Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  SI-nivel oireilee kävellessä

Lähettäjä: meri 
Päivämäärä:   21.10.25 10:16:41

Minulla on kerran mennyt SI-nivel pois paikaltaan tapaturman takia, kymmenisen vuotta sitten. Fysiatri sen niksautti paikalleen, mutta kauanhan siinä kesti, ennenkuin vika saatiin selville. Tuolloin se oireili niin, että selkä kipeytyi kävellessä tosi pahasti, monta kertaa tuntui, ettei kotiin asti pääse.

Nyt on alkanut kävellessä tuntua kipua juuri samaisen SI-nivelen kohdalla. Joskus pieneksi hetkeksi auttaa, kun painan kipukohtaa. Kipua ei esiinny normaalissa arjessa, ainoastaan silloin, kun lähden kävelylenkille. Mutta mikähän olisi nyt oikea osoite mennä hoidattamaan tätä? Osteopaatti, naprapaatti, kiropraktikko vai mikä?

Re: SI-nivel oireilee kävellessä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.10.25 10:18:33

OMT-osteopaatti on ihan hyvä valinta

Lähettäjä: Riesa 
Päivämäärä:   21.10.25 11:02:33

Tuota voi helpottaa itsekin, netistä löytyy hyviä ohjeita googlaamalla. Itselle auttaa esimerkiksi se, että menee oviaukkoon niin, että selkä ja varsinkin se kiukutteleva puoli on toista karmia vasten ja siitä nostaa jalan suunnilleen samalle korkeudelle selän kanssa vastapäistä karmia vasten. Siitä kun painaa jalkapohjaa vasten karmia niin ah mikä helpotus tuntuu selässä. Toinen tehdään sängyllä, aloitetaan selinmakuulta nostamalla kiukuttelevan puolen polvi koukkuun, kierretään lantiota niin, että polvi pääsee roikkumaan sängyn laidan yli lattiaa kohti. Tämä jotenkin avaa selkää. Toki OMT-fyssari ja osteopaatti on hyviä, jos vain rahaa on. Itselläni alkoi ekan kerran oireilla parikymppisenä, melkein 30v olen jo vaivan kanssa elänyt, ratsastus provosoi vaivaa ja ei ole kauheasti oireillutkaan sen jälkeen, kun lopetin ratsastamisen. Tukilihasten kunnossa pitäminen toki auttaa myös.

Lähettäjä: meri 
Päivämäärä:   21.10.25 11:17:55

Kiitos jumppavinkeistä, kokeilen! Haluan kyllä käydä jollakin niksauttajalla, jos tuo nivel on jotenkin menossa nyt pois paikaltaan. Nyt ottaa niin päähän, kun ei pysty kävelylenkkejä tekemään.

Aloin tässä nyt miettiä, että kesällähän oli saman puolen jalassa iskiashermo-ongelmaa. Autolla ajaminen oli yhtä tuskaa, samoin pitkään istuminen tuolillakin. Onkohan nuo jotenkin yhteydessä toisiinsa..? Nyt iskiashermo-ongelma on hellittänyt ja tilalle tullut tuo SI-nivelen oireilu.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   21.10.25 12:11:06

Mä kävin kiropraktikolla SI:n laittamassa paikoilleen.

Lähettäjä: Riesa 
Päivämäärä:   21.10.25 12:27:20

Tuo nivelhän ei itse asiassa mene pois paikoiltaan, vaan sen ympäröivien kudosten löytyessä pääsee liikkumaan enemmän esim. raskauden aiheuttamana. Toinen vaihtoehto on tulehdustila, joka aiheuttaa alueelle kiputilan. Tuolla Selkäliiton sivuilla oli hyvää tietoa asiasta, oli pakko lyhentää linkki kun oli liian pitkä tänne. Mutta joo, itsellä ollut myös välilevyn pullistuma ja siitä johtuen iskiasvaiva, joka sitten jäi muutaman kerran vuodessa kiusaavaksi. S-i-nivelvaivan kanssa oli sen aktiivisena ollessa aika kauheaa juuri tuo autolla ajaminen.

https://urly.fi/3XcQ

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   21.10.25 12:32:19

Hyvä fyssari avuksi, joka myös osaa opastaa sut siihen, miten saat vahvistettua lihaksia oikein.

Itsellä on SI-nivelet kiukutelleet liki 20v. Olin 2,5 vuotta (21-24) vuodelevossa jonka jälkeen aloitin siis aivan nollasta liikkumisen - ja selkä onkin parempi kuin aiemmin. Ei se oireeton ole, mutta pystyn tekemään reippaita kävelylenkkejä kipeytymättä juurikaan niistä enää (asfaltilla kävely on pahempi kuin hiekalla). Mulla on selän tukivyö käytössä myös kun kävelen enemmän.

Mulla kävi sellanen, että hermojuuripuudutusta vasempaan si-niveleen tehdessä tuli jalkaan rajut oireet, painekipu ja sen jälkeen jalka alkoi puutua aiempaa pahemmin. Jos kävelen ilman kyynärsauvaa (enempi kuin muutamia metrejä kerralla, eli sisällä pyrin oleen ilman jos ei oo superpaha päivä), jalka puutuu ja alkaa mennä alta ja se si-nivel myös kipeytyy pahemmin silloin. Eli käytän kyynärsauvaa kun pihalle lähden.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   21.10.25 13:18:42

Pikku vinkki kaikkiin alaselkä ja lonkkavaivoihin, kun kävelet, venytä askelta taaksepäin, jalka ikään kuin jää vähän jälkeen joka askeleella. Sain tämän vinkin joskus aikoja sitten fyssarilta, kun sanoi, että kävelen "väärin".
Ihan uskomaton vaikutus auttanut SI nivelen kipuihin ja jumittavaan lonkkaan, unohtuu vain, kunnes tulee kipuja, sitten taas askel pitenee taaksepäin ja kivut hellittää.
Itsellä ongelma yliliikkuvuus, notkeutta on vielä näin 60v. täyttäneenäkin mutta vastapuolella mullin mallin oleva ranka ja aikoinaan pois paikoiltaan mennyt polvilumpio jonka seurauksena polveen tuli trauma jota ei voitu silloin korjata kun olin raskaana ja sen jälkeen polvi on täytynyt erikseen huomioida liikkuessa...Hyvä lihaskunto onneksi tukee.
Pahoissa tapauksissa alaselän kanssa ( eli en meinaa päästä kävelemään, päästä ylös istualtani tai istua, onneksi hyvin harvoin), olen käynyt kiropraktikolla, kipu jää aina sinne, vain käsittelykipua hetken aikaa, hinta vain rajoittaa, 70e/kerta ja yli 50km. päässä...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.