Lähettäjä: hmm
Päivämäärä: 22.10.25 16:04:13
Riippuu työnkuvasta, millainen kirjanpitäjä olet, teetkö vain pääkirjanpitoa vai (tai vain) myös reskontrapuolen hommia. Ja se myös, osaako muu tiimi hommansa. Mitä enemmän tarkistettavaa ja täsmättävää (jos tiimi sählää), sitä enemmän täsmäyksiin liittyviä työtehtäviä.
Itsellä pääkirjanpitäjänä (ei reskontravastuita) perusrutiineita on tiliotteiden kirjaukset ja niiden täsmäytys pankkiin, myyntien kirjaukset (ne, jotka ei ole kirjanpidon järjestelmässä suoraan tehty), myynti- ja ostoreskontran täsmäykset, joidenkin ostolaskujen tarkistukset ja niiden kausien ym. tarkistuksia. Ostojen kirjanpitäjä hoitaa 99% noista viimeisistä. Myyntien kirjanpitäjä hoitaa kaiken mysiin liittyvän.
Kerran kuussa meillä täsmätään myynnit lopuksi, niissä ei olekaan koskaan mitään sanomista. On vain yksi paikka jossa laskutus tehdään, ja lisäksi pari pientä muualla tehtävää laskutusta, jotka ei ole mittakaavassa olennaisia, mutta jotka tulee kuitenkin tulokseen lopulta täsmättyä viimeistään tilinpäätöksessä.
Kuun vaihteessa täsmätään (jos eivät jo täsmää) myös myyntisaamiset, ostovelat, lainat, käteiskassat, konsernierät jne. Ja jaetaan kuluja kustannuspaikoille, jos on useampi kustannuspaikka kuten meillä on useampi kymmenen. Meillä kirjataan erikseen myös kaikki alvit kerran kuussa, mutta usein firmoissa on ohjelma, jotka huomioi ne automaattisesti.
Sitten on kaikenlaisia muistio-oikaisuja välillä esim. kulutili, tasetili, kustannuspaikka.
Kaikenlaista muutakin on mitä nyt ei kaikkea tule kerralla mieleen. Eivät ole päivittäisiä välttämättä, mutta voi ne jossain sitäkin olla. Rutiinieihin vaikuttaa myös toimiala, mutta eniten ehkä se oma toimenkuva.
|