Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Teettekö kotihommia yhtä aikaa puolison kanssa?

Lähettäjä: Piip 
Päivämäärä:   18.10.25 16:49:23

Ärsyttää, kun ei koskaan tehdä yhtäaikaa ja yhtenä tiiminä kodin asioita. Meillä pienet lapset ja ruuhkavuodet, joten kotia ei ole koskaan edes sisustettu varsinaisesti ja kaaos on jatkuvaa.
Minä olen paljon enemmån töissä kuin mieheni ja hän kyllä paikkaa tuolloin lasten kanssa esim. kuskaa heitä enemmän ja saattaa tehdä jonkun yhden sovitun kotihomman vapaapäivinään.

Mutta koskaan emme tee yhtenä tiiminä. Emme ehdi keskustella ja mies saattaa ostaa jotain ikearoinaa tai asennella kummia patenttiratkaisuja joiden kanssa sitten minäkin elän.

Ei minullakaan ole hurjasti energiaa ja teen aikalailla minimin ja panostan mieluummin aktiiviseen yhdessälloon lasten kanssa, kun olen kotona. Enkä osaa luonnostaan sisustaakaan.
Kuitenkin tuntuu, että koti on vain huoltolaitos ja ikuinen työleiri. Jos olen täällä pari päivää, sen rumuus alkaa ahdistaa.

Re: Teettekö kotihommia yhtä aikaa puolison kanssa?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   18.10.25 17:03:31

Lähinnä polttopuut tai muut sommat pihahommat. Normi okt niin ei tässä mitään ihmeempää tarvi. Menny aina vasemmalla kädellä siinä sivussa. Mies laittaa enemmän ruokaa, minä siivoan. En suostu mihinkään kerran viikossa siivotaan vaan teen aina kun ehdin ja kävelen iltaisin tai aamulla jos iltavuoro kämpän kuntoon.

Lapsi kun oli pieni niin silloin tuli rutiiniksi tuo että illalla koti kuntoon heti kun oli menny
nukkumaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.10.25 17:16:53

Aina tehty yhdessä, ja lapset mukana tietysti myös.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   18.10.25 17:21:29

En kestäis jos mied hääräisi mukana kun teen kotihommia. Haluan rauhassa tehdä. En sekaannu kun mies tiskaa tai imuroi. Lasten kanssa kerätään leluja

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.10.25 17:22:01

Ratkaisut tehdään yhdessä ja esim. joku hyllyjen poraaminen seinään jne johon tarvitaan kahdet kädet, mutta kumpikin osaa kyllä itsenäisesti käydä hakemassa kaupasta suunnitellunlaiset kamppeet. Varsinaiset kotihommat eli siivous ja ruoanlaitto ja sellaiset tehdään yleensä mieluummin yksi kerrallaan.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   18.10.25 17:36:39

Ei tehdä yhdessä kuin isommat hommat, juuri polttopuita tai vastaavaa kuin Ennealla. Hätistän miehen ulkohommiin ja alan siivota tai laittaa ruokaa. Ainoa poikkeus on isompi siivous kerta pari vuoteen, silloin tehdään yhdessä.

Lähettäjä: hyt 
Päivämäärä:   18.10.25 18:56:58

Ei tehdä yhdessä vaan kumpikin tekee sopivassa välissä jotain. Ei tarvitse erikseen sopia kuin ruuanlaitto, se menee työvuorojen mukaan, siivous/pyykki/yleinen järjestely menee siinä muun ohessa, kumpi ehtii. Ei ole tiettyä siivouspäivää tai vastaavaa.

Poikkeuksena pihahommat, niitä tehdään yhdessä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.10.25 19:23:42

Me tehdään tosi paljon yhdessä, toki myös erikseen mutta enemmän yhdessä

Päivämäärä:   18.10.25 19:29:01

Ei tehdä yhdessä, vaan omia aikoja. Siivous on muutenkin ärsyttävää, niin ei siinä tarvitse toisen vielä suihkia jaloissa, ennemmin yksin ja musat kuulokkeissa täysillä.

Siksi toiseksi on ihana tulla kotiin, kun puoliso on poissaollessa siivonnut tai laittanut ruokaa. Ihanaa, että on ja vielä ihanampaa ettei ole tarvinnut kuunnella mitään siivouksen tai ruoanlaiton ääniä.

Lähettäjä: Hilda 
Päivämäärä:   18.10.25 19:57:41

En jaksa tai kestä sitä jos koitan siivota miehen kanssa yhdessä. Hänelle se vaatii ensin tunnin tai kahden valmistautunista sohvalla maaten. Sitten saattaa viedä roskapussin ja taas tunnin lepo sohvalla, häiriintyy jos minun pitäisi siirtää sohvaa imuroidessa tai lattiaa pestessä. Sitten kun mies on makoillut sohvalla saattaa tyhjentää astianpesukoneesta 1/3 ja taas sohvalle telkkarin tai puhelimen ääreen.

Minulle ei vain sovi miehen tempo siivota, teen mielummin äkkiä ja samaan menoon valmista. Lisäksi sekin, että vaikka minä olisin siivonnut taukoamatta ja mies saa lopulta sen astianpesukoneen tyhjäksi alkaa äyskimään minulle, että hän on nyt tyhjentänyt sen joten minun tehtäväni on nyt täyttää se. Ei jotenkin näe sitä, että sillä aikaa kun hän on vienyt sen roskapussin ja tyhjentänyt astianpesukoneen minä olen siivonnut tasot, imuroinut, pessyt lattiat, siivonnut kummatkin vessat ja yleensä pyörittänyt ja ripustanut pari koneellista pyykkiä siinä sivussa. Näkee vain sen, että on hoitanut puolet siivouksesta kun on tyhjentänyt asianpesukoneem joten minun tehtäväni on täyttää se ja jankkaa asiaa kunnes se on tehty vaikka minulla olisi jotain muuta kesken.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   18.10.25 20:18:49

Ei yleensä, suursiivoukset sitten osin yhdessä. Minä siivoan enemmän, miehen siisteyskäsitys ei ole itselleni riittävä. Toisaalta mies laittaa enemmän ruokaa. Pihatyöt tehdään yhdessä ja lapsetkin pakotetaan näihin riemuihin mukaan. Ja koska kotipihalla on myös talli, niin siihen liittyvät rempat yms yms tehdään yhdessä.

Lähettäjä: Jqjqhq 
Päivämäärä:   18.10.25 21:12:47

Kaupassa käydään yhdessä usein mutta muuten hoidetaan kotihommia kuka ehtii ja viitsii. Viikonloppuisin yritetään yhdessä lasten kanssa ehtiä puuhailemaan ja vähemmän kotitöitä.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   18.10.25 23:52:21

Tehdään paljon yhdessä yleensäkin: kotihommia, töitä ja välillä yhteisiä harrastuksia. Itse teen enemmän kotihommia, koska olen enemmän vapaalla. Rakastan sitä kun yhdessä mietitään ja tehdään rakentamista, sisustamista ja remontteja. Molemmat ollaan sellaisia tekijätyyppejä, mutta myös joustavia päätöksissä.

Lähettäjä: Gh 
Päivämäärä:   19.10.25 02:36:33

Kyllä se puoli tuntia sunnuntai-illalle on pakko saada yhteiseen kalenteriin seuraavan viikon suunnittelua ja perhepalaveria varten. Muuten se kaaos lähtee täysin käsistä kun lapset on isompia ja heidätkin pitää opettaa ja osallistuttaa. Sinun pitää aikuisena pystyä luomaan ja vaatimaan uusia rutiineja. Ennakointi, ennaltaehkäisy ja suunnittelu on todella tärkeää.

On myös paljon yhteisiä to do-sovelluksia mihin saa yhteiset tehtävälistat jaettavaksi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   19.10.25 06:20:47

Teen, tietysti.
Käydään yleensä kerran viikossa kaupassa ostamassa pääostokset, pikkuostoja sitten lisäksi, jos suunnitelmat muuttuvat. Ruoanlaitto on myös yhteinen juttu - käytännössä aina osallistutaan molemmat. Minä suunnittelen reseptiikan ja ostoslistat, toteutus useimmiten yhdessä. Samalla on myös kiva vaihtaa kuulumisia yms.

Siivouspäiviä sovitaan ja molemmilla on omat vastuualueet - en ikinä imuroi, mutta toisaalta minä kuuraan aina vessan, kylppärin tms. Tehdään näitä yhdessä, yksin ja erikseenkin.

Usein tehdään rinnakkain töitäkin - minä koulutöitä, hän töitään ja jutellaan näistä. Korona-aika oli hyvä esimerkki tästä, mutta silloin noiden väkertäminen lipsahti välillä jo liiallisuuksiin. Usein kuitenkin se toisen mielipide on kiva kuulla ja saada vähän perspektiiviä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   19.10.25 06:25:43

Ja se, mikä ärsyttää, on miehen tapa olla luopumatta asioista, joita ei ole käyttänyt vuosiin. Kierrätyskeskus on tullut tutuksi, kun tyhjensin olosuhteiden takia asuntoani varsin pikaisella aikataululla ja todella paljosta luovuin. Miehelle se on haastavampaa.

Lähettäjä: Milja 
Päivämäärä:   19.10.25 08:44:30

Siivotaan yhdessä ja erikseen. Minä saatan tehdä pikasiivouksia, mutta yleensä isommat siivoukset tehdään yhdessä. Toinen imuroi, ja toinen pesee vessat ja järjestelee muuten.

Päivämäärä:   19.10.25 08:53:12

Kotityöt on kuuluuneet aina pääasiassa minulle.

Lähettäjä: Toimii 
Päivämäärä:   19.10.25 09:15:53

Ei tehdä. Haluan siivousrauhan. Meillä tosin minä käyn kaupassa, teen ruoat ja hoidan muutoinkin sisäaskareet. Mies sitten kuskaa lapsia harrastuksiin, on kisoissa mukana jne. Eli minun ei tarvitse kuskauksista huolehtia. Antaa myös lasten kanssa minulle rauhan tehdä kotitöitä eli lähtevät pyörälenkille, sukulaisilla käymään yms. Sillä välin kun siivoan. Järjestely ollut meillä alusta asti.

Mies sitten hoitaa koko vuoden puut, lumien auraamisen, nurmikon, raivaamiset, tien kunnossa pidon, rakennuksien huoltamiset, autot yms. Ja maksaa enemmän laskuja sekä tosiaan kuskaa lapsia harrastuksiin.

Lähettäjä: Km 
Päivämäärä:   19.10.25 09:29:25

Yleensä ei tehdä yhdessä. Joskus harvoin tehdään yhdessä ruokaa tai jotain pihahommaa. Tai jos jossain jutussa tarvii toisen apua.

Pääsääntöisesti kuitenkin molemmat esim. siivoaa silloin kun sattuu sopiva innostus. Ja oikeastaan aina yksin. Pieni asunto niin hermothan siinä menisi jos toinen pyörisi koko ajan tiellä.

Inhosin joskus aikoinaan sellaisia siivouspäiviä, että nyt siivotaan yhdessä urakalla. Paljon helpompaa aina inspiksen iskiessä siivota ohi mennen joku paikka ja seuraavana päivänä ehkä toinen.

Sitä paitsi mua ärsyttää miehen tavat siivota. Olisin koko ajan huomauttelemmassa, jos olisin paikalla. Parempi kun hän tekee sen yksin. Tulos on tärkein vaikka tapa onkin ehkä mun mielestä hankalan näköistä.

Lähettäjä: Km 
Päivämäärä:   19.10.25 09:33:41

Lisään vielä että sehän on minusta just hyvä, että jos on kiireinen arki, niin jaetaan hommia. Se tekee kuka milloinkin ehtii. Vaikeahan se on yhtäaikaa järjestää aikaa, että tehtäisiin yhdessä. Minusta on mukavaa tulla harrastuksesta, kun mies on sillä aikaa siivonnut ja laittanut ruuan. Aika tylsää jos hän olisi odottanut minun tulevan kotiin ja sitten vasta alettu tehdä yhdessä. Ja sama tietysti toisinkin päin.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   19.10.25 11:31:02

"Inhosin joskus aikoinaan sellaisia siivouspäiviä, että nyt siivotaan yhdessä urakalla."

Minulle on jäänyt lapsuudenkodista inho yhteistä siivouspäivää kohtaan. Siksi meillä ei koskaan siivota viikonloppuna, eikä lähestulkoon koskaan yhdessä. Kumpikin siivoaa omaa vastuualuettaan omia aikojaan, arkena.

Lähettäjä: hyt 
Päivämäärä:   19.10.25 11:33:58

Pihatyöt tehdään yleensä yhdessä.

Sisäkotityöt tehdään kumpi ehtii- periaatteella ja aina työpäivinä, vapaapäivää tai harvinaista viikonloppuvapaata ei käytetä siivoukseen. Tosin meillä vain kahden aikuisen talous ja molemmat korjaavat jälkensä, joten mitään megasotkua ei sillä lailla synnykään.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   19.10.25 11:34:55

Tosin ap puhui otsikossa kotitöistä ja aloituksessa lähinnä sisustamisesta: yhteisen kodin sisustamisen suhteen tehdään kaikki ratkaisut aina yhdessä. Aina. Sisustuksen suhteen ei tehdä minkäänlaisia omia valintoja tai kompromisseja, vaan yhteisen kodin on miellytettävä kummankin silmää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.