Lähettäjä: pokpi
Päivämäärä: 10.10.25 15:40:55
Proteiinilla ja lihastreenillä. Pelkkä kävely ei auta, koska se ei juurikaan polta sokeria verenkierrosta. Lihakset taas käyttävät sokeria polttoaineenaan jos sitä verenkierrossa on, joten lihastreeni on paras keino hallita verensokereita. Muutenhan kävely on hyvä liikuntalaji, mutta ota lisäksi lihastreeni. Vaikka kotona töllöä katsoessa tai pyykkikoneen pyöriessä. Ei ole pakko lähteä salille jos ei ehdi tai jaksa.
Jos haluaa hidastaa sokerin imeytymistä, niin kannattaa syödä rasvaista sokeria (suklaa, jäätelö) tai proteiinia sokerin kanssa. Jos taas haluaa saada nopeasti imeytyvää sokeria, kuten D1 hypoglykemiassa, niin silloin ei saisi käyttää rasvaista sokeria vaan rasvatonta sokeria (esim. sokerinen mehu) kun se rasva ja proteiini hidastaa sokerin imeytymistä.
Sitten jos verensokeri pysyy ylhäällä eikä tule alas, niin moni diabeetikko syö proteiinia, kun se jotenkin auttaa verensokeria laskeutumaan. Tätä hyödynnetään myös metabolisten hevosten ruokinnassa, eli kun niiden aineenvaihduntaa koetetaan saada toimimaan ja läskit sulamaan, niin vähäsokerisen ruuan lisäksi täytyy huolehtia riittävästä proteiinin saannista, koska proteiini auttaa verensokerin hallinnassa ja estää lihaskatoa. En nyt löydä sitä artikkelia, jossa tämä selitettiin tarkemmin, mutta siis jotenkin proteiini on avainasemassa verensokerin hallinnassa. Insuliini siis auttaa sokeria varastoitumaan rasvaksi, proteiini taas kulumaan energiaksi tms.
Joku muu asiasta enemmän tietävä tai paremmin selittävä selittäkööt. Joka tapauksessa jos esim. 1-tyypin diabeetikko on syönyt paljon jotain hiilaria, kuten riisipuuroa ja verensokerit on pitkään ylhäällä, niin siihen ei auta lämiä lisää ja lisää insuliinia, koska se aiheuttaa ongelmia, kun verensokeri rymiseekin lopulta alas. Silloin insuliinia laitetaan vain jonkin verran ja syödäänkin proteiinia, niin saa verensokerin alas, eikä se rymise liian alas liiasta insuliinista johtuen. Tai jotain tuollaista olen lähipiirissäni olevilta diabeetikoilta kuullut.
Olen päälle nelikymppinen ja minulla on ehkä alkanut kehittyä joku insuliiniresistenssi ja suvussa on paljon vaikka minkälaista diabetesta. Olen ottanut päivittäiseen tekemiseen mukaan lihastreenin. Ei sen tarvitse kerralla kauaa kestää, lyhyet pätkät pitkin päivää tekevät jo paljon. Kahvin keittyessä 10 punnerrusta (polvet maassa jos ei muuten jaksa), kahvin jälkeen 10 kyykkyä kahvakuulan kanssa kuminauha polvitaipeissa, iltapäivällä 20 selkälihasliikettä ja 10+10 vatsalihasliikettä. Lisäksi kävelen pitkin päivää sinne ja tänne ja kuljen portaita aina kun mahdollista. Sain painonnousun pysähtymään ja kropankin vähän ohenemaan, eli ehkä sain ainakin siirrettyä ongelmia vähän tuonnemmas...
|