Lähettäjä: Huij
Päivämäärä: 22.10.25 21:16:11
Minulla on pian opinnoissa harjoittelun aika, tai tarkemminkin aika alkaa etsiä harjoittelupaikkaa. Opiskelutovereilta ja lähipiiristä olen kuullut, että jopa palkattomien harkkapaikkojen saaminen on tällä hetkellä haastavaa. Minulla ei ole vielä paljoa työkokemusta eikä työnhakukokemusta, joten onko kenelläkään antaa käytännön vinkkejä miten lähestyä mahdollisia harkkapaikkoja? Minulle olisi tärkeää, että jätän hyvän kuvan, vaikkei harjoittelupaikkaa tulisikaan, ja siksi tämä jännittää.
Oma ajatukseni oli lähestyä sähköpostitse tai avoimen hakemuksen kautta (jos sellainen mahdollisuus kotisivujen kautta löytyy). Ajattelisin, että tällöin kysely menee heti oikealle henkilölle ja hakemukseen voidaan tutustua sopivalla hetkellä. Mukaan toki CV, mutta onko järkevä tehdä erillinen hakemus, jossa kerron osaamistani ja mitä harjoittelulta toivon vai onko parempi ensin tiedustella harjoittelumahdollisuutta yleisesti? Saateviestiin tietysti käytännön asioita, ajankohta ym.
Hakeminen varmasti kannattaa aloittaa ajoissa, mutta kuinka paljon aiemmin on järkevää alkaa kysellä?
Tiedän, että tähän varmasti tulee joku haukkumaan avuttomaksi tms. mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun lähden hakemaan työtä ns. avoimella hakemuksella. Minulla ei ole ketään, keltä kysyä neuvoa. Omat vanhempani ovat sitä mieltä että palkattomana totta kai otetaan töihin mihin vain eivätkä tunnu huomioivan sitä, että harjoittelijaa tarvitsee myös ohjeistaa jne.
|