Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nollasoppari työntekijät.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   22.10.25 11:01:01

Moikka! Miten te joilla on nollasoppari olette kokeneet homman toimivan? Mietin erästä paikkaa johon hakea, mutta itse muiden töiden ohella kykenisin ottamaan töitä vastaan vain tiettynä päivinä/muutaman kerran viikossa. Jos kieltäytyy tarjotuista tunneista, loppuuko yhteistyö nopeasti siihen? Kokemuksia?

Re: Nollasoppari työntekijät.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.10.25 11:28:38

Pitää olla joku tietty aika, ettei ole yhtään vuoroa. Lisätietoja kysymällä se selviää. Yleensä puhutaan kuitenkin siitä, ettei kuukausiin ota yhtään vuoroa.

Päivämäärä:   22.10.25 12:42:15

Kyllä, aion kysellä/jutella päivärajoitteistani. Mietin vaan että tokihan työnantajat haluavat myös nollasopparilaiset tekemään kaikkia vuoroja- tarvittaessa. Pystyisin kuitenkin tekemään 3-4pv kaikissa vuoroissa, mutta tietyt 3 pv ehdoton ei. Löytyykö joustoa, täytyy kysy? Mutta olisi kiva kuulla kokemuksia jos täältä löytyy 0 sopparitekijöitä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.10.25 13:52:50

Teen nollasopparilla kahdessa firmassa,mutta teen kaikkia vuoroja, joten en ehkä voi tähän vastata. Sovin vuorot joustavasti molempien paikkojen kesken ja jos jompaan kumpaan on selkeästi akuutimpi tarve, niin ilmoittavat siitä ajoissa, jotta voin varata juuri ko ajanjakson sinne, enkä vahingossa ota toiseen. Työvuorot jaetaan vähän limittäin, molempiin kolmeksi viikoksi kerrallaan. Vaikka minulla ei ole tiettyä tuntimäärää sovittuna, niin teen viikoittain 32-60 h töitä, yleensä jotakuinkin 45- 50 h. Vapaata saan aina halutessani ja koska työvuorot ovat pitkiä, on minulla normaalia enemmän vapaapäiviä. Lisäksi en ole tyypillinen nollasopparilainen, sillä tuntini merkitään jo suoraan työvuorolistoihin ennalta sopiminani aikoina ja harvemmin tarjotaan muuta, koska molemmissa paikoissa tiedetään, että jos olen sanonut, että jokin päivä ei käy, niin pääsääntöisesti olen sitten toisessa työssäni tai teen koulutöitä. Työvuorot ovat kuitenkin tosi sujuvasti sovittavia ja pitkät vapaat onnistuu ilman, että tekemistäni tunneista tarvitsee tinkiä.

Nämähän on täysin sopimusasioita ja varmasti johonkin paikkaan voi sopia tietyt vakiopäivät, toisaalle taas ei. Se on hyväksyttävä, että jos tarve on eniten iltaisin ja viikonloppuisin, niin sitten töitä ei välttämättä ole aamuvuoroissa arkisin.

En tiedä, auttoiko tämä sinua yhtään. Oma tilanteeni on sikäli erilainen, etten tule mihinkään uutena työntekijänä, vaan olen molemmissa paikoissa työskennellyt vuosikaudet ja tilanne on vähitellen ajautunut tällaisiin uomiinsa.

Päivämäärä:   22.10.25 14:40:14

Kiitos kun kerroit oman kokemuksesi =)

Päivämäärä:   22.10.25 14:57:16

Tein nollasopparilla ruokakaupassa pelkkiä viikonloppuja ja se oli ihan ok. Yleensä sain vuoron molemmille päiville, mutta en ihan joka viikonloppu. Listoilla oli sopiva määrä nollasoppparilaisia, joista kasattiin sitten hajavuorot peittoon. Muistaakseni kolmeen kuukauteen jos ei ottanut vuoroa olisi soitettu ja kysytty onko vielä käytettävissä vai ei.

Päivämäärä:   22.10.25 15:31:55

. Kiitos, hyvältä kuulostaa =)

Päivämäärä:   22.10.25 15:53:35

Selviää parhaiten kun puhut suoraan työnjohdon kanssa asiasta, että se mitä he tarvitsee ja sulla on tarjota kohtaa. Oon tehnyt 8 vuotta nollasopparilla, toimii tosi hyvin meillä. Pääsen itse yleensä tosi lyhyelläkin varoitusajalla töihin ja sit taas toisaalta silloin kun en pääse, tietävät että siihen on hyvä syy eikä mene porot nokkaan.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   22.10.25 16:37:43

0 sopparit on harhaanjohtavia.. ellet ole joku vuokratyöntekijä eezyn, baronan tms kautta.

Koska jos sun tunnit on jo valmiiksi laadittu työvuorolistalle, ei voida puhua 0 sopimuksesta vaan kyseessä on osa-aika työ ja työsopimus pitää päivittää sen mukaan mitä on ollut keskimääräinen työaika per lista.
Tuntitarkastelu TES mukaan 1-2krt/vuosi.

Jos sä teet 8 vuotta käytännössä vessapaperiin verrattavalla sopimuksella töitä niin on aika heikoilla jos työnantaja päättää että ei tarvi sua enään.. kun työnantajan näkökulmasta se on hyvää hyvyyttään antanut sulle tunteja mutta oot sitten myös se keneltä ne ekana lähtee.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.10.25 16:43:24

T, omalla kohdalla syynä on vapaus valita. Pystyn pitämään aina vapaata, kun haluan. Lisäksi tällainen järjestely palvelee minua että työnantajiani.jaksan paremmin töissä näin, kuin siten, että olisi joku säännöllisesti sovittu tuntimäärä x. Jos siis työt ja opinnot käy liian raskaaksi, minulla on vapaus ottaa vaikkapa viikko vapaata.

Lähettäjä: Jokunen 
Päivämäärä:   22.10.25 18:49:12

Mä olen 0-sopimuksella, poimin äpistä vuorot sen mukaan miten itselleni sopii. Välillä on lähes täydet viikkotunnit, välillä en käy töissä lainkaan. Opiskelen monimuotona, joten opinnot määrittää paljonko ehdin ja jaksan käydä töissä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.10.25 20:44:19

Riippuu aivan täysin työpaikasta, alasta jne jne. Keskustelet sitten haastattelussa, jos pääset haastatteluun. Meillä ei päivärajoitteet haittaa. Tuntityöntekijöille ilmoitetaan kun on tarvetta ja nopein ottaa vuoron, tai sitten kysytään suoraan niitä eniten tekeviä / vuoroon sopivia, ennen kuin laitetaan julkiseen jakeluun kaikille tuntityöntekijöille. Monesti vuorot sellaisia että pärjätään ilmankin, mutta on hyvä, jos tuntilainen pääsee. Meillä tuntilaisena paljon sellaisia joilla vakkarityö muualla tai opiskelevat. Sitten jos ei esim. vuoteen ole päässyt niin yhdessä jutellaan. Yleensä "rajoitteet" johtuu siitä että työntekijät ei itse pääse / pysty ottamaan vuoroja, ei siitä, että lopetettaisiin yhteistyö.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.10.25 20:48:32

Ja sitten meillä myös tuntityöntekijöitä niin, että voivat tehdä opintojen rinnalla esim. 1-2 vuoroa viikossa / lomakausilla jne. Ne suunnitellaan suoraan vuorolistaan. Kysytään ennakkoon tuntilaisilta, miten ovat käytettävissä ja onko mitään rajoitteita, ja suunnitellaan sitten sen mukaan miten meillä on tarvetta. Nuo muut ovat sitten yleensä sairauslomatuurauksia tai muita äkillisiä tilanteita.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   22.10.25 22:27:51

Teen 0-sopparilla kahteen eri työpaikkaan keikkaa vakituisten töiden ohella.
Mieluisampaan paikkaan ilmoitan etukäteen miten olen käytetävisssä( vakkarityö vuorotyötä pitkillä vapailla). Joskus suunniteltuja tunteja riittää keikkalaisille, joskus ei. Saikkutuurauksia tulee sitten kaikille keikkalaisille jakoon nopeat syö hitaat periaatteella. Teen yleensä sellaiset 2-4vuoroa/kk

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   22.10.25 22:29:16

Ja näistä vakkaritöiden tuomista rajoitteista huolimatta on toiseen soppari ollut jo pari vuotta, toiseen vuoden.

Päivämäärä:   23.10.25 06:27:09

Oikein hyvältä kuulostaa, kiitos kaikille vastaajille! Teen kahta työtä ja nyt mieluisamman työni tunnit lisääntyvät. Tähän toiseen yritän saada vakiotunnit pois ja tilalle 0 sopparin, jotten ylirasitu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.