Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kertokaa minulle Schrödingerin kissasta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.25 14:20:41

Ymmärrän selityksen, mutta en silti ymmärrä. Voisiko joku avata?

Re: Kertokaa minulle Schrödingerin kissasta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.10.25 14:52:31

Ajatuslkokeen pointti ei ollut todistaa että jokin voi olla olemassa kahdessa tilassa samanaikaisesti - elävä ja kuollut - kunnes sen tilaa havannoidaan.

Oikeastaan koko homman tarkoitus oli ajatuskokeen kautta tuoda esille superpositioteorian epätäydellisyyttä. Huolimatta siitä katsooko joku laatikkoon, kissa on elävä tai kuollut.
Kissan tila on siis jo olemassa, ja laatikkoon katsominen ei todista että siihen asti kissa olisi ollut kahdessa tilassa, vaan se todistaa, että laatikkoon katsominen ainoastaan kertoo meille, kummassa tilassa kissa oli sinne katsoessa.

Ja sama pätee kvanttifysiikkaan. Tosin ironista on se että vaikka tuona aikana Schrödinger olikin varsin oikeassa ja haastoi teoriaa järkevällä tavalla, niin tässä 20- luvulla ollaankin sitten huomattu että se näyttääkin olevan juurikin niin mitä Schrödinger haastoi, ja ollaan voitu todistaa että kun kvanttimekaanisen systeemin tilaa ei ulkoisesti mitata, se pysyy määrittämättömässä superpositiossa, ja asettuu lopulliseensa vasta kun sitä mitataan.

Eli, Schrödinger oli väärässä. Mutta ajatuskoe näyttää sittenkin pätevän.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   14.10.25 14:58:45

50-50 mahdollisuus, aina.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.10.25 15:00:42

Aukeaako Schrödingerin astiat paremmin. Ne on joko jo tuomittu olemaan paskana tai sitten ei, ei voi tietää ennen kuin kaapin avaa :D

https://share.google/images/cGPpiOhhz2ONBq7Ml

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.