Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  (Esi)vaihdevuodet ja painonnousu

Lähettäjä: eieja 
Päivämäärä:   12.10.25 13:25:59

Osunut omalle kohdalle tämäkin. Selkeästi jotain esivaihdevuosioireita esim. kuukautiskierron suhteen. Olen nyt 41 v ja kuukautiskierto ollut vähän epäsäännöllinen koko viime vuoden ja tänä vuonna.

Ja painonnousu. 7 kiloa enemmän kuin aiemmin. SEITSEMÄN. Olen 162 cm, ruumiinrakenteeltani suora muodoton nakki. Kapeat hartiat ja lantio, tikkusuora vyötärö. Kroppaan kertynyt selkeästi kiloja, eniten keskivartaloon, mutta myös raajoihin. Vaatekoko kasvanut yhdellä, ei ole vielä tarvinnut ostaa sen isompia vaatteita. Mutta jos tästä vielä lihon, niin kyllä sitten jo seuraava vaatekoko häämöttää... Aiemmin siis XS/34 iatui mukavasti, ei kiristänyt. Nyt pakko käyttää 36/S-kokoisia, ja nekin voi olla vähän naftit. Ei vielä kiristä, mutta kohta. En kuitenkaan halua näyttää makkaralta nakinkuoressa. Ensimmäisenä kiristää vyötärö ja muualta lerpattaa, joten siksi en haluaisi joutua kasvattamaan vaatekokoa enempää.

Viisi vuotta sitten olin tosiaan 7 kg kevyempi. Jostain tupsahti muutama kilo. Ajattelin, että johtuu koronan aiheuttamasta sulusta yms., kun olin enemmän kotona ja liikunta väheni. Mutta ei ne kilot kadonneet mihinkään. Päinvastoin, niitä on tullut lisää. Tämän ja viime vuoden aikana tuli lisäkiloja ja nämä ei todellakaan katoa mihinkään. Lihaksikas en ole, kyllä nämä rasvaa on. Kovin turvonnutkaan en mielestäni ole, että nesteturvotusta voisi syyttää.

Vilja-allergioiden vuoksi en syö vehnää yhtään, kauraa vähän ja ruista jonkin verran. En todellakaan päivittäin tai edes joka viikko, eli ruokavalioni on melko vhh. Autottomana tulee käveltyä ja pyöräiltyä joka paikkaan, julkisia en juuri käytä.

Mutta siis 7 kg. Apua. Tämän mittaiselle.

Olen kuullut monien naisten sanoneen, että vaihdevuosien myötä jostain humpsahti 10 kg. Ei sen enempää, mutta ei ne kilot mihinkään katoakaan.

Vielä ei ole sellaisia vv-oireita, että niitä tarvitsisi lääkitä mitenkään. Jotkut sanovat, että estrogeenivalmisteen myötä kroppa taas sutjakoitui. Mutta yleensä silloin oireita on ollut muitakin kuin "muutama kilo kertynyt".

Elintavoissani ei ole paljoa korjattavaa, koska olen suht liikunnallinen ja ruokavalio on aika viljaton, enkä lisää sokeria oikein mihinkään ja makeutusaineita en käytä yhtään. Mutta humpsista vain, kilot ovat jostain tulleet. Siis nämä vain tulee.

En ole mässännyt karkkia, sipsiä, jäätelöä tai muitakaan herkkuja aikoihin, eli ei voi sitäkään syyttää mistään. Perunaakin syön harvoin.

Henkistä tukea? Ymmärrystä? Neuvoja? Miten hyväksyä uusi isompi kroppa ja painonnousu? Vai pitääkö alkaa kitudieetille ja väkisin karistaa kilot? Olen siis vielä normaalipainoinen, mutta kropan malli sellainen, että kaikki kertyy enimmäkseen keskivartaloon, eli ei minun edes kannata tuijottaa BMI:tä vaan oloa ja vyötäröä. Ja se vyötärö on 80 cm. 162-senttisellä ihmisellä.

Re: (Esi)vaihdevuodet ja painonnousu

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   12.10.25 13:30:11

Juokseminen voi auttaa, jos juokset vaikka tunnin päivässä ja 5 kertaa päivässä.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   12.10.25 13:30:30

Siis viikossa.

Lähettäjä: Ylli 
Päivämäärä:   12.10.25 13:51:38

Sama

Päivämäärä:   12.10.25 14:25:28

Tuota liikunnan lisäämistä olen miettinyt, mutta jostain syystä viimeisen 3 vuoden ajan liikunta on ollut ihan karseaa. Siis sellainen liikunnan vuoksi liikkuminen, kuten lenkillä käyminen. Ihan hirveää. En tiedä, onko aineenvaihdunta jotenkin jumissa vai mikä mättää, mutta aiemmin olen tykännyt lenkkeillä, vielä kesällä 2021, mutta kesällä 2022 huomasin, että lenkillä käyminen on ihan joka askeleella silkkaa kidutusta. En tiedä miksi. Muuten ei ongelmia tunnu olevan. Kilpirauhasen vajaatoiminta on, siihen lääkitys kohdallaan, ei oireita mihinkään suuntaan.

Viime talvena ostin lumikengät ja niillä oli kiva urheilla. Mutta nyt kun lokakuussa sää on edelleen kuin syyskuun alussa, niin ei lumesta tietoakaan...

Muuten siis on ihan terve olo, ei tunnu, että olisi esim. sydänongelmia tai muutakaan.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   12.10.25 14:33:44

Entä jos onkin vain kyse siitä että syöt enemmän kuin kulutat? Mitä tarkoittaa suht liikunnallinen? Nuo pyöräilyt menee max arkiliilunnasta, ei urheilusta. Onko esteitä tai tekosyitä liikunnalle? Kannattaa kokeilla toimisiko se sinulla. Vähennät samalla hiukan syömisiä ja teet kunnolla kuluttavan aerobisen kolmesti viikossa ja pari lihaskuntoa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.10.25 14:39:47

Turha siitä on hormoneita syyttää, ihmisillä vaan lihasmassa vanhetessa vähenee jolloin perusenergiankulutus pienenee vuosi vuodelta. On joko nähtävä vaivaa lihasmassan lisäämisen eteen tai sitten vähentää energiansaantia/lisätä liikuntaa.

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   12.10.25 14:47:06

Estrogeenin väheneminen aiheuttaa viskeraalirasvan lisääntymistä. Myös kolesteroliarvot voi nousta, kuten itsellä kävi ja toisilla nousee verenpaine. Hormonit vaikuttaa moneen asiaan. Ja vaikutukset on hyvin yksilöllisiä.

Lähettäjä: Toivottavasti ei 
Päivämäärä:   12.10.25 15:14:31

Ei sulla ole kuule mitään hätää jos kokosi on 36.
Mulla on koko 42 ja olen 171 cm pitkä. En koe tätä kauhean pahaksi. Nuorempana olin kokoa 38-40.

Ja 40 vuotta on se ikä kun pitää käsittää että aineenvaihdunta muuttuu.Naisilla vyötärölle alkaa kertymään rengasta mutta muista että pieni pyöreys on vaan hyvästä vaihdevuosista koska rasva-aineenvaihdunta muuttuu estrogeenin vähentyessä. Se rasva suojaa siis periaatteessa sua joka ei ole ns.sisäistä rasvaa. Se myös lähtee helpoimmin pois.
Ruokailu pitää osata muuttaa pienemmän kulutuksen mukaan eli vähempi parempi.

Se että menopaussi tulisi jo noin varhain on terveydellisesti huono juttu sillä se altistaa sydän- ja verenkiertosairauksille. Toivottavasti ei siis ole esivaihdevuodet sulla jo.
Itselleni menopaussi tuli normaalia myöhemmin eli 54- vuotiaana ja voin sanoa että vuodet 40- 50 olivat elämäni parhainta aikaa hormonaalisesti.
Onneksi syöt jo vhh tyylisesti joten en osaa neuvoa muuta kuin keskity ravinteikkaaseen ruokaan ja nauti siitä. Ei mitään kitudieettejä todellakaan. Ne kostautuvat.
Muista lihaskuntoharjoitukset näin vanhemmiten!
Ei kannata vaihdevuosia kaikesta syyttää ollenkaan ja luulla että estrogeeni olisi vastaus ongelmiin, varsinkin vaan paino- ongelmiin!
Itse olen kärsinyt kuumista aalloista ensin pahoin noin kolme vuotta ja nyt vähemmän kun aikaa on kulunut kohta kuusi vuotta. Muuta vaivaa ei ole ollut enkä ole hakenut korvaushoitoa koskaan vaihdevuosien vaivoihin. Viimein kun pääsi eroon menkoista niin en tod.halunnut mitään hormoneja enää kehooni. Kyllä ilmankin voi pärjätä. Unikin jo maittaa taas.

Päivämäärä:   12.10.25 15:30:04

Ennea:
En syö sen enempää kuin aiemminkaan. Suht liikunnallinen tarkoittaa sitä, että autottomana kuljen kävellen ja pyörällä joka paikkaan ja asun hissittömän talon kolmannessa kerroksessa, eli arkiliikuntaa tulee ja portaissa tulee rampattua myös. Jumppaan myös kotona ihan pitääkseni itseni hyvässä kunnossa, kun selän kanssa ollut ongelmia teinistä asti. Esteitä liikunnalle ei varsinaisesti ole, tekosyitä kylläkin.

Mikään elintavoissani siis ei varsinaisesti ole muuttunut niin, että se selittäisi kilojen kertymisen. Veikkaan, että tässä on kyse nyt esi-vv-oireista, jotka ovat muuttaneet hormonitoimintaa niin, että kiloja on kertynyt. En syö mitenkään hirveän paljon. Päinvastoin. Tunnun tulevan aika vähästä täyteen eikä minulla ole kestonälkä.

En varsinaisesti kysynyt laihdutusneuvoja vaan kokemuksia (esi)-vv-oireista ja painonnoususta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.10.25 15:37:06

Ala syömään estrogeenia

Päivämäärä:   12.10.25 15:37:17

Lihasmassan vähenemisen pitäisi laskea painoa, ei nostaa. Lihasmassasta pidän kyllä huolta, koska muuten selkä ja polvi menee kipeäksi. En ole täysin lihakseton, muttei lihakset kyllä kasvaneetkaan ole. Kyllä minuun on rasvaa kertynyt ja sehän osittain selittyy muuttuneella hormonitoiminnalla. Kuten sanoin, niin moni on kertonut estrogenikorvaushoidon kadottaneen ylimääräistä läskiäkin. Mutta minulla ei muita oireita vielä ole niin, että hormonikorvaushoidolle olisi tarvetta.

Viskeraalirasvan veikkaan lisääntyneen, vaikka ei vielä huolestuttavasti. Lähinnä minussa näkyy lihasten päälle kertynyt rasvakerros. Verenpainelukemat on ok.

Kokoni on toistaiseksi vielä 36, mutta jos vielä lihon, niin pitää taas hankkia isompia vaatteita. Jota en haluaisi tehdä, kun nyt on kaapit täynnä hyviä vaatteita. Mitään ultrapikamuotia ei kaappiini päädy.

Päivämäärä:   12.10.25 15:41:40

E-pillereitä en ole koskaan voinut käyttää, kun minulla on teinistä asti ollut aurallinen migreeni. Se jäi tauolle joskus päälle parikymppisenä 10 vuodeksi. Viime vuonna se aktivoitui taas niin, että oli kohtaus noin joka toinen kuukausi. Tänä vuonna vähän epäsäännöllisesti, mutta voinut olla 2-4 kohtausta päivässä.

Mutta en tiedä, kirjoitetaanko estrogeeniä pelkän painonnousun vuoksi, varsinkin, kun mikään mitta ei hälytä. BMI normaalipainon puolella, mahanympärys ei vielä liian paksu ja siitäkin paksuudesta iso osa lihasten päällä eikä sisäelinten ympärillä ja verenpaineet ok.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.10.25 16:03:49

Lihasmassan väheneminen vähentää energiankulutusta, eli kulutat tässä iässä siksi vähemmän energiaa kuin aiemmin, joten lihot samalla ruokavaliolla.

Estrogeenin väheneminen ei lihota, ylimääräinen energia vain alkaa varastoitua keskivartaloon reisien, takamuksen ja rintojen sijaan. Eli ei, et voi syyttää hormoneita lihomisesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.10.25 16:06:24

Suosittelen menemään kehonkoostumusmittaukseen. Saat selville onko tarpeeksi lihasta ja onko liikaa viskeraalirasvaa.

Lähettäjä: Clgddf 
Päivämäärä:   12.10.25 16:09:43

Samma här!
Ja ne jotka länkyttää että syöt vaan enemmän/ liikaa, ei todellakaan tiedä mistä puhuvat.

Lähettäjä: 12 
Päivämäärä:   12.10.25 16:14:02

Jos liikunta tuntuu vastenmieliseltä ja aiemman viestisi perusteella et sitä ole pariin vuoteen tehnyt, niin miten pidät yllä lihasmassaa? Mikään kevyt kuninauhajumppa ei tätä tee eikä myöskään kevyt lenkkeily. Lihaksia pitää kuormittaa ja erityisesti isoja lihasryhmiä. Eli raskaita kuormia väsymykseen asti.

Päivämäärä:   12.10.25 16:45:39

Lihasmassaa pidän yllä kotitreenillä, satunnaisella fyysisellä työllä ja arkiliikunnalla. Ei minullakotitreeni ole mitään kevyttä hipsun pipsuttelua. Kyllä siinä hengästyy ja tulee hiki ja lihakset kuormittuu.

Vaikka liikunnan vuoksi liikunnan harrastaminen onkin ollut muutaman vuoden ihan karseaa, en silti ole sitä lopettanut. Käyn myös jonkin verran lenkillä edelleen, vaikken sitä yhtä paljon ja mielelläni harrasta kuin aiemmin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.