Lähettäjä: gilga
Päivämäärä: 11.10.25 18:47:06
Mutta itse aiheeseen: Joskus aiemmassa asuinkerrostalossani jaettiin joka asiakkaalle lappu, jossa pyydettiin kaikkia tsekkaamaan asuntonsa tuhohyönteisten varalle. Joku niistä kai oli ilmoittanut jo ennen tutoa, sillä kaikki asunnot myrkytettiin. Haluttiin vain tietää, miten laaja ongelma on. Joka asunto piti järkätä seinustoilta ja roskiskaapista niin, että nurkat ja listat ja roskiskaappi päästiin myrkyttämään. Minä tietenkin omalta osaltani parhaani tein, mutta meillä ei todellakaan käsketty häkkivarastoille mitään tehdä, joten niitä ei myrkytetty. Mietin jo tuolloin, että auttaako asuntojen myrkytys mitään, jos häkkivarastoja ei myrkytetä. Ja olen ihan varma, että kaikki eivät edes raivanneet asuntojaan ja roskiskaappeja niin, että niitä edes päästiin myrkyttämään.
Tottahan se on, että turha sinun koppiasi on myrkyttää, jos muiden varastokopeille ei mitään tehdä. Ainoa keino saada jotain tehtyä olisikin siis saada myrkytettyä koko talo ja häkkivarastot kerralla. Mutta jos muiden varastot on ryönää täynnä ja niitä ei mahdu siivoamaan ja myrkyttämään, niin eipä taida onnistua. Niitä muitakin asukkaita pitäisi aihe kiinnostaa yhtä paljon.
Oletko ollut vuokranantajaan yhteydessä? Pelkkä isännöitsijän kanssa sössöttäminen ei varmasti auta, mutta kun vuokraakin ollaan korottamassa, niin voisit kyllä sanoa, että saisi tuolle turkiskuoriaisongelmallekin jotain tehdä, jos vuokraakin nostetaan. Johonkinhan sinun pitäisi ne roinasi asunnostasi saada. Vuokranantaja voisi esim. linjata, ettei häkkivarastossa saa säilyttää tietynlaisia asioita ilman asianmukaisia suojauksia, ja näitä rajauksiahan on olemassa, joten voisit vedota sellaiseen. Sitten, kun siitä tulee yleinen sääntö, sen rikkomisesta saa varoituksen, ja jos asiaa ei korjaa, se on häätöperuste. Mutta on ihan eri asia, että suostuuko vuokranantaja tuollaiseen...
Taloyhtiön hallitukselle voisi tehdä aiheesta esityksen ja mennä puhumaan siitä seuraavassa kokouksessa. Tai sitten laittaa lisäksi myös heippa-lapun käytävään, että ovatko muut huomanneet, että häkkivarastossa on turkiskuoriaisepidemia.
Ehkä voisit laittaa ne laatikkoihin mahtumattomat irtaimistosi jätesäkkeihin, mutta ne voivat homehtua. Sitäkään tuskin haluat.
Ehkä ainoa keino onkin sitten vain muuttaa pois ja käsitellä omat tavaransa sitten sitä muka kun niitä uuteen asuntoon vie. Eli myrkyttää, pestä, saunottaa, pakastaa, mikä nyt parhaiten toimii tai ylipäätään onnistuu. Tämä taas yleensä vaatii sen, että muuttoon käyttää aikaa, eli ei onnistu kerralla kaiken vienti.
En ole kyllä yhtään kateellinen tilanteellesi!
Omasta asunnostani ei tuolloin löytynyt mitään, mutta olen kyllä ihan tyytyväinen siitä, että kaikki aaunnot myrkytettiin. Sentään edes ne asunnot...
|