Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pyörtyminen ilman ns. syytä

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   17.10.25 13:45:21

..kuinka yleistä. Pyörryin itse noin viikko sitten. Aamulla nousin sängystä ja olin vessaan lähdössä, niin yhtäkkiä vain humahdus ja löysin itseni lattialta. Onneksi oli mies herännyt siihen kolaukseen, että tuli auttamaan seisomaan. Löin vähän päätänikin.

Kävin päivystyksessä. Otettiin sydänfilmi ja mitattiin verenpaineet ja ne olivat normaalit. Eli mitään sellaista selvää syytä ei löytynyt. Epäilivät, että olen vaan noussut liian nopeasti tai ollut jollain tavalla "kuivunut". Ja joo ikää 60. Onko muille käynyt vastaavaa? Tämä oli nimittäin elämäni ensimmäinen kerta. Mieheni sanoi, etten ollut krampannut tai mitään sellaista, ollut vaan silmät pyöreinä kuin pöllönpojalla.

Re: Pyörtyminen ilman ns. syytä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.10.25 13:49:16

Ihan normaalia, verenpaineet heittänyt kun olet noussut niin nopeasti.

Päivämäärä:   17.10.25 13:50:49

Mulla lapsesta asti jos nousee liian nopeesti niin noin 5sekuntia jopa sokeena, pyörtynyt kyllä en oo mutta tuntenut että jalat lähtee alta. Jonkun lääkärin mukaan mulla olisi läppävikaa teininä kun kuunteli sydäntä mutta ei oo kyllä kukaan sanonut sen jälkeen että olisivat itse kuulleet. Enemmänkin muut veikanneet raudanpuutetta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.10.25 13:53:52

Mä oon kans koko ikäni pyörtyillyt helposti. Etenkin kuumeessa ja jos joudun seisomaan pitkiä aikoja. Aamuisin myös oon pyörtynyt useampaan otteeseen. Mitään vikaa ei ole musta vielä tähän mennessä (30v) löytynyt.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   17.10.25 14:10:12

Kiitos tämä lohdutti paljon. Itselleni kun ei aikaisemmin ole moista tapahtunut, niin säikähdin ihan hirveästi.

Päivämäärä:   17.10.25 14:12:15

Apua sutko otettiin päivystykseen sisään yhden täysin tavallisen pyörtymisen vuoksi? Ei ole hta ollut kyllä hereillä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.10.25 14:19:55

Jos varsinkin vanhemmalla iällä täysin yllättäen pyörtyy, niin kyllä siinä on aihetta tutkia vähän tarkemmin. Ei se ole mitään "tavallista pyörtymistä", jos aiemmin ei ole vastaavaa sattunut, vaan normaalista poikkeava tapahtuma.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   17.10.25 14:45:30

Matala verenpaine. Älä nouse heti herättyäsi, ja hetki istu sängyn laidalla. Pyörtyminen tulee aina muutamien minuuttien päästä.

Lähettäjä: Viuhti 
Päivämäärä:   17.10.25 16:28:31

Jos varsinkin vanhemmalla iällä täysin yllättäen pyörtyy, niin kyllä siinä on aihetta tutkia vähän tarkemmin. Ei se ole mitään "tavallista pyörtymistä", jos aiemmin ei ole vastaavaa sattunut, vaan normaalista poikkeava tapahtuma.

Kyllä, näin juuri. Vaikka syy olisi vain verenpaineen heitto, täytyy sekin tutkia.

Päivämäärä:   17.10.25 16:42:09

Olen kyllä samaa mieltä, että tuo ei nyt mene normaaliin verenpaineen heittelyyn, jos 60-vuotiaana ei aiemmin ole moista ilmennyt.

Jos vähänkään samanlaista uudestaan, niin tutkittavaksi sydän / aivot ym. muut verenkiertoelimistöön liittyvät asiat. Voi olla monenlaista syytä. Toivotaan, että oli vain yksittäinen häiriö.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   17.10.25 16:44:17

Matala verenpaine, kuivuminen ja jopa verenkierron häiriöt mahdollinen syy. Kyllä 60-vuotiaalta on syytä katsoa sydämen tilanne. Ei nuorempia pelkästä pyörtymisestä tutkita.

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   17.10.25 17:02:48

"Ei nuorempia pelkästä pyörtymisestä tutkita."

Jaa, kyllä mulla ainakin poissuljettiin aika monta muuta vaihtoehtoa, kuin matala RR/nopea lasku ylös noustessa... Mutta en toki ollutkaan nuori, 34v :D
Mittalin sen jälkeen verenpainetta ihan huvikseen, hevosten uloslaiton ja aamutoimien jälkeen saattoi olla 90-100/ 50-60 lukemia (aktiivisuushan ne yleensä nostaa lepotilasta toimintavalmiuteen). Suola/laku/runsas nesteytys niin ovat pysyneet ns normaaleissa lukemissa eikä niin oireita ollut, mitä nyt välillä esim kumarasta noustessa huimaa. Mutta heti huomaa, että alkaa heikottaa/tulee huono olo jos juon huonosti/menee monta tuntia juomatta mitään. Varmaan ainakin 2l nesteitä menee päivässä.

Lähettäjä: Tuplapiste 
Päivämäärä:   17.10.25 20:10:38

Viimeksi helteiden aikaan, varmasti olin kuivunut.

Lähettäjä: relax vaan 
Päivämäärä:   17.10.25 20:14:12

Ei tosiaan hätää, tuo on ihan normaalia :) Joskus vaan käy noin, ihan ilman että terveydessä on yhtään mitään vikaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.