Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten sijoittajilla onmennyt huhtikuun jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.10.25 08:16:35

Itselläni meneillään opetteluvuosi ja plussalla ollaan noin 6000€

Re: Miten sijoittajilla onmennyt huhtikuun jälkeen

Lähettäjä: Hki Pörssi 
Päivämäärä:   10.10.25 08:31:22

Pörssisalkku kasvoi 10% alkuvuonna, sitten se on keikkunut sen jälkeen käytännössä +-0, aavistuksen laskua tässä loppuvuodesta, mutta silloin sijoitetaan lisää. Osinkotuotto salkussa kuitenkin tänä vuonna +5,2% netto, joten kokonaistuotto on kohdillaan.

Lähettäjä: Hek 
Päivämäärä:   10.10.25 08:36:33

Bitcoinit plussalla huhtikuusta 45%. Aika hyvin.

Lähettäjä: Siima 
Päivämäärä:   10.10.25 08:39:48

Koko salkku vuoden alusta 21 pinnaa plussalla.

Lähettäjä: Hki Pörssi 
Päivämäärä:   10.10.25 08:46:29

Tuo Bitcoin harmittaa itseäni. En silloin aikoinaan vuosia sitten ymmärtänyt sitä ollenkaan. Minusta se oli vaan höttöä, joka ei perustunut mihinkään ja sen takana ei ole mitään konkreettista, kuten esim. pörssiosakkeissa, jossa on se yhtiö ja sen varat takana. Olisihan siellä kryptoissa nyt XRP, mutta eipä tuohonkaan tullut lähdetty silloin, kun sitä katsoin 45 centin hinnalla, nythän se taitaa keikkua 2,50€ paikkeilla.

Itse pysyn pörssiosakkeissa. Tuottomahdollisuus ei niin suurta kuin kryptoissa, mutta toki riskitkin paljon pienemmät.

Päivämäärä:   10.10.25 08:57:13

Minäkin olen vetänyt rajan tuohon bitcoiniin, en ymmärrä sitä joten en koske siihen. Tyhmää! Voisihan sitä pienen sijoituksen sinne tehdä, vaikka 1000€ ja katsoa miten se toimii, sillai oppisi jotain.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   10.10.25 09:13:18

Salkku +28%

Päivämäärä:   10.10.25 12:03:50

k, onpa hieno saavutus, mitä sulla salkussa?
Minulla on ollut sellaisia jotka olen tappiolla myynyt pois ja vielä on yksi joka on tonnin tappiolla ja odottelen että se nousisi ja myyn sitten pois.

Lähettäjä: E L 
Päivämäärä:   10.10.25 12:19:19

6 kk +37%. Pääasiassa suomalaisia osakkeita ja jenkki-indeksiä. Salkun on tänä vuonna pelastanut kyllä Nexstim, joka noussut tämän 6 kk aikana reilusti yli 100 prosenttia. Nexstim taitaa olla nousunsa jälkeen salkun suurin omistus, toiseksi suurin on Puuilo, joka on myöskin noussut kivasti tänä vuonna. Ostin sitä vuosina 2022-2023 halvimmillaan alle viidellä eurolla per osake ja nyt yksi osake maksaa yli 14 euroa. Hirveitä turskiakin on salkussa, esim. Tecnotree -70%.

Hyvä jos puhut opetteluvuodesta yksikössä, itse olen sijoittanut viitisen vuotta aktiivisemmin ja edelleen opetellaan :D

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   10.10.25 12:20:43

Olen miettinyt että alkaisin sijoittamaan osakkeihin. Mitä teillä on ja mitä aloittelijan ostaisin? Rahastoja mulla onkin.

Päivämäärä:   10.10.25 12:30:40

E L joo, opettelua se varmasti on tulevaisuudessakin.
Itse vaan ajattelin vuoden alussa, että opiskelen (kirjoja ja podkasteja ja yhtiöiden julkaisuja) tänä vuonna osakemarkkinoita aktiivisesti, ensi vuonna sitten voi olla muita kohteita opintoihin. Ajattelin myös että tunnustelen kuinka minä sovellun osakemarkkinoiden sekaan, ahdistaako niiden seuranta vai tykkäänkö siitä.

Alkuun tuntuikin ahdistavalta kun tuli huhtikuun romahdus ja ajattelin että tämä oli tässä mutta siitä pikkuhiljaa voimaannuin ja jatkoin ja tein aktiivista kauppaa.
Nyt olen siirtymässä muutaman osakkeen pidempään hautomiseen ja 65% on rahastoissa. Kurkkaan kuitenkin melkein päivittäin tilannetta mutta minulla se ei enää ahdista vaikka punaisella olisi osakkeet, kokonaisuus on valjennut tässä markkinoita seuratessa. Nyt tutkin tarkkaan yhtiöiden julkaisuja ja tilinpäätöksiä.

Tänään muuten julkaistaan äänikirjana kaikkien aikojen eniten myyty sijoitusopas päivitettynä 23. painoksena. "Miten sijoitan pörssiosakkeisiin"

Lähettäjä: E L 
Päivämäärä:   10.10.25 12:50:00

Kyllä se joskus hirvittää kun kunnon miinuspäivänä salkusta sulaa tonni päivässä :D Itse olen kuitenkin ihan keskituloinen, eli salkusta voi sulaa päivässä vaikka kahden viikon nettopalkka. Aloitin sijoittamisen itse tosi huonoon aikaan: korona oli tullut ja elvytys oli aloitettu, osakkeet oli juuri nousseet ihan hirveästi. Pahimmat miinuspäivät oli jotain -5% :D Osa alussa ostamistani osakkeista ei ole vieläkään plussalla. Kokonaisuudessaan ollaan kuitenkin reilusti plussalla. Nyt pitäisi keksiä jotain ostettavaa, mutta kaikki tuntuu kalliilta.

Mikä sulla on sijoittamisen tavoitteena? Minun tavoite on kerätä hyvä osinkosalkku eläkepäiviä varten (aikaa siihen on vielä noin 35 vuotta). Jos hyvin menee, ehkä voisi vähentää työntekoa jo aiemmin osinkotulojen turvin.

Lähettäjä: myrtsi 
Päivämäärä:   10.10.25 12:58:24

Itsellä on osinkosalkku, joka ei tietenkään tuota arvon nousuna niin valtavasti, mutta ei myöskään niin herkästi laske, kuin ne yhtiöt, jossa arvonnousun odotukset ovat suuremmat.

Itsellä salkussa: Aktia, Anora, Capman, Fortum, Mandatum, Nokian Renkaat, Nordea, Outokumpu, Raisio, Taaleri, Telia, TietoEvry..

Vielä on tarkoitusta lisätä: Kesko, UPM, Lassila&Tikanoja, Sampo, Elisa

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   10.10.25 13:13:27

Oma yhdistelmäsalkku on tuottanut lähes 30% tänä vuonna, joten olen tyytyväinen kyllä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.