Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten kieltäytyä tapailusta

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   17.10.25 22:13:37

Vanha tuttava vuodelta 2023 kysyi nyt kesällä voitaisiinko nähdä ja suostuin siihen, ajattelin katsoa vieläkö olisi tunteita tai jotain mielenkiintoa. Kaksi kertaa nähtiin ja no, ei ollut enää mitään mielenkiintoa tai tunteita. Olin päässyt koko ukosta yli tässä vajaassa puolessa toista vuodessa. Ajattelin, että kun yhteydenpito miehenkin puolelta oli vähän hidasta, että hän kokee samoin. No nyt sieltä oli tullut viesti, että voisimme alkaa tapailemaan useammin. Hirveä ahdistus iski, että ei todellakaan voida. En ole vastannut tuon miehen viestiin mitään, sillä en haluaisi keskustelua siitä, että miksi en. Mutta pakkohan se on viimeistään huomenna aamulla jotain sanoa. Miten teen sen ystävällisesti? Mutta selvästi. Me ollaan ihan eri elämäntilanteissa,ies vajaa 10v vanhempia, sillä on lapset jo tehtynä ja lapsilukumäärä täysi, asuu eri paikkakunnalla. Minulla ei ole lapsia ja olisi tässä muutama vuosi aikaa hankkia jos haluaisin, ja tahtoisin muutenkin seuraavaksi miehen, joka olisi minun ikäinen tai korkeintaan pari vuotta vanhempi tai muutaman vuoden nuorempi. Jotenkin nyt tuntuu ensimmäistä kertaa elämässä, että tiedän mitä haluan, siis parisuhteesta ja miehestä. Mies on ihan mukava ja kiva muuten, mutta tunteet on kuolleet jo. Sitä paitsi edelliskerran tapailusuhteemme hän päätti itse.

Re: Miten kieltäytyä tapailusta

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.10.25 22:17:11

Ööööö?

No kirjoitat SELKEÄSTI, että et halua jatkaa tapailua, koska sinulla ei ole romanttisia tunteita. Tähän mies voi tietysti vastata "että eikö kaverina sitten voitais nhädä?" Niin siihen vastaat yksinkertaisesti että ei.

Nyt jätät turhan kiltteyden pois ja kerrot mitä mieltä oikeasti olet. Viestin lähetettyäsi voit unohtaa koko asian.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   17.10.25 22:18:29

Kauhean raskas teksti lukea yhteen pötköön.

Yleensä miehille toimii ihan suora rehellisyys.
Vastaa viestiin, että ei kiinnosta, elämäntilanne (diipadaapa) ja niin edespäin. Toki rehellisintä olis sanoa, ettei kiinnosta. Ihan suoraan, ilman tekosyitä. Hänkin sitten voi jatkaa taas eteenpäin.

Lähettäjä: Pomppu 
Päivämäärä:   17.10.25 22:19:18

Kirjoitat että et ole enää kiinnostunut tapailemaan, koska haluat oman ikäisesi miehen. Eikä ole pakko perustellakaan, ihan pelkkä "kiitos, mutta en ole kiinnostunut" pitää riittää. Jos rupeaa jotain inttämään, niin estoon. Ei sulla ole mitään velvollisuutta selitellä tai varsinkaan tapailla, jos sua ei kiinnosta.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   17.10.25 22:20:46

Sori, piti olla kappalejaot , mutta jostain syystä hävinneet :( tiedän, että normaali ihminen kohauttaisi vain olkiaan ja sanoisi, ettei ole kiinnostusta. Minulle on ollut aina hirveän vaikea kieltäytyä asioista ja olen sen vasta opetellut nyt viime vuosina oman hyvinvoinnin takia (tosin mihinkään suhteisiin en ole ajautunut sen takia vielä koskaan siksi, etten olis osannut sanoa mitään).

Lähettäjä: ahh 
Päivämäärä:   17.10.25 22:23:07

kirjoitat tuon saman sepustuksen mitä nyt olet kirjoittanut. Sillä selviää molemmille suhteen sisältö.
Kun ei missään nimessä halua enää tavata seurustelumielessä siis seuruatelumielessä, niin et saa antaa toiselle henkilölle toiveita. Toiveissa ja odotuksissa eläminen on hengenvaarallista, teet selväksi ettei ole tulevaisuutta.
Toinen ihan erilainen asia on, jos haluatte jatkaa kavereian, siis kavereina ja kulkea joissain yhdessä vaikka teatterissa ja muualla.
Mutta sekin on tehtävä selväkai, että vain kavereina ja ei koskaan enempää.
EI TURHIA TOIVEITA ELÄTTÄÄ.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   17.10.25 22:27:04

"Hei. En halua enää tapailla, sillä minulla ei ole romanttisia tunteita sinua kohtaan ja koen, että elämäntilanteemme eivät sovi yhteen. Toivon sinulle kuitenkin kaikkea hyvää jatkoon."

Lähettäjä: ahh 
Päivämäärä:   17.10.25 22:28:02

...vasta opetellut nyt viime vuosina oman hyvinvoinnin takia (...

Siis olet opetellut OMAN hyvinvoiunnin takia. Nyt ajattelet sen toisen osapuolen hyvinvointia myös. Et rupea estämään mitään puheluita. Ihan sen toisen vuoksi, ettei hän pahoita mieltään. Ajattele, että teidän pitää olla sujut TERVEELLÄ tavalla.
Jotkut jäävät paikoilleen ja masentuvat, ajattele myös tätä toista.
On aikuistuttava ja hoidettava asiat loppuun saakka, että molemmat ovat ymmärtäneet kun kerran yhdessä olette aloittaneet.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.10.25 22:28:59

Siis ei todellakaan mitään pitkää sepustusta, vaan yksinkertainen ''en ole kiinnostunut jatkamaan tapailua.''

Mitä enemmän selittelet ja kirjoitat, sitä enemmän miehet saavat jotain mihin tarttua etkä pääse hänestä ikinä eroon.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   17.10.25 22:31:10

Joo siis totta kai , en jätä toista roikkumaan missään turhissa toiveissa. Lähinnä kaipasin jotain apua mitä laitan ja jonkun jolle tästä ongelmasta kirjoitan ennen sitä.

Lähettäjä: www 
Päivämäärä:   17.10.25 22:31:55

Selvitä miehelle jolla on jo perhe hankittu ja lapset eli perävaunut mukana ja siihen soppaan vielä entinen vaimo. Ei hel...i miten alkuunkaan olet lähtenyt tuollaiseen seuraan. Miehelle sanot, että toivot tämän löytävän VARTAISENSA seuralaisen, jolla myös on lapset.
Miten olet voinut aloittaakaan tuon suhteen.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   17.10.25 22:34:00

En tiedä, jälkeenpäin ajateltuna ei ollut kai mitään järkeä mukana ja oli onni onnettomuudessa, kun se tapailusuhde päättyi viime kerralla, taisi kestää vajaan puolisen vuotta. Huhhuh. Mut kuten sanoin, nyt ihan oikeasti pystyn sanomaan ekan kerran mitä haluan tulevaisuudesta. Jotenkin sitä aiemmin vaan haahuili menemään ja ei ollut sellasta selvää ajatusta.

Lähettäjä: www 
Päivämäärä:   17.10.25 22:41:25

Niin, sitä erehtyy, mutta siitä voi oppia, ja sinun on opittava mitä itse haluat, tuskin nyt kokonaista perhettä kun itselläsi ei ole lapsia.
Mutta laske seuraavassa suhteessa onko mies todella vapaa UJOSTELEMATTA pyrit selvittämään hänen "kiinnityksensä". Ei ole sanottua, ettetkö seuraavallakin kerralla sortuisi tuollaiseen "haahuiluun", jämäkkää itsetuntoa tarvitset, ja voimistu. Kyllä se ihastuminen tai toisen käyttäytyminen niin, että ihastut häneen, täytyy saada realistiselle tasolle. Ota ensin perhesuhteet selville ennenkuin yhtään ihastut toiseen.
Tämä ei ole minulta saarna ja toivon sinulle hyvää itsetuntoa ja haahuilun loppumista, elämä on joskus enemmän tosiasioita kuin ihastumista.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   17.10.25 22:58:07

Silloin kun ryhdyin tuota tapailemaan joskus, niin kuvittelin ettei ne aiemmat lapset ja perhe mitään haittaisi, että onhan sitä muutkin sellaiseen ryhtyneet ja en ollut varma haluanko omia lapsia vai en. Mutta tässä yksin ollessa on kyllä vahvistunut kaikki ajatukset siitä mitä haluan ja selviytynyt, ja se ei ole enää tuota miehen elämää. Ja jos jotain tulen vielä tässä tapailemaan, niin se on selkeästi oltava lapseton mies. Täytyy vaan nyt selkeästi vastata hänelle etten halua tapailla enää ja voidaan olla pelkkiä kavereita ilman mitään miuta tai sitten ei ollenkaan yhteydessä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.10.25 23:22:00

Haloo se on viesti, et joudu edes sanomaan kasvotusten.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   17.10.25 23:34:44

Hyvin yksinkertaisesti, vastaa viestiin, ettet ole kiinostunut.

"Moi, en ole kiinnostunut lähtemään ulos kanssasi."
Helppo ja simppeli viesti. Ja jos viestittely häiritsee, lisää siihen vielä, että "toivon, ettet ota minuun yhteyttä." (ja ota kuvakaappaus.)

Jos käyt selittelemään, se antaa tilaa keskustelulle, ja jos annat tilaa keskustelulle, tulet saamaan viestejä enemmänkin. Ja se johtaa ties mihin. Kerrasta poikki, ja sillä hyvä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   17.10.25 23:43:22

Laita juuri tuo viesti mitä kirjoitit. Hyvä niin.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   18.10.25 00:22:10

"Lähettäjä

Päivämäärä17.10.25 22:20:46

Minulle on ollut aina hirveän vaikea kieltäytyä asioista ja olen sen vasta opetellut nyt viime vuosina oman hyvinvoinnin takia"

No ei tuo nyt kovin hyvin tunnu vieläkään sujuvan, joten et tainnut opetella.

Lähettäjä: Mibgdd 
Päivämäärä:   18.10.25 00:29:27

Ihan vaan kieltäytymällä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.10.25 00:38:27

Sanot vaan ettet ole kiinnostunut.

Päivämäärä:   18.10.25 07:10:59

Voin samaistua aloittajan ongelmaan, en koskaan ole uskaltanut kertoa kenellekään ettei kiinnosta. Kaikki parisuhteeni ovat olleet sellaisia "no eihän hyvälle/kunnolliselle miehelle saa sanoa ei" -tyyppisiä virityksiä, joissa minulla on mennyt vuosikausia päästä tyypistä eroon (yleensä esim. muuttamalla ulkomaille :'D). Pitkään onnistuin välttelemään miehiä kokonaan, mutta nyt taas keski-ikäisenä olen ajautunut jonkinlaiseen suhteeseen sellaisen "no ei siinä mitään vikaa ole" -miehen kanssa, ja mietin kuumeisesti että taasko tästä on ulkomaille lähdettävä :D

Päivämäärä:   18.10.25 08:47:11

Miten? Eikö aikuinen ihminen voi sanoa ihan selvästi ettei ole kiinnostunut eikä halua tapailla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.10.25 08:49:44

Osaatteko aloittaja ja viimeisin piste yhtään sanoa, mistä teille on syntynyt tuollainen ongelma? Miksi teillä on niin syvällä selkärangassa että ette saa valita itse omaa kumppanianne?

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   18.10.25 09:01:02

"Lähettäjä.

Päivämäärä18.10.25 07:10:59

Voin samaistua aloittajan ongelmaan, en koskaan ole uskaltanut kertoa kenellekään ettei kiinnosta. Kaikki parisuhteeni ovat olleet sellaisia "no eihän hyvälle/kunnolliselle miehelle saa sanoa ei" -tyyppisiä virityksiä, joissa minulla on mennyt vuosikausia päästä tyypistä eroon (yleensä esim. muuttamalla ulkomaille :'D). Pitkään onnistuin välttelemään miehiä kokonaan, mutta nyt taas keski-ikäisenä olen ajautunut jonkinlaiseen suhteeseen sellaisen "no ei siinä mitään vikaa ole" -miehen kanssa, ja mietin kuumeisesti että taasko tästä on ulkomaille lähdettävä :D"

Onko sinulla holhooja tai edes hoitokontakti? Et varmaan ole kykenevä itsenäiseen elämään ilman aikuista holhoojaa, kun päädyt intiimiin suhteeseen kenen tahansa ihan ok:n kanssa, joka vain viitsii ehdottaa. Mielenterveysongelmahan tuo on.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   18.10.25 09:03:21

Kait aikuinen ihminen osaa sanoa suoraan ettei ole kiinnostunut tapailusta.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   18.10.25 11:10:00

Aloittaja tässä, kyllä mä siis saan loppujen lopuksi sanottua enkä mihinkään suhteeseen ryhdy tai jää jos en halua ihan oikeasti, mutta se ahdistaa ja ensin rupean välttelemään :D en tiedä mistä tämä ongelma kumpuaa, joku tunnelukko varmaan jostain lapsuudesta. Olen ehkä välillä vähän huono pitämään puoliani jos ei ole tosi kyseessä ja helposti autan muita itseni kustannuksella. Siitä olen opettelemassa myös pois.

Lähettäjä: vaikka näin 
Päivämäärä:   18.10.25 11:26:02

" Sanon nyt rehellisesti niin kuin mielestäni on reilua. Pohdin paria viime tapaamistamme ja omalta puoleltani en vain tunne nyt tarpeeksi kiinnostusta tiheämpää tapailua ajatellen. Parempi kun jatkamme omilla tahoillamme jättäen tämän tähän. Toivon kaikkea hyvää, olet kuitenkin mukava tyyppi ja toivottavasti onnekas ihmissuhteissasi."

Jotain tämän suuntaista.

Lähettäjä: vaikka näin 
Päivämäärä:   18.10.25 11:27:30

Jos käy jotain lisäselityksiä kinuamaan tai jotain typerää jopa, niin ilmoitat lyhyesti tehneesi päätöksesi ja vielä kerran toivotat hyvää loppuelämää. Sitten voi pistää vaikka estolle.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   18.10.25 11:36:19

Miksi naiset ajautuu huonoihin suhteisiin? Osa siksi ettei USKALLA sanoa ääneen ettei ole kiinnostunut. Ettei vaan tulisi pahoitettua toisen mieltä. Voi hyvä ihme kanssa. Ennemmin sitten pilataan om,a elämä ja varmistetaan ettei todellakaan tule tavattua henkilöä, jonka kanssa voisi olla onnellinen. Nyt se turpa auki tai pistät vaan viestiä ettet tunne enää kipinää ja että olette niin eri elämänvaiheessa. Muksaa syksyä, hyvää loppuelämää ha sen jälkeen ESTÄT tyypin. Joka kanavassa.

Eikä sun tartte mitään keskustella tai todeistella. Sen täytyy riittää ettet halua tapailua tyypin kanssa. EI on kokonainen lause.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   18.10.25 11:55:26

Juu pistän tänään tuollaisen viestin.

En ole mihinkään suhteeseen ajautumassa, rupesi vaan ahdistamaan tuo saamani viesti ja siihen vastaaminen ylipäätänsä. Olen mieluummin yksin kuin siinä suhteessa.

Päivämäärä:   18.10.25 12:07:51

"En ole kiinnostunut tapailusta. Olen mieluummin yksin kuin kanssasi suhteessa. Toivottavasti löydät sopivan kumppanin."

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   18.10.25 12:09:31

En nyt ehkä ihan halua loukata kertomalla, että olen mieluummin yksin :D riittää varmaan, että sanon etten ole nyt kiinnostunut suhteesta ja on eri toiveet elämästä.

Päivämäärä:   18.10.25 12:17:56

Jätä edes "nyt" sana pois, muuten saat pommitusta jatkossakin!

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   18.10.25 13:03:22

Ei todellakaan mitään tylytystä ja toivon vientiä. Sillä saat itsellesi vaan katkeran ripustautujan, koska sellainen rikkoo sen ihmisen itsetunnon. Kerrot vaan että et halua tapailla ja elämäntilanteesi on nyt sellainen, otat syyn omalle kontollesi, yhtään vihjaamattakaan että syy olisi siinä toisessa. Näin hän saa säilytettyä kasvonsa ja sinustakin jää hyvä käsitys.

Terveisin jättäjä pro

Päivämäärä:   18.10.25 13:10:33

" Toiveissa ja odotuksissa eläminen on hengenvaarallista, teet selväksi ettei ole tulevaisuutta. "

Tästä täysin eri mieltä. Kun jätät toiselle pienen toivonkipinän, et riko hänen itsetuntoaan. Koska silloin jätetään toivonkipinä myös siitä, että tämä ihminen on ihan hyvä ja saattaa kelvata jollekin toiselle, vaikkei itselle ikinä. Mutta jos viet kaiken toivon, silloin ihmisellä menee vuosiakin korjata itseään ja elämä jää elämättä.

Se on hengenvaarallista myös sikäli, että viemällä toivon väärän ihmisen kohdalla, voit nostattaa häpeän, jota seuraa häpeäraivo. Siitä voi seurata ihan oikeita vaaratilanteita.

Jättää voi myös kunnioittavasti, että kaikille jää hyvä mieli. Psykologista silmää se toki vaatii.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.10.25 13:18:58

P, suurin osa ihmisistä selviää kaksien treffien jälkeen jätetyksi tulemisesta vaikka jättäjällä ei olisikaan kummempaa psykologista silmää. Äärettömän harva saa vuosiksi häpeän siitä, että joku treffiviritelmä ei onnistunutkaan.

Lähettäjä: huhhuh 
Päivämäärä:   18.10.25 13:24:40

Joo, jos tuosta menee itsetunto ja seuraa vaaratilanteita niin ei ole jättäjän vika vaan jätetyllä on erittäin isoja ongelmia. Olettaen nyt, että ei esim ole keskellä väkijoukkoa huudettu että jätän sutkoskasullaonniinpienimunajaetosaamuutenkaanmitään.

Päivämäärä:   18.10.25 13:25:56

^ voi kyllä näitäkin on nähty, jotka yksienkin treffien jälkeen saa kohtauksen jos ei häntä haluta tavata uudelleen. Nämä miehet jotka on katkeroituneita lukuisista kariutuneistaa deiteistä ja alkaneet vihata naisia, äityvät ihan aidosti joskus vaarallisiksi. Mutta kun niillekin puhuu nätisti niin ne jättää rauhaan kyllä, kun ei loukkaa niitten haurasta egoa. Se on itsesuojeluvaistoa ja vaatii tottakai psykologista silmää.

Päivämäärä:   18.10.25 13:44:32

Tämä oli hyvä, ei tarvitse selitellä enempää:

"Hei. En halua enää tapailla, sillä minulla ei ole romanttisia tunteita sinua kohtaan ja koen, että elämäntilanteemme eivät sovi yhteen. Toivon sinulle kuitenkin kaikkea hyvää jatkoon."

Jos ehdottaa kaverina näkemistä, voit vastata, ettet ole sellaisesta kiinnostunut. Jos vielä vänkää, jätä huomiotta.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   18.10.25 15:13:50

Kyseessä ei ollut ihan ventovieras, vaan ukko jota tapailin pari vuotta sitten vajaan puolisen vuotta. Vai oliko se jo jotain seurustelua olevinaan. Nyt se on kuitenkin tehty, kirjoitin ystävälliseen sävyyn ja mies vastasikin että ymmärtää hyvin. Ja se oli siinä. Oli paljon helpompaa, kuin mitä yli ajattelevat aivoni veti kierrokselle :D

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   18.10.25 15:30:27

Aloittajalla ihan pirun paljon opittavaa.. Luojan kiitos en itse ole eikä kaverini samanlaisia nössöjä. Jos ei kiinnosta ni veetuako viel nikottelet. Ei sun oo ees pakko sille vastata yhtään mitään.

Päivämäärä:   18.10.25 15:44:31

"Onko sinulla holhooja tai edes hoitokontakti? Et varmaan ole kykenevä itsenäiseen elämään ilman aikuista holhoojaa, kun päädyt intiimiin suhteeseen kenen tahansa ihan ok:n kanssa, joka vain viitsii ehdottaa. Mielenterveysongelmahan tuo on."

Ihan hyvin omillani toimeentuleva, akateemisesti koulutettu ja asiantuntijatyössä olen :D Eikä tämä siis koske vain miehiä, ihan sama kaikkien ihmisten kanssa. Mutta olen erittäin taitava välttelijä ja ghostaaja, millä ennaltaehkäisen näitä ongelmia parhaani mukaan. En siis ole eläissäni sanonut suoraan kenellekään yhtään mistään, mieluummin teen vaan katoamistempun.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.10.25 15:47:42

"En siis ole eläissäni sanonut suoraan kenellekään yhtään mistään, mieluummin teen vaan katoamistempun."

Kamala ihminen.

Päivämäärä:   18.10.25 15:50:53

Piste, minkä ihmeen takia elät noin? Eikö tuollainen ole hemmetin raskasta?

Lähettäjä: Diidaa 
Päivämäärä:   18.10.25 15:54:30

Voi ghostata, ei siinä nyt mitään erikoista. Itse sanoisin suoraan että minua ei kiinnosta tapailla. Ja jos ottaisi yhteyttä 3 kierroksen niin en vastaisi mitään. Kesällä kahdet tapaamiset niin joo lokakuussa normaali ajatus on että ei ukkoa hirmuisesti kiinnosta. Voisi tietysti sanoa että sorry, nyt on niin kuumaa sutinaa muualla että ei voi lähteä hänen kanssaan tapailuun.

Päivämäärä:   18.10.25 15:59:21

"En siis ole eläissäni sanonut suoraan kenellekään yhtään mistään, mieluummin teen vaan katoamistempun."

Tuollainen on vastuun välttelyä ja todella kurjaa käytöstä muita kohtaan. Haluaisitko aloittaja, että sinua kohdeltaisiin noin?

Seurustelin joskus miehen kanssa (ikääkin oli jo lähempänä 40...), joka vältteli kaikkea vaikeaa, koska ei kyennyt niistä keskustella. Jos jokin vaikea asia vaivasi, mies oli passiivis-aggressiivinen. Voi luoja, miten ärsyttävää!! Ihan mahdotonta tuollaisen ihmisen kanssa on mitään kestävää parisuhdetta rakentaa. Siinä vaiheessa, kun jätin miehen, hän olisi sanojensa mukaan ollut valmis muuttamaan omaa käytöstään. Pyh, en usko hetkeäkään ja siinä vaiheessa on jo liian myöhäistä.

Lähettäjä: Ei se ole vaikeaa 
Päivämäärä:   18.10.25 16:03:45

"Hei, oli mukava tavata mutta en aistinut meidän välillä romanttista fiilistä. Kivaa syksyä ja moikataan jos tavataan!"

Päivämäärä:   18.10.25 16:36:33

"Piste, minkä ihmeen takia elät noin? Eikö tuollainen ole hemmetin raskasta?"

Ei se ole mikään valinta. En saisi edes aseella uhattuna kerrottua kenellekään mitä oikeasti ajattelen. Minut on kasvatettu myötäilemään muita 100% vaikka henki olisi lähdössä. Geena Davis kirjoitti tästä ilmiöstä kirjassaan "Dying to be polite", samaistuin vahvasti.

Päivämäärä:   18.10.25 16:38:05

Täällä se tuntuu onnistuvan kuitenkin. Etkö haluaisi elää jollain toisella tavalla? Vai etkö voi antaa itsellesi lupaa muuttumiseen?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.