Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Bonuslapsen kokemuksia, hyviä ja huonoja

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   14.10.25 11:25:37

Voin aloittaa huonoilla: Äidin mies loukkasi, kiusasi, valehtelikin tekemisisitäni (jäi kiinni) ja jos puolustauduin, äiti suuttui minulle että ei saa riidellä.

Äidin miehen poikiin investoitiin, äidin ja miehen yhteiseen lapseen myös. Minä ja 3 vuotta vanhempi siskoni emme mitään pyytäneet emmekä saaneet. Sisko muutti 17-vuotiaana ensimmäisen löytämänsä poikkisehdokkaan kanssa yhteen. Tuli pahoinpidellyksi ja äitini mielestä asia oli kerrassaan hauska, tokaisi että nepä verissäpäin tappelee ja nai..

Elin nuoruuteni linnoittautuneena omaan huoneeseeni, tallilla ja koulussa kävin, kesät olin kesätöissä. Isäni avusti taloudellisesti kun muutin omaan kotiin.
Äidin mies on nyt mullan alla, suhdetta äitiin ei ole eikä tule.

Re: Bonuslapsen kokemuksia, hyviä ja huonoja

Lähettäjä: Tui 
Päivämäärä:   14.10.25 11:33:07

Kukas sun elämisen maksoi? Ruuat, vaatteet, kulkemiset, harrastukset, kortit, mopot, autot, koulutukset jne? Olisko äiti ja hänen uus miehensä...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.25 11:38:16

Tui. Ja mitä koitat tuolla kommentillasi sanoa. Kuvottavaa. Sekä tuo kommentti että aloittajan kohtelu.

Päivämäärä:   14.10.25 11:38:45

"Kukas sun elämisen maksoi? Ruuat, vaatteet, kulkemiset, harrastukset, kortit, mopot, autot, koulutukset jne? Olisko äiti ja hänen uus miehensä..."

Mitä tarkoitat tällä? Sitäkö, että aloittajan pitäisi olla hirveän kiitollinen siitä, että katto sentäs on pään päällä? Jokaisen vanhemman velvollisuuksiin kuuluu ottaa vastuu oman jälkikasvunsa elättämisestä. Miksi myös oletit, että autot ja mopot olisi hankittu?

Päivämäärä:   14.10.25 11:42:03

Ruuat maksettiin. Fillari oli, bussiliput ja harrastukset maksoin itse kesätyörahoista. Yksityishevosten hoito oli ja on edelleen ilmaista. Mopoa ja autoja ei ollut ja koulutus oli ilmaista. Kirjat piti hankkia itse, niitä oli hyvin koulun kirjastossa ja kierrätettynä ostetusta sai omansa pois myytäessä.

Äidin miehen tulot vaikutti harmillisesti opintotukeen kun asuin kotona, vaikka elatusvelvollisuutta hänellä ei ollut. Tuolloin lapsilisä loppui 16-vuotiaana ja lukiossa oli pieni opintotuki.

Päivämäärä:   14.10.25 11:43:33

Minulla oli aivan ihana äitipuoli. Otti heti heti meidät osaksi perhettä. Hänen isänsä oli kuollut, mutta hänen äitinsä ja siskonsa kohtelivat meitä tosi hyvin. Äitipuoli on valitettavasti kuollut, mutta edelleen pidän yhteyttä hänen siskonsa kanssa. Äitipuolen rooli ei varmasti ollut helppo, kun me oltiin teini-iässä, mutta koin itseni aina tervetulleeksi isälleni. Välillä isä oli töissä lähes koko viikonlopun, mutta äitipuoli ei koskaan näyttänyt nyrpeää nokkaa, että tulin sinne. Jos isä oli pois, tehtiin yleensä kaikkea kivaa. Käytiin teatterissa tai syömässä. Tai kokkailtiin yhdessä. Tulin samaan aikaan täysi-ikäiseksi ja sain sisarpuolen. Muistan, että pikkuveljen odotusaika oli hauskaa. Tehtiin paljon yhdessä asioita, vaikka äitipuolen oli vaikea raskausvaivojen takia liikkua. Kun pikkuveli syntyi, ei meitä vanhempia lapsia laitettu syrjään, ei isäni tai äitipuoleni. Vaan tuettiin rakrntamaan suhdetta. Nyt veljenikin on jo aikuinen ja puolestaan taas on aina tervetullut meille.

Päivämäärä:   14.10.25 11:47:50

Tuosta ruokapuolesta tulee mieleen teiniaikojen ystäväni. Hän asui isänsä kanssa ja äitipuoli oli tarkka ostamistaan ruuista. Tyttörukka oli vahingossa ottanut vääriä leikkeleitä jääkaapista ja joutui sitten tietty tilille ruuan varastamisesta(!) ja korvaamaan asian extrakotitöillä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.10.25 11:52:10

Tui, mene itseesi.

Uusioperheessä lapsiin kuuluu panostaa kaikkiin tasa-arvoisesti. Vaatteet ja ruoka kuuluu elatusvelvolliselle vanhemmalle eikä ole panostus vaan bare minimum.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   14.10.25 11:54:39

Mulla oli bonuslapsi ja kokemuksella voin sanoa että kannattaa miettiä tarkkaan kuinka paljon bonuslapsesta huolehtii. Voi käydä niin että mikään ei riitä ja jälkeenpäin kuulet pelkkää negatiivista arvostelua. Bio vanhemmat vastaa aina ensin omasta lapsesta, bonus vanhempi on siinä tukena vaan.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   14.10.25 12:04:56

Minulla on bonuslapsi. Bioäiti katselee lastaan kerran pari kuukaudessa, mutta arvostelee vaatetuksesta, ruoka-ajoista ja kaikesta mahdollisesta. Olen ehdottanut että lapsi voi muuttaa sinne jos me teemme kaiken väärin, mutta bio ei jaksa lapsestaan ottaa vastuuta, kivempi vain arvostella muita.

En usko että bonuslapsen kokemus äitihahmoista on häävi, bioäitiä ei kiinnosta ja minäkään en jaksa panostaa toisen lapseen 100 prosenttisesti vaan tykkään tehdä omiani, minusta puuttuu se pullantuoksuinen kotiäitihahmo.

Lähettäjä: Hyi 
Päivämäärä:   14.10.25 12:19:28

Tui on varmaan sitten myös niitä ihmisiä, jotka eivät valita, jos vanhuksena itselle tarjotaan suurinpiirtein katto pään päälle ja jotain ruokaa ja vaipanvaihto tarvittessa..

Karma is a bitch.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.10.25 12:24:07

Ei siihen tarvitse olla bonuslapsi että on p*skaa kotona.
Meillä oli ihan ehjä perhe, vanhemmat, minä ja veljeni. Pikkuveli sai aina kaiken mitä halusi ja häntä palveltiin, miinä taas sain ruumiillista kuritusta ja henkistä väkivaltaa.

Lähettäjä: tui 
Päivämäärä:   14.10.25 12:59:52

No miten se on sen aloittajan äidin uuden miehen vika, jos äitinsä ei (muka) maksa lapselleen mitään extraa? :D Kun elatusvelvollisuus on kerran sillä biovanhemmalla. Ja luuletteko, ettei ne uudet puolisot muka maksa mitään kuluja?? Jotenkin tajuaisi, jos lapset kuvittelee näin, mutta että aikuiset ihmisetkin...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.10.25 13:01:53

tui.

Lapsilla pitää olla saman katon alla reilu ja tasavertainen elintaso. Jos tähän ei ole mahdollista alkaa, on ihan älyttömän itsekästä lapsia kohtaan muuttaa yhteen ja alkaa pyörittämään uusioperhettä, koska eihän tuollainen mikään perhe ole.

Päivämäärä:   14.10.25 13:51:45

Onneksi nykynuorissa on viisaita ja kehityskelpoisia ihmisiä, jotka siirtävät lapsenhankintaa myös taloudellisista syistä.
Jos ei ole rahaa hoitaa lasta, sitä ei vaan hommata ja piste. Mutta onhan täällä liian paljon niitäkin, jotka ovat jo kolmassukupolvi, joka maksattaa ja kasvatuttaa lapsensa yhteiskunnalla, joten..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.