Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uusi kierukka vai ei?

Lähettäjä: Hormonihöyry 
Päivämäärä:   17.10.25 12:31:31

Minulla on ollut viisi vuotta hormonikierukka ja nyt olisi aika päättää haluanko uuden vai kokeilla olla ilman. Lapsia ei ole suunnitelmissa, eli sen kautta ei tarvitse miettiä.

Menkat jäivät kierukan myötä kokonaan pois, mikä on tehnyt elämästä hirveän paljon huolettomampaa. Toisaalta samaan syksyyn lähtivät myös seksihalut kokonaan. Onhan tämä toki toimiva ehkäisymetodi, kun seksiä ei spontaanisti tee mieli ikinä. Pystyn kyllä virittelemään itseni halukkaasti, mutta seksi ei rehellisesti sanottuna tule edes mieleen juuri koskaan. Tämä tietysti hieman kuormittaa parisuhdetta, vaikka mies onkin todella ymmärtäväinen asian suhteen. Ongelma on enimmäkseen siis omassa päässäni, ja haluaisin haluta seksiä.

Tekisi toisaalta mieli kokeilla, palautuisiko kiinnostus seksiin jos kierukan ottaisi pois. Toisaalta taas menkat eivät houkuta niin sitten tippaakaan.

Re: Uusi kierukka vai ei?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.10.25 12:34:19

No mitä siinä häviää? Aina voi laittaa uudelleen.

Päivämäärä:   17.10.25 13:18:50

Totta tuokin, että ainahan sen voi laittaa uusiksi. Laittamisen jälkeen vain oli vuotoja (ja kipuja) jonkin aikaa, niin mietin sitä, välttyisikö niiltä vaihtamalla kierukan suoraan uuteen, vai onko se vaihe joka tapauksessa edessä.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   17.10.25 13:26:36

Minulta myös katosi halut, vaikka väitetään ettei hormonikierukka aiheuta sitä. Poiston jälkeen palautui ja ero oli huomattava.

Ja ei, naisen hormoneja peukaloimalla aikaansaatu haluttomuus ja siitä seuraavat parisuhdeongelmat eivät ole naisen päävika, jonka voi järkeillä tai hoitaa terapialla pois. Miehille ei jostain syystä satuilla, että heidän lisääntymishormoneihinsa voi vaikuttaa mielin määrin, ja jos siitä seuraa muutoksia haluihinkin, ongelma löytyy miesten pään sisältä...

Päivämäärä:   17.10.25 13:49:04

Kiitos kokemuksesta, J.
Tarkoitin siis tuota, että vaikutus parisuhteeseen on enemmänkin oman pääni sisällä. Olen esimerkiksi ajoittain huolissani siitä, että mies on tyytymätön vähäiseen seksielämään, vaikka asia on puhuttu useaan kertaan vuosien mittaan läpi, eikä mitään merkkejä siitä ole, että miestä häiritsisi sen kummemmin.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   17.10.25 14:55:45

Kokeile kuparikierukkaa

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   17.10.25 15:13:17

"Tarkoitin siis tuota, että vaikutus parisuhteeseen on enemmänkin oman pääni sisällä. Olen esimerkiksi ajoittain huolissani siitä, että mies on tyytymätön vähäiseen seksielämään, vaikka asia on puhuttu useaan kertaan vuosien mittaan läpi, eikä mitään merkkejä siitä ole, että miestä häiritsisi sen kummemmin."

Ymmärrettävä huoli. Jos et esim. koskaan tee aloitteita ja seksiä on vain harvoin, ei varmasti tunnu miehestä hyvältä tai halutulta.

Päivämäärä:   17.10.25 16:06:24

Tiina, kuparikierukassa epäilyttää kovasti se, että sen myötä kuukautiset voivat muuttua vielä luonnontilaisiakin hankalammaksi.

Viivarivi, sepä se vähän mietityttääkin, vaikka asiasta on tosiaan puhuttu. Toki mies toivoisi enemmän seksiä, mutta ymmärtää täysin myös minun kantani.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.10.25 17:43:31

Mulla oli Mirena 7v ja vaihdoin sen minipillereihin kun kierukasta loppui hormoni. Minipillereillä menkat tulee silloin tällöin, mutta puolet vähemmän vuotoa jne ja kierukalla olin vuodoton. Riippuu toki yksilöstä sopiiko ne minipillerit ja miten ne vaikuttaa. Mulla ei oo ollut koskaan haluttomuutta millään ehkäisyllä joten sitä en osaa kommentoida.

Päivämäärä:   17.10.25 19:04:55

Pillereiden kanssa ongelmani on siinä, etten tahdo millään muistaa ottaa niitä säännöllisesti, vaikka kuinka yritän käyttää puhelimen muistutusta ja muita apukeinoja. Siksi en kovin mielelläni lähtisi pillerilinjalle.

Ehkäisykeinona voidaan hyvin käyttää kondomia, eli ehkäisynkään ei ole pakko olla hormonaalinen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.10.25 10:20:11

Kierukoitahan on eri hormonitasoisia. Voisiko ajatella jotain miedompaa valmistetta? Muistelisin että Mirenassa oli eniten, Kyleenassa vähän vähemmän ja Jaydessissä vielä vähän vähemmän.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   18.10.25 10:39:52

"Tiina, kuparikierukassa epäilyttää kovasti se, että sen myötä kuukautiset voivat muuttua vielä luonnontilaisiakin hankalammaksi."

Totta, mietn itsekkin otanko kuparikierukan. Kuukautiset kestää 7 päivää, joista vuotoa 2pv ja loput tuhnua. Mutta ennemmin tämä kuin haluttomuus 365

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.