Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Leskelle tuputetaan parisuhdetta

Lähettäjä: Leski vuoden verra 
Päivämäärä:   15.10.25 07:37:06

Olen nuori leski, ja minulle on jo melko pian miehen menehtymisen jälkeen ehdotettu Tinderiin menoa ja kyselty, enkö jo ole löytänyt uutta miestä parisuhteeseen.

En nyt suoranaisesti tästä loukkaannu eivätkä tämän kyselijät pysty minua satuttamaan, mutta ihmettelen silti tällaista ajatusmaailmaa. Onko parisuhde ihmiselle ja naiselle ainoa hyväksyttävä olomuoto? En ole alkanut selitellä, vaikka minulta selvästi odotetaan suunnilleen kirjallista raporttia siitä, miksi olen toistaiseksi omasta tahdostani pysytellyt sinkkuna leskeytymisen jälkeen.

Miksi en saa olla rauhassa ihan vain minä?

Onko muilla samoja kokemuksia?

Re: Leskelle tuputetaan parisuhdetta

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   15.10.25 07:41:20

Ei. Kohta ollut parikymmentä vuotta sinkku eikä kukaan ole koskaan kysynyt parisuhteesta. Kaikille varmaan yhtä selvää kuin itsellenikin että mut on luotu elämään yksin.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   15.10.25 07:45:30

Ei ole tästä kokemusta, mutta itse olen hyvin todennäköinen tuleva nuorehko leski (iso ikäero). Olisin todella, todella hämmästynyt, jos joku minulta alkaisi kysellä uusista pariutumisaikeista. Tämä nykyinenkin erittäin pitkä liitto on ollut niin kuormittava, että elän loppuelämäni tämän jälkeen yksin. Eipä tulisi mieleenkään ottaa elämään ketään kuormitustekijää ja energiasyöppöä enää. Miksi aina oletetaan, että parisuhde-elämä on jotain auvoa ja ihmiselämän perusolotila?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   15.10.25 07:48:47

Eipä tulisi mieleenkään ottaa elämään ketään kuormitustekijää ja energiasyöppöä enää. Miksi aina oletetaan, että parisuhde-elämä on jotain auvoa ja ihmiselämän perusolotila?

^ Ehkä sinun oletetaan viihtyvän, koska kerran jäät suhteeseen joka on sinulle kuormitustekijä ja energiasyöppö.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   15.10.25 07:53:47

Tuskin minun kukaan olettaa niin viihtyvän - toki eipä ulkopuoliset toisten suhteista tiedä - vaan eipä minusta ole ollut jättämään vanhenevaa puolisoa jo säälinkin vuoksi.

Lähettäjä: G.A 
Päivämäärä:   15.10.25 07:53:58

Tuotahan se valitettavasti on. En tiedä, oliko oma ympäristöni huolissaan myös siitä, etten pääsisi surusta yli tai jotain sellaista, mutta aika kiusallisia vuosia oli.

Ehkä se on juuri niin; naisella nyt vaan pitää olla parisuhde ja sen parisuhteenkin pitää olla se perinteisin mahdollinen.

Olen miettinyt, että aika harva ihminen osaa ajatella ihmissuihteista sitä, että leskeytymisen jälkeen ei vältttämättä lähdetä enää hakemaan sellaista kumppania, jonka kanssa päämäärät ovat ne samat; perheet, talot tavarat. Ei ole enää mitään kaavaa ja opaskirjaa parisuhteelle ja ympärillä samankaltaisien enemmistöä ja niiden vertaistukea.
Silloin on pakosta mietittävä itse, millaisen elämän ja mahdolisen kumppanin ja suhteen haluaa, jos lainkaan.
Leskeytyminen oli minulle siksi valtavan kasvun, viisastumisen, rehellisyyden ja itsenäistymisen aikaa surusta ja menetyksestä huolimatta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.25 08:18:57

Varmaan ihmisiä vaan käy sääliksi kun kaunis nuori nainen on yksinään, vaikka ottajia varmasti olisi. Eivät he sitä pahalla tarkoita.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.10.25 08:25:10

"Varmaan ihmisiä vaan käy sääliksi kun kaunis nuori nainen on yksinään, vaikka ottajia varmasti olisi. Eivät he sitä pahalla tarkoita."

Tää just on niin outoa, harva nainen kuitenkaan nykypäivänä hyötyy parisuhteesta mitenkään. Kyllä tässä varmaan pikemminkin ajatellaan, että naisella ei ole "oikeutta" olla yksin jos ottajia olisi, vaan pitäisi ryhtyä hyödykkeeksi jollekin naisettomalle miehelle.

Lähettäjä: Leski vuoden verra 
Päivämäärä:   15.10.25 08:33:13

G.A: Minusta tuntuu, että olen samalla tiellä: kasvun, viisastumisen, rehellisyyden ja itsenäistymisen tiellä. Suru kulkee mukana ja avittaa tuossa kaikessa.

Pisteelle sanon, että käsite "nuori leski" tarkoittaa ainakin minun mielestäni henkilöä, joka on "liian nuori leskeksi", eli nuori leski voi olla myös keski-ikäinen, kuten minä. Jos vanhus jää leskeksi, se on jotenkin "luonnollisempaa", mutta vielä neljä-viisikymppinenkin on nuori leski.

Missään kohtaa aloitusta en sanonut, että olen "nuori kaunis nainen". Meinasin laittaa tähän nauruemojin, mutta jätin sittenkin laittamatta. Nuoren ymmärtää, mutta missä kohtaa edes rivien välissä kerron mitään ulkonäöstäni? No, en ehkä ole ruma, mutta en nyt silti mikään "nuori kaunis nainen" vaan ihan tavallisen näköinen keski-ikäinen, liian nuori leskeksi.

*: Tätä olen miettinyt joskus, mutta toisaalta en ajattele, että parisuhteesta täytyisi jollain lailla hyötyä. Parisuhde on ihmissuhde, ja ihmissuhteiden pitäisikin minusta perustua johonkin muuhun kuin hyötyyn. Ihan molemmin puolin. En voisi ryhtyä hyödykkeeksi naisettomalle miehelle, mutta en myöskään koe, että minun kuuluisi hyötyä miehestä. Jos en halua parisuhdetta tai en ole valmis sellaiseen, niin hyötymisellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   15.10.25 08:33:27

Mulle aina särähtää korvaan tuo "ottajia olisi'. Ihan kuin nainen olisi joku objekti, jonka joku haluaisi itselleen hyödykkeeksi.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   15.10.25 08:52:34

"Ehkä se on juuri niin; naisella nyt vaan pitää olla parisuhde ja sen parisuhteenkin pitää olla se perinteisin mahdollinen."

Missä päin maailmaa/Suomea te oikein asutte, kun noihin käsityksiin törmää?

Ja miksi ihmisiä käy sääliksi, kun "nuori kaunis nainen" on ilman miestä? Pohjanmaallako tommosia mietitään, vai missä?

Nykypäivänä ei kenenkään pitäisi olla missään surkeassa parisuhteessa vain siksi, että joku parisuhde pitää olla. Kun ei pidä. Ei naisen eikä miehen.

Lähettäjä: Mbcd 
Päivämäärä:   15.10.25 09:03:48

Kysyppä seuraavalla kerralla takaisin että on sääli tuhlata parhaita vuodiasn parisuhteessa, milloin olet ajatellut erota?
Kaikki pettää, ero se on jossain vaiheessa edessä kuitenkin.

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   15.10.25 09:06:04

Kokisin tuon kyllä kurjaksi. Läheisen kuoleman jälkeen on aina paljon selvitettävää, onko edes kaikki asiaan liittyvä byrokratia hoidettu? Sukulaisten tilannetta seurannut sen verran että pari vuottakin voi mennä ennen kuin käytännön asiat on saatu selväksi. Ja monihan aloittaa varsinaisen suremisen vasta sitten kun ne käytännön jutut on saatu selväksi.

Jos on tullut ero, niin ymmärrän ihan täysin että kannustetaan deittailemaan ja hakemaan uutta inspiraatiota.

Mutta jos on jäänyt leskeksi niin en kyllä pariin kolmeen vuoteen kehtaisi kysellä mitään.

Tämä ei siis tarkoita sitä etteikö saisi löytää uutta suhdetta nopeammin, ei näistä aina voi tietää. Mutta että en tasan tarkkaan kyllä kyselisi että jokos on uus ukko katottuna...

Lähettäjä: Sisko 
Päivämäärä:   15.10.25 09:31:39

Onpa harmillista, että eivät ymmärrä antaa sun elää omaa elämääsi. He eivät varmaan ole löytäneet itsestä ja sisimmästä kumpuavaa onnellista elämää. Tsemppiä sulle oman näköiseen menoon!

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   15.10.25 09:49:47

Tiedät vaan varautua siihen, että yllättävän monissa kaveripiireissä monet sinkut (ei toki kaikki) jätetään kutsumatta yleensä eli jäävät kaiken sosiaalisen ulkopuolelle. Näin käynyt ainakin itselle. Onneksi viihdyn yksin, mutta välillä kyllä mietin, miksen kelpaa seuraksi sinkkuna, vaan pitäisi hankkia puoliso, jotta kelpaisin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.25 10:47:41

Sama ilmiö kuin se että laihduttajalle tuputetaan munkkia. Itselle tulee parempi olo jos muut ympärillä ovat myös selkärangattomia luusereita eivätkä pysty siihen mihin itse ei.

Tuputtajat ovat itse usein pazkassa parisuhteessa eivätkä kestä jos joku on onnellisempi sinkkuna, koska ovat itselleen tolkuttaneet että se ei olisi mahdollista.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   15.10.25 10:51:59

Ihmiset kuvittelevat että ovat oikealla asialla. Ehkä voit ohjata keskustelun heidän parisuhteisiinsa kysymällä kauanko te olette olleet Pertsan kanssa yhdessä? Missäs te tapasitte? Olitko sinä silloin tinderissä? Tuliko paljon matchejä? Onko liitossa ollut vaikeita aikoja? Miten hoidatte parisuhdettanne? Yllätys vastauksista. Tinderiin usuttajat eivät siellä ole olleet, ja usein se vastaus omasta suhteesta tai suhteen tilasta ei ole kovin ruusuinen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.