Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Töihinpaluu väkivallan teon jälkeen

Lähettäjä: Ahdistaa 
Päivämäärä:   10.10.25 10:42:13

Olen vähän kurjassa tilanteessa.
Olen ollut kuukauden sairaslomalla ja nyt pitäisi pikkuhiljaa palata takaisin. Työskentelen henkilökohtaisena avustajana, yksityisellä työnantajalla.

Jäin sairaslomalle pahoinpitelyn seurauksena. Työnantaja suuttui niin pahasti että väänsi rannetta niin, että se venähti. Myös mustelmat jäi. Tilanteessa oli myös kuristamista. Työnantaja on selväpäinen, isokokoinen mies, ei mitenkään vammainen. Tiesi mitä teki, kertoi että suututti niin paljon että halusi jotain satuttaa. Lopulta pääsin tilanteesta kun huusin apua ja naapuri soitti poliisit paikalle.

Nyt ahdistaa syvästi tuo töihinpaluu. Ei ole varaa jäädä kotiin työttömäksi eikä muuta työtä ole vaikka kuukauden olen etsinyt ja hakenut.

Mitä tässä tekisi? Uskallanko töihin? Rikosilmoitus tästä seurasi kuitenkin.. Työnantaja ilolla minua psottaa

Re: Töihinpaluu väkivallan teon jälkeen

Päivämäärä:   10.10.25 10:42:46

Työnantaja minua ilolla odottaa takaisin. Ollaan tultu aina hyvin toimeen, yli viisi vuotta olen hänellä ollut töissä. Tätä ennen ei ikinä mitään tällaista.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   10.10.25 10:45:50

Mitä hittoa?!? Et todellakaan mene saman tyypin luo takaisin. Tämän täytyy olla vain sairas provo.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   10.10.25 10:49:13

Haet lisää sairaslomaa ja haet uuden työn. Et voi palata vanhaan.

Lähettäjä: pate 
Päivämäärä:   10.10.25 10:50:09

Et mene sen avustettavan luokse uudestaan. Menet avustamaan jotakin toista ihan toiseen paikkaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.10.25 10:50:50

Et todellakaan mene takaisin! Herranen aika! Onko rikosilmoitus edennyt mihinkään? Haet saikkua lisää, sulle on ihan syystäkin jäänyt tuosta tilanteesta henkisiä traumoja. ET MENE TAKAISIN.

Päivämäärä:   10.10.25 10:53:20

Uutta työtä olen hakenut tässä saikulla kokoajan mutta mitään en ole saanut. Haastatteluissa kyllä käynyt.

Työterveyttä ei ole, joten terveyskeskuksessa joutunut asioimaan. Tk-lääkärin mukaan varsinaisesta ei tarvetta sairasloman jatkolle, ahdistus ei ole syy.

Vielä onneksi hetki sairaslomaa, mutta kokoajan kolkuttaa päässä et kohta pitää mennä. Toivon että saisin uuden työn, ihan mitä vain. Ahdistaa ajatuskin siitä että joudun samaan tilanteeseen uudestaan.

Päivämäärä:   10.10.25 10:53:48

Ei ole kuulunut vielä mitään rikosilmoituksesta, ei ihan mitään.

Päivämäärä:   10.10.25 10:56:29

Työnantajan omainen oli ottanut yhteyttä vammaispalveluihin, että saisiko jonkun ulkopuolisen käymään työpaikalla ja käymään yhdessä ta'n ja minun kanssa asian läpi, "ettei jää mitään kaihertamaan kummallekaan". Nyt olisi joku psykoterapeutti tulossa, ta itse maksaa. Mutta mitä tuollainen auttaa??

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   10.10.25 10:58:29

Uudelleen sinne TK:hon tai sitten yksityiselle. Et sä voi palata samalle työnantajalle. Ei hän täysillä käy henkisesti. Ja mikä palkinto on, että palaat pahoinpitelyn jälkeen hänelle takaisin, ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Hankala tilanne. Sun täytyy pysyä tiukkana ja vaatia muutosta.

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   10.10.25 11:02:34

No jos ei ole provo niin ilmiselvä ratkaisu on irtisanoutua. Tuskin tulee karenssia kun on rikosilmoitus ja lääkärintodistukset vammoista. Töitä löytyy kyllä sitten ajallaan.

Päivämäärä:   10.10.25 11:03:55

Kyllähän sen järjellä tietää että ainoa ratkaisu on irtisanoutua. Mutta ahdistaa myös sekin että jää pienelle sairaspäivärahalle pidemmän aikaa tai sille työttömyysetuudelle. Töissäollessakin välillä ollut tiukkaa.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   10.10.25 11:06:37

No sanot, että on pahaa unettomuutta jne.
Et mene enää takaisin. Mitä jos seuraavalla kerralla käy pahemmin?

Uusia avustettavia löytyy varmasti.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.10.25 11:07:35

Ihan hirvittävä tilanne ollut sulla! Mun mielestä tämä on ehdottomasti nyt se hetki, jossa pitää laittaa oma henki ja terveys etusijalle.

Ihmettelen myös sitä, että miksi ta haluaa itse tuollaisen episodin jälkeen jatkaa sun kanssa. Ja kuka häntä on avustanut tässä sun sairausloman aikana.

Päivämäärä:   10.10.25 11:08:06

Ymmärrän, että ahdistaa. Se on rankkaa. Mutta pahempi on uhrata oma henkinen tai fyysinen terveys toisen ihmisen vuoksi. Karenssia tuskin tässä tilanteessa ei varmasti tule. Uuden työn saanti on toki vaikeaa nykyään, mutta sosiaalialalla sen suhteen on parempi tilanne.

Päivämäärä:   10.10.25 11:10:51

Työnantaja on itse laittanut minulle viestiä ja pahoitellut tilannetta. Ja kertonut että haluaa jatkaa työsuhdetta.

Tällä välin työni on tehnyt toinen vakkari ja pari osa-aikaista..

Lähettäjä: Boo 
Päivämäärä:   10.10.25 11:16:54

Et mene takaisin.
Miten tuonne voi ketään muutakaan laittaa?

Tiesitkö että ensimmäisen kuristamisen jälkeen riski kuolla väkivaltaisesti parisuhteessa kasvaa 700%?
Tuo teidän tilanne on täysin parisuhteeseen rinnastettava intiimi ihmissuhde, vaikka työsuhde onkin.

Raja on ylitetty. Henkilö, joka kuristaa toista on henkisesti hyväksynyt että uhri saattaa kuolla. Ei hyvä.

Päivämäärä:   10.10.25 11:18:10

Boo, on kyllä hirvittänyt muiden työntekijöiden puolesta. Työnantajan ja hänen omaisten mielestä työkavereille ei olisi saanut kertoa tapahtuneesta, mutta minä kerroin ja varoitin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.10.25 11:19:57

Mitäs sitten kun sulta lähtee henki seuraavan kerran, kun hän suuttuu ja haluaa satuttaa jotakuta? Et palaa sinne töihin, tuo ei ole terve työympäristö. Jos toimistotöissä esihenkilösi pahoinpitelisi sut, palaisitko töihin? Tuskin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.10.25 11:20:54

Ja olen siis itsekin henkilökohtainen avustaja enkä ikinä menisi tuollaiseen työpaikkaan takaisin. Etenkin kun työskentely-ympäristö on toisen koti, ollaan ihan suljetussa tilassa jossa kukaan ei ole turvaamassa sua.

Päivämäärä:   10.10.25 11:22:12

Saiko mies syytteet?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   10.10.25 11:24:42

"Uusia avustettavia löytyy varmasti." - tässä aloittajalle ratkaisu. Missään nimessä et mene takaisin väkivaltaisen työnantajan palvelukseen. Itse en miettisi hetkeäkään vaikka kuinka jäisi työttömäksi.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   10.10.25 11:25:20

Onpa p*ska tilanne. Ehkä kannattaa miettiä sitäkin, kuinka vammainen avustettava on. Jos pää on laho mutta luonne mukava, tuohon voisi suhtautua vähän kuin hevosen tai koiran kanssa sattuneisiin juttuihin, siis jos avustettava ei ymmärrä tekojaan kunnolla. Jos taas on nupistaan fiksu, mutta kavala ja tykkää satuttaa toista, en todellakaan menisi enää.

Päivämäärä:   10.10.25 11:26:27

-, juuri tuota miettinyt että onko kynnys pahoinpidellä uudestaan jotenkin matalempi nyt.. Ihan silläkään en haluaisi mennä takaisin. Ei tässä muu auta kuin saada saikkua lisää tai irtisanoutua ja hakea muuta hommaa. Mutta ahdistaa tuo taloudellinenkin puoli. Mutta sen takia en haluaisi jäädä ottamaan selvää, että saako seuraavalla kerralla kuristettua hengiltä.

Päivämäärä:   10.10.25 11:27:49

Ei ole tosiaan "mieleltään" vammainen, liikuntavamma vain ja ihan ikäisensä tasolla henkisesti. Osaa toimia itsenäisesti muuten muttei fyysisesti.

Rikosilmoituksen teon jälkeen ei ole kuulunut mitään, kerran on asiasta poliisin suunnilta kyselty mutta muuten ei mitään.

Päivämäärä:   10.10.25 11:29:31

Juuri tuo ahdistaa kun avustajana ollaan täysin yksin toisen kodissa. Tämä pahoinpitely tapahtui illalla, onneksi naapuri oli kotona. Mutta entä jos seuraavaksi tapahtuu päiväsaikaan kun naapurit on töissä?

Päivämäärä:   10.10.25 11:35:57

"Mutta entä jos seuraavaksi tapahtuu päiväsaikaan kun naapurit on töissä?"

Nimenomaan. Tai mitä jos seuraavalla kerralla saa sut hengiltä. Ei kenenkään pidä pelätä henkensä edestä omalla työpaikallaan ja omaa työnantajaa.

Päivämäärä:   10.10.25 11:39:40

Hengestäsikö haluat tietoisesti päästä? Jos kyllä, hae apua. Et todellakaan mene enää takaisin. Avustettavia varmasti on muitakin. Täälläkin pienellä muuttotappiokunnassa on het kourallinen vailla avustajia.

Tottakai se odottaa sua innolla takaisin ja tottakai hän ja hänen omaiset ovat sinua kieltäneet kertomasta muille avustajille. Koska näin on todennäköisesti käynyt ennenkin ja uusia avustajia on tuollaisille vaikea löytää.

Päivämäärä:   10.10.25 11:52:53

Jos ei ole vielä oppinut, että teoilla on seurauksia, niin nyt hänen on hyvä viimein oppia.

Päivämäärä:   10.10.25 11:54:21

No et voi mennä takaisin. Me hoitajatkin mennään pareittain, turvakellon ja/tai vartijan kanssa tuollaisille asiakkaille kotikäynnillä ja jos vähänkin näyttää että ei onnistu, niin sitten paikka on muualla kuin kotona. On vielä pahempi jos ei ole diagnoosia selittämässä. Mutta jos henkilö ei ole "mitenkään vammainen" ja on selväjärkinen niin miksi on avustaja? Kyllä kai joku syy pitää olla että on avustaja? Onko otsalohkodementia tai vastaava vai jättikö jotain kertomatta?

Päivämäärä:   10.10.25 12:18:39

Ei ole mitenkään kehitysvammainen, liikuntavammainen vain. Ei pysty itse siirtymään esimerkiksi pyörätuolista pöntölle.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   10.10.25 12:35:33

Ei missään nimessä takaisin pahoinpitelijän luo!!!! Ja vaadit rangaistusta teosta, ja korvausta kivusta ja särystä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.10.25 14:35:15

Jos asiasta on tehty rikosilmoitus niin varmasti ei voi tulla kelalta karenssia vaikka et enää menisi tuonne. Jos tulee, niin viet asian iltalehdille.

Lähettäjä: Kalastaja 
Päivämäärä:   10.10.25 14:45:30

Mädäntyköön paskaansa ja kuseensa tämä roska-asiakas. Täydessä ällissä olevana hän saa sentään jonkinlaisen sakon, kun teit rikosilmoituksen, koska teit sen tietysti.

Yritä varoittaa, etteivät muutkaan erehdy hälle töihin.

Tällaisen mulkeroiset kuuluu laitokseen lääkittäviksi turraksi, että kuola vaan valuu muttei nyrkki nouse.

Lähettäjä: Meikku 
Päivämäärä:   10.10.25 14:54:26

Varaahan aika TE-palveluihin ja otat sinne kaikki dokumentit tapahtuneesta mukaasi. Kerrot tilanteen rehellisesti mitään kaunistelematta. Kysyt, että tuleeko sinulle karenssia, jos irtisanoudut. Kysy myös neuvoa tilanteeseen, pyydä apua uuden työpaikan etsimiseen jne. Ota kaikki apu vastaan. Ja käy siellä lääkärissä uudelleen, älä luovuta!

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   10.10.25 15:13:13

Eikö tuollaiseen paikkaan saisi kaksi henkilöä yhtäaikaa töihin? Henkilö itsekö päättää miten hoito järjestyy? Mitä käy jos kukaan ei suostuisi menemään? Ei yksin tuollaiseen paikkaan ollenkaan, eikä varsinkaan sama henkilö jota on jo satutettu.

Lähettäjä: Kamalaa! 
Päivämäärä:   10.10.25 16:04:38

Et todellakaan mene takaisin. Varoitat kaikkia muitakin! Minusta tuollainen ihminen saisi jäädäkin vähän heitteille että oppisi. Ennemmin valitse köyhyys ja ulosotto kuin vaikka jokin vaurio lisää tai se kuolema.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   10.10.25 16:07:44

Et mene takaisin! Väkivaltarikollinen lyö käytännössä aina uudelleen. Ehkä, jos saa pitkään terapiaa ja apua niin saattaa pystyä väkivallattomaan elämään joskus, jonkun toisen avustajan kanssa.

Jos tuosta saa karanteenia, niin tee asiasta julkinen! Ketään ei voi pakottaa menemään väkivaltaisen ihmisen asuntoon yksin, ja vielä aseistautumatta.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   10.10.25 16:08:39

Minä tiesin, ettei karanteeni ole oikein. Mietin pitkään, mikä siinä mättää. Oli siis ajatusvirhe, ei puhelimen virhe. Karenssi!

Lähettäjä: minusta 
Päivämäärä:   10.10.25 16:09:15

Karanteeniin pitäisi laittaa tuollaiset väkivallan tekijät.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   10.10.25 16:51:17

Varaahan aika TE-palveluihin ja otat sinne kaikki dokumentit tapahtuneesta mukaasi. Kerrot tilanteen rehellisesti mitään kaunistelematta. Kysyt, että tuleeko sinulle karenssia, jos irtisanoudut. Kysy myös neuvoa tilanteeseen, pyydä apua uuden työpaikan etsimiseen jne. Ota kaikki apu vastaan. Ja käy siellä lääkärissä uudelleen, älä luovuta!

Tässä oivallinen neuvo -tsemppiä aloittaja!

Päivämäärä:   10.10.25 17:22:03

Tämä ihminen ei voi toimia avustajan työnantajana. Ota yhteyttä vammaispalveluun, jos siellä ei välitetä niin sitten AVIin.

Ymmärrän, että taloudellisen ahdingon vuoksi voi tuntua, että töihin on vain pakko mennä, olen itsekin erittäin pienipalkkainen ihminen ja tehnyt myös avustajan töitä. Mutta ei nyt sentään henkensä hinnalla kannata töihin mennä, kyllä tuossa tilanteessa työttömyyskin olisi parempi vaihtoehto. Henkilökohtaisista avustajista on myös kova pula, joten uskoisin sinun löytävän uuden avustettavan. Hae vaikka johonkin avustajia välittävään firmaan töihin, se on monin tavoin turvallisempi vaihtoehto kuin työnantajamalli.

Lähettäjä: fds 
Päivämäärä:   10.10.25 17:32:08

Kai sinä älysit vaatia jotain korvausta pahoinpitelystä? Ehdota sovintoa niin, että pahoinpitelijä maksaisi kertakorvauksen, jolla pärjäisit jonkun aikaa. Peruisit sitten rikosilmoituksen. Sitä ei katsota tuloksi työttömänä, kun kirjoitetaan korvaukseksi ruumiinvamman tuottamuksesta.

Kai sinä sait apua rikosilmoitukseen ja korvausvaatimukseen. Jos tuo tapahtui työssä ollessasi, se oli työsuojelurikos.

Päivämäärä:   10.10.25 17:36:28

Miksi uhrin pitäisi perua rikosilmoitus korvausten saannin jälkeen? Aloittaja, et missään nimessä peru rikosilmoitusta.

Lähettäjä: Hmmmm 
Päivämäärä:   10.10.25 17:40:29

Olen aineenopettaja, 155 cm/42 kg. Minut hakkasi oppilas sairaalaan. Käsi murtui jne. Menin takaisin heti sairausloman jälkeen ja opetin kyseistä oppilasta myös. Ei ollut henkisesti kovin fiksua. Selvisin kyllä, mutta ei ole kiva pelätä koko ajan.

Aloittaja, lisää salkkua vaikka yksityiseltä ja uusi työ. Minä näin kyseistä oppilasta vain 3h/vko, sinä olisit ilmeisesti pahoinpitelijän kanssa koko työajan. Ei sellaista pidä sietää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.