Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko muiden aivot tällaiset?

Lähettäjä: Aivo 
Päivämäärä:   15.10.25 08:11:05

Minä tässä 47-vuotiaana mietin, että toimiiko muidenkin aivot tällä tavalla? Mulla soi jatkuvasti musiikki päässä, en koe edes tarpeelliseksi enää kuunnella erikseen mitään. Yöllä herätessä alkaa soimaan välittömästi joku pätkä jostain biisistä ja jatkuu niin kauan, että nukahdan uudestaan. Ja tuo musa siis soi siten, että jankkaa jotain tiettyä kohtaa jostain biisistä (biisit sentään vaihtelee) ihan kuin rikkinäinen levy. Koskaan aivoissa ei tunnu olevan sellaista hiljaista hetkeä vaan aina on muutama keskustelu/mietintä menossa tuon musan lisäksi.

Neuroepätyypillisyydestäkö tämä kertoo, vai ovatko kaikkien aivot tällaiset? Piirteitä on minulla paljonkin, mutta en ole jaksanut käydä tutkimuksissa kun elämä on niin kuormittavaa noin muuten, eikä haittaa mitenkään valtavasti elämää (töissä kyllä ja se onkin ainoa, minkä takia asiaa edes harkitsen).

Re: Onko muiden aivot tällaiset?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.25 08:27:36

Ei nyt ihan tauotta, mutta meluisaa on. Musiiikia, ääniefektejä, esim lapsena kuulemiani pätkiä saduista, elokuvista... Olen ajatellut syyksi enemmän tosi auditorisia aivoja joihin äänet jää jumiin kuin autismiani, mutta voisihan tuota miettiä echolalian jne kantilta.

Lähettäjä: Kuuri 
Päivämäärä:   15.10.25 08:36:50

Hep, täällä yksi. Täällä oli itseasiassa joskus taannoin ketju, jossa puhuttiin tästä aiheesta. Olipa hauska huomata, että tämänkin asian suhteen ihmisten aivot ovat tosi erilaisia. Toisilla on aina jotain ääntä päässä, toisilla ei.

Itse ainakin opin asioita parhaiten juuri kuuntelemalla tai tekemällä muistettavasta asiasta vaikka laulunpätkän, runon tai sanaleikin. Lapsenahan, ennen lukutaidon kehittymistä, moni asia opitaan ja opetetaan juuri kuulon kautta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.10.25 08:39:33

Kyllä, eikä ole mitään neuroepätyypillisyyttä itsellä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.10.25 08:43:04

Huoh, miksi tänä päivänä kaikki etsivät itsestään neuroepätyypillisyyttä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.10.25 09:11:22

Kyllä soi musiikki aamusta iltaan, olen pitänyt ihan normaalina.

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   15.10.25 09:48:28

Olen elänyt ymmärryksessä, että ihminen ei voi "olla ajattelematta mitään", eli jokaisella tapahtuu koko ajan jotain kuitenkin. Mutta mistäs tuon tietää, jos se on vain oma kokemus.

Itsellänikin soi musiikki päässä usein ja usein käy tuota, että herätessä heti joku biisi. Joskus myös rikkinäinen levy -efekti, kuten hienosti selitit. Itselle paras lääke päässä soivaan kappaleeseen on kuunnella se. Muutoinkin tulee kyllä musiikkia kuunneltua pitkin päivää enempi tai vähempi.

Ei siis ole jatkuvaa se musan päässä soiminen. Jotain ajatuksia ja välillä tosi outojakin ajatuspolkuja kulkee/on vaihtoehtoisesti. Mieleni tykkää myös skenaarioida asioita kauheasti, eli pohtia miten joku asia kenties menee tai voisi mennä ja etenkin stressatessa kaikki mahdolliset "pahin mahdollinen mitä voisi käydä"-ajatukset valtaavat mielen herkästi.

Mainittakoon vielä, että pari vuotta sitten aloin tosi väsyneenä havaitsemaan ns. vieraita ajatuksia. Tälle oli joku nimikin. Tällä hetkellä taidan nukkua sen verran paremmin, että tätä harvemmin käy, mutta joskus siis nukkumaan mennessä ja jos vaikka on vielä puhelimella, saattaa (jos on tosi väsynyt) ilmestyä irrallisia ajatuksia, jotka tuntuvat siltä kuin joku muu puhuisi aivoissani. Ajatuksen aihe on jotain mikä ei liity mihinkään mitä itse ajattelisin. Keskityn siis itse johonkin ihan muuhun, ja yks kaks jossain takavasemmalla kajahtaa ajatus "Mutta se kumi puhkesi!" (selvästi koskien jotain auton rengasta). Minulle ei ole koskaan käynyt niin, eikä ole edes autoa. Jaa-a. Ja siis kaikenlaista randomia vastaavaa, eikä "ääni" tunnu omalta. Nuo myös unohtuvat nopeasti. Kai ne on vähän kuin unia jo yrittäisi puskea tms.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.