Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi työttömät eivät tee avustajina töitä?

Lähettäjä: Skotti 
Päivämäärä:   19.10.25 17:41:32

Ei ole edes koulutusvaatimuksia tuohon työhön (siis henk koht avustaja). Töitä riittää kaikkialla.

Re: Miksi työttömät eivät tee avustajina töitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.25 17:42:52

Ei niitäkään noin vaan saa, tuttu haki noin 6v sitten eikä hänelle niitä tarjottu.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   19.10.25 17:46:02

Osa aika työn palkka ei riitä elämiseen, saman rahan saa kotiinkin.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   19.10.25 17:47:21

Ja avustettavat voivat olla todella vaikeita ja hankalia henkisesti- kuka oikeesti haluaa

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   19.10.25 17:50:21

Ei ole ajokorttia, työ on osa-aikaista eli sillä ei elä ja lisäksi olen melko misantrooppi ja inhoan kosketusta. Siinäpä syitä riittävästi.

Päivämäärä:   19.10.25 18:02:53

Kokopäiväisiä avustajan paikkoja ei ole niin paljon. Suurin osa on osa-aikaisia ja sillä ei kukaan elä kun avustajan palkka on mitä on. Ja monen osa-aikaisen avustajan työn yhdistäminen on usein mahdotonta.

Monella työttömällä on myös sairauksia ja avustajan työ on fyysistä, lisäksi siinä eivät vain jatkuvat poissaolot käy. Käytännössä tilanne on usein se, että joutuu menemään kipeänä töihin.

Olen ollut avustajana, nyt teen muuta työtä ja toivon ettei minun enää ikinä tarvitse palata tuohon ammattiin. Onhan se tärkeää työtä ja itsekin voisin vammautua ja tarvita avustajaa, mutta se työ on todella, todella kuormittavaa ja työntekijän asema on heikompi kuin useimmilla muilla aloilla. En valitettavasti voi suositella tätä alaa kenellekään ennen kuin tiettyihin asioihin saadaan muutos.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   19.10.25 18:03:31

Syitä riittää juu kun ei työ kiinnosta. Ite saan ainakin avustajana osa-aikaisesti enemmän rahaa kuin pelkästään työttömänä ollessa.

Päivämäärä:   19.10.25 18:10:54

Se nyt vain on fakta, että avustajan työ ei sovi kaikille. Esimerkiksi sellaisille, jotka eivät pysty fyysiseen työhön. Ja moni työtön on sairas, pitkäaikaistyöttömissä on paljon niitäkin, jotka ovat itse asiassa ihan työkyvyttömiä jo, mutta eivät ole päässeet eläkkeelle. Lisäksi tuo työ on usein myös henkisesti erittäin kuormittavaa, tein sitä kokopäiväisesti vuosikaudet ja viimeisinä aikoina tuntui, että pää hajoaa.

En ole työtön vaan töissä alalla, jota moni karttaa. Mutta vähemmän stressiä minulla siinäkin on kuin avustajana. Tiedän sen työn realiteetit erittäin hyvin enkä myöskään pidä sitä avustettavien kannalta toivottavana, että alalle päätyisi ihmisiä, jotka eivät ollenkaan siihen sovi esimerkiksi persoonallisuudeltaan.

Lähettäjä: Köyhä 
Päivämäärä:   19.10.25 18:18:27

Kuka maksaa palkan? Yhteiskuntako?

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   19.10.25 18:19:06

Olen ollut osa-aikaisena eikä se niin kamalaa ole, hakee työttömyystukea siltä vajaaksi jäävältä osalta. Tein 25h viikkoa ja sain vielä noin 200€ työttömyystukea siihen päälle. Toki työnhakuvelvoite on edelleen mutta ainakin minulla se oli huomattavasti kevennettynä.

Mutta, ja se iso mutta. Harvan pää ja kroppa kestää avustajan töitä. Yksi työkaveri oli ollut henkkoht avustajana, mutta uupui ja päätyi kuntouttavaan työtoimintaan. Hetken siinä ja päättikin palata avustajaksi ja on viihtynyt siinä työssä.

Mä taas jos joutuisin tekeen avustajan töitä niin saattaisin päätyä tappamaan jonkun. Jos en avustettavaa niin itseni, ei pää vaan kestäisi. Viihdyn työssä missä saa olla paljon itsekseen, nytkin saatetaan olla työkaverin kanssa vierekkäin kuulokkeet päässä puhumatta toisillemme tunteihin.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   19.10.25 18:22:49

Ovat osaina töitä suurkn osa. 2-4 tuntia päivässä. Valtava paperisota sittdn Kelan kanssa kun viikko tunnit vaihtelee. Matkakuluihin saattais jopa mennä ne 2 tunnin työpäivän palkat

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   19.10.25 18:31:08

Ei löydy yhtään avustettavaa meidän paikkakunnalta. Lähimpään kaupunkiin tunnin ajo, joka on liikaa työmatkaksi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.10.25 18:37:49

Opiskelijana minulla oli avustettava, jolla oli todella paljon myönnettyjä avustustunteja. 28 h kuukaudessa. Hän tarvitsi myös poikkeuksellisesti avustajaa virka-ajan jälkeen, sillä asumisyksikkö hoiti muun ajan. Hän myös asui kaupungin keskustassa. Minun olisi ollut mahdollista ottaa pari muutakin avustettavaa lähialueelta ja muodostaa toimivat päivät ja esim. tuplata työtuntini. Tuntipalkka oli reilun kympin niihin aikoihin.

Mutta käytännössä avustajaa tarvitaan samaan aikaan päivästä ja tunteja on todella pieni määrä per avustettava, ja avustettavat asuvat kaukana toisistaan, joten hyvää kuviota useammalle avustettavalle on todella hankalaa saada. Ja tosiasia on että helpot ihmiset palkkaavat jonkun tuttavan, tutun lapsen tai naapurin opiskelijan mieluummin kuin jonkun ventovieraan. Vapailla markkinoilla on lähinnä niitä tapauksia, jotka eivät saa pidettyä avustajaa kovin pitkää aikaa. Omalla paikkakunnalla tunnistan jo kuvauksesta kourallisen näitä yleisimmin uutta hakevia.

Päivämäärä:   19.10.25 18:47:28

Minä hain avustajan hommiin, niihin muutamiin jotka vaikuttivat järkeviltä tapauksilta. Yksi taisi vain vastata ja se pyörätuolissa oleva mies kertoi sähköpostissa hakevansa avustajaa joka viettäisi hänen kanssaan aikaa mökillään. Olkoon vaan pyörätuolissa, mutta jooei. Ja siis olisi ollut toivottavaa asua siellä hänen kanssaan, mutta se avustusaika oli max 16h/vk.

Nykyään kun ottaisi tuollaisen pikkutyön vastaan niin ihan ensinnä lähtisi toimeentulotuki pois joka tarkoittaisi kohdallani sitä, että myös maksusitoomus kalliisiin lääkkeisiini otettaisiin pois. Eli maksaisin todella kovan hinnan siitä että kävisin vähän töissä välillä.

Ja sen lisäksi työmarkkinatuesta poistettiin suojaosa eli sitäkin vähennettäisiin rutkasti. Samoin asumistukea.

Tämä nykyinen hallitus vei vimeisetkin työkyvyt leikkauksillaan, olen nyt täysin työelämän ulkopuolella kun en ole voinut tehdä enää keikkatöitäkään ja kaikki leikkaukset yhdessä ovat toimineet juuri niinkuin piti, olen täysin lannistettu. Kuormitan valtavasti sotejärjestelmää, minulla käy kerran viikossa tuetun asumisen ohjaaja, käyn hoitajalla parin viikon välein ja lääkärillä aina kun edellinen pikkupätkä saikkua loppuu. Eläke on ainoa suunta johon voin enää matkata. Olen 32.v.

Lähettäjä: Onneks ei 
Päivämäärä:   19.10.25 18:55:56

Onneksi ei hae. Työ ei todellakaan ole kaikille sopivaa!!

Päivämäärä:   19.10.25 19:00:54

Ennen teki.. monetkin. Nykyään työttömänä jos menet tekee avustajahommia muutamia keikkoja kuussa niin siitä rokotetaan. Jokainen tehty tunti rokottaa. Ennen sai tienata työttömänä 300e . Nyt siitä kolmesta sadasta nipistetään niin, noin että puolet jää hyötyä käteen. Eli ei järkeä. Kiitos hallituksen. Eläkeläiset kyllä saavat tienata tukiensa päälle mutta työtön työnhakija ei. Tällä leikkauksella piti olla positiivinen vaikutus työttömyyteen. Mites kävi..?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.10.25 19:04:07

Mun työkaveri teki avustajan hommia kokopäivätyönsä ohella. Kun sai kenkää kokopäivätyöstä, irtisanoutui myös avustan töistä. Menee takaisin avustamaan, kun pääsee eläkkeelle.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   19.10.25 19:14:28

Olisi tosiaan järkevää pieni vastike työttömyysrahaa vastaan. Ei yhtä paljon kuin töissä mutta jonkun verran. On paljon tekemistä mihin ei ole palkattu väkeä. Esim mummojen vienti ulkoilemaan yms Tietty tuki vois olla hieman isompi päivinä jolloin tehdään jotain yleishyödyllistä. Monelle työttömälle tulisi sisältöä elämään ja yhteiskunta pyörisi paremmin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.10.25 19:19:54

Meidän kunnassa on tällä hetkellä kolme avustajaa hakusessa, muutama tunti viikossa per asiakas. Kyllä ne paikat täyttyy ja työttömiä jää aika monta yli.

Päivämäärä:   19.10.25 19:21:28

Ja avustettavat voivat olla todella vaikeita ja hankalia henkisesti- kuka oikeesti haluaa.

Tämä!

Lähettäjä: Työtön 
Päivämäärä:   19.10.25 19:35:04

Onkohan edes sallittua tehdä talkootyötä työttömänä.

Päivämäärä:   19.10.25 19:53:32

Kävinpä minäkin kurkkaamassa oman kunnan tilanteen, yksi paikka joka sekin on oikeasti 70 km:n päässä täältä, muutama tunti viikossa. Kannattaa tosiaan lähteä.

Päivämäärä:   19.10.25 19:58:54

No eihän se olisi ns talkootyötä jos maksetaan päivärahaa yms tukia. Ja tietty lähellä ettei tule matkakuluja.

Lähettäjä: Muumio 
Päivämäärä:   19.10.25 20:04:05

No kyllä avustajana tienaa paremmin kuin työttömänä. Kas kun te-toimistot eivät ohjaa työttömiä enempi tähän työhön. Sopisi hyvin myös maahanmuuttajille yms. Ja ei ole edes mitään koulutusvaatimuksia. Pelkkää win win pitäisi olla yhteiskunnan tukien osalta. Saa siitä enempi rahaa kuin tosiaan työttömyyskorvaus ja saa enempi rahaa kuin puhelinmyyjän tai lehtienjakajan työstä. Ei voi olla helpompaa työtä kuin kulkea avustettavan mukana.

Päivämäärä:   19.10.25 20:05:37

Muumio, luuletko että vapaana olevat avustajan paikat jäävät tällä hetkellä täyttämättä, tai että niitä tulisi jotenkin lisää jos työkkäri alkaisi ohjaamaan alalle lisää porukkaa?

Lähettäjä: Työtön 
Päivämäärä:   19.10.25 20:07:44

Ehkä saa enemmän kuin työttömyyskorvausta. Entäs kun tuet loppuu käteen jää vähemmän kuin työttömänä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   19.10.25 20:10:51

"Ei voi olla helpompaa työtä kuin kulkea avustettavan mukana."

Sulla on aika ruusuinen kuva henkilökohtaisen avustajan työstä.

Päivämäärä:   19.10.25 20:11:49

Helppojakin avustettavia on. Tutun mies saanut avustajan puuhastelemaan kanssaan kun toinen käsi ja jalka toimivat huonosti. Tuohon ei mitään muuta taitoa tarvi kuin osata jutella mukavia ja puuhailla sen kanssa muutama tunti viikossa .

Päivämäärä:   19.10.25 20:12:36

Nykyään kun lähti suojaosat sekä työmarkkinatuesta, että asumistuesta, niin ei todellakaan ole mitään mahdollisuuksia tehdä jotain 12h/viikko töitä, jää vaan häviölle ja kaikki vaikeutuu. Täällä päin ei ole täysiä tunteja vaikka tekisi useampaa paikkaa, mitä oon katsellut niin yks tai kaks 20h/kk paikkaa yleensä, ja niihin vaaditaan monesti jotain koulutusta. En tiedä missä utopiassa ihmiset elää kun kuvittelee, että kyllä niitä töitä tekijälle riittää. Voisivat katsoa ne avoimet työpaikat vs työttömät, ja vielä niin, että lisää siihen piilotyöpaikkoja ja laskee työttömistä pois niitä työkyvyttömiä. Siitä huolimatta ei todellakaan ole kaikille. Ja itse en ole mitenkään nuuka niiden töiden suhteen, olen tehnyt erilaisia siivoustöitä, kitkemistä, ruohonleikkuuta, keittiöhommia. Nykyään niitäkään ei vain ole kokopäiväisenä, tai edes jollain siedettävällä tuntimäärällä, joka oikeasti kannattaisi suojaosien poiston jälkeenkin.

Päivämäärä:   19.10.25 20:29:43

"Pelkkää win win pitäisi olla yhteiskunnan tukien osalta. Saa siitä enempi rahaa kuin tosiaan työttömyyskorvaus ja saa enempi rahaa kuin puhelinmyyjän tai lehtienjakajan työstä. Ei voi olla helpompaa työtä kuin kulkea avustettavan mukana."

Ei ehkä kannata kommentoida asiaa josta ei mitään tiedä. Itse tosiaan tein tuota työtä vuosikaudet ja voit uskoa, että oli raskasta viettää koko päivä yhden saman ihmisen kanssa hänen kotonaan ja kuunnella samoja negatiivisia asioita hänen elämästään aina uudestaan. Se on äärimmäisen kuormittavaa.

Olen ollut myös sellaisissa paikoissa avustajana, jotka ovat olleet fyysisesti niin raskaita, että terveys olisi mennyt jos siellä olisin jatkanut. Siinä missä vaikka hoitajat nostelevat ihmisiä aina pareittain ja sairaaloissa ja laitoksissa heillä on myös kunnolliset apuvälineet käytössä, avustaja tekee työtä yksin ja sitten kun se sinua isompi ja painavampi ihminen tarvitsee apua niin sinähän nostelet eikä siinä auta sanoa ettei kroppa kestä.

Pahimmassa tapauksessa työssä yhdistyy henkinen ja fyysinen kuormitus.

Tämä on työ, johon ei ole koulutusvaatimuksia, mutta joka vaatii erittäin suurta sitoutumista, hyvää fyysistä kuntoa ja keskivertoa parempia sosiaalisia taitoja.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   19.10.25 20:33:57

Varsinais-Suomessa asiaa hoitaa Lihastautiyhdistys ja Avustajakeskus. Sinne yhteys, vapaita paikkoja on paljon, eivät vain ole mollissa.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   19.10.25 20:34:37

Eivät he sitten enää ole työttömiä, koska avustajan homma on työtä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   19.10.25 21:29:48

Itselläni on ylempi korkeakoulututkinto, olen sosiaalisesti taitava ja fyysisesti hyvässä kunnossa. Teen avustan työtä osa-aikaisena ja saan lisäksi soviteltua ansiosidonnaista ja opiskelen.

Pärjään työssä ihan hyvin. Omat rajat ja rauhallisuus ja kokemus opetustyöstä auttaa.

Lähettäjä: Venegas 
Päivämäärä:   19.10.25 21:36:33

No iso osa avustettavia on hankalia, voi sitä valituksen määrää mitä saa kuunnella päivän aikana. Sitten pitää olla vielä joku viihdyttäjä eli seuraneiti vaikka pitäisi keskittyä vaan niihin töihin silloin kun tarve on. Yhdellä oli niin paljon tunteja joita ei siis todellakaan tarvinnut että sitten vaan istuttiin katsomassa elokuvaa yms. Seuraneidiksi en kenellekään alkanut vaan kun sanoin että me keskitytään vain avustettavien töihin sen päivän osalta niin sitten oltiin loukkaantuneita. Mutta osalla oli ihan älytön määrä tunteja myönnetty siihen mitä oikeastaan se tyyppi tarvitsi. Plussaa oli nämä ulkomaan matkat kun sain hoidettavan ulkomaille asti. Sain lennot ja hotellit maksajan piikkiin ja viikkoja rantalomilla yms. Riitti kun rullasi hoidettavan parvekkeelle ja itse lähti uimaan.

Lähettäjä: ........... 
Päivämäärä:   19.10.25 21:37:01

Enimmäkseen osa-aikaista, eli joudut silti hakemaan uusien sääntöjen mukaan kokoaikaista työtä, suojaosuuksien poiston jälkeen jokaisesta tienatusta eurosta jää 15senttiä palkkaa, sillä jos ja kun saat lisäksi työttömyyskorvausta ja asumistukea, vähentävät ne tukia yhteensä 85senttiä per ansaittu euro.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.10.25 21:40:03

Ei tosiaan tarvi koulutusta ja kuka vaan pääsee ja sen huomaa… Koulutus siihenkin ja palkka kohdilleen, ei sitä hommaa saa muuten toimimaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.