Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Syötkö vain nälkääsi?

Lähettäjä: Ajatuksia 
Päivämäärä:   16.10.25 17:41:38

Käytkö kaapilla tylsyyttäsi tai tottumuksesta vai ainoastaan silloin kun on nälkä? Roikun normaalipainon yläreunan yli jo, vähän siis ylimääräistä muttei hälyttävästi. Syön terveellisesti, teen päivittäin tallihommia pari kolme tunti, minkä lisäksi liikutan hevosia ehtimisen mukaan. Tämän lisäksi käyn kokoaikatöissä, jossa puolet ajasta on kävelyä sekä nostamista. En ole kovin suuri herkkujen ystävä, mutta viikossa tulee ostettua suklaapatukka tai munkki. Olenkin miettinyt miksei paino putoa.

Jokin aika sitten havahduin siihen, että en syönyt koska olin nälkäinen, vaan suoraan tottumuksesta. Aamuisin söin aamupalan, koska siihen on totuttu. En siksi, että olisin ollut herättyäni nälkäinen. Huomasin näin tapahtuvan jokaisella aterialla. Tai saatoin syödä välipalaleivän, koska tietäisin saavani ruokaa vasta normaalia myöhemmin. Aloin ruokailemaan vasta kun olin nälkäinen. Tämä on huomattavasti helpompaa kun asuu yksin, koska mielellään syö samaan aikaan kuin muutkin. Huomasin myös usein syöväni itseni täyteen. En ähkyyn asti, mutta kylläisyyden tunne oli tullut jo muutamaa haarukallista aikaisemmin. Suurin syy tähän oli liian isot annoskoot sekä se että niin kuin monelle muullekkin on varmasti toitotettu, että kaikki ruoka pitää syödä lautaselta.

Aloinkin syömään ainoastaan silloin kun olin nälkäinen ja lopetin syömisen kun olin kylläinen. Ylimääräisen ruoan laitoin jääkaappiin odottamaan. Liikunnan ja lautasmallin eteen on tehty kovasti töitä, että suurin osa väestöstä tietää niiden olevan avain painonpudotukseen, mutta liian vähän huomiota on saanut annoskoot. Käyn ulkona syömässä ja muiden seurassa syön niin paljon kuin maha vetää, mutta yksin syödessä tyydyn vähempään. Tällä tyylillä olen laihtunut liki ihannepainoani, ilman että olen lisännyt liikuntaa tai tehnyt muitakaan muutoksia. Keittiön pöydän ääressä ajan viettämisen olen kuitenkin joutunut siirtämään olohuoneen puolelle, koska ruokakaappien vieressä istuminen on tuskastuttavan hankalaa, ilman että käy vilkaisemassa josko kaapissa olisi jotain hyvää.

Re: Syötkö vain nälkääsi?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   16.10.25 17:46:41

Välillä nälkään, mutta yleensä siksi, että huomaa energian loppuvan.
Vapaapäivisin syömiset jää todella vähille.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   16.10.25 17:51:48

Mun on pakko ennakoida syömisten kanssa, koska vaikka veriarvot on kunnossa, niin olen jotenkin luontaisesti herkkä verensokerin laskulle aterioiden välissä. Että jos tulee sellainen olo, että ''vähän alkais olla nälkä'', niin max tunnin sisällä ON saatava ruokaa, muuten tulee tosi heikko olo ja tuntuu että alkaa sellainen vapina.

Herkuista sellanen vinkki, että vaikka sipsejä syödessä, VAIN YKSI sipsi kerrallaan suuhun! Olkoon se kuinka pieni sipsi tahansa. :D
Ja isommat karkit ja suklaapalat kannattaa veitsellä jakaa moneen osaan, ja sama periaate, vain pieni pala suuhun kerrallaan.
Ja nautiskelee siitä yhdestä palasta kerrallaan.

Lähettäjä: Honey 
Päivämäärä:   16.10.25 17:58:53

Minä en syö koskaan nälkääni vaan syön kellon/ rutiinin mukaan sännöllisesti. Mutta minulla tämä siksi, että minulle ei vaan tule koskaan nälkä (sekoitin nuoruudessa syömishäröilyllä ne signaalit ilmeisesti lopullisesti). Jos en pidä rytmistä kiinni, niin saatan ihan unohtaa syömisen pitkiksikin ajoiksi. Ja se nyt ei tee lainkaan hyvää. Ihan jo siksi, että olen valmiiksi alipainoinen enkä saa antaa itseni laihtua yhtään, mutta myös siksi, että kun syön huonosti niin ajatukset on ihan tiltissä ja voimat kropasta vaan loppuu ja alkaa päänsärky. Annoskoot olen laskenut sellaisiksi, että energiaa tulee riittävästi, vaikka mulle olisi ihan se ja sama nälän suhteen otanko annoksesta yhden haarukallisen vai syönkö koko aterian. En vaan osaa syödä ns luonnollisesti.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   16.10.25 18:02:34

Minulla on aika tasainen rytmi, joten ruoka-aikaan on yleensä myös nälkä. Heti jos jätän syömättä, huomaan kyllä ja nälkä on melkoinen. Vapaapäivinä syön yleensä vain yhden lämpimän ruoan, työpäivinä kaksi. Jos syön liian vähän aamupalaa, ennen lounasta on jo kiljuva nälkä, ja jos en syö tarpeeksi iltapalaa, herään nälkäisenä ennen herätyskelloa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.10.25 18:15:34

Joo, syön vain nälkääni.

Miten edes onnistuu aamupalan syöminen jos ei nälätä? Itsellä ei aamulla ja aamupäivällä ole yhtään nälkä. Jos pakotan itseni syömään, tulee oksetus ja mahakipu.

Aina jos vaeltelen kaapeille etsimään jotain pikku naposteltavaa, on se siksi että olen nälkäinen.

Todennäköisesti en ole tehnyt mitään oikeaa ruokaa ja siksi haluan napostella kaikenlaista.

Esim. Tänään klo 18 olen syönyt vasta 2 kananmunaa ja 4 palaa suklaata. Ei vaan ole ollut enemmän nälkä, syön myöhään illalla varmaan juustoleipää, keittoa, omenan ja suklaata.

Jos nälkä loppuu kesken ruokailun, lopetan syömisen ja syön loput sitten myöhemmin kun tulee taas nälkä.

En ole lainkaan laiha, mulla on pari kiloa ylipainoakin. En vaan saa lainkaan liikuntaa ja luulisin syöväni suht kaloritiheästi.

Lähettäjä: Pomppu 
Päivämäärä:   16.10.25 18:24:41

1-tyypin diabeetikkona pitää välillä syödä ennakkoon, vaikkei olisikaan vielä nälkä. Voin olla nälkäinen vaikka verensokeri olisi korkea, tai verensokeri voi olla hyvä tai jopa matala ilman että minulla on nälkä. Verensokeri ja nälkä eivät siis kulje aina käsi kädessä.

"Herkuista sellanen vinkki, että vaikka sipsejä syödessä, VAIN YKSI sipsi kerrallaan suuhun! Olkoon se kuinka pieni sipsi tahansa. :D
Ja isommat karkit ja suklaapalat kannattaa veitsellä jakaa moneen osaan, ja sama periaate, vain pieni pala suuhun kerrallaan.
Ja nautiskelee siitä yhdestä palasta kerrallaan."

Tämä on minustakin tosi hyvä tapa! Olen perso herkuille, mutta olen opetellut nauttimaan mausta määrän sijaan. Puoli levyä suklaata menisi kyllä helposti, mutta parikin palaa riittää, kun ne syö hitaasti nautiskellen. Aivot ehtivät tulla "kylläisiksi" eikä oikeastaan teekään mieli enää enempää, koska se paras makuelämys meni jo. Pätee tavalliseen ruokaankin, kuten aloittajakin on huomannut.

Päivämäärä:   16.10.25 18:25:24

Syön kun ehdin ja ennakoivasti. Hektinen arki, ei ole välttämättä aikaa syödä juuri silloin kun on nälkä.

Lähettäjä: Köyhät kyykkyyn 
Päivämäärä:   16.10.25 18:33:55

syön aina kun saa ilmaista ruokaa ja santsaan kanssa. Joskus ei ole ruokaa niin nälässä vaikea saada unta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.10.25 18:38:55

Syön 5 kertaa, joskus jopa 7 kertaa päivässä eli 2-3 tunnin välein. Ja joka kerta sen verran kun on nälkä. Hampaat ei tykkää (tosin hammaslääkäri sanoi, että on hyvä sylje tuotanto, mikä voi johtua runsaasta tuoreiden kasvisten määrästä).

Pärjään vähemmälläkin, mutta olen todennut tuon rytmin parhaimmaksi niin pysyn energisenä koko päivän ja viikon.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   16.10.25 19:18:09

Todella usein tottumuksesta ja ruoka kuuluu isona osana elämään. Oon läski

Päivämäärä:   16.10.25 19:23:14

syön nälkääni kerran päivässä. joo rasva tirskuu suupielistä, namnam.

Päivämäärä:   16.10.25 19:26:26

ai niin ja jos tuntuu huteralta olen syönyt väärin, niin sipipiri auttaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.10.25 19:39:00

Hmmm...piti miettiä. Joskus syön nälkääni, joskus ennakoivasti.
Teen paljon hevoshommia, jotka voivat mennä myöhäänkin. Silloin syön usein ennakoivasti, tiedän, etten jaksa tehdä hommia ilman syömistä ja toisaalta tiedän, että tulen niin myöhään kotiin, etten jaksa/halua syödä kovin paljoa.
Jos hommat ajoittuvat päiväsaikaan, niin on mukava tunne rehkiä vähän nälkäisenä ja tulla kotiin, jossa ihana <3 mieheni on tehnyt mulle ruokaa.
On kyllä parempi tunne kokea välillä nälkää ja sitten syödä!

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   16.10.25 20:58:48

Diabeetikkona syön säännöllisesti 5 kertaa päivässä oli nälkä tai ei. BMI 21, eli ei ongelmaa painon kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.