Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä minä tekisin jottai talous paranisi

Lähettäjä: Juusto 
Päivämäärä:   19.10.25 07:57:10

Lopettaisin kaiken rahanjaon ulkomaille
Työntäisi kaikki pakolaiset muualle tästä maasta
Avaisin Venäjälle myynnin
Laittaisin kaikki tt-asiakkaat asumaan turvapaikanhakijoiden kommuneihin joissa saisivat sängyn, muutaman vaatekerran, ruokaa. En antaisi rahaa käyttöön kuin 50e viikossa.

Mitä te tekisitte?

Re: Mitä minä tekisin jottai talous paranisi

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   19.10.25 08:15:59

Laskisin palveluiden arvolisäveroa, jotta ihmisillä olisi varaa kuluttaa. Tätä on jo kokeiltu ja kulutus + työllistyminen nousi, mutta siitähän pelästyttii. Ja hintoja nostettiin heti.

Nyt esim alkoholista valtaosa veroista valuu ulkomaille. Tosi järkevää roudata alkoholi toiseen maahan ja sitten suomalaiset tuovat sen takaisin. Verot jää toisaalle, haitat tänne.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   19.10.25 08:17:18

Mylläisin koko systeemin niin, että jokaisen olisi helppo ja kelajuttujen kannalta riskitön perustaa yritys, eikä valtaosa pikkuyrityksen tuloista menisi ekaksi eläkemaksuihin.

Laittaisin kaikille kansalaispalkan, mutta en jakelisi juuri muita tukia. Asuntojen hinnat ja vuokramarkkinat tulisivat rytinällä alas, ja se olisi voi voi, asuntosijoittajat, mutta sen jälkeen markkinat olisivat terveempiä.

Kun maassa on paljon käyttökelpoista tyhjää asuntokantaa, pistäisin niitä valtion soluasunnoiksi, joissa voisi edullisesti saada katon päänsä päälle, eikä kaikki raha menisi asumiseen. Iso osa suomalaisista asuisi mielellään näin.

Venäjän rajaa en olisi edes hyötymielessä avaamassa. Jos rysykälle antaa narua, Suomi on ensimmäisten joukossa, kun sieltä keksitään taas laajentua.

Päivämäärä:   19.10.25 08:19:06

Esimerkiksi alkoholin, ruoan tms alv voisi olla ravintoloissa vähän nykyistä halvempi, kaupassa hinnat voisi olla samat. Nyt 90% juo kotona tai hakee viinat ulkomailta, vaikuttaa työllisyyteenkin. Sama koskee kulttuuria ja vaikkapa urheiluhalleja (osa toki valtion tuella halvempia).

Olisi järkevämpää antaa pieni veroale yrittäjille ja samalla haittakäyttäjät olisivat valvovan silmän alla. Kotona ei kukaan valvo.

Päivämäärä:   19.10.25 08:20:30

Nomadi, lopulta se kansalaispalkka hyödyttäisi, koska turha byrokratia jäisi pois. Nyt siihen menee tuhottomasti rahaa.

Päivämäärä:   19.10.25 08:24:21

Ja lisään nomadi, että älä turhaan kadehdi vuokranantajia. Niin nappikauppaa se on, mitä verojen jälkeen jää käteen riskit huomioiden.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.10.25 08:25:18

Virkarälssille 3 vuoden sopimukset maximissaan, sitten takaisin oikeisiin töihin. Eduskunta 2v. ja vaalit. Ero EU:sta ja eurosta.

Nykymenolla Suomi on alle 10 vuodessa Pohjois-Korea II.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.25 08:51:43

Mitähän viiva mahtaa virkarälssillä tarkoittaa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.10.25 09:47:54

Miksi pitäisi aiheuttaa uusia rekrytointikuluja sillä, että virat olisivat kolmen vuoden määräaikaisuuksia? Eivät ne työt mihinkään häviä. Ja miten esimerkiksi upseerin, opettajan, poliisin työt eivät ole oikeita töitä?

Päivämäärä:   19.10.25 09:55:14

Toisaalta se "turha byrokratia" aina myös työllistää. Mistä työttömiksi joutuville työpaikat?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   19.10.25 10:07:45

Lopettaisin Iltalehden ja Ilta-Sanomat. Niiden uutisointia lukee miljoonat suomalaiset ja monet menee niiden venäjä-mielisten toimittajien juttuun mukaan. Kohta useita vuosia suomalaiset tuntuu kuvittelevan, että kun iltalehden toimittaja sanoo, niin kohta se ryssä hyökkää tänne. Laittaa oman talouden kiinni, kulutuksen pois päältä. Ei toimi näin pienessä maassa, jossa yritysten johtokin pyörii pienen kaveripiirin kesken yleensä, ilman oikeaa osaamista. Tilitoimistoissa kirjanpitäjänä pitkään työskennelleenä, uskokaa pois, suurin osa on sitä. Kikkailua vailla oikeaa punaista lankaa, joka veisi menestykseen kuin enintään promillen niistä firmoista. Talousjohdossa ja toimitusjohtajina työskentelee sellaisia tumpeloita, ettette koskaan usko. Ihmisestä ei tee osaavaa se, että sille maksetaan palkkaa 7000 tai 10000 kuussa, se pikemmin laiskistuu kun sen ei tarvitse edes yrittää. Business Finlandin tukien turvin on helppo sählätä ja sekoilla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.10.25 10:28:33

Kaikki pikaratkaisut ovat nimenomaan vain paikkausta. Suomen sotien jälkeistä hyvinvointiyhteiskuntaa alettiin todellisuudessa rakentamaan jo 1800-luvun puolella kun sosialismin aate alkoi levitä työväestössä. Alettiin perustaa kansakouluja ja oli yleviä aatteita koko kansan sivistyksestä ja terveydenhoidosta. Tuli työväestön oikeudet ja naisten tasa-arvo.

Nyt pitäisi todellisuudessa panostaa älyttömästi sivistykseen ja koulutukseen. Pieni maa, jossa ei ole luonnonvaroja eikä paljon väestöä, ainut keino kilpailla on korkea koulutus. Eikä meillä ole varaa hukata yhtään ihmistä sen vuoksi, että hänellä on ADHD, lukihäiriö tai alkkisvanhemmat. Nuo ihmiset saattavat olla niitä tulevaisuuden teknologiajohtajia tai yritysidean keksijöitä. Pitäisi olla erityisluokkia ja huolehtia, ettei kukaan putoa kelkasta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.10.25 10:36:37

Lisää työpaikkoja, sen sijaan että esim hyvinvointialueella ajetaaan ostoja ja yksikköjä alas ja henkilökuntaa irtisanotaan niin pitäisi tehdä päinvastoin; avata lisää osastoja ja yksikköjä, palkata lisää henkilökuntaa. Veronmaksajat saa vastinetta veroille, lisää työpaikkoja tuo valtiolle lisää verotuloja, ostovoima kasvaa, mikä taas luo tarvetta uusille työpaikoille.

Nyt tehdään juuri päinvastoin, säästetään, supistetaan suljetaan ja irtisanotaan työntekijöitä ja maksetaan mieluummin työttömyyskorvausta.
Valtio kusee omaan saappaaseensa niin että lorina kuuluu.

Ei yhtään ulkomaalaisia tänne loisimaan. Jos ei kanna kortensa kekoon eli käy töissä ja maksaa veroa niin ulos maasta. Systeemi pitäisi muuttua niin että kotona lorviminen terveenä ja työkykyisenä ei ole kannattavaa.

Nuuska lailliseksi. Valtio menettää satojatuhansia ellei miljoonia siitä että nuuska on laitonta ja sitä tuodaan pimeenä maahan.

Vihreä siirtymä maksaa ihan liian paljon. Ei suomi ja eurooppa pysty maapalloa pelastamaan niin kauan kuin kiina, intia, ryssät ja jenkit tekee mitä ne tahtoo. Siinäkin kustaan omaan saappaaseen.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   19.10.25 10:37:05

"Kaikki pikaratkaisut ovat nimenomaan vain paikkausta"

Niinpä, ja populismia. Kalastetaan ääniä muutaman vuoden aikajänteellä.

Itseäni ihmetyttää näissä aina, miksi jokaisen pitäisi perustaa yritys ja mitä ihmettä ne yritykset tekisivät. Mitä myisivät opettajan, sairaanhoitajan, kirjastovirkailijan, myymälänhoitajan, liikennelentäjän, pankkivirkailijan, palomiehen tai poliisin yritykset? Miksi jokaisen siivoojan pitäisi perustaa yritys ja käyttää aikaa palvelunsa markkinointiin ja paperitöihin sen sijaan että käyttäisi sen siivoamiseen?

Päivämäärä:   19.10.25 10:38:58

Kieltäisin ulkomaisten elintarvikkeiden tuonnin ts. sellaisten joita voidaan tuottaa omassa maassakin.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   19.10.25 10:40:05

Täällähän on oikeasti hyviä ajatuksia, vaikka läheskään kaikkia en kannata.

Kansalaispalkka, palveluiden pienempi verotus ja yrittämiseen liittyvien (putoaminen kaikesta ulos) riskien pienentäminen ja soluasunnot niitä haluaville. Ylimääräiset tuet ja byrokratia pois.

Tämä oli aamupäivästä mahtava ketju ja hyviä ajatuksia, vaikka osaa en kannata yhtään.

Se mihin pitää panostaa tuli tässä, kiitos. "Nyt pitäisi todellisuudessa panostaa älyttömästi sivistykseen ja koulutukseen. Pieni maa, jossa ei ole luonnonvaroja eikä paljon väestöä, ainut keino kilpailla on korkea koulutus. Eikä meillä ole varaa hukata yhtään ihmistä sen vuoksi, että hänellä on ADHD, lukihäiriö tai alkkisvanhemmat. Nuo ihmiset saattavat olla niitä tulevaisuuden teknologiajohtajia tai yritysidean keksijöitä. Pitäisi olla erityisluokkia ja huolehtia, ettei kukaan putoa kelkasta."

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   19.10.25 10:42:08

Ero EU:sta ja eurosta olisi pienelle viennistä riippuvaiselle maalle se viimeinen niitti. Ei Suomella olisi varaa siihen.

Päivämäärä:   19.10.25 10:44:17

Miten Ruotsi pärjää kruunulla – ja Norja EU:n ulkopuolella?

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   19.10.25 10:45:48

Ottaisin äänestysoikeuden pois aloittajan kaltaisilta peruspersuilta.

Päivämäärä:   19.10.25 10:58:23

Naisilta äänioikeus pois.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   19.10.25 11:01:09

-: Mieti asiaa hetki, niin varmaan huomaat sen itsekin :)

Päivämäärä:   19.10.25 11:02:42

Kysyin sinulta.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   19.10.25 11:07:33

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 19.10.25 10:44:17

Miten Ruotsi pärjää kruunulla – ja Norja EU:n ulkopuolella?

--

Ruotsi on ymmärtänyt sen, miten pienen maan tulee toimia. Panosta vientiin, ja ainoastaan vientiin. Ei jää pyörimään oman maansa sisälle.

Norja pärjää öljyillään, eikös se ole ihan selvä juttu.

Päivämäärä:   19.10.25 11:10:33

Norja pärjää koska se on rikas öljyvaltio.

Päivämäärä:   19.10.25 11:16:03

nomadi, Maija ja .. Teidän ehdotuksillanne tehtäisiin ihmeitä. Kunpa valtaan haluaisivat sellaiset, jotka eivät himoitse valtaa vallan itsensä takia.

Päivämäärä:   19.10.25 11:24:01

Suomella on turvetta ja maaperä täynnä metalleja.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   19.10.25 11:44:22

Verotuksen laskeminen reilusti, että ihmisillä olisi varaa kuluttaa.

Päivämäärä:   19.10.25 11:50:09

Ei saa kuluttaa koska ilmastonmuutos.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.