Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vatsa ärsyyntyy "kaikesta"

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   12.10.25 12:17:58

Todella rasittavaa :(
ensin epäilin että syyllinen on mikä tahansa ruoka joka on paistettua, nyt oikeastaan epäilen keitettyjä kasviksia joita olen alkanut syömään lounaalla pastan tms tilalla. Siis niitä porkkana, kukkakaali, parsakaali sekoitusta. Mutta miksi siitä nyt menisi maha sekaisin? Vai mistä ihmeestä sitten.

Tänään olen syönyt kananmunaa, raejuustoa, paprikaa, kurkkua, kokojyväleivän ja kanaleikkeleen, noita keitettyjä kasviksia ja jauhelihakastiketta.

Ja vatsa aivan vesiripulilla :(

Re: Vatsa ärsyyntyy "kaikesta"

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.10.25 12:20:54

Kokeile FODMAPia.

Päivämäärä:   12.10.25 12:26:35

Niin se varmaan pitäisi. En tykkää vaan niin kovasti rajoittaa kaikkea :/

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.10.25 12:37:12

No jos se auttaa niin voit sitten alkaa yksitellen kokeilla kiellettyjen listoilta asioita ja katsoa mitä vatsasi oikeasti kestää ja missä määrin. Kai se jatkuvan ripulin voittaa?

Lähettäjä: Probiootteja 
Päivämäärä:   12.10.25 12:49:55

Kauanko tuota on ollut?
Jos vesiripulia tulee niin mun miehelle parhain lääke oli Precosa jonka yksi terv.hoitaja vinkkasi päivystykseen soittaessa. Sehän oli tosi hyvä. Sitten vielä se lapsille tarkoitettu jauhemuotoinen oli yllättäen tehokkaampaa kuin tabletti.
Tuo on vaan ensiapu vaivaan mutta sehän sisältää probioottia ja toimii samoin kuin maitohappobakteeri auttaen palauttamaan suoliston mikrobiston tasapainon ja helpottamaan ripulioireita.

Ja sun on nyt pakko suhtautua vähän aikaa ainakin niin että syöt rajoitetusti vaan varmasti sulavia ruokia. Yleensä yllättäen jotkut vehnärinkelit käy ja riisi tietysti. Luomumustikkamehua ostin miehelleni juomaksi ja luonnonjogurtteja maustamattomina. Vatsaystävällisiä tuotteita kyllä löytää kun käyttää vähän aikaansa perehtymällä asiaan. Usein se on pakko. Ja vältä makeutusaineita ja katso ettei tuote sisällä erittäin huonoa ainetta vatsalle nimeltään muunnettu tärkkelys.
Tietyt hiilihydraatit ovat erittäin pahasta suolistolle jossa ei ole tarpeellisia mikrobeja niiden harjoittamiseen. Opettele välttämään niitä!

Päivämäärä:   12.10.25 12:57:25

No enempi ja vähempi ollut pitkään, mutta tänään ihan naurettavaa ollut

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   12.10.25 13:02:45

Mulla ainakin parsakaali on sellainen, etten voi syödä sitä yhtään, missään muodossa. Harmi, koska kyllä tykkäisin siitä.

Päivämäärä:   12.10.25 13:04:23

Minä epäilen noita kaaleja myös. Harmi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.10.25 13:54:12

Tai sitten sinulla on joku suolistosairaus johon ruokavalio ei auta, jos vatsa kaikesta huolimatta on koko ajan vesiripulilla.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   12.10.25 13:56:43

Kokeile itsellesi "eliminaatiodieettiä" eli syö ensin yksipuolisesti jotain, mistä ei ainakaan tule vaivoja. Sitten lisää yksi ainesosa kerrallaan siihen jotain. Jos esim. kana ja riisi ovat ok, kokeile siihen lisäksi parsakaalia ja seuraavana päivänä jotain muuta.

Lähettäjä: Hottop 
Päivämäärä:   12.10.25 16:23:22

No minun maha jostakin syystä pikkuhiljaa heittäytyi sellaiseksi ettei siedä viljoista kuin pieniä määriä vehnää, maitotuotteita ei juustoa lukuunottamatta lainkaan (siis ei edes laktoosittomia), ei lihoja tai kaloja, vain valikoiden rehuja, ei makeutusaineita, ei perunaa, makeiset on venäläistä rulettia jne.

Eli mulla kävi alunperin niin, että aloin kärsiä jatkuvista mahakivuista ja välillä tuli myös päiviä että sain juosta vessassa monta kertaa ripaskalla. Lopulta suutuin ja jätin lähes kaiken pois, aloitin hyvin yksinkertaisella eliminaatiodieetillä syöden todella tylsästi ainostaan kahta ruokaa mikä mulle sopi. Siis joo-o, koko päivän aikana en syönyt mitään muuta ja vettä enkä mitään muuta. Ja tälleen menin reilun viikon jotta sain mahan varmasti siihen "nollapisteeseen", että saatoin alkaa lisäämään ruoka-aineen kerrallaan. Ekana lisäsin veteen mehun. Odotin pari päivää ja kun ei tullut jälkiseuraamuksia, niin sitten lisäsin leivän päälle juuston. Taas odotin pari päivää jne.
... Ja sitten kun tulikin vastaan sellainen mikä ei sopinut (esim. jogurtti) niin mulla tuli maha kipeäksi ja saattoi olla kipeä parikin päivää sen syönnin jälkeen. Tai tietynlainen limu.

Ja minut tutkittiin vieläpä. Mahalaukku tähystettiin ja paksusuoli tähystettiin mutta kummassakaan ei mitään vikaa näkynyt. Laajat verikokeet otettiin eli poissuljettiin kaikenlaiset yliherkkyydet mm. gluteeni, laktoosi...
... Mutta yksinkertaisesti mulla vaan on huono ruoansulatussysteemi ja sillä sipuli.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.