Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 12.10.25 15:09:22
"Ehkä olen kukkahattu mutta en haluaisi fyysisesti alkaa koira kurittamaan, vaikka kieltämättä on käynyt mielessä."
Niin, kurittamisessa on omat ongelmansa.
1) Terrieri on yleensä taistelutahtoinen koira, jolle fyysinen yhteenotto on omalla tavallaan ihan palkitsevakin asia ja luultavasti vain lisää koiran taisteluhalua.
2) Mitä kurittaminen varsinaisesti opettaa koiralle?
3) Lisääkö kurittaminen koiran rauhallista ja luottavaista käytöstä ihmistä kohtaan vai voiko se lisätä koiran tarvetta käydä oikeasti kiinni, kun niin tekee ihminenkin?
4) Jos pieni kuritus ei autakaan, niin mitä sitten? Lisätään sitä sen verran, että koiralle aiheutetaan vahinkoa?
Varmaan tässä vaiheessa voisi olla fiksuinta olla päästämättä koiraa sohvalle, rajata/estää sen pääsy sinne.
Lisääntynyt tai yhtäkkisesti alkanut ärtyneisyys tai aggressio todella ovat aika tyypillisiä kipuoireita ja toki sen mahdollisuus myös on hyvä pitää mielessä - varsinkin jos yhtään mitään muuta kipuun viittaavaa käytösmuutosta tmv. alkaa ilmenemään. Mutta myös teini-ikä itsessään on koirallekin aika iso kuormittava tekijä, se muuttaa hormonitoimintaa ja aivoissa kanavat ikään kuin yhdistyvät uudelleen, joten se jo itsessään on suuri stressi ja tekijä, joka aiheuttaa monenlaista jännää käytöstä.
Minä en terrierin (tai minkään koiran) kanssa lähtisi ensisijaisesti vahvistamaan sen taistelutahtoa ja konflikteja vaan ennemmin kontaktia, rauhallisuutta ja sitä, että kivat asiat tapahtuvat kauttasi. Teini-iässä vaatimustasoa usein joutuu alentamaan ja koiralle kannattaa kieltämisen vastapainoksi mahdollistaa ja tarjota asioita, joita se haluaa - ja nimenomaan kontaktin kautta.
Ja jos on helpompi ehkäistä konfliktitilanteet vaikka sitten väliaikaisesti estämällä ja rajaamalla koiran pääsyä tiettyihin asioihin, niin itse tekisin mieluummin niin kuin lähtisin varsinkaan jatkuvasti taistelemaan koiran kanssa. Terrierin kanssa se helposti menee sitten siihen, että niitä yhteenottoja tulee helposti jatkossakin (sehän on terrierille jopa palkitsevaa!).
|