Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  mistä olette tunnistaneet kateellisen

Lähettäjä: fod 
Päivämäärä:   17.10.25 12:06:24

kaverin tai tutun?

Re: mistä olette tunnistaneet kateellisen

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   17.10.25 12:13:32

Haukkumisesta. "Ei tulisi mieleenkään ostaa/tehdä/mennä noin.. ihan surkea kohdekin" kuitenkin sitä paskaa halutaan lainata ja kokeilla tai kyliltä kuuluu "kun en ole itse saanut koskaan matkustaa byääää"

Lähettäjä: ag 
Päivämäärä:   17.10.25 12:15:12

En voi olla täysin varma ovatko olleet kateellisia, mutta en keksi muutakaan syytä ihmisten oudolle käytökselle, mikä on jopa tylyä.

-vähättely
-puheenaiheen vaihtaminen
-ignooraaminen
-äänensävy muuttuu, kehut muuttuvatkin vähän halveksuviksi
-kasvojen mikroilmeet
-katseen välttely
-vinoilu
-vahingonilo tai muu lähes peittelemätön tyytyväisyys toisen epäonnesta

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   17.10.25 12:29:45

Olen miettinyt monesti näitä "se on vain katellinen" -heittoja. Oikeasti ihmiset ovat aika harvoin katellisia tai ainakin itse olen. Saatan kuitenkin joskus käyttäytyä kuten ag on kuvaillut; vaihtaa puheenaihetta ja joku ilmekin voi käväistä kasvoilla jne. Nämä tilanteet liittyvät monesti siihen, että puheen aihe on sellainen etten enää jaksa jauhaa samasta asiasta. Esim. en ole katellinen työkaverini hiihtoharrastuksesta/saavutuksista siinä tai kaverini Turkin matkoista tai työkaverin vauva arjesta, en vain jaksa kuunnella loputtomiin sitä paasausta aiheesta. Aihepiirit ei sinänsä kiinnosta minua, mutta hyvä työkaveri tai kaveri keskustelee kuitenkin niistäkin aiheista, mistä ei itse ole kiinnostunut, jos aihe on kaverille tärkeä. Rajansa kuitenkin kaikella. Jos autot ei kiinnosta pätkääkään on todella turhauttavaa puhua viikko kausia naapurin Sepon uudesta autosta.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   17.10.25 12:33:11

Jatketaan vielä sen verran, etten myöskään ole koskaan epäillyt työkaverien olevan kateellisia minulle hevosen omistajalle. Joskus tulee kahvipöydässä päiviteltyä jotain eläinlääkärikäyntiä tai hehkutettua valmennusta tai kisoja. Kyllä siellä jollain työkaverilla saattaa silmät pyörähtää ja toinen saattaa vaihtaa puheenaihetta tai poistua paikalta. Ei ne silti ole minulle kateellisia vaan ennemminkin päinvastoin, eivät voi ei-hevosihmisinä ymmärtää, miten joku saattaa pistää kaikki rahansa ja aikansa paskan lappamiseen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.10.25 12:35:48

Haukkuminen ja selän takana pskan puhuminen ja kiinni jäädessään uhriutuminen.

Lähettäjä: ag 
Päivämäärä:   17.10.25 12:38:39

Mutta tuo on eri tilanne. Kuvaamani esimerkit tilanteissa, joista ei todellakaan keskustella edes muutamaa minuuttia. Riittää, että vastaa että nappiin meni, jos sitä kysytään. Tähän tulee sitten joku pieni nyrpistys tms. Monesti löydän itseni onnittelemassa muita, mutta se ei ole toimikaan toisinpäin. Mutta se on totta, että puheenaihetta voi siitä vaihtaa samantien, eikä se välttämättä kateellisuutta tarkoita.

Ymmärrän jos alkaa turhauttaa eikä kiinnosta, jos sitä samasta aiheesta pitäisi puhua jatkuvasti. Mutta niin ei ainakaan omalla kohdallani ole ollut, ainakaan omasta mielestäni.

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   17.10.25 14:19:41

Olen huomannut, että toisia eniten kateelliseksi syyttävät sellaiset ihmiset, jotka eivät halua ottaa mitään vastuuta omista tekemisistä tai sanomisista. Onhan se helpompaa kuitata ikävän tilanteen johtuvan siitä, että toiset ovat kateellisia eikä siitä että itse on tekemisillään tai sanomisillaan saanut toiset ihmiset ärsyyntymään.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   17.10.25 14:22:25

Eihän nämä nyt aina kerro kateudesta, mutta ovat niitä merkkejä, joista kateuden voi huomata. En minä ole kateellinen laskuvarjohyppääjälle, vaikka voisinkin sanoa, että: "en ikinä hyppäisi laskuvarjolla!" En toki jatka siihen "...onpas paska harrastus".

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   17.10.25 14:33:19

"Olen miettinyt monesti näitä "se on vain katellinen" -heittoja. Oikeasti ihmiset ovat aika harvoin katellisia tai ainakin itse olen. Saatan kuitenkin joskus käyttäytyä kuten ag on kuvaillut; vaihtaa puheenaihetta ja joku ilmekin voi käväistä kasvoilla jne. Nämä tilanteet liittyvät monesti siihen, että puheen aihe on sellainen etten enää jaksa jauhaa samasta asiasta. Esim. en ole katellinen työkaverini hiihtoharrastuksesta/saavutuksista siinä tai kaverini Turkin matkoista tai työkaverin vauva arjesta, en vain jaksa kuunnella loputtomiin sitä paasausta aiheesta."

No ihan näin !! Olen itse hyvin harvoin kateellinen ja itse asiassa useimmiten niin ollessani voin sen hyvin myöntää ja ihan sille ihmisellekin sanoa olevani. Kuinka monta kertaa ystävätkin taas ovat heitelleet minullepäin "ovat vain kateellisia" heittoja ihmisten käyttäytyessä huonosti, mutta kun en itsekään juuri kadehdi niin en usko niiden kaikkien väitettyjenkään minua kadehtivan.. Kuinka joskus tekisi mieli huutaa jossain sopivalla "alustalla", että hei en MINÄ kuvittele ihmisten minua kadehtivan enkä MINÄ levitä sitä narratiivia ihmisten kadehtimisesta eieiei, en kuvittele :D

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   17.10.25 14:48:24

Mitä se ketään hyödyttää tietää onko ikävästi käyttäytyvä ihminen kateellinen vai ei. Joku on, mutta kyllä pelko, ymmärtämättömyys, oma kyvyttömyys tai ihan vaan se ettei ilkeyden kohde toimi kuten ilkeilijä haluaisi, voi johtaa ilkeilyyn.
Toisaalta kaikki ignooraaminen, puheenaiheen vaihtaminen tms. Ei ole ilkeilyä tai johdu siitä mistä puhutaan. Minä esim. En puhu toisista ihmisistä tai heidän eläimistään kuin hyvin pintapuolisesti, tehtäväni ei ole kertoilla ihmisten kuulumisia ellei nimenomaan pyydetä välittämään kuulumisia tms.
Itse en ole kateellinen kenellekään mistään. Miksi olisin? En havittele keneltäkään mitään, en halua kenenkään elämää, eläintä, puolisoa, lasta, työtä, saavutuksia tai muutakaan. Olen oppinut elämästä sen että ainoa asia mitä haluan, on että saan elää elämäni kuten parhaaksi näen niillä resursseilla, mitkä minulla on. Jännästi olen oikein tyytyväinen tilanteeseeni. Ja kyllä, tiedostan että tämä voi loppua silmänräpäyksessä.

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   17.10.25 15:44:08

sossulle pointsit.

Lähettäjä: a¨pgknm 
Päivämäärä:   17.10.25 18:31:41

AIVAN KAIKKI IHMISET OVAT KATEELLISIA. Kaikki. Se on normaali tunne maideän kaikkien tunnekirjossa. Kateuden kohteet vain vaihtelevat eri ihmisillä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.10.25 18:45:57

Ingnooraaminen. Parhaiten tämä näkyi kun postasin LinkedIn että valmistuin. Silloin löytyi kyllä tykkäyksiä ja tuli onnitteluita, mutta kun löysin todella hyvän työn niin ei kuulunut mistään pihaustakaan :D

Ymmärrän toki että varmasti oli monelle varsinkin kurssi kaverille kova paikka, että joku sai tälläisen työn varsinkin jos itse ei ole saanut mitään. Olen huomannut tämän ilmiön monta kertaa, että toisten menestys johtaa siihen että se ohitetaan täysin tai sitten sitä vähätellään kun sä "olit niin onnekas". Ihan kun sillä pelkällä onnella saataisiin tutkintoja, hyviä arvosanoja tai huippu työpaikkoja itse tekemättä asioiden eteen yhtään mitään.

Oma politiikka on se, että mikäli ihminen ei ole valmis olemaan minun rinnalla niin saavutuksissa kuin siellä aallon pohjalla niin sitten ei tarvitse olla ollenkaan. Itse noudatan ihan samaa periaatetta että juhlin niin voittoja kuin tsemppaan ja autan myös vaikeina aikoina niitä jotka tekee saman mulle. Olen useampaakin kaveria esim auttanut töiden haussa koska he ovat apua pyytäneet enkä koe että muiden auttaminen on minulta pois.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.