Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuhohyönteisistä, mitä tekisit tässä tapauksessa

Lähettäjä: Gegsi 
Päivämäärä:   11.10.25 18:19:27

, jos olisit minä?

Huom. Jos sinulla ei ole mitään omaa kokemusta tuhohyönteisistä asunnossa tai asuntoon kuuluvassa häkkivarastossa (em. on minun kokemukseni) , niin älä suotta mutuja huutele.

Olen hakannut isännöitsijän kanssa asiaa reilusti yli 6 kk. Nyt en enää, palaan asiaan hänen kanssaan vasta juristin kanssa asioituani.

Ongelma on siinä, että häkkivarastossa (ainakin - ne kun tuppaavat kerros- ja rivitaloissa leviämään ilmanvaihtokanavia pitkin ruton lailla) on tuhohyönteisiä. Minun kopissani, vaikka säilytys on minun osaltani aina ollut asiallista. Silti lattialla on minun kopissani eläviä toukkia ja liima-ansoissani kuolleita.

Eli kaikki irtain on kannellisessa muovilaatikossa. Siis minun kopissani.

Laji on selvä, niitä jää itseostamiini liima-ansoihin jatkuvasti. Minulle on sanonut kasvotusten ja puhelimitse vuokranantajayrityksen (iso yritys) tilaama ammattimyrkyttäjä jo monta kertaa, että me voimme minun koppiani ja varaston käytäviä myrkyttää vaikka maailmantappiin asti, mutta niin kauan kuin 70 muuta koppia on räävittömässä kuosissa koskien likaa ja säilytettäviä asioita, on ihan turha kuvitella että ongelmasta eroon päästäisiin.

Olen pyytänyt isännöitsijää ilmoittamaan koko talolle, että varastossa on tuhohyönteisiä, joita elättää se lian, pölyn ja luonnonteksiilien asiaton säilyttäminen. Minun koppini vieressä on esimerkiksi ikivanhoja pehmoleluja avosäilytyksessä. Ne eivät näytä keinokuidulta, eli ovat eräiden ravintoa. Toisella puolen toinen paski-ainen säilyttää villa- ja puuvillamattoja minun koppiani vasten.

Olen näille kahdelle neropatille sanonut taannoin asian ilmettyä, että minun kopisssani on turkiskuoriaisen toukkia ja 1. myrkytys tulossa. Että huomioikaa tekin tekstiilien ja avattujen koiranruokasäkkien ymv. asiallinen säilytystapa, jotta ongelmasta päästään pian eroon.

Näitä ei kiinostanut ollenkaan. Nytkin vieressä lojuu puolihuolimattomasti suljettu raksusäkki ja raksuja on lattialle jätetty kuin p.aska p.erseestä roikkumaan. Se on niin turkiskuoriaisten, kuin muidenkin tuhohyönteisten ravintoa tarjottimelta. Vaan kun vätyksiä ei kiinosta.

Isännöitsjiä kuuluu samaan kerhoon. Hän sössöttää, että yrityksellä ei ole tarvetta kertoa ongelmasta koko talolle eikä oikeutta käskeä omistamansa kiinteistön vuokralaisia korjaamaan säilytystapojaan. Oikeutta tällaiseen ei ole.

Kun kysyn häneltä, että kuvailisi minun oikeuttani pystyä käyttämään vuokraan kuuluvaa isoa varastokoppiani normaaliin tapaan, hänellä menee turpa tukkoon. Säilytän siis tekstiilipesuria ja matkalaukkuani ja tuuletintani jo 2. vuotta huoneen nurkassa lojumassa, koska mihinpä työnnän 38 m2 asunnossa tuollaisen ison irtaimen. Varastoon työntäisin, jos se olisi asianmukainen paikka.

Tiedän, ettei muovi maistu hyönteisille, mutta jokainen älyää, ilkeääkö sinne viedä ei-muovilaatikkoon mahtuvaa irtainta, kun toukkia vilisee yhtenään. Munivat kyllä minne tahansa. Esim. tuulettimen sisälle.

Vuokra nousee taas muutaman kk päästä, tästä yritys ilmoitti eilen. Laadukkaaksi asumiseksi sanovat. Muutin tähän vuosi sitten, koska pakko olla koiran työpaikan lähellä ja ruokakaupan lähellä.

Onko Finlexissä niin, ettei vuokrantantajan tarvitse ilmoittaa asunnossa olevista tuhohyönteisistä (koska rahanhimoisena firmana haluaa, että kukaan ei kuule eikä ole muuttamatta tai muuta pois niiden takia)?

Entä lukeeko siellä, että vuokranantaja ei saa puuttua päin viturallaa oleviin säilytystapoihin, kuten avattu koiranruokasäkki puolikusten suljettuna (=raksuja näkyy) ja luonnonkuituiset valtavat tekstiilit avona?

Entä onko minulla velvollisuus katsella toukkia jatkuvasti ansoissani kuolleina ja lattialla ja laatikoideni päällä ja seinillä elävinä?

Re: Tuhohyönteisistä, mitä tekisit tässä tapauksessa

Päivämäärä:   11.10.25 18:20:49

Unohtui olennainen, että otin jo Kuluttajaliittoon yhteyttä ja sieltä kehotettiin liittymään jäseneksi, niin saan juristin kannanoton asiaan jäsenetuna. Näin teen.

Päivämäärä:   11.10.25 18:21:17

*koiran TAKIA työpaikan lähellä... Koirani ei käy töissä.

Lähettäjä: gilga 
Päivämäärä:   11.10.25 18:30:47

Onko noita (sulkeita) pakko laittaa noin (siis aivan liikaa, joka väliin) paljon? Etkö voisi (vai etkö kenties osaa?) kirjoittaa ymmärrettävää (siis sellaista, josta hötölän lukutaidottimatkin, joita täällä tunnetusti on valtaosa) tekstiä ilman, että laitat sulkeita (ja niiden sisään tekstiä) vähän väliä?

Lähettäjä: Gegi 
Päivämäärä:   11.10.25 18:39:56

Hei gilga! (Voin jatkossa kiinnittää huomiota asiaan. Minulla on ollut tämä piirre kauan.) Kiitos palautteestasi. Jo lukiossa (kirjoitin vuonna 2012) äidinkielenopettajani huomautti minulle ainakin kerran, että tähän kohtaan ei sulkeita tule. (Punakynä viuhahti.)

Oliko gilgalla itse asiaan argumenttia (vai menikö ns. ohi raiteiden)?

Päivämäärä:   11.10.25 18:47:06

Mutta itse aiheeseen: Joskus aiemmassa asuinkerrostalossani jaettiin joka asiakkaalle lappu, jossa pyydettiin kaikkia tsekkaamaan asuntonsa tuhohyönteisten varalle. Joku niistä kai oli ilmoittanut jo ennen tutoa, sillä kaikki asunnot myrkytettiin. Haluttiin vain tietää, miten laaja ongelma on. Joka asunto piti järkätä seinustoilta ja roskiskaapista niin, että nurkat ja listat ja roskiskaappi päästiin myrkyttämään. Minä tietenkin omalta osaltani parhaani tein, mutta meillä ei todellakaan käsketty häkkivarastoille mitään tehdä, joten niitä ei myrkytetty. Mietin jo tuolloin, että auttaako asuntojen myrkytys mitään, jos häkkivarastoja ei myrkytetä. Ja olen ihan varma, että kaikki eivät edes raivanneet asuntojaan ja roskiskaappeja niin, että niitä edes päästiin myrkyttämään.

Tottahan se on, että turha sinun koppiasi on myrkyttää, jos muiden varastokopeille ei mitään tehdä. Ainoa keino saada jotain tehtyä olisikin siis saada myrkytettyä koko talo ja häkkivarastot kerralla. Mutta jos muiden varastot on ryönää täynnä ja niitä ei mahdu siivoamaan ja myrkyttämään, niin eipä taida onnistua. Niitä muitakin asukkaita pitäisi aihe kiinnostaa yhtä paljon.

Oletko ollut vuokranantajaan yhteydessä? Pelkkä isännöitsijän kanssa sössöttäminen ei varmasti auta, mutta kun vuokraakin ollaan korottamassa, niin voisit kyllä sanoa, että saisi tuolle turkiskuoriaisongelmallekin jotain tehdä, jos vuokraakin nostetaan. Johonkinhan sinun pitäisi ne roinasi asunnostasi saada. Vuokranantaja voisi esim. linjata, ettei häkkivarastossa saa säilyttää tietynlaisia asioita ilman asianmukaisia suojauksia, ja näitä rajauksiahan on olemassa, joten voisit vedota sellaiseen. Sitten, kun siitä tulee yleinen sääntö, sen rikkomisesta saa varoituksen, ja jos asiaa ei korjaa, se on häätöperuste. Mutta on ihan eri asia, että suostuuko vuokranantaja tuollaiseen...

Taloyhtiön hallitukselle voisi tehdä aiheesta esityksen ja mennä puhumaan siitä seuraavassa kokouksessa. Tai sitten laittaa lisäksi myös heippa-lapun käytävään, että ovatko muut huomanneet, että häkkivarastossa on turkiskuoriaisepidemia.

Ehkä voisit laittaa ne laatikkoihin mahtumattomat irtaimistosi jätesäkkeihin, mutta ne voivat homehtua. Sitäkään tuskin haluat.

Ehkä ainoa keino onkin sitten vain muuttaa pois ja käsitellä omat tavaransa sitten sitä muka kun niitä uuteen asuntoon vie. Eli myrkyttää, pestä, saunottaa, pakastaa, mikä nyt parhaiten toimii tai ylipäätään onnistuu. Tämä taas yleensä vaatii sen, että muuttoon käyttää aikaa, eli ei onnistu kerralla kaiken vienti.

En ole kyllä yhtään kateellinen tilanteellesi!

Omasta asunnostani ei tuolloin löytynyt mitään, mutta olen kyllä ihan tyytyväinen siitä, että kaikki aaunnot myrkytettiin. Sentään edes ne asunnot...

Päivämäärä:   11.10.25 18:54:24

Hei aloittaja! Kuten huomasit, niin kirjoitin kyllä ihan aiheeseenkin liittyen. Jos et jaksa lukea, niin jätä välistä. Mutta ota kuitenkin huomioon se, että täällä jo vuosikausia kirjoitelleella tarinatädillä on tapana käyttää sulkeita, ja vähän sinne sun tänne kommentteihin tupsahtaakin "Tää on se tarinatäti" ja sitä perustellaan "huomaa sulkeiden käytöstä" ja jotkut kirjoittavat "En ole tarinatäti vaikka sulkeita käytänkin".

Eli jos haluat kirjoittaa selkeää tekstiä, niin jätä nuo sulkeet pois, tai ainakin vähemmälle. Vaikka olenkin sinua reilusti vanhempi, eli sellainen, joka on opetettu lukemaan koulussakin, niin minuakin ärsyttää tuollainen sulkeiden käyttö. Kirjoitin ylioppilaaksi v. 2003. Täällä kun harva muu osaa, tai edes viitsii lukea mitään, niin tuontapainen sulkeiden käyttö tekee suurimmalle osalle hötölän ääliöistä tekstistä täysin lukukelvottoman. Täällä kun juuri kukaan ei osaa lukea edes yksinkertaista, pelkkää päälauseista koostuvaa tekstiä.

Ja jos vaihtelet nimimerkkiäsi, niin käytä edes aloittamassasi ketjussa samaa nimimerkkiä. Ei anna sinusta kovin uskottavaa kuvaa, jos välillä kirjoitat nimimerkillä Gegsi ja välillä Gegi :)

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   11.10.25 19:08:49

Ei tuossa taida olla muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa pois, jos taloyhtiö ei suostu tekemään koko talon myrkytystä. Enkä myöskään ymmärrä, miksi niitä myrkytyksiä tunnutaan tekevän niin kauhean nihkeästi. Ei kai kukaan halua asua talossa, mikä kuhisee tuholaisia, vai eikö muka ihmisiä oikeasti kiinnosta?

Minä asuin aikaisemmin taloyhtiössä, jossa oli turkiskuoriaisia. Minun asunnossani ei onneksi toukkia koskaan näkynyt, mutta aikuisia kuoriaisia silloin tällöin. Näitä kuoriaisia ja toukkia oli kyllä monessa muussakin asunnossa ja ilmeisesti joissain asunnoissa oli havaittu muitakin tuholaishyönteisiä. Taloyhtiön hallitukselta tuli tuholaisiin liittyen ilmoitus, että jokainen voi maksaa itse oman asuntonsa myrkytyksen, mutta koko taloa ei katsota tarpeelliseksi myrkyttää. Vaan eipä se oman asunnon myrkytys auta kuin hetkeksi, jos tuholaiset elävät rakenteissa.

Nykyiseen asuntoon muutin puoli vuotta sitten ja huomasin, että asunnossa on paperitoukkia. Otin isännöitsijään yhteyttä ja pyysin, että asian eteen tehtäisiin tarvittavat toimenpiteet. Isännöitsijä vastasi melkein saman tien takaisin, että hän on pyytänyt tuholaistorjujan paikalle. No, tuholaistorjuja tuli ja myrkytti asuntoni, mutta siitä vasta soppa syntyikin. Sekä minä että tuholaistorjuja olimme siinä uskossa, että torjunnan maksaisi isännöitsijä/taloyhtiö/mikä lie, mutta isännöitsijä sanoikin, että yhden asunnon myrkyttämisen maksaa asukas itse. Tämän toki ymmärtäisin siinä tilanteessa, jos isännöitsijä olisi sanonut ensimmäisen yhteydenoton kohdalla, että hän voi tilata tuholaistorjujan, jos minä maksan lystin, mutta mitään sellaista hän ei puhunut. Eikä se myrkyttäminen muutenkaan auttanut kuin hetkeksi...

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   11.10.25 19:17:14

Eli lyhyesti: Kellarivarastossa on turkiskuoriaisia ja vuokrataloyhtiö kieltäytyy myrkyttämästä kaikkia tiloja kerralla. Kaikki tuo paatos näin lyhyen asian takia.

Ota yhteyttä kunnan asumisterveystarkastajaan ja kysy sieltä neuvoja tilanteen selvittämiseksi. Ei täältä hötölästä kukaan tule kellariasi myrkyttämään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.10.25 19:20:36

En tekisi mitään.
En yhtään mitään.

Turkiskuoriainen kuuluu suomen luontoon.

Ei ole mitään keinoa saada niitä pois.

Vaikka koko kellari tavaroineen myrkytettäisiin monta kertaa, ne palaisivat aina.

Vaikka on ikävää että heitit sen ryijysi pois josta viimeksi kerroit, se on elämään kuuluva asia.

Vaikka muuttaisit omskotitaloon metsään, sielläkin saisit ennemmin tai myöhemmin turkiskuoriaisia. Niitä tulee ulkoa aina uusia.

Stressitasojesi vuoksi suosittelisin että alkaisit altistaa itseä pois hyönteiskammosta. Suomen ötökät-ryhmä on tähän hyvä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.10.25 19:36:24

Turkiskuoriaisia tulee sieltä ulkoa, ihan sama kuinka hyvin ne myrkyttää pois. Mitä vanhempi talo, sitä todennäköisemmin niitä sinne ilmestyy. Toki niiden määrään voi vaikuttaa juurikin sillä miten tekstilleitä yms. säilyttää, mutta ei niiltä kokonaan voi välttyä.

Kun säilöt omat tavarasi tiiviissä laatikoissa niin ongelma ei siirry sinulle. Isoille matoille tmv. toimii myös vaikka tiiviiksi teipattu jätesäkki. Niin ei tarvitse välittää siitä mitä ötököitä naapureiden varastokopeissa elelee, eivät ne silloin sinun asuntoosi sieltä siirry. Vaan ulkoa niitä tulee kyllä sinnekin.

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   11.10.25 19:39:03

"Eli lyhyesti: Kellarivarastossa on turkiskuoriaisia ja vuokrataloyhtiö kieltäytyy myrkyttämästä kaikkia tiloja kerralla. Kaikki tuo paatos näin lyhyen asian takia."

Kiva referaatti kiitos, mutta vajavainen sellainen. Siitä puuttuu se 50 %. Eli se, ettei yritys sanojensa mukaan voi eikä siksi (?) aio ilmoittaa tuhohyönteisistä vieläkään talon muille asuille, eikä se aio puuttua ammattilaisen kritisoimaan holtittomaan säilytystapaan muissa kopeissa.

., kulta, minulla ei eläessäni ole ollut ryijyjä. Mistä mahdat nyt houria? Lääkkeet?

Turkiskuoriasia on eri lajeja, osa asuu ja tulee luonnosta (=ulkoa metsästä) ja osa taas ei tule. Ei ole totta tuo onneton väitelmäsi siitä, että turkiskuoriainen sisätiloissa olisi normaalia. Mikä se sinun kokemuksesi näistä olikaan? En tarkoita metsässä, vaan sisällä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.