Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitäs syötte jouluaterialla/ jouluna?

Lähettäjä: Syöjätär 
Päivämäärä:   12.10.25 12:47:06

Jos joulu ei kiinnosta tai haluat keskustella juhannuksen suunnitelmistasi, niin tää ei ole oikea paikka sinulle. Heippa!

Minulla lyö pää tyhjää, mitä laittaisin jouluaterialle. Mies ehdotti kokonaista broileria, kuin kalkkunaa, lapset ehdottavat lihapullia ja chorizopastaa. Itse en keksi mitään ehdotusta.

Aamupalaksi on riisipuuroa, illalla on juustotarjotin.

Re: Mitäs syötte jouluaterialla/ jouluna?

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   12.10.25 13:04:33

Miksi et laita perinteisiä jouluruokia
Pääsisivät lapset sisään jouluperinteisiin
Jos ei omia perinteitä, kopioi netitä tms
Äidin ruoat on aikuisina hyviä muistoja

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   12.10.25 14:05:01

voiMua: niin kun sitä lanttulaatikkoa ei ole pakko tehdä, jos siitä ei kukaan tykkää.

Minä en pidä perinteisistä suomalaisista jouluruuista. Juuresmössöä ja rasvaista possua.

Meillä on yhdistelty ja muunneltu perinteisiä ja muuta. Esinerkiksi bataattilaatikko kookosmaitoon tehtynä, lihana voi olla vaikkapa pihvit tai lammasta. Puolukkoa-omena'-sinihomejuusto salaattia.

Laittakaa ruokia, joista muutekin tykkäätte.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.10.25 14:16:03

Mä laitan perinteiset jouluruoat omista suosikeista; lanttu- ja porkkanalaatikko, kinkku, kalaa, juustoja, rosolli. Päivällä riisipuuroa ja muuten suklaakonvehteja, joulutorttuja ja illaksi hyvää leipää (leikkaan kinkkua/kalaa päälle) ja lisää juustoja. Lisäksi ostan yleensä ison pussin klementiinejä tai muita, jotta voi napsia jotain raikasta välissä. Juomaksi tälle vuodelle varmaan pepsi maxia ja vichyä, ehkä joku alkoholiton/mieto punaviini, jos sattuu löytymään joku hyvän makuinen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.10.25 14:16:48

Perinteiset jouluruuat: kinkku, graavilohi, savusiika, sillejä, katkarapuja. Salaatteja, peruna-ja maksalaatikko, lihapullat, herneitä ja luumuja.
Jälkkäriksi piparijäätelöä ja juustotarjotin.

Lähettäjä: Kalaa, kinkkuu 
Päivämäärä:   12.10.25 14:37:48

Nyt aatto on keskellä viikkoa niin saa hyvin ostettua jotain savukalaa ja tietty graavattavaksi lohta. Kiva kun saa tuoretta joulupöytään.
Kaveri kylmäsavustaa itse lohia ja tuo meillekin niin saa halvemmalla kuin kaupasta. Kala on hyvää!
Kinkkua ja lihapullia on tietysti myös. Salaatteja joka lähtöön..
Ilman kinkkua, lanttulaatikkoa ja itse tehtyä italiansalaattia ei tule mulle joulua.

Yleensä ruokaa on ihan liikaa ja ajattelinkin että syömme laatikoita jo ennen joulua, ainakin maksalaatikkoa.
Jotain uuttakin vois kokeilla mutta en kans keksi mitä se vois olla kun on niin kaavoihin kangistunut.
Joskus kun olimme vielä kaksin söimme lipeäkalaa mutta lapset eivät tykkää tietenkään ollenkaan siitä.

Aattona päivällä on perinteinen ohra- riisipuuro ja sekametelikiisseli, pipareita sun muuta konvehtia.
Illallisen jälkeen emme yleensä syö pahemmin mitään jälkiruokaa tai makeita kun ei vaan kukaan jaksa!

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   12.10.25 14:47:58

Meillä on aina kotitekoiset lanttu- porkkana- ja perunalaatikko, kinkku, säilykeherneet. Mätiä & smetanaa tai skagenröraa tai sienisalaattia joululimpun kanssa. Illalla juustotarjotin ja glögi. Konvehteja. Riittävä setti kahdelle, ja näistä ruoista pidemme molemmat ja tulevat syötyä.

Päivämäärä:   12.10.25 15:04:28

Jos ei perinteistä halua niin sitten tehtävä omat perinteet
Ei siis tule lapsille muuten perinteitä
Kirjoittelevat sitten 30v päästä nettiin etteimeillä mitään jouluruokia ollut
Oppivat kotonansajo vihaamaan kinkkua ja laatikoita

Lähettäjä: Napletti 
Päivämäärä:   12.10.25 15:06:14

Kotona joulupöydässä on tavallisesti savulohta, graavilohta, leipäjuustosalaattia, lanttulaatikkoa.

Lisäksi joulun syödään riisipuuroa, suolaisia ja makeita torttuja, juustoja, suklaata ja saaristolaisleipää. Juomaksi hyvää punaviiniä, glögiä ja esim pepsi maxia

Työpaikan ruokalassa on perinteinen joululounas. En viitsi kotiin laittaa kinkkua ja suurinta osaa laatikoista, en jaksa syödä monta päivää samaa ruokaa.

Lähettäjä: sahrami 
Päivämäärä:   12.10.25 15:10:03

tai nakkeja ja perunasalaattia
niinku uunnavuonna vappuna ja juhannuksena

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.10.25 15:10:49

Meillä ei ole laatikoita, kinkkua tai salaatteja. Mutta kaloja ja mätejä löytyy monessa eri laadussa. Kaikki tykkää niistä.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   12.10.25 15:22:02

Kinkun haluan paistaa itse mamman ohjeilla. Meillä tykätään lanttulatikosta. Porkkanaloota menee perinteen takia. Keitinperunat, silli, rosolli ja sienisalaatti. Itsetehdyt riisipiirakat, kylmäsavulohi on must. Jälkiruoaksi aika usein joko karpalo tai puolukka kiisseli vaniljakastikkeella. Kahvin kanssa Kantolan piparit ja joulutorttuja.
Noista sitten väsätään ruokalaji variaatioita ainakin viikon. Noista kun päästään, käydään pizzalla. Ja se on kaikkien kansalaisvelvollisuus osallistua syöntitalkoisiin. Vähän pojan thaikkutyttöystävä nikottelee mutta vaikka luimuilee niin kiltisti on joka vuosi osallistunut ainakin johonkin lounaaseen.

Lähettäjä: sahrami 
Päivämäärä:   12.10.25 15:40:32

Yritän itse palautella Martinpäivä perinnettä
Siis ma 10 enskuuta Martinhanhea ja kaulamakkaraa
Hanhea vaan vaikea saada täältä pöndeltä
Mutta tuttu hommaa!

Ennen oli Vapun jälkeen kiirein päivä hyvissä ravintoloissa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.10.25 16:01:38

Meillä on perinteisten lisäksi vaihtuvia ruokia mikä nyt milloinkin kiinnostaa. Lihapullia on aina, ja teinille jotain mitä haluaa, sama vaikka söisi pizzaa, kunhan on mieluisaa. Ei pingoteta että "jouluna kuuluu" syödä jotain tiettyä. Joka vuosi menyy vähän vaihtelee vakioeväiden lisäksi.

Päivämäärä:   12.10.25 16:09:08

Minäkin muistan Martinpäivät
Olin Helsingissä hotellissa 60luvulla harkkarina
Iltapuvuissa oli koko talo täys. Menuna Mustaakeittoa, Martinhanhea kaulamakkaraa
ja joku omenasta tehty jälkiruoka

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.