Lähettäjä: Faktahomma
Päivämäärä: 21.10.25 08:07:34
Parlamentaarinen ryhmä määrittelee käytännössä sen, kuinka paljon Suomella voi olla julkista velkaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vaalikauden puolessavälissä määriteltäisiin, miten paljon seuraavalla vaalikaudella pitäisi sopeuttaa. Tämä on lähtökohtaisesti hyvä asia, mutta ei ihan ongelmaton.
Velkajarrussa suljetaan pois velkasuhteen ”keinotekoinen manipulointi” eli se, että velkasuhdetta alennetaan niin, että rahaa tuloutetaan esimerkiksi Valtion eläkerahastosta ja lisäksi asetettaisiin ehtoja sille, miten paljon valtion omaisuuden myynnistä saatavia tuloja voitaisiin käyttää velkasuhteen alentamiseen tai investointeihin. Tämä on hyvä asia, koska pitää tehdä oikeita säästöjä.
Velkajarrussa on kuitenkin poikkeuslauseke jolla varaudutaan yllättäviin tilanteisiin, jotka voisivat vastata esimerkiksi koronapandemiaa tai sotilaallista konfliktia. Tällöin parlamentaarisen työryhmän sopimista säännöistä voisi poiketa. Saa nähdä, kuinka herkästi tätä käytetään, koska vuosia on menty kriisistä toiseen ja tuskin kriisit tähän loppuvat.
Venäjän uhka, Ukrainan sota, sähkökriisi, terveydenhuollon kriisi, ilmastokriisi, koronapandemia, Euroalueen velkakriisi, Finanssikriisi, 90-luvun lama. Jotkut ovat olleet päällä pitkään. Jotkut ovat tulleet ja menneet. Aika vähän kuitenkin on ollut kriisitöntä aikaa viime vuosina. Sekin on jonkinlainen kriisi, että Suomen talous on hyytynyt ja työttömyys on ennätyslukemissa.
Jos tätä poikkeuslauseketta käytetään jatkuvasti velkaantumisen jatkaa kasvuaan jos taas ei käytetä silloin kun olisi tarvetta, talous sakkaa.
|