Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Milloin saa luovuttaa? (OH)

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   12.10.25 12:02:07

Olen niin väsynyt jatkuviin ongelmiin hevosen kanssa. Se on vasta 10 ja ollut minulla lähes koko elämänsä, mutta meillä on ollut lähes pelkästään vastoinkäymisiä. On ollut onnettomuuksia, paranneltu jännevammaa, takapolvissa on vikaa, nyt täyttyvät takaset muutenkin, hampaissa on kariesta ja ne vaativat huuhtelua, hevonen on herkkä eikä kestä yhtään muutoksia, on alkanut viime vuonna hankaamaan häntää ja harjaa (nyt loimitettu), ratsastaessa säikkyy ja laumassa pomottaa muita ajamalla takaa. Tätä on vaikea tutkia ja hoitaa, kun kuljetuksessa panikoi (pitää rauhoittaa) eikä tallilla voi esim. piikittää niveliä. Kaikki on vaikeaa ja olen aivan loppu. Hevonen on varmasti jostain pysyvästi kipeä ja minulla jaksaminen ja kohta myös rahat loppu. Valmennukseen pääsin viimeksi kaksi vuotta sitten. Saako jo laittaa hevosen vihreämmille niityille? En usko, että tätä kannattaisi mihinkään näillä taustoilla yrittää myydäkään.

Re: Milloin saa luovuttaa? (OH)

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   12.10.25 12:06:06

Eihän tuo nyt kauhean mukavalta elämältä kuulosta, ei hevoselle eikä sinulle. Hyvän uuden kodin löytäminenkin tuollaiselle voi olla aika sattumaa. Ja kun hevosissa on kohtia joita ei pysty tutkimaan, niin kipujenkaan mahdollisuutta ei pysty täysin sulkemaan pois.

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   12.10.25 12:09:02

Hevosesi on saanut monta hyvää vuotta hoivaa ja huolenpitoa. Nyt kun terveysongelmia on noin paljon ja ei anna hyvin niitä hoitaa, tulee melko pian tilanne, jossa menee joku muukin rikki kuin vain hevonen. Mikään hevonen ei ole ikuinen ja tee nyt hyvä päätös saattaa hänet sateenkaarisillalle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.10.25 12:11:59

Olet tehnyt parhaasi ja enemmän hevosen hyvinvoinnin eteen, mutta rikkinäisestä hevosesta ei saa tervettä tekemällä. Perimmäistä syytä ei ole tarpeen tietää, jos 10 vuoden aikana hevosta ei ole saatu tasapainoon vaan aina hajoaa joku paikka.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   12.10.25 12:12:41

Päästä pois. Ei tuossa ole mitään järkeä.

Lähettäjä: tlt 
Päivämäärä:   12.10.25 12:27:37

Laita pois. Ei tuollaista kannata pitää, kun kaikki on vaikeaa ja hoitaminen lähes mahdotonta. Ei ole hevosellekaan kivaa stressata koko ajan.

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   12.10.25 12:44:03

Täältäkö se lupa pitää kysyä jos aikoo hevosensa lopettaa. Senkun lopetat ja pidä suu supussa, ei kaikkea tarvi huudella sinne someen.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   12.10.25 12:48:57

Aloittaja ei nyt ihan tosissaan kysele lupia, vaan haluaa pohtia asiaa porukalla. Meistä lähes jokainen on kirjoittanut tänne tilanteessa, jossa on pohtinut hevosen lopettamista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.10.25 12:54:35

Missä on hevosen elämänlaatu tuossa että koko kipuilee ja stressaa? Olisin pistänyt pois jo kauan sitten. Saat luovuttaa milloin tahansa, olet kestänyt pidemmälle kun suurinosa olisi. Ikäviä juttuja nuo aina on.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   12.10.25 12:56:59

Tarpeeksi oot tehny ja hoitanut, aikaa päästää pois kipeä hevonen.

Päivämäärä:   12.10.25 12:59:48

Kiitos kommenteista, näillä on minulle suurempi merkitys kuin arvaattekaan. Zäkä on aivan oikeassa siinä, että pohdintaa ja jonkinmoista tukea tai vertaiskokemuksia tässä olen hakemassa. Tilanne on itselleni todella kuormittava ja ikävä.

Tuntuu todella pahalta ajatella ns. parhaassa iässä olevan hevosen laittamista pois. Vanhemman hevosen kanssa asia olisi selvä. Ja jotenkin tuntuu, että olen huono hevosen omistaja, kun en halua enää yrittää paremmin tutkia ja hoitaa… Järki kuitenkin sanoo, että raja on vedettävä johonkin, ja onhan minulla tässä perhekin osaltani elätettävänä. Koen myös valmiiksi huonoa omatuntoa mahdollisen uuden hevosen hankinnasta (sitten joskus), jos ja kun luovutan tämän kanssa näin. En vain enää pysty perustelemaan tätä mitenkään itselleni tai muille, että miksi kuormitan itseäni jatkuvasti tällä murheella ja työllä.

Kirjoituskin on jo sekavaa, mutta niin ovat ajatuksenikin.

Lähettäjä: Helmiäinen 
Päivämäärä:   12.10.25 13:01:38

Vastaava kokemus, kyseessä oli vielä oma kasvatti. Aina jotakin ja harvoin oli tervettä päivää. Tutkittiin ja hoidettiin,piikiteltiin klinikalla ja kokeiltiin kaikkea. Kiltti ja mukava hevonen muutoin. Lopulta kaikki oireet vain pahenivat, talvet hevonen vesiripulilla ja lopulta ratsastamisesta ja hoitotoimista tuli lähes mahdottomia. Viimein löytyi eläinlääkäri, joka tutki alusta loppuun ja osasta oireille löytyi syy, jolle ei mitään mahtanut. Olisin toivonut eläinlääkäriltä kehotusta lopettaa hevonen, mutta ohje olikin vain lääkitä kivuttomaksi. Kuukausia vielä kestin ja jaksoin ja perustelin itselleni poislaittoa. Lopulta sain päätöksen tehtyä ja iso kivi putosi harteilta, vaikka edelleen harmittaa suunnattomasti.

Päivämäärä:   12.10.25 13:04:58

Ei hevonen, mutta koira. Tajusin vasta jälkikäteen, miten uskomattoman huono tilanne meillä oli. Olin jo täysin unohtanut miltä normaali elämä ihmiselle, koiralle ja koiralliselle ihmiselle tuntuu. Koiran lopettamisen jälkeen hoidin viikonlopun ajan sukulaisen koiraa vähän hätätilanteessa ja tajusin vasta silloin, miten kaukana normaalista oma koirani oli ollut. Se ei ollut koskaan voinut elää oikeasti koiran elämää.

Päivämäärä:   12.10.25 13:15:28

Helmiäinen: pelkään eläinlääkärin suhteen vähän samaa. Olen jo vuosi sitten jutellut siitä, että olen väsynyt tähän tilanteeseen. Minulle tuli kuitenkin olo, etteivät nämä meidän ongelmat ole eläinlääkärin mielestä syy lopettaa hevosta. Tämä ahdistaa minua vielä enemmän. Tuntuu, että olen pettänyt hevosen ja epäonnistunut täysin.

Lähettäjä: ampparimehujää 
Päivämäärä:   12.10.25 13:17:07

Pitää päästää se pois. Ei tuo ole normaalia hyvää hevosenelämää. Pikainen eutanasia.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   12.10.25 13:22:55

Maailma on täynnä mukavia tasapainoisia ja terveitä hevosia. 10v on nuorehko vielä mutta jos se on aloituksessa kuvaillusti moniongelmainen on parempi päästää se pois. Älä edes harkitse antavasi sitä minnekään, edes ylläpitoon tai seurahepaksi. Jos sinä et sitä ole saanut kuntoon vaan ongelmat vain lisääntyy niin ei se tulevina vuosina ole yhtään enempää käyttökunnossa. Paras teko on päästää kärsivä eläin kärsimyksistään.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.10.25 13:25:07

Laita pois. Eiköhän se ole todella kipeä kun elämä on tuollaista perusarkenakin.

Päivämäärä:   12.10.25 13:27:25

Ei tämä tosiaan seurahevoseksikaan käy, kun ei kestä oikein olla yksin ja laumakäyttäytyminen on mielestäni kurjaa (on hyväksynyt vain harvat kavereikseen, muita ajaa ja potkii kohti). Pelkästään oloneuvoksena voisi olla ainakin näennäisesti kivuton, mutta työtä se vaatii. Kyllä sitä tulee mietittyä niinkin kylmästi, että saman verran rahaa ja paljon mieluummin laittaisin käyttöhevoseen…

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.10.25 13:32:59

Joillain eläinlääkäreillä voi olla jotain asenteita mutta tuon hevosen kohdalla vaakakupissa taitaa olla vaan miinusmerkkisiä asioita
Laita pois -kun löytyy kaikki ongelmat vielä nupistakin-ilkeä tarhassa ja ei kestä olla yksin.
Jos sellainen elli joka lyseenalaistaa niin kerro ongelmat ja kysy mitä itse tekisit ?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   12.10.25 13:37:59

Viisas päätös olis päästää hevonen pois päiviltä

Päivämäärä:   12.10.25 13:50:15

Miksi sitä täällä kyselet, tai kyselet ylipäänsä? Tottakai saat laittaa hevosen pois, ei siihen mitään selityksiä tarvita. Päätös on vain ja ainoastaan sinun.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.10.25 13:53:01

Olen ottanut useamman "toivottoman" tapauksen kuntoutettavakseni. Silti en epäröisi lopettaa hevosta, joka vaikuttaa kärsivän jatkuvasti tai josta ei näytä tulevan parempaa. Useimmat asettuvat hyvässä laumassa, yksinkertaisella hoidolla ja maltillisella kuntoutuksella, mutta jos hevosesta aiheutuu minulle enemmän huolta kuin iloa, lopetetutan sen eläinlääkäreiden mielipiteistä riippumatta. Hevonen tunnistaa myös hoitajansa sekä laumansa tunnetilat, niillä todellakin on väliä hevosen voinnin suhteen.

Ennen eläinlääkärit suosittelivat herkemmin lopetusta, nykyisin yllättävän monet olisivat valmiita hoitamaan hevosta niin kauan kuin se vain elossa pysyy. Jos ei lähipiirissäsi ole ketään, jolle uskoisit hevosesi kuntoutettavaksi, voit aivan hyvin luopua siitä lopullisesti. Et tarvitse siihen kenenkään lupaa.

Päivämäärä:   12.10.25 13:55:03

Minulla on myös hevonen, joka ei kestä seurahevosena olemista. Alkaa kiusata muita ja karkailee aidoista jos ei saa tarpeeksi tekemistä. No, tietysti tuli jännevamma. Nyt kokeillaan kuntouttaa mutta lopetus on edessä jos jänne ei kestä liikuntaa.

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   12.10.25 14:30:27

Älä missään tapauksessa laita kiertoon! Se on pahin vaihtoehto muutenkin kärsivälle hevoselle.
Kyllä nyt on aika tehdä se lopullinen päätös.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   12.10.25 15:48:08

Ymmärrän aloittajaa hyvin, sillä kamppailen päätöksenteon kanssa hyvin samankaltaisessa tilanteessa. Kyseessä on vieläpä oma kasvatti. Voi olla, että hevonen asettuisi paremmin reilusti isompaan laumaan, mutta minulla on kotitalli eikä ole mahdollisuutta tai järkeä viedä sitä muualle. Terveysongelmien ja haastavan luonteen vuoksi en voi myöskään myydä sitä. Sen vuoksi olen miettinyt, että olisi hevoselle parempi laittaa se pois. Meistä kummallakaan ei ole oikein hyvä olla tässä tilanteessa. Päätös on kuitenkin vaikea, sillä hevonen on minulle rakas ja tärkeä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.