Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Harjoittelupaikan hakeminen

Lähettäjä: Huij 
Päivämäärä:   22.10.25 21:16:11

Minulla on pian opinnoissa harjoittelun aika, tai tarkemminkin aika alkaa etsiä harjoittelupaikkaa. Opiskelutovereilta ja lähipiiristä olen kuullut, että jopa palkattomien harkkapaikkojen saaminen on tällä hetkellä haastavaa. Minulla ei ole vielä paljoa työkokemusta eikä työnhakukokemusta, joten onko kenelläkään antaa käytännön vinkkejä miten lähestyä mahdollisia harkkapaikkoja? Minulle olisi tärkeää, että jätän hyvän kuvan, vaikkei harjoittelupaikkaa tulisikaan, ja siksi tämä jännittää.

Oma ajatukseni oli lähestyä sähköpostitse tai avoimen hakemuksen kautta (jos sellainen mahdollisuus kotisivujen kautta löytyy). Ajattelisin, että tällöin kysely menee heti oikealle henkilölle ja hakemukseen voidaan tutustua sopivalla hetkellä. Mukaan toki CV, mutta onko järkevä tehdä erillinen hakemus, jossa kerron osaamistani ja mitä harjoittelulta toivon vai onko parempi ensin tiedustella harjoittelumahdollisuutta yleisesti? Saateviestiin tietysti käytännön asioita, ajankohta ym.

Hakeminen varmasti kannattaa aloittaa ajoissa, mutta kuinka paljon aiemmin on järkevää alkaa kysellä?

Tiedän, että tähän varmasti tulee joku haukkumaan avuttomaksi tms. mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun lähden hakemaan työtä ns. avoimella hakemuksella. Minulla ei ole ketään, keltä kysyä neuvoa. Omat vanhempani ovat sitä mieltä että palkattomana totta kai otetaan töihin mihin vain eivätkä tunnu huomioivan sitä, että harjoittelijaa tarvitsee myös ohjeistaa jne.

Re: Harjoittelupaikan hakeminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.10.25 21:53:45

Mikähän ala?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.10.25 21:54:35

Mikä koulutusaste ja ala? Palkallista harjoittelupaikkaa on käytännössä aika mahdoton saada tässä työllistymistilanteessa, ellei satu olemaan loppuvaiheen opiskelija. Eikö teillä ole koulun kautta paikkoja?

Lähettäjä: Haku päälle 
Päivämäärä:   22.10.25 22:04:13

Hae sähköpostitse ja pyri katsomaan verkkosivuilta sopiva paikan päällikkötason ihminen vastaanottajaksi. Pienissä yrityksissä toimitusjohtaja on ihan ok. Isommissa on yleensä rekrytoinnista vastaava päällikkötason henkilö. Kerro mukavasti ja rehellisesti itsestäsi ja osaamisestasi sekä kiinnostuksesta juuri tähän hakemaasi paikkaan. Tiivis osaamisen ja työhistorian esittelevä cv voi olla ihan hyvä lisä. Älä laita siihen mitä laveampia henkilötietoja, nimi riittää ja syntymävuotta voi harkita.Mainitse, että kerrot mielläsi lisää itsestäsi puhelimitse tai kasvotusten ja että voit tarvittaessa lähettää lyhyen esittelyvideon. Ole kohtelias ja kiitä, vaikka saisit kieltävän vastauksen.

Lähettäjä: Daisi 
Päivämäärä:   23.10.25 03:57:58

Mitä opiskelet? Riippuu alastakin miten helppo/vaikea on saada harkkapaikkaa. Tosiaankin sen paikan saaminen voi joskus olla todella haastavaa, ei ole itsestäänselvää eikä todellakaan oteta mihin vaan hommiin helposti palkattomia harjoittelijoita! Esim taloushallinnon koulutuksissa tilanne on niin vaikea, että monilla jää opiskelut seisomaan pitkäksi aikaa ihan vaan sen takia, ettei löydy harjoittelupaikkoja. Palkallisen paikan yleensä saa vaan korkeakoulujen ihan loppuvaiheen opiskelijat, jotka ovat käytännössä jo silloin työllistyneet kyseiseen yritykseen.

Lähettäjä: Ghir 
Päivämäärä:   23.10.25 07:23:51

Miten olisi ihan soittaminen. Siinä sinusta saa parhaiten kuvan kun haastelee puhelimessa, tai vielä parempi jos paikan päällä.

Tai ensin sitä sähköpostia mutta tarjoutuu siinä jo itse soittamaan asiasta, sovittuna aikavälillä.

Kyllä moni osaa kivat liirumlaarumit kirjoitella kun se on niin tätä päivää, mutta työpaikoilla vielä jonkin verran pitää ihan elävien ihmisten kanssa olla tekemisissä.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   23.10.25 07:28:30

Kai koulusta saa apua hakuprosessiin?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.