Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Omat laskut muiden maksettavaksi

Lähettäjä: Aamu 
Päivämäärä:   13.10.25 15:09:53

Olen varmaan vanha ja kylmä, mutta en pysty ymmärtämään tätä trendiä, jossa oman eläimen ell-laskuihin kinutaan rahaa muiden pussista. Omassa roturyhmässä on ilmoitus, jossa jopa kehdataan vielä kommenteissa pyytää uudelleen "ajatteleppa jos sattuisi omalle kohdalle". No ajattelen ja sattui, jäljelle jäi monen tonnin lasku ja kuollut koira. Ei tulisi silti mieleenkään pyytää, että muiden ihmisten pitäisi se maksaa vaan maksan itse vähitellen, kun säästöt eivät kerralla riittäneet. Eli ei, en ole kateellinen kun joku sen kuitenkin heittää, en vain tajua sitä ajattelua että aina on joku muu vastuussa, kun tulee ikäviä yllätyksiä.

Autan säännöllisesti esim alueeni pienivaraisia yh-perheitä sen mitä pystyn, eli en ajattele myöskään että kaikkien pitäisi pärjätä vain omillaan ja apua ei saisi pyytää.

Kiitos ja anteeksi. Sainpa avauduttua.

Re: Omat laskut muiden maksettavaksi

Lähettäjä: -------- 
Päivämäärä:   13.10.25 15:33:25

Anna kun arvaan, olit ketjueläinlääkärillä, maksoit tuhansia euroja rutiinitoimenpiteestä jonka ne ryssivät huolella, etkä tehnyt valitusta ja riitauttanut laskua? Ja nyt sinua ottaa päähän etkä haluaisi, että kenenkään muunkaan koira saisi oikeaa ja asiallista hoitoa?
Miksi itse et laittanut samanlaista rahanpyyntöilmoitusta? Ja miten se on sinulta pois, jos joku muu tekee niin? Monet pieneläinklinikat ryöstörahastavat poskettomilla summilla, jotka eivät perustu mihinkään muuhun kuin voiton maksimointiin sijoittajille. Ei se ole lemmikin omistajan vika, ei kenelläkään normaalilla ihmisellä ole takataskussa tuhansia euroja, eikä sellaista saa keneltäkään vaatiakaan vastineeksi lemmikin omistamisesta.
Se on epäeettistä, se on epäinhimillistä ja ennen kaikkea vastoin lääkärin etiikkaa olla auttamatta sellaisella korvauksella, että siihen on varaa jos vaihtoehtona on sairaan eläimen hoitamatta jättäminen.

Lähettäjä: Salli 
Päivämäärä:   13.10.25 15:38:09

No et ole vanha ja kylmä. Lemmikkiä ei kenenkään pitäisi hankkia, jos ei pysty tilanteen tullen vastaamaan eläinlääkärikuluista.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   13.10.25 15:40:05

Joskus tilanteet tosin muuttuvat yllättävästi. Eipä siinä paljon vaihtoehtoja jää jos itsellä ei ole varaa maksaa, läheisiltä ei saa lainaa ja mahdollisesti pankiltakaan ei saa. On tuntemattomilta kerjääminen kaikkien häpeän tunteidenkin kanssa parempi kuin pikavipit.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.10.25 15:41:52

"Autan säännöllisesti esim alueeni pienivaraisia yh-perheitä sen mitä pystyn, eli en ajattele myöskään että kaikkien pitäisi pärjätä vain omillaan ja apua ei saisi pyytää."

Ihan varmasti autat.

Päivämäärä:   13.10.25 15:47:28

Pisterivi: En laita julkista kerjuupyyntöä siksi, että minusta omien eläinten kuluista huolehditaan itse. Tuhansien eurojen lasku kertyy nopeasti myös ihan YES:lla, jos eläin on parikin vuorokautta tehohoidossa. Jos rahaa ei ole/luottopäätöstä ei saa, sitten se eläin lopetetaan. Aloituksessa mainitsemassa postauksessa koira oli hoidettu ja toipumassa ja omistajalla velka maksettavana. Ja se pitäisi nyt muiden maksaa.

Ei se ole minulta pois, jos joku haluaa ropojaan moiseen laittaa. Postauksen tarkoitus on lähinnä pohtia, että mistä tällainen ajatusmalli kumpuaa jossa omista laskuista ei vastata itse.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   13.10.25 15:55:26

Minä en myöskään ymmärrä tätä muilla laskujen maksattamista. Toisaalta ei se ole hullu, joka pyytää vaan tyhmä, joka maksaa :D

Lähettäjä: -------- 
Päivämäärä:   13.10.25 15:57:17

Se kumpuaa siitä, että useimmilla ihmisillä ei ole sellaisia rahoja, mitä heiltä vaaditaan. Olemme hyvin köyhä ja kiihtyvällä vauhdilla eriarvoistuva kansa, rahaa ei pyydetä ainoastaan ell kuluihin vaan ihan ruokaan, lääkkeisiin, jopa lasten hautajaiskuluihin, vaatteisiin jne. Hyvin surullista, että rahastetaan pörssiyhtiöfirman toimesta sen lemmikin hoidostakin kymmenkertaisia hintoja.
Meillä ei lopeteta tervettä eläintä sen vuoksi, että omistaja on köyhä, eikä tyrkytetä pikavippejä, vaan tehdään kohtuullisella hinnalla ja tehdään maksusopimus. Ne joilla on vähiten, ovat tunnollisimpia maksamaan ja hoitamaan maksut vaikka sitten vitosen erissä.
Terv. klinikan omistaja, joka taistelee tuulimyllyjä ja ahneutta vastaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.10.25 16:05:40

En minäkään ymmärrä, enkä osallistu tuntemattomien laskujen maksuun. Autan läheisiä kyllä tarvittaessa.

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   13.10.25 16:06:55

Jep, ihme trendi. Jos lemmikin ottaa, sen hoitoon tulee myös olla rahaa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   13.10.25 16:07:34

Kyllähän aloittaja on täysin oikeassa, toisilla vaan ei ole moraalia.

Päivämäärä:   13.10.25 16:54:00

Pisterivi: Minä en nyt puhu mistään pörssiyhtiöell-asemien ryöstölaskuista vaan siitä, että joskus eläimen hoito maksaa väistämättä paljon, koska on ympärivuorokautista tehohoitoa. Siksi onneksi monella ell-asemilla on maksujärjestelyvaihtoehtoja ja itsekin sellaiseen tartuin ja maksan laskua vielä pitkään. Silti en kadu, nuorelle koiralle halusi antaa oli mahdollisuuden. Onni ei vain ollut meidän puolellamme.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   13.10.25 17:00:21

-------, eläinten hoitoa ei maksa veronmaksajat, kuten ihmisten terveyden hoidon. Siitä tulee se ero hinnoissa. Vai ihan klinikan omistaja? Laita linkki esille, niin "köyhät" voivat tulla asiakkaaksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.10.25 17:03:04

Kyllähän sitä joutuu moni pohdiskelemaan kun kohdalle sattuu. Onko varaa hoidattaa? Se keskustelu itsensä kanssa eläimen kohtalosta on käytävä heti, ei vasta laskun jälkeen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.10.25 17:10:35

Eikö niiden yksinhuoltajienkin pitäisi ihan itse elättää lapsensa eikä maksattaa laskujaan muilla?
Lemmikki voi elää kymmeniä vuosia eikä meistä kukaan pysty sanomaan miten elämä menee. Hankit lemmikin hyvässä tilanteessa, sitten tulee vähän sotaa ja muuta mukavaa, lama iskee. Menetät työsi eikä ylimääräistä rahaa enää olekaan niin kuin ennen. Mitä sille lemmikille pitäisi siinä tilanteessa tehdä? Henki pois?

En näe siinä mitään ongelmaa että pyydetään apua, se ei ole keneltäkään pois. Ne auttavat jotka haluavat, muut voisivat jatkaa matkaansa ja lopettaa sen nenän varttaan kyttäämisen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.