Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksei flunssaan ole kunnon lääkkeitä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.10.25 12:36:53

Miksi ei ole kehitetty lääkettä mikä laskee kuumeen kunnolla ja parantaa olon edes lähes normaaliksi? Ymmärrän että erilaisia viruksia on monia eikä mitään virusta parantavaa täsmälääkettä voi tämän vuoksi olla. Mutta luulisi, että nykypäivänä olisi lääketiede sen verran kehittynyttä, että parempia keinoja olisi käytössä.

Viimeksi olin taas kipeänä noin kuukauden, josta melkein kaksi viikkoa kuume 38 tai yli. Töistä jouduin olemaan pois 2 viikkoa ja urheiluharrastuksiin meni kuntoutua yli kuukausi. Ylipäätänsä sairastaminen kestää minulla aina sen 3-5 viikkoa. Yskä oli sitä luokkaa, että en pystynyt nukkumaan ja oksentelin, kun yskäkohtaus iski.

Lääkäristä ei saanut mitään apua ja ärsytti, kun läheiset käskytti sinne. Käydessä ottivat vain pikaisen verikokeen josta katsoivat tulehdusarvot (mitkä oli matalat). Edes yskänlääkettä ei määrätty vaikka pyysin.

Ärsyttää olla vuodesta noin kaksi kuukautta sairaana. Olen kipeänä kerran pari vuodessa, mutta sitten se kestää ja kestää. Pahimmillani olen ollut toipilaana kaksi kuukautta (lämpöä/kuumetta koko tämä aika). Ja mitään apua ei saa, jos virusperäinen tauti.

Re: Miksei flunssaan ole kunnon lääkkeitä?

Lähettäjä: Mea 
Päivämäärä:   17.10.25 12:51:06

Jos ei Panadol 1g + Burana 600-800mg 3 kertaa vuorokaudessa yhdessä otettuna riitä laskemaan kuumetta ja parantamaan oloa, niin eipä siinä sitten juuri muuta ole tehtävissä, kuin lepoa ja odottelua että menee ohi. Ärsyttävää ja turhauttavaa, mutta jos se vuoden flunssa on aina tai edes useimmiten kerralla sairastettu, niin onhan sinulla koko vuosi siinä sitten aikaa liikkua jne. Toiset sairastaa vähän väliä viikon ja toipuu siitä toisen viikon, on sekin aika raskasta varsinkin, jos treenaa tai harrastaa aktiivisesti. Eikä oikein työnkään kannalta kiva olla vähän väliä pois. Mulla kestää flunssat aina sen 2 viikkoa ja ärsyttää, kun jotkut sairastaa muutamassa päivässä koko setin. Itselle ei nouse kuumetta koskaan, mutta olen aivan raato.

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   17.10.25 13:38:50

Jäätkö heti huilaamaan, kun tauti iskee? Jotkut venyttävät viimeiseen sitä poisjääntiä, jolloin tauti ehtii pahemmaksi ja sitten heti kun yhtään tuntuu paremmalta niin alkavat touhuta minkä pystyvät: jälkitaudeille oikein otollista eikä elimistö ehdi tautia kunnolla hoitaa.
Ite oon oppinut, että heti jos yhtään on kipeä olo, lämpöä (kuumetta minulla ei ole juuri koskaan) niin jään heti töistä pois ja huilia. Eikä takaisin ennen kuin on oikeasti kunnossa. Flunssat muutaman kerran vuodessa kestää yleisimmin 2-4vrk, eikä oikeastaan koskaan jää yskää, poskiontelon tulehduksia tms päälle. Samaten heti mm. nenänhuuhtelukannu ja avaavat suihkeet käyttöön, jos yhtään meinaa olla tukossa. Ennen kuin tämän reseptin hoksasin, kesti sairastaminen paljon pidempään ja oli lähes aina poskiontelontulehdus tmv kaupanpäällisenä...

Päivämäärä:   17.10.25 13:43:27

Sulla on huono immuniteetti. Itse olen ollut kuumeessa ehkä joskus 10 vuotta sitten. Koronan aikaan oli lämpöä muutaman tunnin ajan, sitten se meni ohi. Noroviruksestakin selvisin 6,5 vuotta sitten kahdella oksennuskerralla.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.10.25 13:46:16

Yskänlääkettä saa käsikaupasta yhtä pätevää kuin reseptillä. Resilar hyvä. Paras on Mustaparta mutta sen myynti on monesta paikkaa lopetettu kun lääkenarkit ovat sen bongsnneet. Kysy onko tiskin alla.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   17.10.25 13:47:06

Olen samaa mieltä siitä, että kunnon yskään pitäisi määrätä kunnon lääkkeitä. Mutta mitään muuta täsmälääkettä ei flunssaan ole, kuten itsekin totesit, sillä erilaisia flunssaa aiheuttavia viruksia on satoja.

Minusta ei ole kyllä millään muotoa normaalia, että aikuisella ihmisellä kestää kuume kaksi viikkoa ja flunssaoireet viisi viikkoa. Menisin ehkä joihinkin laajempiin testeihin...

Päivämäärä:   17.10.25 13:57:22

Eipä siinä kuule muuta kuin kehittämään se tehokas lääke ja tienaamaan kun se on niin helppoa ja yksinkertaista.

Lähettäjä: Inka 
Päivämäärä:   17.10.25 14:06:43

Eiköhän noita lääkkeitä maailmalta löydy.

Ulkomaalaiset työkaverit kun saavat jonkun flunssan tms menevät lääkäriin ja saavat sopivat lääkkeet ja ovat taas kunnossa. Yleensä ovat vain yhden päivän saikulla jos sitäkään. Sit ihmettelevät tätä meidän touhua. Esim jos mulla on jotain pientäkin normaalista poikkeavaa niin yksi työkaveri aina kysyy miksi en mene lääkäriin. Aina saa selittää että suotta sinne menee kun ei siitä mitään hyötyä ole. Mut en tiedä haluaisinko samoja lääkkeitä mitä noi vetää kun mulla perusantibioottikuurikin aiheutti sen että olin huonommassa kunnossa kuin ennen sitä.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   17.10.25 14:15:12

Olen vähän taikauskoinen, enkä ota kuumeeseen mitään särkylääkettä vaan annan kuumeen tappaa pöpön pois. Jos olo on tukkoinen otan nenäsuihketta tai Acriseu reseptillä apteekista. Lisäksi nenäkannu käytössä, Vicks voide ja kuuma hunajavesi. Olen kyllä antibiootit kiltisti syönyt, jos niitä on määrätty kun muuten jää tauti päälle jylläämään. Yskään saa nykyään niitä tabletteja apteekista reseptillä, joiden nimi ei muistu mieleen mutta tehokkaita on.

Ja jos sairastat koko ajan niin laita syömiset kuntoon, ota vitamiineja jne.

Päivämäärä:   17.10.25 14:22:06

Aloittaja täällä. Kyllä jään heti samana päivänä lepäämään. Lisäksi käytössä kaikki mahdolliset nenäkannut, hunajat ja höyryhengitykset. Välillä koitettu parantua ilman lääkkeitä ja välillä lääkkeillä. En huomaa eroa. Joku Burana ehkä vähän parantaa oloa, mutta ei työkykyiseksi asti. Minulla ei ole lapsia eikä lemmikkejä, joten kipeenä oikeasti lepään. Viime taudissa kävin kaksi kertaa kahden viikon sisällä lääkärissä ja kaupassa, muutoin makasin yksin kotona sohvalla.

En sairasta usein, mutta taudit on aina kovia ja kestää 2-5 viikkoa ennen kuin on normaali olo. Olen yrittänyt tuosta lääkäreillekin puhua, että pitäiskö ottaa joku HIV-testi, kun kuume kestää viikkokausia, mutta ei kuulema tarvetta.

Lähettäjä: BB 
Päivämäärä:   17.10.25 14:35:08

Mulla auttaa sinkkisuihke. Se pitää aloittaa heti ensimmäisestä flunssaoireesta, ja käyttää tiheästi muutaman päivän. Torppaa taudin heti alkuunsa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.10.25 14:38:49

Ehkä se on kehon viesti siitä että nyt tarvitsee levätä.

Päivämäärä:   17.10.25 16:16:22

Yskään ei oikein viimeaikaisten tutkimusten mukaan ole juurikaan niistä yskänlääkeistä hyötyä. Hunaja paras ja höyryhengittely.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   17.10.25 17:00:10

Olemme jo nyt liikaa lääkkeitä kuluttavia. Mitään ei enää kestetä ilman heti just parantavaa lääkettä, ei edes flunssaa. Hulluksi on maailma mennyt.

Päivämäärä:   17.10.25 17:17:53

Eihän yskänlääkkeellä tee yhtään mitään.

Inkiväärishottia naamaan niin lähtee kurkkukivut ja tauti. Myös inkivääritee hunajalla auttaa.

Tauti ei pääse edes iskemään jos käyttää pakuria. Esim. Kääpä Mushroomsin pakuritinktuura. Siitä tulee pitää viikon tauko kerran kuussa, minkä aikana voi vetää vaikka inkiväärishotteja tai auringonhattu+sinkkitabletteja.

Auringonhattutipat maistuvat aivan järkyttävän pahoilta, älkää kokeilko. :D Niitä saa tabletteinakin.

Lähettäjä: Honey 
Päivämäärä:   17.10.25 20:28:20

En osaa auttaa, mutta täällä kohtalontoveri, joka sairastaa myös aina kaikki flunssat valitettavan rajusti, pitkään ja hartaasti. Aina viikkokausien kurjuus, kun saa flunssan. Ekat viikko - pari menee petipotilaana ja urheilua sotkee sen jälkeenkin vielä pitkän aikaa. Ja juuri parhaillaankin joku pöpö taas jyllää, nyt menossa kuumepäivä 8 ja koko kroppa ihan loppu yskimiseen.

Lähettäjä: Espoo 
Päivämäärä:   17.10.25 20:32:24

Ei ole normaalia, että aikuinen ihminen on 2 kuukautta vuodesta kipeänä ja saikulla kausiflunssien takia. Aloittajan kannattaa kyllä miettiä tarkoin onko jotain mitä voi itse tehdä vastustuskykynsä parantamiseksi.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   17.10.25 21:10:47

Huolehtikaa siitä käsihygieniasta niin ette ime kaikkia tauteja itseenne. Parantakaa vastustuskykyänne probiooteilla ja vitamiineilla. En ikinä jää petipotilaaksi vaikka olo olisi aivan naatti, eläimet kun on pakko hoitaa. Vedän buranaa ja extraan marjat ja hedelmät, teen vähän puolitehoilla, mutta koen että kroppa menee pahemmin tukkoon jos jään vain makaamaan.

Lähettäjä: pentik 
Päivämäärä:   17.10.25 21:20:21

Se oli Codesan Comp jota sai vielä n. 15 vuotta sitten. Loppui muuten yskä kuin seinään sen kanssa ja sai nukuttua = paraneminenkin oli nopeampaa.

Nää nykyiset yskänlääkkeet on ihan yhtä tyhjän kanssa!!

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   17.10.25 21:25:36

"Inka", tämän takia juuri Suomessa on niin tarkkaa ettei lääkkeitä määrätä turhaan vaivaan, jonka voi hoitaa potemalla vähän aikaa kotona! Ulkomailla antavat hevoskuurit kaikkeen, normaaliin flunssaankin: ja näin tulee niitä resistenttejä kantoja joihin ei lopulta pure oikein mikään keksitty lääke! Ja taas tuli uusi sairaalabakteeri johon ei ole lääkkeitä!

Lähettäjä: kasari 
Päivämäärä:   17.10.25 21:25:56

Itse olen kuullut vinkkivitosena, että kodeiini oli se vaikuttava aine reseptiyskänlääkkeessä (muistaakseni Codesan comp, ei saa enää..). Eli jos on panacodia kotona, sillä voi olla vähän tehoa yskään. Itse en voi käyttää panacodia yhtään (eli en ole testannut yskään), menee kupoli ihan sekaisin eikä edes auttanut kipuun, johon sitä joskus määrättiin. Se yskänlääke oli mahtavaa tavaraa. Ei tullut mitään sivuvaikutuksia, ellei kunnon unia lasketa.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   17.10.25 22:09:21

Codesan compia sain vielä muutama vuosi sitten, sillä lähti yskä. Nykyään valehdellaan ihmisille, ettei yskänlääkkeet auta. Kyllä ne auttaisi jos niitä haluttaisi määrätä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.10.25 22:29:33

Muutama vuosi sitten?? Oikeesti?

Lähettäjä: aina ei voi 
Päivämäärä:   17.10.25 22:35:14

” En ikinä jää petipotilaaksi vaikka olo olisi aivan naatti, eläimet kun on pakko hoitaa. Vedän buranaa ja extraan marjat ja hedelmät, teen vähän puolitehoilla, mutta koen että kroppa menee pahemmin tukkoon jos jään vain makaamaan.”

Kaikki ei valitettavasti kipeänä voi valita jääkö makaamaan. Silloin kun on oikeasti pahasti kipeänä ei ole muita vaihtoehtoja, kuin olla petipotilas. Silloin ei yksinkertaisesta kykene edes hoitamaan niitä eläimiä, vaan on pyydettävä joku muu tekemään se

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.10.25 22:35:24

Oliko tiskin alla pidempään. Narkit senkin myynnin lopetti kun käyttävät väörin kaikkea missä on vähänkään codeiinia.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.10.25 22:37:13

Joo tuosta kuulinkin, että sitä käytettiin väärin. Mutta sehän oli tehty laksatiiiviseksi, siis miten se nyt sanotaan, menee maha sekaisin jos vetää liikaa? Niin MITEN sitä sitten käytettiin väärin?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.10.25 22:41:44

Sitten vedetään kaveriksi Imodiumia. Lääkenarkit on todella päteviä, on jos minkälaisia komboja ja yllättäviä aineita millä tehostetaan vaikutusta. Samalla kun silmät kirkkaana haetutetaan kaikilla mahdollisilla tutuilla jos mitäkin kun itse eivät aoteekista saa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.10.25 22:44:54

Kodeiinin perässä ovat. Sehän muuttuu osalla elimistössä morfiiniksi. Jos oot lääkenarkki ja saanut tuon ominaisuuden geenilotossa niin avot.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   17.10.25 22:46:35

Nämä joiden on pakko hoitaa eläimet vaikka pääkainalossa, niin olen huolissani heidän eläimistä. Jokaisella pitäisi olla joku joka hoitaa ne eläimet sitten, kun tuleekin tilanne ettei itse pysty.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.10.25 22:48:51

Koska maailman riitaisat ja vallanhimoiset päättäjät käyttävät mieluummin rahaa ja resursseja sotimiseen kuin tutkimuksen rahoittamiseen. Toki ikinä ei päästä siihen tilanteeseen, että olisi toimiva lääke maailman joka ainoaan patogeeniin, koska kaikki käyvät evoluution kilpajuoksua. Kts. Red Queen hypothesis.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   17.10.25 22:51:35

Kyllä mä huolestuisin, jos tavallinen flunssa kestää viikkokausia!
Itsellä (ja tavallisesti kaikilla) kuume laskee buranalla ja/tai panadolilla. Ja oloa voi helpottaa nenäsumutteilla ja yskänlääkkeillä. itsellä finrexin antaa sen oloboostin, että voi käydä vaikka kaupassa. siis ton muun lisäksi. Ja nää flunssat on yleensä 3-5 päivää.

Monen viikon flunssa ei ole normaalia.

Lähettäjä: voiko 
Päivämäärä:   17.10.25 22:57:06

Nopee kysymys tähän ketjuun: Voiko samaan aikaan (tunnin sisällä) ottaa sekä Panacodin ja Cocillana-yskänlääkettä? Mulla on ihan hirveä ärsytysyskä ja tuo on ainoa yskänlääke mitä on kaapissa. Panacodin kerkesin siis ottaa jo hetki sitten. En löytänyt netistä selkeää tietoa.

Lähettäjä: BB 
Päivämäärä:   17.10.25 23:00:08

”Itsellä (ja tavallisesti kaikilla) kuume laskee buranalla ja/tai panadolilla. Ja oloa voi helpottaa nenäsumutteilla ja yskänlääkkeillä. itsellä finrexin antaa sen oloboostin, että voi käydä vaikka kaupassa. siis ton muun lisäksi. Ja nää flunssat on yleensä 3-5 päivää.”

Älä kiltti käy kaupassa tai muuallakaan ihmisten ilmoilla flunssan alkuvaiheessa. Pysy kotona, ettet levitä tautia muille. Pyydä jotain toista hakemaan tarvittavat, tai tilaa kotiinkuljetuksella.

Lähettäjä: Voivoi 
Päivämäärä:   17.10.25 23:24:03

”Kaikki ei valitettavasti kipeänä voi valita jääkö makaamaan. Silloin kun on oikeasti pahasti kipeänä ei ole muita vaihtoehtoja, kuin olla petipotilas. Silloin ei yksinkertaisesta kykene edes hoitamaan niitä eläimiä, vaan on pyydettävä joku muu tekemään se”

Kuules, sitä on joskus isännän kanssa vuorotellen jouduttu lähes konttaamaan navetalle norossa, kun ei vaan ole ketään saatavilla lomittamaan! Eikä mitään naapurin penaa voi yhtäkkiä navettatöille pyytää. Kyllä yrittäjät on sitkeämpää tekoa kun toisella työssä käyvät. Työt on vaan tehtävä. Jos duunari ei saisi palkkaa kuin tehdystä työstä, eli saikut olisivat omakustanteisia, veikkaampa että aika moni nappaisi buranan, nousisi sohvalta sulkien netflixin ja painuisi työmaalleen.

Lähettäjä: voiko 
Päivämäärä:   18.10.25 00:58:08

Kysymykseni oli tuossa ylempänä. Noh, Panacodin ja Cocillanan vaikutus oli lähinnä se, että väsyttää vain hieman, mutta YSKÄ on ihan jäätävä edelleen. Eli käytännössä ei MITÄÄN vaikutusta.

Lähettäjä: Vanilja 
Päivämäärä:   18.10.25 01:44:14

” Kuules, sitä on joskus isännän kanssa vuorotellen jouduttu lähes konttaamaan navetalle norossa, kun ei vaan ole ketään saatavilla lomittamaan! Eikä mitään naapurin penaa voi yhtäkkiä navettatöille pyytää. Kyllä yrittäjät on sitkeämpää tekoa kun toisella työssä käyvät. Työt on vaan tehtävä. Jos duunari ei saisi palkkaa kuin tehdystä työstä, eli saikut olisivat omakustanteisia, veikkaampa että aika moni nappaisi buranan, nousisi sohvalta sulkien netflixin ja painuisi työmaalleen.”

No täällä yksi yrittäjä joka luuli ennen samoin kuten sinä, että ei niin pahaa tautia olisikaan mikä minut saa sängynpohjalle. Kunnes sitten sain oppia, että rajat se on minullakin. Ihan kaikilla ihmisillä on. Että ihan oikeasti on olemassa myös se tilanne, että ei yksinkertaisesti pääse sieltä sängystä mihinkään. Perus kovemman flunssan jälkitautina tuli vielä kovemman sortin tauti , joka ei oikeasti antanut armoa yhtään ja meinasi ottaa hengen. Siinä kunnossa en pystynyt tekemään yhtään mitään, siis keho ei kyennyt. Ja ambulanssi haki sieltä sängystä hoitoon. Sen jälkeen en ole ikinä ajatellut, että olisin voittamaton. Enkä vähätellyt kenenkään sairastamista. Aina niitä töitä ei vaan oikeasti pysty tekemään, sen tajuaa vasta kun ekan kerran ihan oikeasti sairastuu todella pahasti. Aidosti toivon tosin, ettet sinä nimimerkki ’Voivoi’ koskaan joudu sellaista oppia kokemaan.

Lähettäjä: Voivoi 
Päivämäärä:   18.10.25 08:56:07

Vanilja: perhettämme on toki kohdannut myös vakava sairaus, ne ovat asia erikseen. Tässä puhutaan normiflunssasta. Kyllä moni käyttää systeemiä hyväkseen, täälläkin on neuvottu valehtelemaan että on kuumetta kun ei sitä kukaan tule kotiin mittaamaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   18.10.25 09:16:12

Burana on itsellä auttanut -hevoset pitää hoitaa sairaanakin ja pystyy paremmin lepäämää. Kun parempi olo.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   18.10.25 09:19:01

"Kyllä moni käyttää systeemiä hyväkseen, täälläkin on neuvottu valehtelemaan että on kuumetta kun ei sitä kukaan tule kotiin mittaamaan."

- Kertokaa mulle miten se on systeemin hyväksikäyttöä, jos OLET KUITENKIN KIPEÄ siitäkin huolimatta, että kuumetta ei ole. Eli rautalangasta - olet kipeä. Se, että kipeänä pysyy kotona, ei ole systeemin hyväksikäyttöä. Sitä kutsutaan sairastamiseksi, johon Suomessa saa ihan lääkärintodistuksen ilman sitä kuumettakin.

Alkaa mennä hermo näiden idioottien kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.