. Jatkossa pidän huolen, että puhun vain aivan pakolliset asiat läheisilleni.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   23.10.25 18:06:24

Tuosta ei aloittaja hyvää seuraa: Alat vältellä tiettyjä aiheita miehesi kanssa. Kohta alat kaikkien asioiden kohdalla miettiä, että rasittaako tää nyt toista. Ja kierre on valmis. Lopulta et puhu enää miehelle mitään ja jaat kaikki asiat ystävän (tai jonkun toisen miehen) kanssa. Loppu on selvää miten siinä tulee käymään.

Ala jo miettiä elämää eri osoitteessa pikkuhiljaa, pääset helpommalla.

Päivämäärä:   23.10.25 18:20:12

Minusta kuulosti hyvältä, että miehesi kertoi sen mitä ajatteli. Eikö koti ole paikka jossa voi olla rehellisesti oma itsensä? Te molemmat. Minusta ei kuulosta nyt kypsältä reaktiolta vetäytyä poteroonsa sen vuoksi, että mies on kertonut fiiliksiään. Hän on sinun oma miehesi, rakasta häntä. Parempi että hän kertoo tunteitaan kuin että et tietäisi mitä hän ajattelee. Eiköhän hän ole tottunut sinuun, jatka mutta ymmärrä häntäkin. Tässä teillä on mahdollisuus kasvaa yhdessä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   23.10.25 18:21:37

En yhtään ihmettele en minäkään jaksais kuunnella jos toinen höpöttäis vaan kokoajan koulu asisoistaan.

Päivämäärä:   23.10.25 18:26:11

Tuosta ei aloittaja hyvää seuraa: Alat vältellä tiettyjä aiheita miehesi kanssa. Kohta alat kaikkien asioiden kohdalla miettiä, että rasittaako tää nyt toista. Ja kierre on valmis. Lopulta et puhu enää miehelle mitään ja jaat kaikki asiat ystävän (tai jonkun toisen miehen) kanssa. Loppu on selvää miten siinä tulee käymään.

Kyllä tiedostan tämän kun nykyäänkin jo välttelen puhumasta asioista, joista mieheni hermostuu. Erota en haluaisi, mutta miten pitkälle ihminen voi sitten omaa persoonallisuuttaan muuttaa toisen tähden. Toisaalta ymmärrän senkin, että jos toinen ei vain jaksa kuunnella toisen puhetta.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.10.25 18:39:13

Tai oisko ihan vaan ilman marttyyrin roolia mahdollista vähän hillitä omaa papatusta? Miksi pitäö mennä ääripäästä toiseen tai kuvitella että nyt vaan radikaalisti joutuu muuttaa itseään? Tekee seb papupadankin ihan hyvää olla hiljaa joskus. Kannattaa miettiä myös mitä tunteita hiljaa oleminen sinussa herättää? Tuletko levottomaksi? Mistä syystä? Pälpättäminen on myös aika itsekästä, kaataa itsekkäästi ja taukoamatta kaikki omat asiat toisen niskaan ja toisen pitää vaan kuunnella. Aina ei vaan jaksa

Päivämäärä:   23.10.25 18:41:32

Kirjoitin tuon aiemman ihan omasta kokemuspohjasta käsin. Mun ex-mies oli tuollainen. Ei kestänyt mitään asioista puhumista, en olisi saanut puhua töistä niin paljoa kuin puhuin. Mulle kävi juuri noin kuin kirjoitin, aloin vältellä aiheita, vieraannuimme tosi nopeasti.

Vertailuna: olen edelleen puhelias ja tykkään puhua töistä, mutta mun nykyinen mies puolestaan otti vähän ei tavalla kantaa tähän. Hän sanoi tosi ystävällisesti ja asiallisesti, että ''on kivaa että sulla on paljon työasioita puhuttavana, mutta oletko huomannut että sun ajatukset pyörii vapaa-ajallakin koko ajan työssä? Puhuttaisiinko välillä muustakin?''

Ja tadaaa!!!! Saan siis edelleenkin puhua töistä, mutta olen tajunnut itsekin, että jatkuva töistä puhuminen ei tee hyvää. :D

Ajattele jos sullakin vois olla tuollainen mies?

Päivämäärä:   23.10.25 18:59:58

Usein ne oivallukset täytyy tehdä itse, mies voi olla juuri sinulle sopiva vaikkei ehkä osaa aina niitä sanojaan oikein asettaa. Harva osaa. Me ei olla täydellisiä, ihminen hioo ihmistä kuin kivet toisiaan, pitkä parisuhde nimenomaan on sellainen jossa haasteita tulee vastaan ja rakastaminen kysyy joskus sitä tahtoa. Joskus voi olla pitkäkin vaikea jakso mutta kun se on jäänyt taakse, on kiitollinen olo kun on kumppani siinä vietellä, entistä lujemmin sopivaksi hitsautuneena.

Päivämäärä:   23.10.25 19:04:25

Noh täytyy myöntää, että olen melko uraohjautunut. Ehkäpä tuo koulusta puhuminen on siksi niitä asioita, joista ensimmäisenä puhun. Työhommista vaitiolovelvollisuus, joten niistä ei kauheasti voi puhua. Pelkästään jotain "hyvä päivä oli töissä tms." Tai sitten puhun sivutoimisesta yrityksestäni, tästä mies myös kieltää puhumasta. Oikeastaan saan puhua vain lapsistamme. En nyt sitten tiedä mitä ne muut sallitut aiheet edes olisi, mistä minua edes kiinnostaisi puhua ja joista mies antaisi puhua.

Puhumattomuus ei sinänsä ole minulle ongelma, olen paljon hiljaakin. Mietiskelen usein melko syvällisiä asioita ihan itsekseni. Mutta ihan tekemättä mitään tai ajattelematta en voi olla. Mitään pelkkää kattoon tuijottelua en harrasta.

Päivämäärä:   23.10.25 19:05:15

Nyt mulla kyllä särähtää korvaan toi että "en sit puhu enää mitää!!!"

Mun yks eksä kiukutteli tolla tavalla. Että jos sanoin yhdestä asiasta että just nyt, just tässä paikassa, en halua puhua tästä, niin sitten se oli saman tien kiukkuamassa että en ikinä enää puhu mitään, jos kerran haluat että ollaan vaan koko ajan hiljaa että onko nyt parempi kun olen ihan mykkä.

Nopeasti loppui se suhde.

Asioille on aikansa ja paikkansa ja määränsä.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   23.10.25 19:06:51

No pitäisikö sun kysyä siltä sun mieheltä, että mistä se haluaisi puhua? Kuulostaa jo lähtökohtaisesti todella itsekkäältä, että luettelet litanian omia asioitasi ja ihmettelet, kun ei toinen jaksa kuunnella.

Päivämäärä:   23.10.25 19:10:42

No mies puhuu omista töistään ja lapsistamme. Molempia kuuntelen ja olen kiinnostunut. Ei mies mikään tuppisuu ole itseasiassa melko puheliaskin.

Päivämäärä:   23.10.25 19:11:07

Kyllä kumppanin kanssa on hyvä olla yhteisiä puheenaiheita. Ei ole hyvä jos keskustelut on luokkaa ''annoitko koiralle jo ruuan?'', ''tuotko kaupasta maitoa?'' jne jne.

Normaaliin parisuhteeseen kuuluu kiinnostus toisesta ja toisen asioista. Aloittajahan kertoi että on välillä ihan hiljaakin ja omissa ajatuksissaan.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   23.10.25 19:13:36

Mun ex ei halunnut kuulla perheyrityksemme ongelmista, kuulemma mun työasiat ei kuuluneet hänelle.

Mies vaihtui, nykyinen jaksoi kuunnella ja ratkaistiin asiat yhdessä tuumin ja laskettiin talous yms niin, että voin tehdä muualla töitä.

Päivämäärä:   23.10.25 19:15:56

Minä olen tuollainen, että kielsin puolisoa puhumasta harrastuksestaan. En vain kestänyt enää sitä, vuosia yritin. Ja tämä harrastus oli siis sellainen, että se täytti joka ikisen valveillaolosekunnin elämästämme ja välillä piti käydä yölläkin tekemässä. Jos ilmaisin mielipahaani asiasta, olin harvinaisen vittumainen ja nalkuttava puoliso. Lopulta sitten vain romahdin. Nyt alkaa helpottaa, kun on puoli vuotta mennyt niin, että minun ei enää tarvitse kuulla asiasta.

Päivämäärä:   23.10.25 19:21:49

X : Mutta on vähän eri asia, yrittääkö asiaa tuoda esille nätisti, vai vaan tokaisemalla tyyliin että onko pakko aina puhua koulusta.

Aloittajan mies ja nimimerkki X olisivat voineet ottaa asian vähän eri tavalla esille. Ainakin X:n kirjoituksesta sai sen käsityksen, että yritit vain sietää muttet koskaan kertonut miehelle että hän puhuu taukoamatta harrastuksestaan?

Päivämäärä:   23.10.25 19:30:32

Yritin kertoa lukemattomia kertoja, mutta hän käänsi asian aina niin, että olen ilkeä, niuhottava puoliso ja hänen toiminnassaan ei ole mitään korjattavaa. Kieltäytyi siis kuulemasta.

Lähettäjä: sivusta 
Päivämäärä:   23.10.25 19:31:55

Voihan sitä rempseä papupatakin joskus miettiä sitä puheen sisältöä. Jos juuri nyt kouluasiat on päällimmäisenä, mieti onko se positiivista vai kuormittaako? Onko vaikeaa, rasittavaa ja kuluttavaa ja ulkopuolinen pannaan hankalaan välikäteen?
Jos sössöttäisit vaan hyvistä asioista, ongelmaa tuskin olisi..?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.10.25 19:36:09

No, olen minäkin joskus pyytänyt että mies puhuisi työpaikastaan vähän valikoidummin. Yhteistä aikaa meillä ei ole liikaa, joten pelkkää ränttäämistä ei jaksa kuunnella.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   23.10.25 19:38:46

Puhelias on parempaa seuraa kuin tuppisuu. Voihan aloittaja puhua kouluasiat jonkun muun kanssa, jos puoliso ei niistä niin välitä. Helposti vaan sitten on tilanne että aloittajan pitäisi kuunnella puolison jotain lempijauhantaa, että kyllä kärsii parisuhde pian.

Päivämäärä:   23.10.25 19:40:31

Mitä sen miehen olisi pitänyt tehdä?
Jos aikuinen ihminen on itse tehnyt päätöksen haluta perheen, työn ja opiskelun ja se onkin liian kuormittavaa, niin eihän sitä saa toisiin purkaa, jos ahnehti itse liian ison palan.
Ja saahan sitä olla puhelias, mutta se sisältöhän siinä nyt on se ongelma.
Ukko tuntee kävelevänsä munankuorilla, koska OPISKELUSTRESSI ja kerrankin sanoi ääneen, miltä tuntuu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.10.25 19:41:10

"Oikeastaan saan puhua vain lapsistamme. En nyt sitten tiedä mitä ne muut sallitut aiheet edes olisi, mistä minua edes kiinnostaisi puhua ja joista mies antaisi puhua."

Eiköhän tuo suhde ole loppuunkäsitelty.

Päivämäärä:   23.10.25 19:41:15

Arvostan varsinkin työpäivän jälkeen että olisi aikaa itse ajatella ja olla omissa oloissa että lataudun, jaksan kyllä ohimennen keskustella siitä miten on päivä mennyt ja mikä huolettaa, mitä tulossa jne. mutta on eri asia jos siihen menee tuntikausia..en jaksaisi kovin pitkästi ja ei takuulla jaksa miehenikään minun puhettani kovin kauaa. Ollaan opittu puolin ja toisin tiivistämään..

Päivämäärä:   23.10.25 19:48:00

mistä minua edes kiinnostaisi puhua ja joista mies antaisi puhua.

> mä en nyt tajua tätä. Siis parisuhteen pitää olla sellainen että voi puhua ihan mistä tahansa luottamuksella ja saada tukea. Mutta ei välttämättä joka hetki ole paras tilanne jokaiselle keskusteluaiheelle.

Jos nyt vaikka miettii tota mun eksää niin joo en tosiaankaan ala käymään keskustelua seksistä keskellä supermarkettia. Mutta ei se sitä tarkoita etteikö myöhemmin voi puhua sen seksiasian läpi kun siihen on sopiva hetki ja tilanne kohdallaan.

Mutta tän eksän kanssa eka kertaa olin siinä tilanteessa että toinen ei oikeasti tajua yhtään "lukea huonetta". Eli ei osaa arvioida milloin olen esim väsynyt tai stressaantunut tai milloin minulla itselläni olisi jotain asiaa tai hoidettava juttu. Oletti vaan että olen aina käytettävissä, viis siitä vaikka olisin jo nukahtanut, niin silti herätetään ja aletaan jauhaa jostain päivällä tapahtuneesta asiasta.

Että ehkä tämmöiset keskustelujutut kannattais käydä läpi jo aika varhaisessa vaiheessa suhdetta että miten toimitaan niin että olis tasapuolinen ja hyvä olo kummallakin.

Päivämäärä:   23.10.25 19:50:43

Joo hyvähän tuo on, että sanoi ääneen. Voin jatkossa välttää koulusta puhumisen. Aina koulusta puhuminen ei ole ollut koulustressistä puhumista. Olen myös ääneen kertonut numeroista eli myös positiivisista asioista.

Täytyy olla nyt herkällä korvalla ja tunnostella miltä vaikuttaa, jos puhun muista arjen normaaleista asioista eli kaupassa käynnistä yms. Mietin vain, että onko tässä nyt jotain muuta taustalla..

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   23.10.25 19:53:45

En voisi olla suhteessa jossa minua kiellettäisiin puhumasta. Tai minä kieltäisi miestä puhumasta. Jotain on pahasti pielessä. Kun toisen juttuja ei halua kuulla ja kieltää niistä puhumisen, ei ole kovin paljon kiinnostusta toista kohtaan. Jotain ongelmia teillä on. Nyt sun työ ja koulu vie sua toisaalle kuin minne miehesi on menossa elämässä?

Päivämäärä:   23.10.25 19:55:38

No kyllä jos mies on sanonut, että ei nyt jouda juttelemaan niin sehän on ihan normaalia. Silloin asiasta puhutaan toiste. Enkä todellakaan jauha asioita ikinä sängyssä tai jos toinen nukkuu. Mies siis todellakin kielsi kokonaan milloinkaan puhumasta kouluasioista.

Päivämäärä:   23.10.25 19:58:53

Tuollainen totaalikielto on todellakin ihan eri asia kuin se, että juuri nyt ei satu sopimaan keskustelu.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   23.10.25 20:02:16

Yhtä kaveria mies piti yötä myöten hereillä höpöttelemällä työstään, sen ymmärrän että ärsytti. Muuten en tajua kiellettyjä aiheita.

Tosiaan, jos alkaa vaikuttaa noidankehältä ja puhuja ahdistuu vatvoessaan niin siitä sanominen on eri asia.
Aloittajan tapauksessa miestä ei vaan kiinnosta toisen elämä.

Päivämäärä:   23.10.25 20:02:48

Tuollainen totaalikielto on todellakin ihan eri asia kuin se, että juuri nyt ei satu sopimaan keskustelu.

Niin kyllä, ja sen vuoksi olenkin huolissani parisuhteesta.

Päivämäärä:   23.10.25 20:06:06

Oiskohan kenties liioitellut hetken kiivastuksissaan. Pitääkö kaikki ottaa niin kirjaimellisesti. Voisitko kenties keskustella tåstä miehen kanssa niinkuin aikuiset tekee. Sanot että ymmärrät miestä ettö turhauttaa ja ahdistaa kuunnella päivästä toiseen samaa levyä ja lupaat vähentää. Eiköhän hän jaksa taas hetken päästä kuunnella kun tarjoilet pieninä annoksina.
Miltä sinusta muuten tuntuisi jos mies jauhaisi sulle jatkuvasti jääkiekosta tai armeijatarinoita?

Päivämäärä:   23.10.25 20:10:10

''Miltä sinusta muuten tuntuisi jos mies jauhaisi sulle jatkuvasti jääkiekosta tai armeijatarinoita?''

Miksei se mies voinut ensin puhua nätisti asiasta vaan piti pyytää olemaan kokonaan puhumatta koulusta?

Päivämäärä:   23.10.25 20:12:02

Niin kyllä mietin, että eihän se varmasti ole kiinnostavaa kuunnella asiaa joka ei varsinaisesti omaa elämää kosketa. Kyllä varmasti jääkiekosta kuunteleminen olisi minullekkin vaikeaa..

Päivämäärä:   23.10.25 20:16:58

Nythän tuo on vaikuttanut illan olevan ihan tyytyväinen, kun en ole kuin muutaman sanan eilisen jälkeen vaihtanut.

Siihen, että miksi ei voinut nätisti pyytää en tiedä vastausta. On normaalistikkin melko suorasanainen.

Päivämäärä:   23.10.25 20:23:26

” Siihen, että miksi ei voinut nätisti pyytää en tiedä vastausta. On normaalistikkin melko suorasanainen.”

Mikset kysy?

Itse olen tuo, joka joutui tekemään samanlaisen ukaasin puolisolleen. Ja siis sitä ennen olin puhunut asiasta kymmeniä kertoja. Silti puoliso oli ihan ällikällä lyöty, että mikset ole aikaisemmin sanonut.

Päivämäärä:   23.10.25 20:39:59

"Nythän tuo on vaikuttanut illan olevan ihan tyytyväinen, kun en ole kuin muutaman sanan eilisen jälkeen vaihtanut."

Eli olet passiivisaggressiivinen ja mökötät ja otat kaiken kirjaimellisesti kuin pikku lapsi. Ihan oman hyvinvoinnin vuoksi kannattaa sanoa että ymmärrät miestä, mutta onhan tämä vähän hölmöä. Miksi ei voi keskustella asiasta niinkuin aikuiset? Vai odotatko maailman tappiin että mies muuttuu/vetää sanansa takaisin. Älä lähde mihinkään ihme valtapeliin mukaan vaan selvitä asia

Lähettäjä: ritie 
Päivämäärä:   23.10.25 20:55:05

Love island suomi 2025 -sarjassa nainen oli puhelias ja mies vähän väliä hyssytteli häntä sihisemällä "HSSS". Nainen ei pitänyt tuosta yhtään. Muuten olivat omasta mielestään ihan unelmapari, mutta tuo miehen tapa ärsytti naista niin paljon, ettei nähnyt heidän suhteellaan tulevaisuutta. Mies väitti, ettei tee sitä tarkoituksella vaan automaattisesti, eikä nähnyt siinä mitään pahaa. Naista tämä ei kuitenkaan lämmittänyt.

Ihan suomalaisia ihmisiä, joten mistään kulttuurierosta ei ole kyse. Mutta kovin tarkkaan en sarjaa katsonut, lähinnä jonkun jakson sieltä toisen täältä. Tämän kohtauksen satuin näkemään ja ihan ärsytti tuon naisen puolesta:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/love-island-iris-hermostuu-joelin-eleesta-
meni-fiilis-ihan-taysin-katso-erikoinen-tilanne-videolta/9169480

Kyllä minuakin kummastuttaisi, jos en saisi kotona jutella miehelle vaan hän sanoisi, että häntä pelottaa, että alan puhua. No, eipä tarvitsisi kauaa puhua, kun tuon jälkeen ei tarvitsisi minun kanssani enää saman katon alla olla. Saisi saman tien pakata kamansa nopeaan tahtiin ja lupaan olla hiljaa sen aikaa.

Päivämäärä:   23.10.25 20:57:55

Kysyin asiasta. Vastaus oli, että haluaa puhua lasten kanssa kun on kotona ja pieninä määrinä minun kanssa.

Päivämäärä:   23.10.25 21:08:58

Mä en tajua tätä nyt yhtään.

Kivaa sinänsä jos haluaa kommunikoida jälkeläistensä kanssa mutta luulisi puolisonkin olevan edes jollain lailla kiinnostava juttukaveri.

Päivämäärä:   23.10.25 21:24:32

Niin kyllähän tästä nyt vois ymmärtää, että voi puhua pieniä määriä minun kanssa->eli varmaan lapsista. Muutenpa ei sitten minun kanssa varmaan tarvitse keskustella... Täytyy vielä koittaa uudestaan jossain vaiheessa puhua, jos tulisi jotain muuta selitystä.

Päivämäärä:   23.10.25 21:27:06

Ehkä keskustelu on hyvä käydä ja tuottaa hyviä tuloksia sitten kun pöly on laskeutunut, kun olet itsekin vähemmän tuohtunut asiasta..?

Lähettäjä: Gaer 
Päivämäärä:   23.10.25 21:35:04

En lukenut kaikkia kommentteja, mutta heitän tähän oman vastauksen:

Minulle on joskus pidetty mykkäkoulua, mutta koska nautin hiljaisuudesta, niin enhän minä edes tajunnut sitä! Olin vaan tyytyväinen enkä ajatellut toisen olevan vihainen, ennen kuin sitten räjähti silmille etten yhtään välitä.
Tosin itselläni nepsy diagnoosi niin se selittää osan, mutta tarkoitan tällä, ettei toinen välttämättä edes huomaa mykkäkoulua.

Päivämäärä:   23.10.25 21:41:17

"Ehkä keskustelu on hyvä käydä ja tuottaa hyviä tuloksia sitten kun pöly on laskeutunut, kun olet itsekin vähemmän tuohtunut asiasta..?"

Minä en ymmärrä miksi aloittaja ei saisi olla tuohtunut kun kumppani kylmästi ilmoitti, ettei halua keskustella hänen kanssaan kuin aivan vähän, ja on kieltänyt useita suuria elämänalueita kokonaan aiheista.

Päivämäärä:   23.10.25 21:44:48

En tiedä olenko nyt niin tuohtunut, mutta loukkaantunut olen.

Päivämäärä:   23.10.25 21:51:15

Saa olla tuohtunut, vihainen, loukkaantunut, ihmisenä tuntea mitä vain. Mutta koen itse, että silloin samanaikaisesti keskustelu voi olla aiheesta hedelmätöntä ja tilanne lukkiutua. Kun asiaan saa etäisyyttä, ilmapiiri on vähemmän latautunut.

Lähettäjä: Xyz 
Päivämäärä:   23.10.25 22:01:26

Onko aloittaja ajatellut, että mies haluaisi puhua kanssasi vuorovaikutteisesti, eikä vain kuunnella? Jos hän on sun koulunkäynnistä ulkopuolinen, niin kai teillä on jotain yhteisiä kiinnostuksenkohteitakin? Jutelkaa niistä vuorovaikutteisesti.

Lähettäjä: Xyz 
Päivämäärä:   23.10.25 22:03:34

Siis niin, että molemmat voivat puhua ja kuunnella, ja vaihtaa ajatuksia. Ei kukaan jaksa, jos toinen vaan puhuu omista asioistaan. Oletko kysynyt sun mieheltä, mitä sille kuuluu? Oletko kuunnellut, mitä hän vastaa? Oletko osoittanut, että olet kiinnostunut hänestä?

Päivämäärä:   23.10.25 22:11:36

aiheeseen liittyen

https://www.youtube.com/shorts/jVzoL483Cuw

Päivämäärä:   23.10.25 23:01:02

"Niin kyllähän tästä nyt vois ymmärtää, että voi puhua pieniä määriä minun kanssa->eli varmaan lapsista. Muutenpa ei sitten minun kanssa varmaan tarvitse keskustella... Täytyy vielä koittaa uudestaan jossain vaiheessa puhua, jos tulisi jotain muuta selitystä"

Sä nyt tahallaan haluat tehdä tästä numeron. Vai leikitkö vain tyhmää? Ihme valtataistelua. En usko hetkeäkään et sun mies ei haluais jutella sun kans, se oli vaan niin kypsä sun paapatukseen et sanoi tökerösti.
Ihan oman mielenterveyden ja hyvin voinnin kannalta kannattaa lopettaa tommone mökötys ja marttyyrimeinkin. Koittaa ymmärtää myös miehen näkökulmaa asiassa ja muuttaa vähän omaa käytöstä koska ilmiselvästi olet vähän raskas ajoittain.
Et sä voi miestäs muuttaa mut omaa suhtautumistas voit. Mies osui nyt arkaan paikkaan, mut mitä sit tekeekö se susta nyt vähempiarvoisen jos sait vähän palautetta? Eikö ole hyväkin et joku sanoo joskus suoraa eikä vaan nieleskele vuosi tolkulla ja sit yöstä pistää lusikat jakoon

Päivämäärä:   23.10.25 23:02:12

Miks sun pitää tivata siltä mieheltä vastaus, kyllä tyhmempikin ymmärtää et se liiotteli

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   23.10.25 23:20:51

Tuohan nyt on aivan kestämätön tilanne, jos mies on kieltänyt (!!!) puhumasta siitä, tästä ja tuosta ja käytännössä aloittaja saa puhua hänelle vain lapsista ja heistäkin vain vähän??? Aloittaja, mitä muuta yhteistä teillä on, kuin lapset ja velat? Henkisellä tasolla tuskin juuri mitään? Tuo homma on taputeltu ja enää viimeistä niittiä vailla, joka tulee joko, kun mies löytää omasta mielestään paremman, tai kun kotonaan hiljennetty aloittaja löytää jonkun, joka kuuntelee.

Päivämäärä:   23.10.25 23:24:18

"En usko hetkeäkään et sun mies ei haluais jutella sun kans, se oli vaan niin kypsä sun paapatukseen et sanoi tökerösti."

Aloittajan mies on toistanut sanomaansa ja kieltänyt lukuisia aiheita useiden rauhallisen keskusteluiden aikana.

Päivämäärä:   23.10.25 23:51:09

"Aloittajan mies on toistanut sanomaansa ja kieltänyt lukuisia aiheita useiden rauhallisen keskusteluiden aikana" anteeks missä näin sanotaan? Näää on myös aloittajan omia tulkintoja joita tekee kiivastuksissaan

Lähettäjä: Ei muuta kun 
Päivämäärä:   24.10.25 00:04:35

Pirriä reikään vaan.

Päivämäärä:   24.10.25 00:25:16

Mieheni joskus kielsi minua puhumasta vapaapäivinä omista töistäni (tykkään työstäni), koska minun töistäni puhuminen nosti hänelle stressin pintaan hänen omista töistään (liian kuormittunut). Se oli ihan ok pyyntö, toki voimme vapaalla puhua jostain muustakin.

Tuo love Island-sarjan hyssyttely; tuo nainen muistutti pikkulasta, joka täyttää joka hetken jonkinlaisella äänellä. En tiedä onko niin, en ole seurannut sarjaa, mutta jos tällaista taipumusta on niin ymmärrän miehen pyynnön hiljaisuuteen. Toki tuo pyyntökin muistutti pikkulapsen hiljentämistä, ehkä erikoista puolin ja toisin.

Lähettäjä: fff 
Päivämäärä:   24.10.25 05:08:43

"Tuo love Island-sarjan hyssyttely; tuo nainen muistutti pikkulasta, joka täyttää joka hetken jonkinlaisella äänellä. En tiedä onko niin, en ole seurannut sarjaa, mutta jos tällaista taipumusta on niin ymmärrän miehen pyynnön hiljaisuuteen. Toki tuo pyyntökin muistutti pikkulapsen hiljentämistä, ehkä erikoista puolin ja toisin."

Katsoin tuon kauden eikä minulle ainakaan tullut sellaista mielikuvaa, että nainen olisi joku kälättävä pikkulapsi. Päinvastoin, hän oli noista kahdesta enemmän aikuinen. Korkeakoulutettu, aikoi tehdä (vai oli tekemässä) väitöskirjan, kun tuo mies ei ollut saanut edes merkonomiopintoja loppuun, eli hällä oli koulutustasona vain peruskoulu. Oli muutenkin vähän sellainen reppanan oloinen. Ei siis ihme, että koettaa ylentää itseään alentamalla toista. Hyssytteli naista vähän väliä ihan porukassakin jutellessa, eli halusi vain kontrolloida naista, ja näyttää olevansa pomo. Sitä hyssyttelyä ihmetteilvät muutkin, ei vain hiljennetty nainen.

Aloittajan mies on kyllä kamala kun kieltää aloittajaa puhumasta. Kotonaan pitää olla hiljaa ja ainoa sallittu puheenaihe on yhteiset lapset, mutta heihinkin liittyviä asioita saa puhua vain vähän ja vain silloin kun miestä sattuu kiinnostamaan. Eli ei ollenkaan?

Minä varmasti katoaisin maisemista vähäksi aikaa. Jättäisin lapun "En viitsinyt sanoa naamatusten kun kiellät minua puhumasta, joten jätän viestin. Menin muualle missä saan puhua jos on asiaa. Hoida kaikki kotiin ja lapsiin liittyvät asiat. Palaan takaisin kun tiedän mihin muuttokuormani siirrän. Vuoroviikkovanhemmuus, vaihto aina perjantaisin."

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.