Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äitini ilmestyi ovelleni ja seisoo nyt rappukäyt

Lähettäjä: hullu 
Päivämäärä:   12.10.25 12:18:10

ävässä.

Asuu 100 km päässä. Emme ole pariin vuoteen olleet tekemisissä. Lue: hän on soitellut ja lähettänyt viestejä kyllä. En ole vastannut niihin. Hän on mielenvikainen narsisti. Kävi pari vuotta sitten täällä asunnossa. Oli henkisesti raskaimpia kokemiani asioita. Ovikoodi on ollut sama. Siksi on päässyt alaovesta sisälle.

Ovikelloni soi 15 min sitten ensin normaalisti. En mennyt avaamaan, koska olleet aina Jehovantodistajia tai muita myyjiä.

Ovikello soi uudestaan, jolloin äiti laittoi ka"ikissa viestikanavissa kopiona: "Oon täällä sun oven takana. Milloin tulet kotiin? Nyt soittelee ja päivystää rapussa. Tämä on todella sairasta.

Hän ei ole minua kohtaan tehnyt sellaisia rikoksia, joista voisin hakea lähestymiskiellon. En silti tule tällaista katselemaan. Jotain viranomaiskanavaa pitkin hänelle tulee loppu tällaiseen sairaaseen kysymättä ovelle norkoilemaan tulemiseen. Anti olla viimeinen kerta. Jos ei ole, siitä tehdään loppu.

Todella vastenmielinen tunne minulla nyt. Hänen näkemisensä aiheuttaisi pelkkää henkistä pahoinvointia. Ei mitään hyvää. Sen takia en ole kahteen vuoteen vastannut mihinkään.

Tosi karmiva tunne, että hän on tossa mun ovella nyt odottamassa, että tulen kotiin.

Mitä tehdä? Talo on kerrostalo.

Re: Äitini ilmestyi ovelleni ja seisoo nyt rappukäyt

Päivämäärä:   12.10.25 12:19:58

Katsoin varovasti ovisilmästä, mutta hän seisoi tahallaan niin, että vain jtn tummaa näkyi oik. laidassa. Ei siis seisonut suoraan oven edessä niin, että olisin nähnyt, kuka ovellani on kun ketään en sinne odota.

Toki hän laittoi heti tuon viestinsä

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   12.10.25 12:21:51

Vastaa että olet reissussa, turha odotella?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   12.10.25 12:22:58

Ilmoita vaikka huollolle, että rapussa on henkilö jonka tiedät ettei asu talossa, ja kysy neuvoja? Sitten vaihtavat sen jälkeen vielä alaoven koodin, melko varmasti. Tietysti äitisi voi tulla päivystämään myös alapihalle, ei siinä. Mutta tuskin nyt ainakaan talvella, kun siellä on kylmä. Voisitko harkita muuttoa muualle?

Lähettäjä: Lee 
Päivämäärä:   12.10.25 12:23:12

Antaisin seistä. Ei ole pakko päästää sisään tai vastata. Voit hyvin kohdella samoin kun jos joku aivan vieras toimisi noin. Jos ei itse tajua lähteä pariin tuntiin niin laita selkeä viesti " En halua sinua kotiini, lähde pois tai soitan poliisit." Sen jälkeen et vastaa mihinkään viesteihin. Jos jatkaa norkoilua tunteja niin soittiasin poliisille että joku kyttää ovellasi tunteja, koet tilanteen uhkaavana ja pelkäät..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.10.25 12:24:06

Käske poistumaan ja jos ei lähde, soita poliisit.

Pyydä että ovikoodi vaihdetaan.

Päivämäärä:   12.10.25 12:27:16

Pyykkikonee sijaitsee pesuhuoneessa, joka on tuon oven vieressä. Ovitiivisteet ei ole ihan priimaa, koska kissa repinyt niitä. Linkous olisi varmasti kuulut rappuun, siksi hiivin hiljaa nykäisemään mahdollisimman äänettömästi pesukoneen kesken pesun irti sähkövirrasta. Ettei se kuule, että kone on päällä eli olen kotona.

Tiedän tämän juonen. Se menee aina niin, että kun hän ei saa muuteen sairasta tahtoaan läpi, niin hän tekee tällaisia arvaamattomia asioita, joiden kautta pääsee sanomaan, että vastapuolella on päässä vikaa.

Eli jos asunnosta olisi kuulunut ääniä tai jos kissa olisi ollut parvekkeella, asun 2. kerroksessa eli suht.matalalla, kissa näkyy partsilta kun istuu raapimapuussaan tai kaiteella, hän olisi päässyt sanomaan sukulaisille, että X on päästään häiriintynyt, kun ei päästä äitiään sisälle. Ikäänkuin olisi normaalia ilmestyä yhtä äkkiä toisen ovelle.

Noh, sukulaiset ovat tietenkin saaneet osansa jo eli tietävät kyllä, että ainoa jolla on irronneita muttereita nupissaan, on tämä itse henkilö.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   12.10.25 12:27:47

No vastaat jotain, niin laita viesti, että et aio tulla kotiin niin kauan kuin hän on siellä ovesi takana odottamassa, etkä aio tavata häntä tai päästää asuntoosi sisään. Tai jotain, että olet viikon poissa, turha odottaa. Älä siis kerro, että olet siellä jo, vaan anna ymmärtää, että turha siellä on päivystää.

Ja jos siellä pitempään rämpyttää ja häiriköi, niin soita poliisi saattelemaan ulos.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   12.10.25 12:31:52

Ja kysele huoltoyhtiöltä/isännöitsijältä myös olisiko aika vaihtaa jo ovikoodi, koska olet havainnut rappukäytävässä liikuskelevan toistuvasti sinne kuulumatonta outoa porukkaa.

Päivämäärä:   12.10.25 12:32:42

Minulla ei ole naapureideni numeroja, että voisin kysyä heiltä, onko joku ovellani tai rappukäytävässä tai pihalla istumassa.

Poliisin soittaminen tuntuu ahdistavalta. Poliisin apu linkittyy hätään. Hän ei uhkaa henkeäni, sen sijaan hyvinvointiani ja mielenterveyttäni koko ajan. Tällainen kokovartalokipsi tuntuu nyt kehossani. On todella rajoja rikkovaa, että hän ilmestyy pyytämättä ja sopimatta kotiovelleni päivystämään.

Muuttaminen ei ole mahdollista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.10.25 12:33:00

Hän on kuitenkin sinun äitisi. Entä jos otat ammattilaisnäkökulman ja kestät häntä tunnin? Kerrot hänellekin että tunti on tässä aikaa.Sen jälkeen voit itsekin tehdä lähtöä johonkin niin hänkin lähtee. Jos on pari vuotta vierähtänyt niin ota hänet nyt vastaan ja anna anteeksi kaikki virheet ja ole tunti hänelle ystävällinen.

Lähettäjä: joan 
Päivämäärä:   12.10.25 12:34:41

Mitä juuri luin? Kumpikohan teistä mielenvikainen on?

Päivämäärä:   12.10.25 12:35:12

Koodin voisin pyytää vaihtamaan koko taloon. Sitten se ei pääse enää rappuun, paitsi sitten että joku tunari naapuri päästää samalla avauksella, tai jos ovi on lukittu selälleen. Kuten se joskus on jäänyt, kun on roudattu tavaraa. Näin ei ikinä saisi tapahtua.

Olen nyt omassa kodissani vankina, sillä en voi lähteä kissan kanssa ulos, en pestä sitä pyykkiä loppuun, en lähteä kauppaan, en imuroida. Omassa kodissani.

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   12.10.25 12:37:36

Onko mutsi aseen kanssa ulkopuolella vai miksi et voi poistua asunnosta?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   12.10.25 12:37:49

Täyttä höpöä koko tarina. Lapsi kirjottaa oman julkasun tapahtneesta täällä ja äiti kirjoitti oman jukasunsa. Siis samasta asiasta.

Lähettäjä: 51 
Päivämäärä:   12.10.25 12:38:09

"Hän on kuitenkin sinun äitisi. Entä jos otat ammattilaisnäkökulman ja kestät häntä tunnin? Kerrot hänellekin että tunti on tässä aikaa.Sen jälkeen voit itsekin tehdä lähtöä johonkin niin hänkin lähtee. Jos on pari vuotta vierähtänyt niin ota hänet nyt vastaan ja anna anteeksi kaikki virheet ja ole tunti hänelle ystävällinen."

Ei, ei ja vielä kerran ei. Jos on oikeasti pahasti narsistisesta ihmisestä kyse, on pidettävä tiukat rajat. Mihinkään tuollaiseen ei ikinä pidä alkaa. Kokemusta on, sillä tuhoaa vain itsensä, kun jatkuvasti antaa kävellä rajojensa yli.

Päivämäärä:   12.10.25 12:38:18

"Jos on pari vuotta vierähtänyt niin ota hänet nyt vastaan ja anna anteeksi kaikki virheet ja ole tunti hänelle ystävällinen."

Ai että anna anteeksi elämäni ajan suoritettu manipulointi, kiristäminen ja uhkailu, mollaaminen, halvuksuminen, haukkuminen ja ole tunnin ajan ystävällinen.

Ei se ihan niin mene. Etäisyyden pitämiseen opin aikoinaan psykoterapiankin kautta.

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   12.10.25 12:38:23

Voi äiti parka, ei ole helppoa hänen elämä.

Lähettäjä: kukkuu 
Päivämäärä:   12.10.25 12:39:03

Miten jehovat ja kaupustelijat pääsevät rappuun jossa on ovikoodi?
Jos tarinasi on totta niin se on minun yksi pahimmista painajaisistani, että synnyttäjäni johon en ole vuosiin ollut syystä yhteydessä, seisoisi joku päivä oven takana. Joten kerro ihmeessä, miten pääsit eroon vai pääsitkö, tiedän käyttää samaa keinoa tarvittaessa. En tiedä mitä tekisin, soittaisin ehkä poliisille ja sanoisin, että oven takanani häiriköi ilmeisen sairas ihminen ja koen sen uhkaavaksi. Mahtaisivatko tulla poistamaan? En usko, että taloyhtiöstä ainakaan ketään tulisi, soittaisivat sieltäkin ehkä poliisille, ehkä vartiointiliikkeelle?
Toinen vaihtoehto olisi avata ovi ja huutaa niin paljon kuin keuhkoista lähtee, että mene pois, häivy tai soitan poliisit paikalle.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   12.10.25 12:40:36

Odotat, että lähtee. Ei se siellä kauaa jaksa kyylätä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   12.10.25 12:40:45

Itse en ole yhden narsistin takia kertonut yhteisille tutuille missä asun, enkä juuri kyllä muillekaan. Ja kun tästä muutan, en kerro juuri kellekään paitsi omalle perheelle. Ei ala se elsujen tekeminen ainakaan heti.

Päivämäärä:   12.10.25 12:41:36

” Miten jehovat ja kaupustelijat pääsevät rappuun jossa on ovikoodi?”

Todennäköisesti on myös ovipuhelimet. Joku naapurihan ne aina päästää sisälle.

Päivämäärä:   12.10.25 12:42:28

Jos tämä on totta niin estot kaikkiin viestisovelluksiin ja sitten vaan elät elämääsi normaalisti. Kuulkoot että olet kotona, tuleepahan selväksi ettet halua häntä tavata. Ei se illalla enää siellä oven takana tönötä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.10.25 12:42:53

Todella ikävää että omaan äitiin tuollainen suhde. Itse äitinä ymmärrän että haluaa tavata oman lapsensa.

Päivämäärä:   12.10.25 12:43:28

Ei se äiti siellä koko päivää jaksa päivystää. Tulee nälkä tai vessahätä. Kyllä minäkin ottaisin sisälle, keittäisin kahvit ja sanoisin ettei yllätysvierailut ole ok. Noin pitkää matkaa ei lähdetä ihan sattumalta ajamaan. Mutta sinä tiedät teidän tilanteen paremmin. En kyseenalaista sitä.

Varminta olisi muuttaa toiseen taloon ja pitää osoitteen salaisena.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.10.25 12:44:24

Anna kököttää rapussa, kökötä sinä kämpässäsi.

Päivämäärä:   12.10.25 12:45:51

"Miten jehovat ja kaupustelijat pääsevät rappuun jossa on ovikoodi?"

Samalla tavalla, kuin kuvasin yllä. Toinen seikka on se, että kuulin pihapiirin juoruakalta, että tässä talossa asuu jehovantodistajia. Eli heidän kauttaan on myös mahdollista, ikävä kyllä.

"Jos tarinasi on totta niin se on minun yksi pahimmista painajaisistani, että synnyttäjäni johon en ole vuosiin ollut syystä yhteydessä, seisoisi joku päivä oven takana. Joten kerro ihmeessä, miten pääsit eroon vai pääsitkö, tiedän käyttää samaa keinoa tarvittaessa. En tiedä mitä tekisin, soittaisin ehkä poliisille ja sanoisin, että oven takanani häiriköi ilmeisen sairas ihminen ja koen sen uhkaavaksi. Mahtaisivatko tulla poistamaan? En usko, että taloyhtiöstä ainakaan ketään tulisi, soittaisivat sieltäkin ehkä poliisille, ehkä vartiointiliikkeelle?
Toinen vaihtoehto olisi avata ovi ja huutaa niin paljon kuin keuhkoista lähtee, että mene pois, häivy tai soitan poliisit paikalle."

Miten niin jos asiani on totta? Mitä ihmettä nyt? Jos teillä on tapana kirjoittaa soopaa tänne, niin älkää luulko, että jokaisella on. Minulla on nyt sisälläni paha olla tämän puskista tulleen asian takia.

Pitäskö teidän saada näyttökuvat noista viesteistä ja vastaamattomista puheluista? Ne on minulla mahdollista viranomaista varten tallessa puhelimessa. Ihan Ht.nettiin en kuvien lataamisen vaivaa oo aatellut nähdä.

Nyt ei ole kuulunut mitään ainakaan 15 minuuttiin.
Jos menen ovelle, kissa tulee perässä jos se maukaisee, se kuuluu huonoista tiivisteistä rappuun. Jos se on hiljaa, niin ei ongelmaa. Parvekkeelle en voi laittaa, sieltä näkee kissan.

Kunpa tietäisin, onko se autossaan parkkipaikalla, jos ei rapussa. Olisipa joku, joka ei tunne häntä eikä päinvastoin, joka voisi tulla katsomaan onko ketään vai onko lähtenyt.

Päivämäärä:   12.10.25 12:47:18

En nyt ihan ymmärrä tätä. Narsistin kanssa on rasittava keskustella, se on totta. Mutta hän on sinun äitisi, ei exäsi. Hän on ihminen, jolla on perhesuhde sinuun vielä senkin jälkeen, vaikka välit menisi huonoksi. Mitä jos yksinkertaisesti vaikka kerrot hänelle, että tulee kahvilaan x, menet sinne itse myös sen jälkeen kun hän on lähtenyt ja kerrot tiukasti, mutta asiallisesti, että jatkossa kyläilystä tulee sopia ensin ennne kuin lähtee ajelemaan sinun luoksesi.

Tällä hetkellä tuntuu kyllä, että tässä on kaksi sekopäätä säätämässä. Aikuismaisesti voi käyttäytyä, vaikka toinen osapuoli olisi kuinka narsisti tai mitä vaan.

Lähettäjä: Entäpä 
Päivämäärä:   12.10.25 12:47:48

Saattaisitko itse olla vainoharhainen? Jos et ole muutamiin vuosiin vastannut viesteihin/soittoihin, niin voisiko äidilläsi olla huoli sinun voinnistasi? Olisiko tämä väliintulo, jotta saisit apua.

Lähettäjä: Entäpä 
Päivämäärä:   12.10.25 12:49:22

Jaa, tämä olikin joku tuplatarina.

Lähettäjä: == 
Päivämäärä:   12.10.25 12:50:14

"Sitten se ei pääse enää rappuun, paitsi sitten että joku tunari naapuri päästää samalla avauksella, tai jos ovi on lukittu selälleen."
"Miten jehovat ja kaupustelijat pääsevät rappuun jossa on ovikoodi?"

Kyllä ihmiset aika usein päästävät perässään tulevia, jos nämä vaikuttavat asiallisilta ja siisteiltä ihmisiltä. Eivät kehtaa tai viitsi ruveta kieltämään tai kyselemään, että millä asialla liikut, jos tämä ei vaikuta miltään häirikötä tai narkkarilta, joka jää rappukäytävään luuhaamaan.

Päivämäärä:   12.10.25 12:50:47

"Todella ikävää että omaan äitiin tuollainen suhde. Itse äitinä ymmärrän että haluaa tavata oman lapsensa."

Totta kai on ikävää, mutta eivät kaikki äidit maailmassa ole tasapainoisia ihmisiä, joiden kanssa kannattaa olla missään tekemisissä.

Lähettäjä: Minna K. 
Päivämäärä:   12.10.25 12:52:25

"Tällä hetkellä tuntuu kyllä, että tässä on kaksi sekopäätä säätämässä. Aikuismaisesti voi käyttäytyä, vaikka toinen osapuoli olisi kuinka narsisti tai mitä vaan."

Tällä tavalla kirjoittavat paljastavat, ettei heillä ole minkäänlaista omaa kokemusta siitä, kun biologisesti lähisukulainen on narsisti. Kun ei ole omaa kokemusta eikä sitten tunne asiaa itsensä ja kehonsa kautta, on yleensä parempi olla hiljaa.

. :lle tiedoksi, että aikuistaista on pitää huoli omista rajoistaan, ettei se narsisti pääsee silmät kiiluen hyppimään niiden päälle. Tapaamisesta pidättäytyminen on rajoista kiinni pitoa.

Kerrotko kiitos, minkä ihmeen takia sinä haluaisit kuunnella omassa kodissasi oman vanhempasi suusta manipulointi, kiristäminen ja uhkailu, mollaaminen, halvuksuminen, haukkuminen, jotka aloittaja listasi? Aikuisuuttako on mielestäsi ottaa tällä tavalla henkisesti turpaan ihan vapaaehtoisesti?

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   12.10.25 12:52:38

Aloittaja, poliisi tulee kyllä poistamaan asiattomat kuljeksijat rapusta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.10.25 12:53:14

Mikset voi laittaa viestiä että olet ulkomailla, etkä tulossa kotiin viikkon?

Päivämäärä:   12.10.25 12:54:47

"Aloittaja, poliisi tulee kyllä poistamaan asiattomat kuljeksijat rapusta."

Poistaako poliisi, kun tiedän ihan 100 % että tämä henkilö ei ole ikinä ollut eikä ole nytkään, aikeissa minua fyysisesti vahingoittaa minua. Kyse ei ole fyysisestä väkivallasta, eikä sillä uhkaamisesta. Hän ei ole koskaan uhannut minua fyysisellä väkivallalla. Riittääkö poliisille henkinen väkivalta?

Maalaisjärjellä riittää, mutta totuus saattaa olla toinen.

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   12.10.25 12:56:25

Kyllä, jos joku vahtaa sinua rapussa eikä lähde pois, se on häirintää. Vainoaminen on nykyään myös laitonta, ja sen perusteella voi saada lähestymiskiellon.

Päivämäärä:   12.10.25 12:58:01

Anteeksi, että epäilin, mutta kun täällä näitä satuja piisaa eikä koskaan ole ihan varmaan mikä on totta ja mikä ei.
Näille jotka kehottavat päästämään äidin sisälle ja keittämään kahvit, eivät ole olleet tekemisissä narsistin tai psykopaatin tai muuten erittäin vaikeasti mt-ongelmaisen kanssa, joka on ehtinyt tuhota ison palan elämää toimillaan lapsuudesta lähtien. Ja heitä ei todellakaan huolestuta miten lapsella menee, vaan yhteydenotto koskee tavalla tai toisella heitä itseään.
Itse siis olen laittanut kaikki välit poikki ja joka suuntaan estoille erittäin häiriintyneen ja jopa vaarallisen vanhempani ja tuo on yksi peloistani, että keksii missä asun ja ilmestyy oven taakse. On jo keksinyt yrittää soitella eri numeroista niin, että on pahempi riesa kuin lehtimyyjät, en haluaisi muuttaa koko ajan puhelinnumeroani enkä laittaa salaiseksi, koska se on samalla työpuhelimeni.
Ei kai kukaan kehottaisi päästämään väkivaltaista exääkään sisälle? Oma vanhempi voi olla aivan yhtä vaarallinen.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   12.10.25 12:59:12

Miksi et vain kävele ulos reagoimatta häneen mitenkään?
Itse olisin normaalisti. Antaisin koneen jyskyttää ja kissan maukua. Soittakoot naapurit poliisin jos alkaa häiritsemään rapussa.

Päivämäärä:   12.10.25 13:00:05

""Todella ikävää että omaan äitiin tuollainen suhde. Itse äitinä ymmärrän että haluaa tavata oman lapsensa."

Totta kai on ikävää, mutta eivät kaikki äidit maailmassa ole tasapainoisia ihmisiä, joiden kanssa kannattaa olla missään tekemisissä."

Tämä juuri. Kannan hautaan asti sisimmässäni surua tästä äitisuhteestani. Siitä, että se on tällainen, että itse pystyssä säilyäkseni, on ainoa oikea ratkaisu pitää tätä etäisyyttä. Se on surullista, mutta ymmärrän asian järjellä. Tunnetasolla jollain tasolla kipuilen asiaa elämäni ajan. Meillä kaikilla on vain yksi äiti.

"Saattaisitko itse olla vainoharhainen? Jos et ole muutamiin vuosiin vastannut viesteihin/soittoihin, niin voisiko äidilläsi olla huoli sinun voinnistasi? Olisiko tämä väliintulo, jotta saisit apua."

Vainoharhaisuutta minussa ei ole. Monia henkisiä haasteita on, mutta olen aina ollut realiteeteissä. Hän kyllä tietää, ettei minulla ole ollut mitään hätää. Siskoni on kertonut hänelle, koska yhdessä viestissä viime kesältä lukee, että X :ltä kuulin, että sulle kuuluu hyvää.

En alkanut siskolle räyhmään tästä tiedonannosta. Olen siskon kanssa läheinen, mutta hän on narsistin pauloissa.

Lähettäjä: wanhaviisaus 
Päivämäärä:   12.10.25 13:01:47

"Mitä juuri luin? Kumpikohan teistä mielenvikainen on?"

No omena ei yleensä kauas puusta putoa, tuskin tässäkään tapauksessa.

Päivämäärä:   12.10.25 13:09:48

"Ei kai kukaan kehottaisi päästämään väkivaltaista exääkään sisälle? Oma vanhempi voi olla aivan yhtä vaarallinen."

Ei varmasti. Sitä vaan tässä mietin, että kun voin käsi sydämellä sydämelläni sanoa, ettei hän totta tosiaan ole minulle fyysisesti uhka. Hän ei halua eikä aio vahingoittaa minua fyysisesti. Eikä uhata sillä. Kyse on henkisistä asioista. Nehän eivät ole yhtään sen vähäpätöisempiä, mutta laki on laki.

Nyt on tunti kulunut aikaa. En tiedä, päivystääkö se tuolla vai onko lähtenyt. Jos päivystää, niin ei ole normaalia vaan täysin epänormaalia. Ei ole enää laittanut viestiä eikä soittanut, eikä tunkenut postiluukusta mitään.

Sisko asuu samassa isossa kaupungissa, eli ei se ole tänne minun tapaamisyrityksen takia ajanut pelkästään, vaan myös siskon.

En aio tätä tehdä, mutta kun tää on iso kaupunki Etelä-Suomessa, niin varmasti joku teistä asuu tässä kaupungissa ja voisi pienellä MobilePay -korvauksella tulla katsomaan, onko se täällä venaamassa vai ei.

Ymmärtäjät ymmärtää, että tällainen narsistin täysin arvaamaton teko tällaisessa ihmissuhteessa oli todella vaikea kokemus. Se, että se voi ilmestyä tänne kytikselle noin vaan.

Kukkuulle kiitos pahoittelusta.

Yhden kerran voin antaa olla omien voimienikin takia, siis ottamatta yhteyttä viranomaiseen. Hänhän ei nyt nyt tullut tietämään, olenko kotona vaiko en. Mutta jos tämä toistuu, niin sitä en katso.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   12.10.25 13:15:45

Mä ymmärrän kyllä aloittajaa, harmi että osa täällä ei tosiaan tajua mistä tällaisissa on kyse!!

Ehdotan kyllä, että muutat jonnekin ja pidät osoitteen salaisena, ja vannotat KAIKKIA läheiset pitämään osoitteesi myös salaisena. Puhelimessa estät joka paikassa.

Päivämäärä:   12.10.25 13:19:34

Mun mielestä on tosi outo ajatustapa, että huonosti kohteleviin ihmisiin pitää pitää välit ja pyytää kahville vain sen takia, että sattuvat olemaan lähisukulaisia. Ei se lähisukulaisuus ole mikään oikotie toisen elämään, varsinkin jos on narsisti tai muuten häiriintynyt, vahinkoa tekevä ihminen.

Päivämäärä:   12.10.25 13:19:46

Rapun liiketunnistimella syttyvä ja sammuva valo on ainakin paljolti kiinni. Eli joko se on tosiaan häipunyt pois alueelta, se istuu pihalla pihatuolissa tai rapussa oveni takana tai 1. kerroksessa tuolilla.

Toivon mukaan 1. vaihtoehto. Käynnistän nyt sen pyykkikoneen ja palaan muuhun normaaliin elämään.

Päivämäärä:   12.10.25 13:23:35

"Ei se lähisukulaisuus ole mikään oikotie toisen elämään, varsinkin jos on narsisti tai muuten häiriintynyt, vahinkoa tekevä ihminen."

Näinpä. Verisukulaisuus ei sisällä minkäänlaisia velvoitteita, ainoa on vanhemman velvoite huolehtia alle 18-vuotiaasta. Muunsuuntaisia tai sen jälkeisiä velvoitteita ei ole olemassa. Nuo jotka eivät tässäkään ketjussa ole kärsineet henkisesti epävakaasta vanhemmasta, eivät ymmärrä asiaa.

Kaiken huippu oli että mun tarttis nyt jonkun tietäjän mielestä antaa tunniksi anteeksi kaikki kymmenten vuosien takaiset vinoonkasvatukset kärsimys, ja keittää ystävällisesti kahvit : D Voi sentään.

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   12.10.25 13:23:44

Jos viimeksi 2 vuotta sitten käynyt sinua tapaamassa, niin miksi nyt yrittää tulla tapaamaan? Laittaisin pesukoneen käyntiin ja kissa saisi olla siellä missä normaalisti on, kun olette kotona. Älä anna hulluuden tarttua ja alat tehdä ihan hulluja asioita itse. Huomenna soitat huoltoon ja pyydät alaoven koodin vaihtoa. Ei ehkä mahdollista, mutta pyydä. Ja vaikka koodi olisi eri, ei se rappuun pääsyä estä. Huomenna myös käyt kertomassa naapureille että sinua yrittää lähestyä naishenkilö, jota et halua tavata. Siskollesi voit sanoa että et halua että hän kertoo asioistasi äidillesi. Voi kertoa vahingossa, ja se sinun pitää hyväksyä. Kurja tilanne.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   12.10.25 13:28:46

Elä normaalisti äläkä kiinnitä huomiota äitiisi -> estot päälle puhelimeen, kuljet rappuun ihan normaalisti etkä ole näkevinäsi äitiäsi. Jos hän ei sinua fyysisesti satuta, niin eharit korviin ja menoksi.

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   12.10.25 13:29:27

Kolmipiste: No näistä vastauksista näkee tosi hyvin että keillä on jotain kosketuspintaa tämmöisiin asioihin ja keillä ei ollenkaan. Nämä kahvittelijat eivät kykene näkemään asiaa mistään muusta kuin omasta jotakuinkin normaalin perhesuhteen kuplastaan, jossa asiaa katsotaan siltä kantilta kuin yhden (1) kerran olisi tullut jotain pientä riitaa ja erimielisyyttä jostakin suht pienestä asiasta - kuten nyt ihmisten välillä joskus tulee - ja nyt pitäisi sopia asioista. Mutta tässä on kyse AIVAN eri pallopelistä. Ja harmillisesti monet ihmiset eivät yksinkertaisesti kykene tai ehkä haluakaan ymmärtää sitä miten huonosti asiat voivat lapsen ja vanhemman välillä olla, jos eivät ole sitä itse kokeneet tai joutuneet joskus sivusta seuraamaan edes vähäsen (kuten minä).

Päivämäärä:   12.10.25 13:32:44

"Jos viimeksi 2 vuotta sitten käynyt sinua tapaamassa, niin miksi nyt yrittää tulla tapaamaan?"

No nii-i, mistä minä tiedän? Sen kun tietäisin, mitä oli mielessään. Narsistilla voi olla mitä vaan. On yllättänyt ennenkin, eri tavoilla vaan. Tämä tuli täysin puskista, minulle ei ollut tullut koskaan mieleenkään, että hän tällä tavoin arvaamattomasti ilmestyä kotiovelleni pyytämättä.

Laittaisin pesukoneen käyntiin ja kissa saisi olla siellä missä normaalisti on, kun olette kotona. Älä anna hulluuden tarttua ja alat tehdä ihan hulluja asioita itse. Huomenna soitat huoltoon ja pyydät alaoven koodin vaihtoa. Ei ehkä mahdollista, mutta pyydä. Ja vaikka koodi olisi eri, ei se rappuun pääsyä estä. Huomenna myös käyt kertomassa naapureille että sinua yrittää lähestyä naishenkilö, jota et halua tavata. Siskollesi voit sanoa että et halua että hän kertoo asioistasi äidillesi. Voi kertoa vahingossa, ja se sinun pitää hyväksyä. Kurja tilanne."

Tuon hulluuden tarttumiseen, niin hullulta sekin tuntuu, että elän normaalia elämää mutten päästä biologista lähisukulaistani sisälle, vaikka hän ei ole fyysisen kirveen kanssa tulossa, vaan henkisen kirveen. Tuo tilanne oli kaikissa eri toimintamahdollisuuksissa absurdi ja äärimmäisen vaikea.

Kissahan voi maukua ovelle ihan yksinkin ollessaan, koska ovesta pääsee lenkille, joka on sen jokaisen päivän kohokohtia.

Ajatelkaa nyt itsenne minun paikalleni tuohon tilanteeseen. Onko helppoa imuroida ja lingota pyykkiä, mutta olla avaamatta ovi tuntemalleen henkilölle? Olen täällä, mutta en avaa ovea. Tuo olisi myös sitä vettä myllyynsä, että X on hullu, kun on kotona muttei avannut ovea.

Nyt se ei saanut tietää, olenko kotona vai en. Tämä johtui siitä, että vaiensin kaikki kovat äänet, jotka kuuluisivat rappukäytävään oven läpi. Ihmiset eivät suinkaan välttämättä ole kotona keskellä päivää.

Päivämäärä:   12.10.25 13:38:09

Se oli kuulkaa ohikiitävä epävarma hetki, kun se ovikello rinkutti toistamiseen. Mietin kuumeisesti, että mitä jos naapurilla on joku sairauskohtaus, mennyt ruokaa henkitorveen, tai muu vakava hengenhätä, johon tarvitisi soittoavun häkeen. Ajattelin, että ne kaupustelijat ei tuolla lailla rinkuta ainakaan ennen.

Ja siinä samassa napsahti viestit ja puhelut käyntiin rinkuttajalta.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   12.10.25 13:42:32

Kamalaa, että tuollain suhtaudut. Vaikket tule toimern äitisi kanssa voit silti avata oven ja kysyä mitä asiaa.
Sairasta käytöstä aloittajalta

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.10.25 13:43:12

No siis nimenomaan jos ennalta tunnetusti arvaamaton ja negatiivinen henkilö ilmestyisi yllättäen oveni taakse 2 vuoden jälkeen, niin en minäkään avaisi.

Tuossa tilanteessa, jos haluaa nähdä noin pitkän tauon jälkeen uudestaan, niin vastuu on kyllä sillä henkilöllä itsellään alkaa ensin _hyvin varovasti_ sopia tapaamista viestitse ja ehkä puhelimitsekin. Ja se pitää todellakin tehdä hattu kourassa ja rakentavasti, omat virheet ja pahat teot tunnustaen ja niistä oppien. Ja sitten vasta tulla oven taakse kun on toiselta lupa ja asia sovittu.

Tämmöinen yllätyskäynti kertoisi ainakin minulle että mikään ei ole muuttunut miksikään ja nimenomaan sitä yllätystä yritetään käyttää toisen säikäyttämiseen ja oman aseman pönkittämiseksi. Yllätyshyökkäys. Tai sitten hieman pehmeämpi vaihtoehto eli halutaan vain draamailla, ei kovin hyvä vaihtoehto sekään.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   12.10.25 13:44:40

'vaikket tule toimeen sinua pettäneen, huijanneen, vuosikausia lytänneen ja henkistä väkivaltaa käyttäneen eksäsi kanssa, voit silti avata oven ja kysyä mitä asiaa'

Päivämäärä:   12.10.25 13:45:16

"Tällä hetkellä tuntuu kyllä, että tässä on kaksi sekopäätä säätämässä. Aikuismaisesti voi käyttäytyä, vaikka toinen osapuoli olisi kuinka narsisti tai mitä vaan."

Tällaista sanovat ihmiset eivät ymmärrä, että narsistien lapset ovat yrittäneet jo vuosia, jopa vuosikymmeniä käyttäytyä ja tulla toimeen narsistivanhemman kanssa. Minäkin uhrasin itseni ja yritin kaikkeni, että pystyisimme olemaan jonkinlaisissa väleissä. Mutta kun narsisti on oikeasti MIELENVIKAINEN, ei lainkaan normaali ihminen. Sain vedettyä tiukat rajat vasta kolmekymppisenä, kun tulin ensimmäistä kertaa raskaaksi. Koska nyt minulla oli joku, jonka elämästä ja terveydestä minun piti oikeasti huolehtia. Ja huolehtimiseen kuuluu myös se, että vaarallisia hulluja ei päästetä lähelle ja heihin pidetään erittäin tarkat rajat. Viimeksi kun isäni tuli yllättäen (meillä ei uudessa asunnossa ole valitettavasti ovisilmää tm) ja rynni vain sisään, niin heitin hänet pihalle.

Jos teille ei ole vastaavaa sattunut, ette ymmärrä sitä tuskan ja syyllisyyden määrää, jota narsistin lapsi kokee. Syyllisyyttä juurikin siitä, että kyllähän nyt jonkinlaiset välit pitäisi olla, vaikka tietää sen olevan tuhon tie. Te ette tiedä, miten kammottavia ihmiset kykenevät olemaan. Onnea teille siitä. Minä ainakin teen kaikkeni suojellakseni lapsiani, kun toinen osapuoli ei ymmärrä, minkälaista hänen käytöksensä on.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   12.10.25 13:45:24

Menittepä te helppoon.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   12.10.25 13:49:41

"Huomenna soitat huoltoon ja pyydät alaoven koodin vaihtoa. Ei ehkä mahdollista, mutta pyydä. Ja vaikka koodi olisi eri, ei se rappuun pääsyä estä."

Kyllä nämä koodit olisi hyvä ajoittain vaihtaa ja usein vaihdetaankin, koska ne vähitellen alkavat olla yhä useamman sellaisenkin tiedossa, joille ne eivät varsinaisesti kuuluisi. Entisten asukkaiden, entisten asukkaiden tuttujen, kaikenlaisten Tori-tavaroiden noutajien ja pizzalähettien ja muuten vain olan yli kurkkineiden tiedossa. Siksi soittaessaan voi vähän liioitella, että on näkynyt epämääräisiä rappukäytävässä maleksijoita. Vaihtavat sitten jos niin katsovat parhaaksi.

Ja ei, ei se uusi koodikaan estä, mutta kyllä usein joksikin aikaa rauhoittaa tilannetta, kun ei sinne omin päin koodilla pääse vaan joutuu odottelemaan, että joku päästää.

Päivämäärä:   12.10.25 13:58:27

Tosi moni ehdottaa ovikoodin vaihtoa. Monissa paikoissa ei vielä tänänäkään päivänä ole käytössä summeria tai ovikoodiakaan. Meillä on ulko-ovi avoinna 8-21 ja ihan pääkaupunkiseudulla kerrostalossa.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   12.10.25 13:59:39

"Onko helppoa imuroida ja lingota pyykkiä, mutta olla avaamatta ovi tuntemalleen henkilölle?"

Ei sen tarvitse olla helppoa, kunhan kykenet siihen. Sanon näin vuosien kokemuksella. Näiden hullujen kanssa pitää vaan oppia siihen, että itse joutuu tekemään sosiaalisesti epäkorrekteja asioita. Niin kauan kuin äitisi ei jätä sinua rauhaan, sinulla ei ole mahdollisuutta sellaiseen luksukseen, jota valtaväestö kutsuu normaaliksi elämäksi.

Sama juttu sen kanssa, että narskusi alkaa levittää juoruja sinun olevan hullu. Anna levittää ja hoida asiasi siten, että kaikki äitiäsi uskovat ovat sinulle yhtä kuolleita kuin äitisi. Karua, mutta tarpeellista.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   12.10.25 14:00:27

Mutta aloittaja nimenomaan sanoi, että hänen talossaan on ovikoodi ja äidillä vanhastaan tiedossa sen numero. Jonka takia ón neuvottu, että koodia kannattaa pyytää vaihtoon.

Lähettäjä: IhanVaan 
Päivämäärä:   12.10.25 14:02:18

Mites ne jehovat on sinne rappikseen päässy?

Päivämäärä:   12.10.25 14:14:47

Johan sekin oli kerrottu.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   12.10.25 14:17:24

"Tosi moni ehdottaa ovikoodin vaihtoa. Monissa paikoissa ei vielä tänänäkään päivänä ole käytössä summeria tai ovikoodiakaan. Meillä on ulko-ovi avoinna 8-21 ja ihan pääkaupunkiseudulla kerrostalossa."

No ei olekaan, meilläkin on sama systeemi kuin teillä. Aloitusviestissä kuitenkin kerrotaan, että on ovikoodi ja äidillä se tiedossa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.10.25 14:45:29

Että tälläinen stoori tänään.

Päivämäärä:   12.10.25 14:45:36

Lukemaasi neuvojat ja kauhistelijat etusivulta
""Lapsi ei halua avata ovea eikä vastaa viesteihin"

Tulkaa sitten neuvomaan lisää.

Päivämäärä:   12.10.25 14:46:07

Lukemaasi = lukekaas

Lähettäjä: helmi 
Päivämäärä:   12.10.25 14:59:02

Ei kai kukaan usko tän sekopään sepustuksia?

Päivämäärä:   12.10.25 14:59:50

Aika moni näyttää uskovan.

Päivämäärä:   12.10.25 15:02:02

"Lapsi ei halua avata ovea eikä vastaa viesteihin" aloitettiin vasta tämän ketjun jälkeen.

Päivämäärä:   12.10.25 15:02:13

Oli totta tai ei, ei tässä ole mitään epäuskottavaa. Olen minäkin joutunut olemaan kotona hipihiljaa, kun isä on ollut oven takana ilmoittamatta.

Päivämäärä:   12.10.25 15:03:34

""Lapsi ei halua avata ovea eikä vastaa viesteihin" aloitettiin vasta tämän ketjun jälkeen."

Harvemmin mitään julkaistaan samalla sekunnilla.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   12.10.25 15:05:42

"Lukemaasi neuvojat ja kauhistelijat etusivulta
""Lapsi ei halua avata ovea eikä vastaa viesteihin"

Tulkaa sitten neuvomaan lisää."

Niin entä sitten? Jos joku haluaa kirjoittaa tästä ketjusta trolliketjun tai vaikka tällä trollata, miten se tähän vaikuttaa? Neuvot pätevät silti. Ja mitä sillä edes on väliä, onko molemmilla puolilla ovea hullu vai vain toisella ja jos niin kummallla, kun kotiinsa ei tarvitse ketään päästää ellei tämä ole jokin viranomainen tms., jolla on siihen oikeus. Ja jos ko. henkilö siellä oven takana jatkaa häiriköintiään ja estää asukasta poistumasta vapaasti kotoaan, niin hänen poistamisekseen voi pyytää myös viranomaisapua.

Päivämäärä:   12.10.25 15:07:21

No kauhistelkaa ja neuvokaa sitten lisää trollia.
Kai tuosta tulee sitten parempi mieli.

Päivämäärä:   12.10.25 16:03:36

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 12.10.25 12:33:00

Hän on kuitenkin sinun äitisi. Entä jos otat ammattilaisnäkökulman ja kestät häntä tunnin? Kerrot hänellekin että tunti on tässä aikaa.Sen jälkeen voit itsekin tehdä lähtöä johonkin niin hänkin lähtee. Jos on pari vuotta vierähtänyt niin ota hänet nyt vastaan ja anna anteeksi kaikki virheet ja ole tunti hänelle ystävällinen.

"

Älä kuuntele tuollaista paskaa! Kenelläkään ei ole mitään velvollisuuttaa olla tekemisissä yhtään kenenkään takia, olkoon äiti tai ei!

Lähettäjä: zzz 
Päivämäärä:   12.10.25 16:15:33

Remontti Riku ei vissiin millään meinaa uskoa, että on olemassa myös kamalia äitejä, mieleltään sairaita ihmisiä? Kun komppaa mieluummin sitä toista ketjua?

Lähettäjä: hehhehhehhehhee 
Päivämäärä:   12.10.25 16:28:46

"Lähettäjä*Remontti Riku *

Päivämäärä12.10.25 15:07:21

No kauhistelkaa ja neuvokaa sitten lisää trollia.
Kai tuosta tulee sitten parempi mieli."

Niinhän me sunkin kanssasi tehdään. Joka ketjussa. Meillä on tosi hyvä mieli, suorastaan tikahdumme nauruun. Meillä on paljon helpompi homma, kun meitä on paljon. Sulla on paljon hikisempi urakka, kun pitää yksin pää savuten vastata jokaiseen kommenttiimme.

Lähettäjä: zzz 
Päivämäärä:   12.10.25 16:31:29

Tämä ^

Päivämäärä:   12.10.25 16:32:31

Joo täällä pää savuaa ja hypin tasajalkaa.

Lähettäjä: Halloween 
Päivämäärä:   12.10.25 16:51:00

Onneksi ei oma äiti tee noin-vois vähän säikäyttää kun hautajaisistakin jo muutama vuosi...

Lähettäjä: Nii 
Päivämäärä:   12.10.25 17:05:42

Kamalinta, mitä lapsi voi äidilleen tehdä, on syyllistää häntä ja katkoa välit. Kuulostaa kyllä siltä, että aloittajan nuppi tarvitsee terapiaa. Ei ole kyllä normaalia nämä pelkotilat omaa äitiä kohtaan. Ymmärrä äitiäsi, joka ei ole saanut vastausta ja tulee siksi. Ole sinä ap aikuinen ja ota vastuu tunteistasi ja ennen kaikkea läyttäydy. Avaa se ovi nyt ja lopeta toisen ihmisen nöyryyttäminen. Kukhan tässäkin se narsisti on? Mikä ihmisiä nykyään vaivaa, kun ei kestä ketään enää? Edes lähisukua.

Päivämäärä:   12.10.25 17:15:00

" Ei ole kyllä normaalia nämä pelkotilat omaa äitiä kohtaan. "

No ei olekaan normaalia, haloo. Jostainhan ne pelkotilat kumpuaa. Ja siinä saa äiti katsoa itseään peiliin, kun on ne aiheuttanut.

Päivämäärä:   12.10.25 17:18:15

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 12.10.25 12:33:00

Hän on kuitenkin sinun äitisi. Entä jos otat ammattilaisnäkökulman ja kestät häntä tunnin? Kerrot hänellekin että tunti on tässä aikaa.Sen jälkeen voit itsekin tehdä lähtöä johonkin niin hänkin lähtee. Jos on pari vuotta vierähtänyt niin ota hänet nyt vastaan ja anna anteeksi kaikki virheet ja ole tunti hänelle ystävällinen."

Ei. Näin ei toimita narsistin, psykopaatin tai muutoin vaikeasti mieleltään sairaan kanssa, jolla ei ole todellisuuden tajua. Tällaisen ihmisen kanssa vedetään tiukat rajat ja joskus se ainoa toimiva raja on totaalinen ero.
Jos Vilja-Eerika tai Milo olisivat jääneet henkiin, tuskin kukaan ammattilainenkaan kehottaisi heitä tulevaisuudessa antamaan anteeksi ja ottamaan vastaan. Sehän olisi sairasta sadismia suorastaan vaatia sellaista, eikö?

Esimerkiksi minun synnyttäjäni tekoset lähentelevät aika lailla edellä mainittujen lasten saamaa kohtelua, minä jäin henkiin, mutta vammauduin pysyvästi.
Lapsi on aina uskollinen vanhemmalleen, oli tämä millainen hirviö tahansa, niinpä minullakin kesti irtautua lopullisesti hänestä mielenterveyden ammattilaisten tuella liki 20 vuotta.
Nyt 5 vuotta sitten viimein laitoin kaikki yhteyden poikki, ja ensimmäistä kertaa voin hengittää vapaasti.
Totta kai tunnen ajoittain syyllisyyttä välien katkomisesta, vaikka ei ollut vaihtoehtoja. Olen tehnyt huoli-ilmoituksia hänestä siinä toiveessa, että hän pääsisi mielenterveyspalvelujen piiriin.
Omatoimisesti ei luonnollisestikaan sellaista apua omasta mielestään tarvitse, se puuttuva sairauden tunto.

Päivämäärä:   12.10.25 17:38:38

Niin, minä kirjoitin tuon kammotun lauseen että voisi tunnin äitiään kestää. Aloittajan tapauksessa ei ole edes vaaraa väkivallasta. Oma äitini oli väkivaltainen henkisesti ja fyysisesti. En kuitenkaan voi kantaa kaunaa loppuelämäni ajan. Hän on äitini ja kunnioitan häntä siksi, hän ansaitsee kunnioitukseni vain koska on minun äitini. Kyllä menee välillä kuppi nurin sanomisiinsa ja mielipiteisiinsä ja sanon helposti takaisin koska samat geenit, mutta pyydän anteeksi ja olen opetellut kauan anteeksiantamista ja ymmärrän mitä hän itse on joutunut elämässään kokemaan. Kukaan ei ole täydellinen. Yhä edelleen väkivaltaista vanhempaa kunnioittaisin vain kaukaa.

Päivämäärä:   12.10.25 17:52:23

Piste, väkivaltaa se henkinenkin väkivalta on. Kukin saa olla tekemisissä pahojen ihmisten kanssa, jos haluaa. Ketään ei kuitenkaan saa syyllistää siitä, jos tämä ei halua tuollaisen ihmisen kanssa tekemisissä olla. Oli sitten kyse äidistä, sisaruksesta tai kenestä tahansa muusta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.