Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millä verensokeri alas?

Lähettäjä: Diet 
Päivämäärä:   10.10.25 14:29:19

Minulla todettiin 2 tyypin diabetes ja siis ihan itse aiheutettu. Toki sukurasitettakin on.
Olen nyt muuttanut jo ruokavalioni aika lailla siitä mitä se oli, eli käytännössä pelkkää leipää, mutta arveluttaa silti. Sain kyllä lekurista sellaisen virallisterveellisen ruokavalion ohjeen.
Olen myös aloittanut kävelylenkit mutta ainakaan vielä se ei hirveästi ole lukemissa näkynyt.
Sokerilääkkeeni on sellainen ettei lääkäri suositellut ketoruokavaliota.

Vinkkejä? Minulla on painoa yli 100kg

Re: Millä verensokeri alas?

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   10.10.25 14:34:33

Ketoruokavalio on sellainen joka tepsii 2-tyypin diabetekseen. Vaihda asiantuntevaan lääkäriin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.10.25 14:36:55

Ei tarvitse ketolla vetää, vhhkin auttaa hyvin

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.10.25 14:39:07

Jos ruokavalio on ollut pelkkää leipää, ei varmasti tarvita ketoa.

Riittää että jätät leivän lähes pois (ruisleipää siivu tai kaks maksimissaan) ja syöt 5 ateriaa päivässä. Korvaat pastat ja riisit perunalla, ohralla, juureksilla ja kasviksilla.

Syöt kasviksia (ei hedelmiä vaan vihanneksia, marjoja voi syödä) sen 800g päivässä etkä siitä tingi niin varmasti onnistuu.

Päivämäärä:   10.10.25 14:41:24

Niin siis kun se on se lääke joka ei ole hyvä keton kanssa. On kyllä asiantunteva lääkäri, diabetologi.

Päivämäärä:   10.10.25 14:42:58

Olenkin nyt pyrkinyt säännöllisen syömisen opetteluun ensisijaisesti ja koittanut keksiä sen leivän tilalle ihan ruokaa.
Iltapalat on hankalia, mitä se voisi olla? Minulla nyt ollut tapana syödä aamupalalla munia niin jotenkin tuntuu oudolta jos vielä illallakin

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   10.10.25 15:17:22

Hiilihydraatit pois. Niitä saa tulla vain kasviksista ja hedelmistä ja marjoista. Eli ei viljatuotteita, ei sokeria, ei perunaa, ei riisiä, ei pastaa. Laihdutus normipainoon tärkeää. Näillä paransin itseni.

Päivämäärä:   10.10.25 15:19:14

Heti en usko että pystyn täysin hiilihydraateista kieltäytymään, tai se ei ainakaan kestä kauaa. Toki vähentämisen varaa on reilusti.

Enkä oikein koe ideaaliksi tehdä itselle kaikkia ruokia ominaan.

Lähettäjä: pokpi 
Päivämäärä:   10.10.25 15:40:55

Proteiinilla ja lihastreenillä. Pelkkä kävely ei auta, koska se ei juurikaan polta sokeria verenkierrosta. Lihakset taas käyttävät sokeria polttoaineenaan jos sitä verenkierrossa on, joten lihastreeni on paras keino hallita verensokereita. Muutenhan kävely on hyvä liikuntalaji, mutta ota lisäksi lihastreeni. Vaikka kotona töllöä katsoessa tai pyykkikoneen pyöriessä. Ei ole pakko lähteä salille jos ei ehdi tai jaksa.

Jos haluaa hidastaa sokerin imeytymistä, niin kannattaa syödä rasvaista sokeria (suklaa, jäätelö) tai proteiinia sokerin kanssa. Jos taas haluaa saada nopeasti imeytyvää sokeria, kuten D1 hypoglykemiassa, niin silloin ei saisi käyttää rasvaista sokeria vaan rasvatonta sokeria (esim. sokerinen mehu) kun se rasva ja proteiini hidastaa sokerin imeytymistä.

Sitten jos verensokeri pysyy ylhäällä eikä tule alas, niin moni diabeetikko syö proteiinia, kun se jotenkin auttaa verensokeria laskeutumaan. Tätä hyödynnetään myös metabolisten hevosten ruokinnassa, eli kun niiden aineenvaihduntaa koetetaan saada toimimaan ja läskit sulamaan, niin vähäsokerisen ruuan lisäksi täytyy huolehtia riittävästä proteiinin saannista, koska proteiini auttaa verensokerin hallinnassa ja estää lihaskatoa. En nyt löydä sitä artikkelia, jossa tämä selitettiin tarkemmin, mutta siis jotenkin proteiini on avainasemassa verensokerin hallinnassa. Insuliini siis auttaa sokeria varastoitumaan rasvaksi, proteiini taas kulumaan energiaksi tms.

Joku muu asiasta enemmän tietävä tai paremmin selittävä selittäkööt. Joka tapauksessa jos esim. 1-tyypin diabeetikko on syönyt paljon jotain hiilaria, kuten riisipuuroa ja verensokerit on pitkään ylhäällä, niin siihen ei auta lämiä lisää ja lisää insuliinia, koska se aiheuttaa ongelmia, kun verensokeri rymiseekin lopulta alas. Silloin insuliinia laitetaan vain jonkin verran ja syödäänkin proteiinia, niin saa verensokerin alas, eikä se rymise liian alas liiasta insuliinista johtuen. Tai jotain tuollaista olen lähipiirissäni olevilta diabeetikoilta kuullut.

Olen päälle nelikymppinen ja minulla on ehkä alkanut kehittyä joku insuliiniresistenssi ja suvussa on paljon vaikka minkälaista diabetesta. Olen ottanut päivittäiseen tekemiseen mukaan lihastreenin. Ei sen tarvitse kerralla kauaa kestää, lyhyet pätkät pitkin päivää tekevät jo paljon. Kahvin keittyessä 10 punnerrusta (polvet maassa jos ei muuten jaksa), kahvin jälkeen 10 kyykkyä kahvakuulan kanssa kuminauha polvitaipeissa, iltapäivällä 20 selkälihasliikettä ja 10+10 vatsalihasliikettä. Lisäksi kävelen pitkin päivää sinne ja tänne ja kuljen portaita aina kun mahdollista. Sain painonnousun pysähtymään ja kropankin vähän ohenemaan, eli ehkä sain ainakin siirrettyä ongelmia vähän tuonnemmas...

Lähettäjä: Berberiini 
Päivämäärä:   10.10.25 16:51:28

Ihan niinkuin "mä" neuvoi ruokavalion suhteen sekä liikunnan /lihaskuntojumpan lisäksi voi ajatella ravintolisää nimeltä Glyko Forte

Glyco Forte kapselit keskittyy useisiin kehon mekanismeihin tukeakseen terveitä verensokeritasoja:

Parantaa insuliiniherkkyyttä: Glyco Forte ainesosat auttavat parantamaan kehon vastetta insuliinille, mikä voi auttaa tasapainottamaan verensokeria.

Tukee glukoosiaineenvaihduntaa: Tämä lisäravinne sisältää välttämättömiä vitamiineja ja kivennäisaineita, jotka auttavat kehoa käsittelemään glukoosia tehokkaasti.

Lisää energiatasoja: Glyco Forte edistää tervettä aineenvaihduntaa, mikä auttaa vähentämään väsymystä ja parantamaan yleistä energiatasoa.

Vähentää sokerinhimoa: Hallitsemalla glukoositasoja tehokkaammin Glyco Forte voi auttaa hillitsemään sokerinhimoa, mikä helpottaa tasapainoisen ruokavalion ylläpitämistä.

- Berberiini – Tunnettu voimakkaasta vaikutuksestaan glukoosi- ja lipidiaineenvaihduntaan.

·         Karvasmeloniuute – Auttaa alentamaan verensokeria luonnollisesti.

·         Alfalipoiinihappo – Parantaa insuliiniherkkyyttä.

·         Kaneli – Parantaa glukoosiaineenvaihduntaa ja vähentää insuliiniresistenssiä.

·         Gymnema Sylvestre – Tukee haimaa ja vähentää sokerinhimoa.

·         Kromipikolinaatti – Välttämätön mineraali insuliinin toiminnalle ja sokeritasapainolle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.10.25 17:06:41

Ylimääräinen proteiini muuttuu sokeriksi eli proteiininkaan mättäminen ei ole avain onneen.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   10.10.25 17:13:54

Ravintolisien kanssa sitten tarkkana, jos on lääkitys. Kysy ainakin apteekissa neuvoa yhteensopivuudesta käyttämiesi lääkkeiden kanssa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   10.10.25 17:18:44

Hommaa glukoosimittari käsivarteen pariksi viikoksi, niin saat ainakin vähän selville, miten eri ruoka-aineet verensokerin vaikuttavat. Itselle ainakin oli hyvin opettavaista.

Lähettäjä: uäuaa 
Päivämäärä:   10.10.25 17:32:51

"Ylimääräinen proteiini muuttuu sokeriksi eli proteiininkaan mättäminen ei ole avain onneen."

Aika paljon sitä saa mättää, että liikaa saa... Yleensähän näillä ongelmaisilla on ongelmana nimenomaan liika hiilari ja liian vähä proteiini.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.10.25 17:59:31

No itsellä suht sama tilanne kuin aloittajalla. Tosin sokerit oli karvan yli viiterajojen, sen verran kuitenkin, että lääkäri halusi puuttua heti asiaan mikä tietenkin hyvä. Varsinaisesti diabeteslääkkeitä en saanut, koska lähdettiin liikkeelle siitä, että paino pitää saada alas ja opetella syömään pienempiä annoksia, vähemmän herkkuja jne.
Lääkärin kanssa yhteisymmärryksessä aloitettiin ozempic. Maksan sen kokonaan itse, koska ei ole minun tilanteessa korvattava.
3 kk:n seurantajaksolla sokerit oli pudonneet reilusti viitearvojen sisään. Painoa pudonnut n. 13kg. Sinänsä en ole muuttanut syömisissä juurikaan, syön vain vähemmän. Hieman enemmän kasviksia ja vihanneksia, herkkujen syönti on myös pudonnut sanotaanko 95%:sti. Mistään en ole totaalikieltäytynyt eli vaikkapa synttärijuhlilla olen syönyt kakkua jne. Pääpointtina yritän opetella syömään oikean kokoisia annoksia ilman, että on kitudieetillä, koska se kitudieetti ei tule kestämään kauaa eikä varsinkaan lopunelämää. Matka normaalipainoon on pitkä, olen valmistautunut, että 1-2 vuotta menee, kun miettii, että painon putoaminenkin hidastuu varmasti.
Toivottavasti aloittaja tästä on sinulle apua vaikka sinulla tuo ruokavalioremontti onkin hieman isompi, koska aiemmin ollut yksipuolinen ruoka.

Päivämäärä:   10.10.25 19:47:42

Minä sain myös ozempicin. Toivottavasti olisi avuksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.10.25 23:12:52

Diabetologi ??? Vastaanotto porvoossa :-D

Päivämäärä:   10.10.25 23:17:35

Etkö ole kuullut sellaisesta? Ei kannata silloin huudella jos oma tietämys ei riitä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.10.25 23:23:55

Minulle ei kannata huudella. Te ette tiedä mistään mitään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.