Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uhitteleva koira?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.10.25 13:36:46

Mikä avuksi kun nuori teini ikäinen uroskoira on alkanut murisemaan kun yritän pyytää sitä siirtymään esim. sohvalta tai tekemään minulle tilaa? On sen oloinen että puraisee jos komennan yhtään kovemmin. Olen opettanut koiralle väistämiskäskyn, mutta sen teho on suht heikko, sillä koira ei ole nameilla helposti motivoitavissa. Tai joillain herkuilla kyllä, mutta on moniallerginen niin saa syödä vaan tiettyjä juttuja.. jotka ei koiraa tieteskään kiinnosta.

Re: Uhitteleva koira?

Lähettäjä: Lex 
Päivämäärä:   12.10.25 13:39:47

Varmaan epäsuosittu mielipide, mutta omalle murkkuiköiselle koiralleni annoin vastaavassa tilanteessa lähdöt niska-pers otteella. Ei tarvinnu sen jälkeen mittailla kumpi meillä määrää. Pääsääntöisesti ihan sovussa elellään, mutta teininä kokeili välillä rajojaan.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   12.10.25 13:41:08

Onko allergiat hallinnassa? Voi olla kipukäytöstä.

Päivämäärä:   12.10.25 13:46:26

Ehkä olen kukkahattu mutta en haluaisi fyysisesti alkaa koira kurittamaan, vaikka kieltämättä on käynyt mielessä.

Mutta niin kukkahattu en ole että kuittaisin tämän kipukäytöksellä. Allergia on hyvin hallinassa, vaikuttaisi olevan vaan murrosikäisen juttuja, on aina ollut kovaluontoinen koira.. parsoni rodultaan.

Päivämäärä:   12.10.25 13:52:58

En lähtisi fyysisesti heivaamaan koiraa alas sohvalta. Ohjaa muualle, opeta oma paikka

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   12.10.25 14:46:45

Ilmeisesti joku pikkukoira? Niska pers otteella lattialle ja siel saa pysyä niin kauan kuin käyttäytyy

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   12.10.25 14:55:02

Mitä sitten, jos koira ei ohjaudu muualle? Miten tilanne ratkotaan?

Itse heivaisin niskapersotteella muualle. Terrierit ovat varsin haastavia luonteeltaan ja ottavat kyllä kaiken tilan, mitä voivat saada.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   12.10.25 15:02:14

Kukkahattu ja parson, wau mikä yhdistelmä.. noh, siinä nyt sitten vaan toivot ettei pure ja annat pöristä.

Lähettäjä: joan 
Päivämäärä:   12.10.25 15:04:07

Koiralle on tehtävä selväksi ketä totellaan, eli ellei sanallinen käsky tehoa, niin sitten em. keinolla koira lattialle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.10.25 15:09:22

"Ehkä olen kukkahattu mutta en haluaisi fyysisesti alkaa koira kurittamaan, vaikka kieltämättä on käynyt mielessä."

Niin, kurittamisessa on omat ongelmansa.

1) Terrieri on yleensä taistelutahtoinen koira, jolle fyysinen yhteenotto on omalla tavallaan ihan palkitsevakin asia ja luultavasti vain lisää koiran taisteluhalua.

2) Mitä kurittaminen varsinaisesti opettaa koiralle?

3) Lisääkö kurittaminen koiran rauhallista ja luottavaista käytöstä ihmistä kohtaan vai voiko se lisätä koiran tarvetta käydä oikeasti kiinni, kun niin tekee ihminenkin?

4) Jos pieni kuritus ei autakaan, niin mitä sitten? Lisätään sitä sen verran, että koiralle aiheutetaan vahinkoa?

Varmaan tässä vaiheessa voisi olla fiksuinta olla päästämättä koiraa sohvalle, rajata/estää sen pääsy sinne.

Lisääntynyt tai yhtäkkisesti alkanut ärtyneisyys tai aggressio todella ovat aika tyypillisiä kipuoireita ja toki sen mahdollisuus myös on hyvä pitää mielessä - varsinkin jos yhtään mitään muuta kipuun viittaavaa käytösmuutosta tmv. alkaa ilmenemään. Mutta myös teini-ikä itsessään on koirallekin aika iso kuormittava tekijä, se muuttaa hormonitoimintaa ja aivoissa kanavat ikään kuin yhdistyvät uudelleen, joten se jo itsessään on suuri stressi ja tekijä, joka aiheuttaa monenlaista jännää käytöstä.

Minä en terrierin (tai minkään koiran) kanssa lähtisi ensisijaisesti vahvistamaan sen taistelutahtoa ja konflikteja vaan ennemmin kontaktia, rauhallisuutta ja sitä, että kivat asiat tapahtuvat kauttasi. Teini-iässä vaatimustasoa usein joutuu alentamaan ja koiralle kannattaa kieltämisen vastapainoksi mahdollistaa ja tarjota asioita, joita se haluaa - ja nimenomaan kontaktin kautta.

Ja jos on helpompi ehkäistä konfliktitilanteet vaikka sitten väliaikaisesti estämällä ja rajaamalla koiran pääsyä tiettyihin asioihin, niin itse tekisin mieluummin niin kuin lähtisin varsinkaan jatkuvasti taistelemaan koiran kanssa. Terrierin kanssa se helposti menee sitten siihen, että niitä yhteenottoja tulee helposti jatkossakin (sehän on terrierille jopa palkitsevaa!).

Päivämäärä:   12.10.25 15:29:47

^ Kiitos, tätä juuri hain..Tämä koira tuntuu just sen tyyliseltä, että saisi vain lisää vettä myllyynsä taistelusta. On todella kovakalloinen. Ei pelkää juuri mitään, ja jos pelästyykin vaikka jotain ja arvailee hetken niin ei seuraavana päivänä edes muista ko. asiaa..

Päivämäärä:   12.10.25 15:30:11

Arkailee, ei arvailee*

Päivämäärä:   12.10.25 15:32:22

Ja mitä tuohon kukkahattuiluun tulee.. niin ojennatteko lapsiakin fyysisesti? Toki tiedän, että koira ja lapsi eivät ole sama asia. Mutta itse vain en fyysisesti kerta kaikkiaan kykene kajoamaan koiraani, kuten en lapseenikaan. Vaaratilanteet totta kai erikseen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.10.25 15:36:33

Jos lapsesi potkisi sohvalla ja estäisi sohvalle istuutumisesi, niin tyynesti istuisit lattialla? Ja jos koirasi murisee sohvalla, niin istahdat lattialle?

Ei se ole mitään väkivaltaa, jos tuollaiset mahtailijat siirtää sivuun ja istuu omalle sohvalleen.

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   12.10.25 15:49:35

- tää on se pointti.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.10.25 15:49:37

Kyllä meillä on kannettu kainalossa lapset ja koirat juuri sinne mihin olen ne halunnut, jos eivät muuten tottele. Elämä olisi aika vaikeaa jos pitäisi aina tehdä niinkuin koirat ja lapset haluaa. Juurikin itse pitäisi istua lattialla sohvan sijaan, viettää kaupassa koko päivä, kun lapsi ei halua lähteä jne.

Päivämäärä:   12.10.25 16:26:18

Koirien (ja lastenkin) kanssa on hyvä muistaa se, että jos ne uhittelemalla saavat tahtonsa läpi, niin ennen pitkää käytetään hammasta (tai nyrkkiä). Mieti siis tarkasti, miten _ratkaiset_ ongelman. Pystytkö estämään sohvalle pääsyn? Pystytkö elämään siten, että koiran elintila on rajattu? Mitä jos koira estää pääsysi koiran tilaan?

Päivämäärä:   12.10.25 16:26:31

Kannan lapsen pois, jos tekisi noin. Ja onkin tullut siirreltyä ja kanneltua. Mutta lapseni eivät olekaan yrittäneet purra, korkeintaan ovat rimpuilleet. Mutta koira on nyt sen oloinen että saattaa purra ja kunnolla. Tietysti jos laittaisi kuonokopan ja nostaisi pois..? :D

Päivämäärä:   12.10.25 16:27:45

Jos tuossa tilanteessa turvautuu niskapersotteeseen, koira todennäköisesti puree, ja kunnolla. Mitä siinä saavutetaan? Todetaan koira mielenvikaiseksi ja vaaralliseksi ja lopetetaan? Jollain seurakoiralla tuo voisi toimiakin, terrieri taas ei kipua tai pelkoa taistelutilanteessa tunne. Pitäisi kyetä olemaan sitä älykkäämpi.

Päivämäärä:   12.10.25 16:36:29

Nosta se alas sohvalta sen kummempaa numeroa siitä tekemättä ja istu siihen missä koira istui. Jos koira yrittää hypätä sohvalle niin nostat aina alas. Jos puremat pelottaa niin laita rukkaset käsiin.

Päivämäärä:   12.10.25 16:40:03

Pisteellä hyvä kommentti!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.