Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suunnittele mun kanssa talli

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   16.10.25 18:24:52

Tarkoitus rakentaa joskus talli tähän kotiin, mutta toistaiseksi kuitenkin lähinnä ajatusleikki jonka voisin hyötykäyttää joskus. Asujina kaksi pienen käytön shettistä. Ei tarvitse mitään pröystäilyä. Myöskään pelkkä Pihatto ei käy, kun olen vellihousu ja asutaan petoalueella. Poneja myös hoitaa ei hevosihmiset, joten talutusmatka pitäisi saada minimiin tai paras jos pois kokonaan

Myös mielellään ideoita varusteiden, heinän ja lannan varastointiin. Ajatuksia veden tarpeellisuudesta ja entäs kuivatustilat?

Entä jos on sellainen Pihatto jonka voi sulkea öiksi? Entä jos hepat ei ookaan niin sopuisia?
Auttaako katos mihinkään? Jos pääsisi tarhaan suoraan tallista ja olisi katos siinä, taikka kolmiseinäinen missä voisi olla vesi ja heinät. Ehkä jollain rakennetulla pohjalla? Haluan kuitenkin lämmitettävän vesiastian ja heiniä automatisoidusti. Pihatto toki auttaisi karsinan siivoukseen kun ei olisi niin tarkka joka päiväisestä siivouksesta.
Entä jos on vesikarsina ni tarvitaan jotain lämmintä tilaa. Ja voiko eläinlääkäri ja kengittäjäkään toimia pelkässä pihatossa?

Entä jos ostaisikin siirtotallin ja toisen jonkun työmaakopin varusteille.

Liian paljon ideoita mutta ei yhtään järkevää

Re: Suunnittele mun kanssa talli

Lähettäjä: ++++ 
Päivämäärä:   16.10.25 19:26:29

Aina vesiputki, jos mitenkään mahdollista. Kyllähän ilmankin pärjää, mutta on lopulta aika pieni investointi, jos sillä säästää itseään ja niitä apulaisia veden kannon suhteen. Samoin esim tulipalossa olisi ihan hyvä, jos vesipisteitä on paljon. Eli kunnon paineella se vesi myös.
Kaikki katon alle (myös kuivikkeet ja mahdollisesti lannat). Rakennuksen etupuolelle asfaltti (pysyy puhtaana, ei mee rapakolle, helppo huoltaa talvella). Jopa ympäri asti asfaltti ja sen päälle hiekka tarhan etuosaan toimii, silloin ei tarvi rämpiä polvia myöden kurassa.
Suljettava pihatto hyvä, tai mahdollisesti sellainen että siihen saa käännettyä väliseinän, jos eivät pärjää yhdessä suljetussa tilassa. Sekään ei ole kallis investointi. Auttaa myös vaikka raspauksen jäljiltä heräämisen ajaksi tai jos sairaskarsinalle tarvetta.

Aina kannattaa panostaa, jos ei mennä ihan nollabudjetilla. Enemmän harmittaa asian tekemättömyys, kuin se että tuli panostettua.

Päivämäärä:   16.10.25 19:28:19

Toi väliseinä on muuten hyvä idea. Mutta tulisko sitä käänneltyä koko aika ja miten sitten toimisi.

Päivämäärä:   16.10.25 19:29:49

Asfaltti ei taas oikein pikku ponien kanssa aja asiaansa, saattaa tulla liukkaaksikin. En halua kumminkaan koko tarhaa päällystää esim hiekalla kun syövät sitä kumminkin. Ruokintakohdilla siinä on kyllä ideaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.10.25 19:33:39

Kunnon hoitotilat ja pesupaikka. Sairaskarsina tai tila joka on muutettavissa sellaiseksi. Kuivikkeet ja lantala katon alle ja mahdollisimman lähelle. Loimille ja varusteille hyvällä ilmanvaihdolla oleva kuivatus/säilytystila. Vesi ehdottomasti ainakin sisälle ja ulos.

Päivämäärä:   16.10.25 19:39:10

Miksi sisälle ja ulos vesi?

Päivämäärä:   16.10.25 19:40:18

Ja luulen että haluaisin rakentaa karsinat joka tapauksessa vaikka olisikin Pihatto pääasiallisesti käytössä. Mutta tarvitseeko lämmintä hoitopaikkaa? Se ei oikein ole helppo järjestää

Lähettäjä: Pomppu 
Päivämäärä:   16.10.25 19:55:18

Hoitopaikaksihan käy lämmittämätönkin tila, jos sen voi sulkea ovilla ja lämmittää tarvittaessa jollain erillisellä lämmittimellä.

Olen miettinyt itsekin sitä, miten kotitallin saisi järjesteltyä sellaiseksi, että tarvittaessa joku ei-hevosihminenkin voisi tuurata. Siihen pitäisin pihattoa tai suoraan tarhaan aukeavia karsinanovia hyvänä ratkaisuna. Ei tarvitsisi taluttaa, ja ponit saisi tarvittaessa houkuteltua sisälle vaikka rehuämpärillä, jos tulisi tarve.

Plussarivi luettelikin jo pitkälti samat asiat, jotka olisin itse sanonut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.10.25 20:05:48

Aina on jotain vedellä lotraamista, joten ei ole mitään järkeä jättää tarpeeksi vesipisteitä laittamatta. Kavionpesua, likaisten vesikuppien huuhtelua, saa vedet tarvittaessa tarhoihin jne. Kaikkea ei tarvi hoitaa letkuilla tai kantaa. Heinille ja rehuille myös helppo säilytyspaikka.

Päivämäärä:   16.10.25 20:08:26

Lähinnä ajattelin kun ponit pieniä ja toki tästä kotitalolta saa vettä, että onko kaivoin pois jättäminen isokin rahallinen säästö

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   16.10.25 20:12:09

Pieneen talliin mielestäni riittää 1 vesipiste sisälle ja toinen ulos lähelle tarhojen vesiastioita, jos suoraan tallista ei mene tarhaan oviaukkoa. Tulee mahdollisimman vähän vesien kantamista.

Jotkut on rakentaneet sellaisen lämpökaapin vesipisteelle sisällä, lämmittävät sitä kaappia niin hana ei talvella jäädy.

Päivämäärä:   16.10.25 20:14:39

Itse ajattelin jos olisi yksi lämmitettävä huone, siellä voisi kuivattaa loimia ja pitää lämminvesivaraajan ja hanan. Ei tarvitsisi lämmittää isoa tilaa kun ponit ei kuitenkaan sitä tarvitse. Toki karsinoiden vesi pitää sähköllä pitää sulana

Päivämäärä:   16.10.25 20:15:22

Vesien kantamista on joka tapauksessa näiden ponien kanssa vähän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.