Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi ihminen ei vie ajoissa eläinlääkäriin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.10.25 20:45:10

En voi ymmärtää, miksi jotkut antaa eläimen mennä tosi huonoon kuntoon. Loppupeleissä ei voida sitten edes pelastaa eläintä. Jos olisi ajoissa viety, olisi voitu hoitaa ja elåmä ollut huomattavasti pidempi. Jokainen tietysti toimii tavallaan ja usein kotona yritetään hoitaa, mutta surettaa. Miksi vältellään eläinlääkäriä?

Re: Miksi ihminen ei vie ajoissa eläinlääkäriin?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   22.10.25 20:58:51

Kaikki eläinten omistajat eivät ole oikeasti eläinihmisiä, eivätkä välttämättä edes tajua, kuinka sairas eläin on. Eläimen kipua on vaikea tulkita, jos ei eläimistä mitään ymmärrä.

Tietysti rahakin on joillain syy, mutta väitän, että vielä enemmän on sitä, että ei vaan ymmärretä niistä omista eläimistä yhtään mitään.

Päivämäärä:   22.10.25 21:13:46

No tuo kyllä selittää, ettei ymmärretä. Käsittämätöntä, ettei sitten viitsitä selvittää, kun tietoa olisi nykyään valtavasti saatavilla.

Päivämäärä:   22.10.25 21:17:04

Varmaan pelätään myös, että sinne mennään ihan turhaan. Sama kuin ihmisen lääkäriin meno tuntuu joskus olevan tosi vaikeaa. Että ei se mitään olekaan ja onko näitä oireita nyt tarpeeksi.

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   22.10.25 21:24:53

Koska eläinlääkäriin ei pääse. Tavallisille eläinlääkäriasemille on täällä noin kolmen viikon jonot. Päivystykseen voi mennä, ja odottaa sitten omaa vuoro pahimmillaan 10 tuntia. Kiireellisemmät kun menee ohi. 10 kiloinen koira sai keväällä kyyn pureman, päivystyksessä istuttiin odotushuoneessa 6 tuntia ennen kuin mitään tapahtui. Siinä olisi voinut käydä mielessä, että mennään takaisin kotiin ja seurataan tilannetta.

Päivämäärä:   22.10.25 21:26:59

Aika moni sairaus on pitkäaikainen mutta ne oikeet oireet tulee vasta kun on liian myöhäistä. Itse en ole koskaan kuullut että kukaan tahalteen jättäisi viemättä mutta aivan varmasti niitäkin on.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   22.10.25 21:32:33

Ainakin yksi syy on raha, mutta paljon on näitä, jotka eivät tajua, että lemmikillä on jotain pielessä.
Löytyy myös niitä, jotka kiikuttavat hiiren eläinlääkärille lopetettavaksi.

Edellisellä koiralla tuli iän myötä nivelkipuja ja oikein innostuttuaan koirapuistossa linkutti seuraavana päivänä.
Yksi rouva haukkui minut pystyyn, kun Rohmun kanssa iltapissalla ja koira ontui.

Lähettäjä: Lol 
Päivämäärä:   22.10.25 21:36:47

Lähettäjä*Remontti Riku *
Päivämäärä22.10.25 21:32:33

Ainakin yksi syy on raha, mutta paljon on näitä, jotka eivät tajua, että lemmikillä on jotain pielessä.
Löytyy myös niitä, jotka kiikuttavat hiiren eläinlääkärille lopetettavaksi.

Edellisellä koiralla tuli iän myötä nivelkipuja ja oikein innostuttuaan koirapuistossa linkutti seuraavana päivänä.
Yksi rouva haukkui minut pystyyn, kun Rohmun kanssa iltapissalla ja koira ontui.

Niin, itse olet siis esimerkki tästä henkilöstä joka ei tajua?

Päivämäärä:   22.10.25 21:40:30

"Niin, itse olet siis esimerkki tästä henkilöstä joka ei tajua?"

No mitä olisi pitänyt tehdä?
Vanha koira välillä temmelsi kuin pentu ja kipeytyy paikat seuraavana päivänä.
Lyhyet lenkit, että sai vanhat luut levätä ja kipulääkettä.

Olisiko pitänyt viedä heti piikille?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   22.10.25 21:43:13

1) Rahanpuute ja/tai pihiys

2) Tietämättömyys ts. ei huomata tai tajuta oireita

3) Epäluottamus lääkäreitä kohtaan tai pelko (esim. pelätään, että lemmikki saa lopetustuomion tai esim. että se kuolee anestesiaan tmv.)

4) Välinpitämättömyys

Tässäpä varmaan aika lailla ne syyt.

Toki itsekin olen muutaman kerran joutunut miettimään, miksi en vienyt aiemmin. Yleensä nimittäin paitsi herkästi huomaan, jos eläimeni käyttäytyy vähän oudosti myös konsultoin aika herkästi eläinlääkäriä. Mutta olen esimerkiksi tavallisissa vatsatautitilanteissa tai ontumisissa yleensä jonkin aikaa katsellut ja hoitanut kotona ja useimmitenhan kausiripuli tai lenkillä huonosti astuttu tassu paraneekin sillä. Mutta joskus onkin sitten ollutkin taustalla vakavampi syy ja toki siinä aina miettii, miksi odotin sen pari päivää kuten normaalisti, enkä vienyt heti.

Mutta en esim. ole epäröinyt vanhan koiran kohdalla, hoidetaanko hampaat nukutusriskeistä huolimatta, vaan minulle on itsestäänselvyys, että hoidetaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.10.25 21:53:46

Hitaasti huononevaan kuntoon turtuu, kun eläintä näkee joka päivä eikä mitään dramaattista muutosta tapahdu. Sitten kun vielä pelkää, että eläinlääkäri käskee lopettamaan (mitä ei juuri koskaan tapahdu), eikä halua uskoa kun satunnaisesti eläintä näkevät sanovat, että tilanne on huonontunut, niin siinäpä se on.

Päivämäärä:   22.10.25 21:59:30

Siis toki itsekin olen seuraillut ripulia, ontumaa ja iho-oireita (joiden takia on jo joskus käyty ja saatu hoito-ohjeet, joiden mukaan hoidettu sitten kotona). Tässä ei ole mitään ongelmaa ja maalaisjärjen käyttö on sallittua. Mielestäni uudet oireet pitäisi käydä tarkistuttamassa, että saa pätevät ohjeet jatkoon.

Tiedän kumminkin esimerkiksi tapauksen, joissa eläimelle on sattunut onnettomuus, jossa selvästi on myöhemmin tulehtunut iso haava ja yritetty vaan väkisin hoitaa kotona. Tässä tapauksessa sitten annettu ilman lääkintää mennä tosi pahaksi ja jouduttu lopettamaan. Jos olisi heti käyty hakemassa lääkkeet ja ell putsannut kunnolla haavan, olisi todennäköisesti parantunut.

Päivämäärä:   22.10.25 22:05:55

"Koska eläinlääkäriin ei pääse. Tavallisille eläinlääkäriasemille on täällä noin kolmen viikon jonot. "

Höpö höpö. Ite oon päässy koiran kanssa 1 h - 3 vrk aikavälillä aina hoitoon. Niin kunnalliselle kuin yksityisille että ketjuihin.

Lähettäjä: Kira 
Päivämäärä:   22.10.25 22:47:23

Varmaan yksi suuri syy on raha. Yksityiset sekä päivystysaika maksavat ihan julmetusti. Usein laskua ei ole mahdollista saada, vaan sinulla pitäisi muka aina olla varaa pieraista 500e, 2000e tai vaikka 5000e. Vaikka sinulla on vakuutus, yleensä korvauksen saa heti vain virka-aikana. Jos siis menet päivystysaikana, niin sinulla pitäisi muka olla varaa maksaa tuo 5000e heti kassalla.

Itse olen vuosikymmenten aikana omistanut kymmeniä marsuja. Itse vien kyllä marsun lääkäriin melkein heti ensimmäisestä pienestäkin epäilystä tai vinkaisusta, koska olen oppinut, että seuraavana aamuna marsu saattaa olla jo kuollut. Mutta kyllä minua ahdistaa nuo maksut, vaikka jokaisella on vakuutus. Ihan oikeasti päivystysaikana yksityisellä yhden marsun tutkiminen, 1 röntgenkuva ja lopetus maksoi 700e. Pyrin kylä käymään julkisella aina kun mahdollista.

Päivämäärä:   22.10.25 23:03:00

Raha suurin syy.

Lisäksi monet ajattelevat, ettei pieniä (= halpoja) eläimiä kannata hoidattaa / lopettaa eläinlääkärillä, varsinkin kun niiden kärsimys on äänetöntä ja poissa silmistä esim. terraariossa.

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   23.10.25 01:07:40

Raha, raha ja raha. Tai siis sen puute. Monenlaista selitystä kuulee, mutta eläimen hoitamattomuuden syys on 99% tapauksista se ettei ole rahaa.
Mun mielestä kaikki eläimet pitäis ottaa persaukisilta pois!

Päivämäärä:   23.10.25 01:24:36

"Raha, raha ja raha. Tai siis sen puute. Monenlaista selitystä kuulee, mutta eläimen hoitamattomuuden syys on 99% tapauksista se ettei ole rahaa.
Mun mielestä kaikki eläimet pitäis ottaa persaukisilta pois!"

Maatiaskissan vakuutus maksaa 15€/kk.
Netflix 19.90€

Lähettäjä: Elina 
Päivämäärä:   23.10.25 05:55:12

Täällä on ainakin pienessä kaupungissa monta yksityistä eläinlääkäriä. Evidensiaan olen päässyt aina heti samana päivänä. Eikä se ole edes kovin kallis. Yöaikaan pyhinä on menty kunnalliseen päivystykseen, jonne tulee kyllä kilsoja reippaasti mutta sinnekin päästy aina heti.

Eli sanoisin syyksi ihmisten tietämättömyys, laiskuus ja rahan puute.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   23.10.25 07:12:24

Monella on varmaan myös se, että on hektisesti työt meneillään, aikatauluja hankala järjestää ja samalla eläimen vaiva " jos se menis nyt ohitse ".

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   23.10.25 07:28:12

""Niin, itse olet siis esimerkki tästä henkilöstä joka ei tajua?"

Olisiko pitänyt viedä heti piikille?"

Ei, mutta olisi pitänyt hoitaa ! Siellä kuuluisalla eläinlääkärillä on aika paljonkin aineita nivelrikkoon, säännöllisesti ja tarvittaessa annettavaksi. Vastuullinen omistaja ei myöskään päästä koiraa "innostumaan koirapuistossa" tai muuta vastaavaa jos tietää eläimen siitä kipeytyvän.

Lähettäjä: Lol 
Päivämäärä:   23.10.25 07:31:33

Lähettäjä*Remontti Riku *
Päivämäärä22.10.25 21:40:30

"Niin, itse olet siis esimerkki tästä henkilöstä joka ei tajua?"

Olisiko pitänyt viedä heti piikille?

Ei sitä lopettaa olisi tarvinnut vaan hoitaa KIPUA. Ei vanhuus ole sairaus, mutta ontuminen on kivun selvä merkki ja sitä voi hoitaa.

Lähettäjä: Km 
Päivämäärä:   23.10.25 07:35:58

Kyllä se varmasti usein on raha. Toisaalta taas joskus voisi olla ihan paikallaankin katsella ensi kotona, mihin tilanne kehittyy. Olen itsekin joskus tuntenut itseni vähän hölmöksi, kun ilen kiikuttanut koiran lääkäriin jonkun pikkuoireen takia, mihin lääkäri neuvoo ostamaan ihan jotain käsikauppatuotetta ja seurailemaan tilannetta. Esim. Vuotava silmä tai kutiseva korva. Miksi en itse tajunnut ostaa silmä- tai korvahuuhdetta ja kokeillut auttaisiko ne. Olisi säästynyt sekin 200€ ja joku kiireellisempi olisi saanut meidän ajan.

Päivämäärä:   23.10.25 07:40:41

En ole rekisteröinyt koiraani mihinkään joten en voi mennä eläinlääkärin puheille, hoitelen itse.

Lähettäjä: Riku SANOI 
Päivämäärä:   23.10.25 07:48:16

"Ei sitä lopettaa olisi tarvinnut vaan hoitaa KIPUA. Ei vanhuus ole sairaus, mutta ontuminen on kivun selvä merkki ja sitä voi hoitaa."

""Lyhyet lenkit, että sai vanhat luut levätä ja kipulääkettä.""

Tuossa lukee kipulääkettä. Jonkun silmissä on unihiekkaa.. ota vaikka kahvia jos lukeminen onnistuisi paremmin..

Lähettäjä: huokaus 
Päivämäärä:   23.10.25 07:51:51

Nivelrikko-koira oli minullakin. Oli lääkitys, mukaan lukien kipulääke. Just leikkiessä saattoi riehaantua niin että seuraavana päivänä liikkui kankeasti. Ei mitään ihmeellistä tässä. Piikille vein sitten kun hyviä päiviä oli vähemmän kuin huonoja. Koko ajan oli hoitokontakti eläinlääkärillä ja mietittiin mikä on koiralle paras. Silti siihen ajanjaksoon mahtui päiviä jolloin koira ontui, etenkin aamulla kun nousi ylös ja lähti ekalle pissitykselle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.