Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  mieletön ahdistus

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.10.25 20:01:23

meneillään nyt muutaman päivän vielä tilanne joka aiheuttaa hirvean ahdistuksen.
olen väsynyt, en saa nukuttua että sekin ahdistaa. ei maistu ruoka, voin fyysisesti pahoin tästä paniikista ja ahdistuksesta.
kikkakakkosia iten jaksaa vielä hetki?

Re: mieletön ahdistus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.25 20:12:01

Tee vagushermoharjoituksia ja rentoutusharjoituksia joissa jännitetään yksitellen lihasryhmiä. Netissä on paljon ohjattuja rentoutuksia. Saat hermostoa vähän rauhoitettua.

Syödä kannattaa sitä mitä saa alas, sekin voi rauhoittaa. Esim kamomillatee voi myös rauhoittaa aavistuksen.

Lämmin suihku, kevyt liikunta.

Kirjoita tunteesi päiväkirjaan, ei tarvitse olla järkevää. Tai piirrä jotain, tai sotke vaan maaleilla.

Kyse on nyt vaan parista päivästä! Selviät joka tapauksessa, mutta toivottavasti löydät jotain mikä voi helpottaa oloasi edes vähän.

Päivämäärä:   15.10.25 20:36:41

Ensinnäkin hienoa, että tunnistat ja osaat sanoittaa asian!

Erilaisten hengitys- ja rentoutumisharjoitusten ideana on se, että harhautetaan mieli pois oman olotilan tarkkailusta ja murehtimisesta. Erilaiset valmiit harjoitukset ovat hyviä, mutta voit tehdä myös mitä tahansa muuta, mikä vaatii keskittymistä johonkin itsesi ulkopuolella/ympäristössä olevaan asiaan: luonnossa käveleminen ympäristöä tarkkaillen, valokuvaaminen, piirtäminen, käsityöt jne.

Päivämäärä:   15.10.25 20:38:23

Olen eri mieltä rentoutusharjoitusten ideasta. Niitä on toki monenlaisia, mutta minun suosimillani pyritään aktiivisesti edesauttamaan hermoston rentoutusta niin että parasympaattinen hermosto aktivoituisi ja rauhoittaisi oloa.

Päivämäärä:   15.10.25 20:47:05

”Olen eri mieltä rentoutusharjoitusten ideasta. Niitä on toki monenlaisia, mutta minun suosimillani pyritään aktiivisesti edesauttamaan hermoston rentoutusta niin että parasympaattinen hermosto aktivoituisi ja rauhoittaisi oloa.”

Totta tämäkin. Toisaalta ihminen on psykofyysinen kokonaisuus enkä tiedä rauhoittuuko hermosto ilman mieltä tai mieli ilman hermostoa. Eli korjataan niin, että ehkäpä vaikutus välittyy molempien yhteistyönä.

Päivämäärä:   15.10.25 20:51:43

Ja väitän kyllä, että moni harjoituksista nimenomaan ohjaa mieltä itsestä ja oman sisäisen olotilan tarkkailusta pois (ihan vaikka kiinnittämään huomiota hengitykseen), vaikka samanaikaisesti myös tarjoaa kehollisia hyötyjä rauhoittumiseen. :D

Päivämäärä:   15.10.25 20:55:26

Siitä olen samaa mieltä toki! Sattui vaan silmään tuo alkuperäinen väite :)
Kai mieli seuraa kehoa ja keho seuraa mieltä, se on sellainen ikuinen rinki. Ihan mistä kokee helpoimmaksi lähteä purkamaan. Minulle se on aina ollut keho, mutta ymmärrän että moni voi kokea ihan toisin.

Väärin rentoutusharjoituksia ei onneksi ole kovin helppo tehdä, ja ei häviä mitään jos kokeilee.

Muista muuten aloittaja että aktiivinen lepo, vaikkei unen veroista, antaa keholle ja mielelle lepoa. Siis ihan vaan että makaat rauhallisesti hengitellen silmät kiinni. Mikään ei kiellä kuuntelemasta samaan aikaan äänikirjaa, podcastia tai musiikkia niin saa mielellekin jotain tekemistä! Suosittelen pitämään volyymin pienenä ja äänenlähteen vaikka tyynyllä vieressä niin että kuunnellakseen pitää oikeasti pysytellä aloillaan rauhassa, ja se ääni ei estä nukahtamista.

Lähettäjä: Siipi 
Päivämäärä:   15.10.25 21:04:17

Kriisityön kurssilla opetettiin tekniikat jotka tutkitusti vähentää ahdistusta. Nämä on kylmäaltistus ja nopeatahtinen liikunta.

Kylmäaltistus: Pakastimesta jotain jäistä molempiin käsiin ja puristelu. Tai jos hanasta tulee oikein kylmää vettä, sinne kädet kyynärpäihin asti ja kasvoja voi myös pitää kylmässä vedessä. Kylmä suihku myös hyvä.

Liikunta: Nopea liikunta, portaita ylös, alas. Tai kyykkyyn, ylös, kyykkyyn, ylös.

Nämä molemmat poikkaisee stressihormonien tuottamisen edes hetkeksi. On tärkeää saada taukoja sietämättömään oloon.

Lisäksi ravintoa on saatava kehoon. Juo jugurttia, smoothieta ja proteiinijuomia. Juotavat kalorit menee helposti alas.

Lopuksi tsemppiä. Tuo tila on hirveä ja harva meistä elämässä siltä välttyy vaan jokainen meistä sen ennemmin tai myöhemmin kohtaa. Sä kuitenkin siitä selviät kuten olet selvinnyt tähänkin asti kaikesta. Joskus tämän päivän kauhut ovat muisto vain.

Päivämäärä:   15.10.25 21:19:51

”Ihan mistä kokee helpoimmaksi lähteä purkamaan. Minulle se on aina ollut keho, mutta ymmärrän että moni voi kokea ihan toisin.”

Tämä on muuten varmasti hyvä huomio! Mulla puolestani mieli taas on se, josta on lähdettävä liikkeelle. Keholliset tuntemukset eivät nimittäin itsellä todellakaan rauhoitu, jos mieli laukkaa ja täyttyy mm. huoliajatuksista. Tätä joutuu varmasti jokainen tarkastelemaan omalla kohdallaan.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   15.10.25 21:54:15

Minulla auttaa kun heitän itseni tavallaan jo sinne pahan tilanteen jälkeiseen aikaan. Ajattelen että, sanotaan vaikka tiistaina (kun tilanne on jo ohi) käyn siellä kivassa kahvilassa kaverin kanssa. Ja ostan silloin ehkä uudet sukkalangatkin. Tekisiköhän tällä kertaa vihreät. Eli harhautan ajatukset pois siitä stressin hetkestä.

Lähettäjä: johanna 
Päivämäärä:   15.10.25 23:11:04

Juotko paljon kahvia päivittäin?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.