Lähettäjä: eieja
Päivämäärä: 12.10.25 13:25:59
Osunut omalle kohdalle tämäkin. Selkeästi jotain esivaihdevuosioireita esim. kuukautiskierron suhteen. Olen nyt 41 v ja kuukautiskierto ollut vähän epäsäännöllinen koko viime vuoden ja tänä vuonna.
Ja painonnousu. 7 kiloa enemmän kuin aiemmin. SEITSEMÄN. Olen 162 cm, ruumiinrakenteeltani suora muodoton nakki. Kapeat hartiat ja lantio, tikkusuora vyötärö. Kroppaan kertynyt selkeästi kiloja, eniten keskivartaloon, mutta myös raajoihin. Vaatekoko kasvanut yhdellä, ei ole vielä tarvinnut ostaa sen isompia vaatteita. Mutta jos tästä vielä lihon, niin kyllä sitten jo seuraava vaatekoko häämöttää... Aiemmin siis XS/34 iatui mukavasti, ei kiristänyt. Nyt pakko käyttää 36/S-kokoisia, ja nekin voi olla vähän naftit. Ei vielä kiristä, mutta kohta. En kuitenkaan halua näyttää makkaralta nakinkuoressa. Ensimmäisenä kiristää vyötärö ja muualta lerpattaa, joten siksi en haluaisi joutua kasvattamaan vaatekokoa enempää.
Viisi vuotta sitten olin tosiaan 7 kg kevyempi. Jostain tupsahti muutama kilo. Ajattelin, että johtuu koronan aiheuttamasta sulusta yms., kun olin enemmän kotona ja liikunta väheni. Mutta ei ne kilot kadonneet mihinkään. Päinvastoin, niitä on tullut lisää. Tämän ja viime vuoden aikana tuli lisäkiloja ja nämä ei todellakaan katoa mihinkään. Lihaksikas en ole, kyllä nämä rasvaa on. Kovin turvonnutkaan en mielestäni ole, että nesteturvotusta voisi syyttää.
Vilja-allergioiden vuoksi en syö vehnää yhtään, kauraa vähän ja ruista jonkin verran. En todellakaan päivittäin tai edes joka viikko, eli ruokavalioni on melko vhh. Autottomana tulee käveltyä ja pyöräiltyä joka paikkaan, julkisia en juuri käytä.
Mutta siis 7 kg. Apua. Tämän mittaiselle.
Olen kuullut monien naisten sanoneen, että vaihdevuosien myötä jostain humpsahti 10 kg. Ei sen enempää, mutta ei ne kilot mihinkään katoakaan.
Vielä ei ole sellaisia vv-oireita, että niitä tarvitsisi lääkitä mitenkään. Jotkut sanovat, että estrogeenivalmisteen myötä kroppa taas sutjakoitui. Mutta yleensä silloin oireita on ollut muitakin kuin "muutama kilo kertynyt".
Elintavoissani ei ole paljoa korjattavaa, koska olen suht liikunnallinen ja ruokavalio on aika viljaton, enkä lisää sokeria oikein mihinkään ja makeutusaineita en käytä yhtään. Mutta humpsista vain, kilot ovat jostain tulleet. Siis nämä vain tulee.
En ole mässännyt karkkia, sipsiä, jäätelöä tai muitakaan herkkuja aikoihin, eli ei voi sitäkään syyttää mistään. Perunaakin syön harvoin.
Henkistä tukea? Ymmärrystä? Neuvoja? Miten hyväksyä uusi isompi kroppa ja painonnousu? Vai pitääkö alkaa kitudieetille ja väkisin karistaa kilot? Olen siis vielä normaalipainoinen, mutta kropan malli sellainen, että kaikki kertyy enimmäkseen keskivartaloon, eli ei minun edes kannata tuijottaa BMI:tä vaan oloa ja vyötäröä. Ja se vyötärö on 80 cm. 162-senttisellä ihmisellä.
|