Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suunympärysihottuma

Lähettäjä: Näppylä 
Päivämäärä:   16.10.25 08:04:26

Otsikossa mainittu inhottava vaiva on taas aktivoitunut. Ihonhoito on jo minimaalista, ja herkälle iholle tarkoitettua. Ei ylimääräistä ärsytystä, ei hajusteita, aina puhtaat pyyhkeet ja tyynyliina. Silti ei meinaa millään rauhoittua, on jo jatkunut pari kuukautta tämä vaihe. Onko itsehoitokikkoja, vai pitääkö suunnata lääkäriin?

Re: Suunympärysihottuma

Lähettäjä: ToinenNäppylä 
Päivämäärä:   16.10.25 08:10:57

Mun oli käytävä lääkärissä, ja sain reseptillä Rosazolia. Oon käyytänyt tota voidetta jo pari kuukautta ja ei meinaa rauhoittua. Aina on aamulla nenän alla näppyjä...todella ärsyttävä vaiva. Kohta tilaan uudelleen lääkärin ja pyydän antibiootit

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   16.10.25 08:12:12

Kortisonivoidetta kokeiltu? Omalla kohdalla tacrolimuusi auttaa, mutta on reseptillä.

Päivämäärä:   16.10.25 08:34:11

Ainakin kaikki itsehoito-ohjeet kieltävät kortisonivoiteet, ilmeisesti pahentaa entisestään. Eli ei ole tullut mieleenkään kokeilla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.10.25 08:35:46

Kokeilepa vähentää hiilarit minimiin. Mulla toi oli lopulta hiivaperäistä ja kun hiivan ruoka (sokerit, jotka tulee hiilareista) vedettiin minimiin niin loppui oireilukin.

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   16.10.25 08:37:12

Sisäisesti nautittuna jotain kosteuttavaa? Itse söin vastaavaan työkaverin vinkistä helokkiöljykapseleita, auttoi joidenkin viikkojen kuluessa. Oli omille ihottumalapsilleen niitä myös kokeillut.

Päivämäärä:   16.10.25 08:43:49

Hiilareita syön tosi vähän, ja muutenkin kasvispainotteisesti. Juon vettä, en polta tai käytä alkoholia. Ainoa mihin en nyt voi vaikuttaa, on stressaava tilanne töissä ja yleisesti kiireinen elämänvaihe.

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   16.10.25 09:10:02

Ällö: Ei kortisonivoidetta suunympärysihottumaan.

Päivämäärä:   16.10.25 09:11:46

RS, nenän aluselle olen menestyksekkäästi laittanut, toki ap:n ihottumasta en tiedä.

Lähettäjä: sillis 
Päivämäärä:   16.10.25 09:14:00

Mulla ei Rosazol auttanut, mutta lääkäri määräsi sitten Elidel-lääkevoidetta ja se ollut tehokkain apu. Ei tosiaan suunympärysihottumaan kortisonia, pahentaa vaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.10.25 09:15:04

Pihkavoide, paitsi jos olet hartsiallergikko.

Päivämäärä:   16.10.25 09:16:00

Mielenkiinnosta - miksi kortisoni ei näy tuohon? Olen tosiaan nenänaluseen käyttänyt tacrolimuusia ja on auttanut, lähellä suuta sekin.

Mielelläni kuulisin lisää tästä, jos ongelma leviää tms.

Päivämäärä:   16.10.25 09:16:21

Näy= käy

Päivämäärä:   16.10.25 09:28:35

Takrolimuusi ei ole kortisoni.

Lähettäjä: ToinenNäppylä 
Päivämäärä:   16.10.25 09:28:59

Mä käytin kortisonia ensin voiteena, ja näytti, että iho paranee, mutta tuli kahta kauheampana takaisin. Lääkäri kertoi, ettei missää nimessä saa käyttää kortisonia. Kiitos Sillis tiedosta, täytyy tsekata tuo Elidel. Lääkäriin tilattu aika uudelleen. Hermot menee, kun koko ajan tulee näppyjä

Päivämäärä:   16.10.25 09:32:27

Kiitos uusista ja asiallisista opeista - kuvittelin takrolimuusin olevan ns vahvempi kortisoni. Kivaa, kun täältä saa myös asiallista tietoa. Mutta edelleen, tuo auttoi minulla tosi pahoihin ongelmiin, eli kannattaa kysäistä sitä.

Päivämäärä:   16.10.25 09:38:11

Elidel, jossa vaikuttavana aineena on pimekrolimuusi, vaikuttaa samalla tavalla ihottumaan kuin takrolimuusi. Takrolimuusi taitaa olla pikkusen tehokkaampi ja siinä on paksumpi voidepohja, jos oikein muistan. Mutta käytännössä ei väliä, kumpaan reseptin saa.

Päivämäärä:   16.10.25 09:42:47

Aloittajalle piti vielä sanoa, että sinuna kokeilisin ensin kuukauden metronidatsolivoidetta (ilman reseptiä), ellet sitten ole jo täysin kypsä vaivaan tai ellei sulla on vakuutusta, josta saat kaikki kulut takaisin tms. Vältät lääkärissä käynnin ja todennäköisesti saat kuitenkin jo metronidatsolilla ihottuman rauhoitettua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.10.25 09:49:24

Rozex on reseptivapaa metronidatsolivoide. Kannattaa kokeilla ennen lääkärikäyntiä.

Päivämäärä:   16.10.25 11:10:10

Lueskelin nämä läpi, ja sain etäajalla työterveydestä reseptin tuohon Rosazoliin. Ilmeisesti siis sekin on aina reseptin takana. Pitäisi kuulemma helpottaa muutamassa viikossa. Jos ei, niin siirrytään vahvempien aineisiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.