Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Perunaa

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   13.10.25 14:54:37

Peruna on hyvä mutta aliarvostettu raaka-aine
Sitä kuluu enää n.40kg/vuosi/pärstä
Kuitenkin se on halpaa
Kaupoissa 70lajiketta nykyään, luulis löytyvän mieleistä
Löytyy joka kaupasta, toisin kuin kyssäkaalia tai artisokkaa yms
Monipuolista, koulun gastronomiks hadbokissa 240 erilaista reseptiä
Alkurukiin, keitot ja salaatit, pääruokien kera, leivontaan yms
Löytyy vaikka kuinkahienoja reseptejä, finedining menuihinkin (dauphine jne)
Kiistatta terveellistä
Glut ja laktfree
Ei kuitenkaan kelpaa kaikille vegaaneille? Liian halpaa?

Ehdotan käytön lisäämistä
Riisit ja pastat myös ok, en sillä

Re: Perunaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.10.25 14:59:07

Itse en tärkkelyshiilareita käytä juurikaan, mut surettaa kyllä suomalaisten riisin suosiminen perunan sijaan. Ekologinen, kotimainen, terveellinen - pelkällä perunallahan selviäisi hengissä vaikka kuinka pitkään, toisin kuin riisillä, jossa ei ole mitään terveydelle hyödyllistä.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   13.10.25 16:09:52

Kumpikin yhtä turha, pelkkää tyhjää verensokeria nostavaa höttöä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.10.25 16:11:37

Tykkään perunasta. Keittoihin, laatikoihin, valkosipuliperunat, grillattuna, paistettuna pottuvoina, muusina, hasselbackana, duchessena, salaatissa...

Siitä on muuten kirjoitettu varsin erinomainen keittokirjakin, jos aihe kiinnostaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.10.25 16:30:09

"Lähettäjä: Mä
Päivämäärä: 13.10.25 16:09:52

Kumpikin yhtä turha, pelkkää tyhjää verensokeria nostavaa höttöä."

Kaikki on turhaa jos liikaa syö. Sodan jälkeen suomessa raivatttiin noin 11% lisää peltoja menetteyjen tilalle, mm saksasta asti tuli pellonraivaajia ja arvaa mikä turha höttö oli pää raaka-aineena monessa ruuassa kun käsivoimin peltoja tehtiin.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.10.25 16:39:41

https://yle.fi/a/3-10625418

Tuossa ylellä aiheesta, jossa on vertailtu mm pastaa, perunaa ja riisiä. En lähtisi riisiä ja perunaa ihan samaan kotiin laittamaan, ravintoarvot ovat aika erilaisia.

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   13.10.25 16:48:53

Kiitos hyvästä linkistä

Päivämäärä:   13.10.25 16:56:54

Olet aivan oikeassa. Peruna on myös kotimaista, riisi käyttää paljon vettä ja kuljetetaan toiselta puolelta maailmaa, eli aika ilmastoa rasittava tuote. Peruna on terveellisempi kuin pasta ja ei ainakaan itsellä aiheuta turvotusta kuten pastan kanssa ja tuntuu että olen paljon täytelämpi pidempään kun perunaa syön eli sopi hyvin laihduttamiseen. Perunaa myös voi kasvattaa vaikka omalla pihalla. Parasta on omat perunat mökin pihalta kesähelteellä, itse kasvatettu tilli ja siihen siivuun savustettua lohta, ai että.

Lähettäjä: Pöllö 
Päivämäärä:   13.10.25 17:02:28

Käytän kotimaista riisiä.

Päivämäärä:   13.10.25 17:08:31

"i kuitenkaan kelpaa kaikille vegaaneille.."

Mitä! :D Miten vegaanit liittyvät asiaan? Pikemmin se perunaa syömätön väestö on tavallisia sekasyöjiä jotka mielummin syövät pastaa ja korvaavat hyvät hiilarit lihalla ja napostelulla.

Peruna on herkullista, helppo valmistaa ja halpaa. Keitettynä ja kylmentyneenä siihen muodostuu resistenttiä tärkkelystä joka on suolistolle tarpeellista. Vakuutan että kasvissyöjät ja vegaanit syövät paljon perunaa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   13.10.25 17:38:06

"
Mitä! :D Miten vegaanit liittyvät asiaan? Pikemmin se perunaa syömätön väestö on tavallisia sekasyöjiä jotka mielummin syövät pastaa ja korvaavat hyvät hiilarit lihalla ja napostelulla." Linkki?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.