Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  AMK, lopputyö

Lähettäjä: ok 
Päivämäärä:   17.10.25 09:57:18

Kauanko teillä meni aikaa sen kirjoittamiseen? Teittekö esim töitä samaan aikaan?
Insinööripuolen oppari kyseessä.

Re: AMK, lopputyö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.10.25 10:26:01

No eihän siihen kirjoittamiseen loppujen lopuksi mennyt, mutta siihen tiedonkeruuseen ja ylipäänsä koko opparin välttelyyn meni :D

Päivämäärä:   17.10.25 10:31:42

”No eihän siihen kirjoittamiseen loppujen lopuksi mennyt, mutta siihen tiedonkeruuseen ja ylipäänsä koko opparin välttelyyn meni :D”

Sama, erityisesti tuo viimeinen lause :D

Sotella tein kirjallisuuskatsausta koululle, muilla aloilla usein haasteena on se, että löytääkö ketään, kenelle tehdä opparia.

Lähettäjä: Inssi 
Päivämäärä:   17.10.25 10:37:04

Itse välttelin lopputyötä jonkun puolisen vuotta. Olin samalla kokopäivä töissä. Sitten kun viimein piti rykästä, niin tiedonkeruu ja kirjoittaminen vei 2vko. Ja insinööri olen.

Lähettäjä: ok 
Päivämäärä:   17.10.25 11:00:01

Koulu ilmoittaa että 19 opintopistettä ja yksi piste ois 27h töitä.
Tietysti riippuu aiheesta ja sen laajuudesta, mutta jotenkin sen n 35-40 sivun kirjoittaminen ei tunnu noin isolta hommalta.
Näyttää siis siltä, että vähemmälläkin ajankäytöllä selviää, Kiitos vastauksista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.10.25 11:01:26

Minä olen tradenomi. Minä myös vetkuttelin lopputyön kanssa, mutta sitten kun viimein tartuin toimeen, rykäsin sen kasaan kahdessa viikossa. Ja olin täysipäiväisesti töissä koko ajan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.10.25 11:05:00

"Koulu ilmoittaa että 19 opintopistettä ja yksi piste ois 27h töitä."

Tämähän on siis puhtaasti laskennallinen, hypoteettinen työmäärä, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   17.10.25 12:21:40

Minä tein opparia puoli vuotta, josta itse kirjoitustyötä tein tasan viikon ja tiedonkeruuta tein ehkäpä kuukauden.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.10.25 12:27:35

Ins.AMK täällä hei!

Mä nelisen kuukautta valmistelin ja tein työtä vähän vasemmalla kädellä. 2vko ennen palautusta näytin töissä ohjaajalle ja sieltä tuli aika musertava palaute, että ei tää oo yhtään, mitä piti. Kahdessa viikossa sit homma uudestaan purkkiin. Työnantaja oli tyytyväinen ja koululta arvosanaksi vitonen.

Päivämäärä:   17.10.25 12:44:53

Tietojenkäsittelyn tradenomi täällä.

Oli melkoinen sekametelisoppa se mun opparin teko. Aloitin muka jo kaksi vuotta valmistumista aiemmin ja valitsin aivan liian laajan aiheen. Päädyin sitten vaihtamaan aihetta ja tein opparin työnantona harjoittelupaikalleni. Eli melkein kaksi vuotta ensin venkoilin ja tuskailin, sitten tajusin että nyt tämä on saatava pakettiin ja lopulta rysäytin sen parissa kuukaudessa kasaan.

Ja tosiaan opparithan eivät yleensä ole sivumäärällisesti pitkiä ja niistä vähäisistäkin sivuista vähennetään turhat sivut ja kuvat, eli tekstiä ei tule niin hirveän paljon ja sekin on helppo kirjoittaa. Mutta rasittavinta on se tietolähteiden läpikäynti (erityisesti jos täytyy lukea englanniksi) ja ideointi että mistä kirjoittaa.

Kannattaa vain lähteä liikkeelle sillä että antaa ajatusten virrata ja kirjoittaa mitä mieleen tulee, ne voi sitten myöhemmin jäsennellä paikalleen. Myös puhetta voi äänittää, jos omia ajatuksia on hankala saada paperille. Näin et myöskään unohda niitä.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   17.10.25 12:50:09

Myös minä "kypsyttelin" työtä alkuvuoden ja loppuvuonna tein sitten parissa kuukaudessa. Aloittamisen jälkeen eniten aikaa meni asiakkaiden vastausten odottelussa, tein asiakastyytyväisyystutkimuksen. Valmistuin (hevosalan) tradenomiksi. Ja töissä täyspäiväisesti.

Lähettäjä: pollus 
Päivämäärä:   17.10.25 16:58:56

Teen juuri omaa insinöörityötäni, ja Theseusta selatessa kyllä sieltä joukosta erottuu tuollaiset kahdessa viikossa kyhätyt, eikä siis positiivisesti...
Oma aikataulu on n. 4 kuukautta, tiukkaa meinaa tehdä sekin. Onneksi opiskeluoikeutta on reilusti jäljellä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.10.25 17:03:08

Pistin sen pakettiin ehkä parissa viikossa. Täyttä paskaahan se koko oppari oli eikä aihekaan kiinnostanut pätkän vertaa. Tavoite olikin että läpi pääsee, muulla ei väliä.
Toki kesti aika kauan että löytyi ylipäätään joku aihe.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.10.25 17:03:38

”Teen juuri omaa insinöörityötäni, ja Theseusta selatessa kyllä sieltä joukosta erottuu tuollaiset kahdessa viikossa kyhätyt, eikä siis positiivisesti...”

Tällähän ei loppupeleissä ole mitään merkitystä. Yksikään työnantaja ei käy sun insinöörityötä lukemassa, eikä sen arvosana tai laatu mitenkään vaikuta työn saamiseen.

Lähettäjä: pollus 
Päivämäärä:   17.10.25 17:12:07

* on sillä se merkitys, että se on sun nimelläsi julkaistuna netissä ikuisesti kenen tahansa löydettävissä. Ja usko tai älä, kyllä näitä työnantajatkin voivat käydä vilkaisemassa. Mutta kukin tavallaan.

Päivämäärä:   17.10.25 17:35:39

Ei sinne edes kaikkia oppareita laiteta. Kaverin opparia ei sieltä löydy, koska opettaja oli sanonut että sinne menee vaan ne joista saanut arvosanaksi 4 tai 5, sitä ”huonompia” ei julkaista.

Päivämäärä:   17.10.25 17:37:56

Taisin kirjoittaa insinööri puolen lopputyön noin 3kk:ssa samalla kuin olin tekemässä harjoittelua. Ei sen 40 sivun kirjoittamiseen tai tulosten saamiseen olisi mennyt kuin 2kk mutta mulla oli datan kanssa aika suuria ongelmia ja ohjaus oli vähän niin ja näin. Lopputyön arvosanalla on väliä jos haluaa jatko opintoihin, ulkomaille tai johonkin parempaan työpaikkaan. Oma työ oli 4 ja sillä aukesi ovet yliopistoon DI vaiheeseen. Kolmosen työ ei olisi luultavasti riittänyt.

DI työn painoinkin sitten noin 5kk ja se oli kiire aikataulu, täysin eri arvostelu ja laajuus.

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   17.10.25 19:17:51

AMK opparia tein työn Ohella puoli vuotta. Toki se projekti töissä liittyi siihen ja tuloksia piti odotella. Yamk noin puoli vuotta töiden ohella. Nyt DI alkanut, varaan siihen 6kk. Arvosanalla ei enää ole minulle väliä, en aio hakea tämän jälkeen jatkokoulutukseen. Tohtori kuulostaa hienolta, mutta olen kuitenkin enemmän käytännön ihminen.

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   17.10.25 20:49:02

Tein kolmessa viikossa varsinaisen kirjoitustyön, sitä ennen jonkin verran aiheen valinta ja pohdintatyötä. Arvosana oli 5 nopesta tekemisestä huolimatta. Aiheesta riippu paljon, kuinka nopesti pystyy tekemään, valitsin itselleni helpon aiheen, minkä tunsin hyvin ennestään.

Päivämäärä:   17.10.25 20:58:06

Tuohan on helppo, kun ei vaadi mitään tutkimuksen tekoa ja tulosten analysointia, kuten gradut.

Lähettäjä: 785 
Päivämäärä:   17.10.25 21:37:18

"Ei sinne edes kaikkia oppareita laiteta. Kaverin opparia ei sieltä löydy, koska opettaja oli sanonut että sinne menee vaan ne joista saanut arvosanaksi 4 tai 5, sitä ”huonompia” ei julkaista."

Älä jauha paskaa

Päivämäärä:   17.10.25 21:38:16

3d-meisselin väänsin viimeisenä iltana.

Lähettäjä: Ollakko 
Päivämäärä:   17.10.25 22:12:27

Meillä oppari väännettiin kolmen kurssin aikana. Jokainen kurssi oli noin 5op eli 135 tuntia. Itse osallistuin vielä opinnäytetyön kirjoittamisen kurssille, mikä oli 5op. Sanoisin että tein opparia yhteensä noin 4kk, noin 20-30h/viikko. Kävin töissä 100% sekä melkein kaiken vapaa-aikani käytin tuona aikana opparin tekoon. Numero oli sitten onneksi 4.

Päivämäärä:   18.10.25 00:12:16

Ei ole minunkaan opparia missään julkisena. Että se siitä paskan jauhamisesta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.