Lähettäjä: juurikin
Päivämäärä: 10.10.25 15:22:36
Å, kerro sitten kun olet tarkistanut ja jos siellä tosiaankaan ei ole kolmiota, niin laita toki googlemaps-linkki paikkaan. Ulkomailla olen joskus törmännyt tuonkaltaiseen järjestelyyn, tosin siten ettei kellekään ollut valoja ja niille suoraan meneville oli myöskin kolmio kääntymisrampilta tuleviin nähden (eli se kääntymisramppi ja siitä suoraan jatkuva tie katsottiin pääväyläksi siinä risteyksessä). Olen aika 100-varma etten ole koskaan ainakaan Suomessa törmännyt tuollaiseen järjestelyyn. Se olisikin kyllä todella perse edellä puuhun-tyyppinen liikennejärjestely ja jopa suoranainen onnettomuusloukku, jos suoraan ajavat päästettäisiin ensin valoilla lähtemään suoraan ja sitten heti perään joutuisivat kuitenkin perussäännöllä väistämään jotakuta sivusta kääntyvää. Kolmion laittaminen heille heti valojen jälkeen taas olisi aivan yhtä epäjohdonmukaista. Jos tuossa tilanteessa haluttaisiin poikkeuksellisesti antaa etuajo-oikeus niille kääntyville niin se olisi paljon loogisempaa hoitaa sitten niillä valoilla, kun kyse kuitenkin on valoristeyksestä.
Nyt tuli muuten mieleen että muistaakseni Turussa taitaa olla sellainen paikka jossa tämä valoton kääntymisramppi jatkuu mutkan jälkeen hetken matkaa omana "kiihdytys"kaistanaan, ja siellä se kolmio ei sijaitse heti siinä käännöksen kohdalla vaan vasta siellä liittymiskaistan päässä. Siitä siis liitytään isommalle monikaistaiselle tielle aivan kuten motarin rampiltakin; liittymiskaistalla et ole vielä väistämisvelvollinen koska kenenkään ei kuulu siltä isommalta tieltä vaihtaa kaistaa sille, mutta siitä kaistaa vasemmalle vaihtaessasi olet.
|