Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosharrastus kallistunut

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   14.10.25 07:21:22

Kun ostin ensimmäisen oman hevoseni, olin juuri täyttänyt 20.
Täysi-ikäisyys maistui vapaudelta – ja hevoselta.
Asuin jo silloin tässä samassa rivitalokaksiossa, jossa seinät vieläkin huokuvat nuoren minän unelmia: suitsia kuivumassa kylpyhuoneen ovenpielessä ja heinänpölyä, joka ei lähde edes imurilla.
Silloin palkkani riitti.
Myyjän peruspalkka, kolmekymmentä tuntia viikossa, ja vielä jäi varaa valmennuksiin, kisareissuihin ja niihin pieniin heräteostoksiin, joita ei koskaan pitänyt tehdä.
Hevonen söi, minä hengitin, ja kaikki oli juuri niin kuin pitikin.
Nyt, vuosia myöhemmin, asun yhä samassa kodissa.
Lainanlyhennys on sama, mutta maailma ympärillä on muuttunut.
Teen kymmenen tuntia enemmän töitä viikossa ja minulla on titteli, josta nuorempi minä olisi ollut ylpeä.
Silti Excelissä ei ole enää tilaa ylimääräisille riveille.
Kengittäjä nosti hintaa – taas.
Kuivikkeet, rehut, satulahuollot, valmennukset.
Ja jos hevonen oireilee "väärään" aikaan, tietää jo valmiiksi, että eläinlääkärilasku vie ainakin viikon palkan mukanaan.
Hevonen on vaihtunut, mutta tavalla ei sittenkään.
Tallissa odottaa nyt tamma, joka on äitinsä kaltainen tytär – samanlainen katse, sama tapa kuopia maata, kun riisun satulan.
Kun katson häntä, tuntuu kuin aika olisi vain kierähtänyt ympäri.
Joskus mietin, olenko minä muuttunut enemmän kuin hinnat.
Silloin, kahdeksantoistavuotiaana, aika tuntui rajattomalta ja raha riitti, koska uskoin, että elämä palkitsee sen, joka tekee sitä mitä rakastaa.
Nyt rakkaus hevosta kohtaan on sama – mutta maailma on kallistunut ympärilläni.
Silti, kun aamulla tallin ovi narahtaa ja lämmin höyry kohoaa hevosen sieraimista, tiedän, miksi teen tämän yhä.
Vaikka pitäisi valita valmennuksen ja sähkölaskun välillä.
Vaikka kengittäjän lasku painaa enemmän kuin ennen.
Koska tämä ei ole vain harrastus.
Tämä on elämä, joka alkoi, kun sain ensimmäisen hevosen – ja jatkuu nyt, kun sen tytär hörisee portilla, aivan kuin muistuttaakseen:
”Sinähän tiesit jo silloin, ettei tästä koskaan pääse irti.”

Onko kukaan kirjannut kuluja? Olisi mielenkiintoista oikein euromääräisesti verrata hintoja 10-20v sitten vs nykyään.

Re: Hevosharrastus kallistunut

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   14.10.25 07:33:44

Silloin reilu parikymppisenä riitti muutenkin rahat paremmin ja säästöön jäi; vaikkei ollut aina edes koko vuotta töissä.

Lähettäjä: Nagger 
Päivämäärä:   14.10.25 08:05:02

V2010; rehut säkkitavarana 11-19,90€.
Kuivikekutteripaali 5,90

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   14.10.25 08:14:17

Kulut ne on kengittäjillä ja rehuntekijöilläkin.

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   14.10.25 09:26:59

Valmistuin 2014 ja palkkani oli yli 2t huonompi kun nyt, silti oli rahaa pitää vuokratallissa kahta hevosta. Tällä hetkellä ei ole enää varaa siihen yhteenkään.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.10.25 09:27:52

No kyllä esim kuivikkeitten hinnat ovat nousseet valtavasti vuosien varrella. Vapo nosti esim turpeen hintaa aina reilusti sadekesän ja vaikeiden korjuuolojen jälkeen. No eipä alentunut seuraavana parempana kesänä.
Väkirehut pussit pienenee ja hinta nousee. Alvit nousseeet. Talllilla sähkönhinta noussut ...
Näinhän se ruoankin kanssa. Muistan kun seiti pakettti oli 1,70 ja sai edullisen kalakeiton leiriläisille...
Muutama vuosi sitten isot ostokset oli ruokakauppaan 70e- nyt menee n 120e

Lähettäjä: Expensive 
Päivämäärä:   14.10.25 10:16:51

Tallivuokra on tuplaantunut ensimmäisen hevoseni hankinnasta (1998) maksoin maneesittomasta tallista 336 €/kk , nykyään maneesillisesta 770€/kk. Samat kilsat ydinkeskustasta eikä ole julkisilla mahdollisuutta päästä perille. Palkkatasoni oli luokkaa 2000€ kk, jonka kanssa pärjäsi ookoo aina 2010 luvulle asti.

Se mikä on kummallista, tuossa 2012-2018 paikkeilla tosiaan itsellänikin oli pahimmillaan 3 hevosta elätettävänä, josta toki yksi ulkomailla osan aikaa, ja silti palkkani (4400 €) riitti - nippanappa ja kärvistellen, mutta riitti.

Nyt palkalla elättää yhtä hevosta, en kuvittelisi millään pystyväni enää kahta hevosta ylläpitämään vieraalla saati maneesitallilla. Palkka on yli 5000€ tällä hetkellä. Asunto sama kuin aiemminkin ja lainan lyhennyskin ennallaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.