Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Primaari lymfedeema, kokemuksia?

Lähettäjä: prim lymf 
Päivämäärä:   11.10.25 19:58:32

Itse sain tämän dg :n synnynnäinen rakenteellinen vika.

Miten teillä on tämä edennyt vuosien saatossa? Onko edes yritetty sitä verisuonistoon yhdistämistä, entä rasvaimua?

Pelkään. Sitä tämän sairauden etenemistä.

Lisäksi, tuo Duodecimin artikkeli tämän sairauden yhteydestä sepelvaltimotautiin. Olen vasta 33-v.

Olen ikäni ollut hoiikka, lapsena ja nuorena alipainon rajalla, mutta tämä on tämä rakennevika niissä suonistoissa.

Tapaan lääkärin vasta joulukuussa. Diagnoosi tuli jo aiemmin.

Re: Primaari lymfedeema, kokemuksia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.10.25 20:35:30

Olitko sinä se, jolla oli nilkkaturvotusta jota olit näyttänyt ortopedille verisuonikirurgin sijaan? Kysyn vaan mielenkiinnosta, koska en muista nähneeni mikä ko henkilön lopullinen diagnoosi oli.

Lähettäjä: prim lymf 
Päivämäärä:   11.10.25 21:22:48

Olen. Jännittävän juonenkäänteen jälkeen * lopulta kyseessä oli ja on nyt loppuikäni rakenteellinen vika imusuonistossa. Eli otsikon sairaus.

*kävin gynellä, jonka tekemässä ultrassa vas. munasarjan vieressä oli joku massa, jota gyne zoomaili. Tämä oli kamalaa odotella, koska syöpähän mulla tietenkin oli mielessä. Mutta jälkikäteen huvittavana asiana, massa oli se, mikä gyne sanoi, että JOSKUS nämä tämännäköiset osoittautuvat magneetissa suolensisällöksi eli suomeksi kakaksi. Koska paksusuoli kulkee ihmisellä juuri siinä kohdin. Uä :n tarkkuus ei koskaan riitä tuollaisesta sanomaan, onko se joku kasvain, kysta vai paskaa.

Gyne silloin sanoi, että ei se ainakaan pahanlaatuinen kasvain ole. Mutta kyllähän potilas aina tätä pelkää, kun sisuskaluista löytyy tunnistamaton massa.

No, menin magneettiin (olisin mennyt ilman "massa"löydöstäkin, nimittäin kuvauttamaan käskystä kaikki muutkin vatsan elimet paitsi pumpun, että onko jossain kasvain tmv. painamassa imuteitä. ei ollut mitäään.)

Tämä sairauteni on aika harvinainen eikä sitä ole kummankaan vanhempien suvussa tiedossa

Lähettäjä: Xyz 
Päivämäärä:   11.10.25 22:12:22

Mulla on lynfaödeema. On yritetty yhdistää imusuonia suoraan imusolmukkeisiin ja on tehty rasvaimu. Rasvaimu vei oireet joksikin aikaa pois, mutta ei pysyvästi. Imusuonissa liikkuva neste on valkuaisainerikasta ja muutuu rasvaksi.

Tämän kanssa kuitenkin pärjää hyvillä tukituotteilla. Saan kunnasta maksusitoumuksen tukisukkiin, ja säännöllisesti mitataan jalka, jotta sukka olisi aina mahdollisimman sopiva. Jos asut pk-seudun lähellä, suosittelen Kirfixin Anua mittaajaksi. Kaikki eivät osaa mitata, esim. apteekeissa, vaikka myyvät mittatilaustuotteita.
Myös yökäyttöön on omat tuotteensa, jotka edistävät nestekiertoa. .

Liikunta auttaa myös. Itselläni pyöräily saa nesteet liikkeelle, ja selvästi helpottaa painetta, joka syntyy esim. autossa paikoillaan istuessa. Ratsastus on "tärinäliikunrana" myös hyvä. Monet ui, mutta jos iho on rikki, vastustuskyky heikkenee ja on iso riski sairastua ruusuun.

Tsemppiä aloittajalle!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.10.25 22:15:47

Kiitos aloittajalle vastauksesta, hyvä että kyseessä ei ollut syöpä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.