Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kauanko koira voi olla käymättä ulkona?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.10.25 08:57:54

Moikka! :)

Kauanko koiran ”yö” voi kestää, eli siis iltalenkistä aamulenkkiin? Onko mahdoton ajatus omistaa koira, kun lievän aivovamman takia nukun joka yö 10-11 tuntia? Pentuaikana toki olen valmis heräilemään yölläkin käyttämään koiraa ulkona. Asun kerrostalossa, mutta olen pitänyt silmällä rivitaloasuntoja kun oma piha luonnollisesti helpottaisi.

Re: Kauanko koira voi olla käymättä ulkona?

Lähettäjä: 4 
Päivämäärä:   23.10.25 09:03:34

Meidän koira käy iltapissalla 20.00 ja aamulla 7.30 eikä sillä mikään kiire silloinkaan ulos ole.

Lähettäjä: hauveli 
Päivämäärä:   23.10.25 09:07:53

Näissä on varmaan suuria eroja. Mulla ei ole koskaan ollut koiraa, joka haluaisi yöllä ulos. Kaikki ovat nukahtaneet silloin kun ihmiset nukahtavat ja heräävät kun ihmiset heräävät. Joskus sitä nukkuu pommiin jos herätyskello ei ole toiminut, eikä koira siltikään ole asiasta mitenkään hermostunut.

Useimmiten viimeinen ulkoilutus 20:30 ja helposti voi mennä aamu 8 että koira haluaa ulos. Osaa kyllä mennä sitten ovelle pyytämään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.10.25 09:14:23

Noin 12 h. 18.15 lähtö iltalenkille, sisällä yleensä 19 aikoihin. Ulos aamupissalle 6-7 aikoihin. Meillä on rivitalo mutta takapiha on surkea pieni kaistale, siitä ei ole mitään iloa mihinkään toimintoon joten pissatukset toimitetaan muualla.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.10.25 09:16:20

En ole kyllä ikinä vienyt pentuja yöllä ulos. Ne ovat nukkuneet kompostiverkon rajaamassa tilassa, jossa on peti ja pissa-alusta. Ne opetetaan siis siihen, että yö nukutaan. Meillä on yöt aina menneet helposti, koirat nukkuvat saman ajan kuin me ihmisetkin. Kyllä ne välillä ovat nukkuneet kellon ympärikin, mutta nykyään kun itse ei tule nukuttua niin paljoa, niin varmaan jonkun 10 tuntia ovat käymättä ulkona maksimissaan. Vaikka oltaisiin tehty klo 20 lenkki, niin pissatan ne silti vielä joskus 22-23 välillä ennen kuin menen nukkumaan.

Päivämäärä:   23.10.25 09:18:33

Minäkään en koskaan ole vienyt pentuja yöllä ulos. Ihan normaalisti ovat olleet 4-5 kk iässä sisäsiistejä, eli pystyneet siinä iässä pidättämään 8-8,5 h kerrallaan (työpäivän ajan ).

Päivämäärä:   23.10.25 09:32:34

meillä ei koira edes herää ennen klo 9. käy iltalenkin 19-20 välillä eikä sen jälkeen edes suostu lähtemään ulos. jos yrität käyttää, niin joko lyö kaikki neljä jalkaa lukkoon ja vetää vastaan tai sitten näön vuoksi nostaa jalan ekaan puskaan ja ampaisee ovea kohti sen jälkeen. aamulla taas kuorsaa pitkälle aamupäivään vaikka ihmiset olisivat hereillä ja touhuaisivat. joskus tuo on vetänyt sikeitä pedissään vielä puolen päivän aikaan, jolloin olen sitten käynyt kaivamassa sen ylös sieltä pissalle. tämä muutenkin nukkuu päivät ja aktivoituu alkuillasta. klo 19-22 on aina päivän aktiivisin aika ja silloin leikkii leluilla ja touhuaa. päivällä tätä ei saa edes katsomaan leluja päin. :D ainakaan tämän kohdalla ei pitkät yöt ole ongelma. ja on chihu, eli ei pienenä koirana ole pidätysongelmaakaan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.10.25 10:09:01

Meidän ihmepidättäjän jos antaa itse päättää, se käy iltalenkillä kahdeksalta ja aamulenkillä puoliltapäivin. Yleensä ei anneta itse päättää :D

Lähettäjä: --o 
Päivämäärä:   23.10.25 10:15:31

Koirankasvattajana totutan pentueen jo hyvissä ajoin ennen uuteen kotiin lähtöä siihen, että yöt nukutaan. Helpompi sitten uudessa kodissa kun rytmi on selkeä.

Päivämäärä:   23.10.25 10:17:38

Edellisen koiran kanssa oli käytävä ulkona muutaman kerran yössä 1-vuotiaaksi asti. Aikuisena nukkui kyllä 10h öitä putkeen.

Aikuinen, sisäsiisti kodinvaihtaja voisi sopia aloittajalle. Ja ehdottomasti rivariin metsän viereen, että pissalenkit ovat lähellä. Missään rivarissakaan ei sitten omalle pihalle koiraa pissateta!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.10.25 10:32:22

Rivarista tai luhtitalosta on toki helpompi ja nopeampi lähtä koiraa viemään ulos pikapissalle, kuin kerrostalosta. Meilläkin aamutoimet menevät niin, että koira käy aamulla pikapissalla ulkona, sitten oman aamupalani jälkeen lähdetään pidemmälle lenkille. Minulla on pieni terrieri, pidättää kyllä yön yli hyvin mutta pyytää ulos, ehkä osin tottumuksesta, heti kun nousen sängystä.

En näe ongelmaa yöuniesi pituudessa. Eka koirani oli jopa heräteltävää sorttia, kun jäi loikomaan petiinsä minun noustessani.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   23.10.25 12:25:53

Riippuu täysin koirasta. Meillä viimeisellä pissalla käydään klo 23 aikaan ja aamulla 6-7 aikaan yksi herättää, että on hätä. Mennään sitten koko porukka. Vanhoilla koirilla useimmiten tulee ne yöllä pissalla käynnit jossain vaiheessa. Yhden papparaisen kanssa kävin sen viimeiset 2 vuotta joka yö klo 01-03 välillä ulkona. Nämä olivat ikävuodet 14-16.

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   23.10.25 12:38:52

Riippuu täysin rodusta ja iästä. Monet pienet koirat eivät pysty pidättämään todellakaan mitään 12 tuntia. Sama vanhojen koirien kanssa. Esimerkiksi kaverin koirien pitää päästä 7-8 tunnin välein pissalle

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   23.10.25 13:07:15

Eikö olisi vaan yksinkertaisempaa järjestää sille koiralle pissapaikka sisällekin?

Millään muulla eläinlajilla ei ihminen määritä, koska ne saavat tehdä tarpeensa. Sitä pidettäisiin täysin kahelina edes ehdottaa moista. Mutta kaikille on täysin okei, että koirat eivät todellakaan saa päättää, koska rakkonsa tyhjentävät.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.