Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä on pahin pelkosi liikenteessä?

Lähettäjä: trafiikki 
Päivämäärä:   9.10.25 16:32:44

Itselläni on se, että kun tulen pienemmältä tieltä isommalle tai kolmion takaa risteykseen. Niin vaikka olen kuinka tarkkaan katsonut kaikki suunnat ja käännellyt päätä että näen varmasti kaikki kuolleet kulmat yms. eikä missään näy ketään, niin silti kesken käännöstä käy kuten elokuvissa ja jostain vain ilmestyy toinen ajoneuvo, joka törmää suurella nopeudella minuun.

Millaisia pelkoja teillä?

Re: Mikä on pahin pelkosi liikenteessä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.25 16:35:09

Että jotenkin oman mokan takia (tai oikeastaan vaikka ilman omaa mokaakin, eipä se syyttömyys siinä paljon oikeasti lohduttaisi) satutan jotain kunnolla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.10.25 16:37:01

Hirviä varsinkin näin syksyllä pelkään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.10.25 16:41:14

Se että joku sekopää ajautuu vastaantulevien kaistalle ja ajaa keulaan. Toki kyse voi olla sairauskohtauksestakin, mutta kuitenkin.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   9.10.25 16:43:49

Mä pelkään eniten, että ajaisin jalankulkijan, pyöräilijän tms. päälle kuolettavalla tavalla. Pahinta tietenkin olisi, että onnettomuus johtuisi selkeästi omasta virheestäni.

Muitakin onnettomuuksia ja esim. hirviä pelkään, mutta jotenkin ajatus ihmisen murskautuneesta kallosta vasten tuulilasiani tai asfalttia on karmea.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.10.25 16:45:28

Keulivat moottoripyörät, mopot ja polkupyörät jotka tulevat vastaan keulien. Jos horjahtavat niin ajan päälle. Pari viikkoa sitten keuli polkupyörä kevyen liikenteen väylällä ja horjahti ja ajautui lähelle ajokaistaa juuri kun ajoin siitä.
Hurja villitys kun kun jotkut kevaritkin tulee tiellä vastaan keula pystyssä . Sairasta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.10.25 18:10:48

Talviautoilu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.10.25 18:13:40

Huijaamalla kortin saaneet mamut.

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   9.10.25 18:15:07

Hirvet jännittää eniten. Tänä vuona bongannut niitä liikenteessä ennätysmäärän, joten pelko on ihan aiheellinenkin, etenkin kun ajan aamuyöstä useamman kerran viikossa.

Lähettäjä: Lulla 
Päivämäärä:   9.10.25 18:16:37

Ehkä eniten pelottaa se, että joku takapuskurissaroikkuja jysäyttäisi perään, jos joutuisin äkkiä vetämään liinat kiinni vaikka hirven takia. Tuntuisi äärimmäisen epäreilulta loukkaantua tai kuolla sen takia, että joku ei viitsinyt pitää turvaväliä.

Toinen on tietysti se, jos itse aiheuttaisi jonkun loukkaantumisen tai kuoleman.

Päivämäärä:   9.10.25 18:21:31

Ajelen paljon maanteillä ja joka kerta siellä on joku reikäpää kuski, joka tekee aivan käsittämättömiä ohituksia, ajaa ylinopeutta, on vaaraksi itselleen ja muille. Ei malteta ajaa letkassa vaan pakko päästä ohi vaikka nopeus olisikin ihan riittävä eikä madella.

Päivämäärä:   9.10.25 18:23:04

” Ei malteta ajaa letkassa vaan pakko päästä ohi vaikka nopeus olisikin ihan riittävä eikä madella.”

En oo vielä kertaakaan törmännyt letkaan, jossa nopeus olisi riittävä.

Enkä edes kaahaa, satasen alueella 110kmh vakkariin, eli todellinen nopeus 106-107kmh.

Päivämäärä:   9.10.25 18:29:52

Ehdottomasti kammoan että joku jäisi autoni alle. Niin paljon ihmiset tuolla törttöilee. Toiseksi eniten pelkään että joku ajaa humalassa/aineissa/ syystä x autoni keulaan.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   9.10.25 18:31:17

Mulla sama, kun tossa edellä, että joku idiootti ei osaa ajaa liikenteen mukana, vaan tekee tyhmiä ohituksia, kaahaa ja aiheuttaa ison onnettomuuden. Tulee vaikka omalla kaistalla vastaan ohittaessaan, eikä pystyisi/ehtisi väistämään. Kovassa vauhdissa tulee varsinkin vanhemmista autoista ihan silppua, ja siinä on henki löyhässä.

Toki hirvet on hämärällä se yksi riskitekijä, mutta hirvivaara-alueella tulee vähentää ajonopeutta (varsinkin hämärän aikaan!) ja seurata penkkoja extratarkasti.

Pyöräilijät, jotka ajaa sataa ja tuhatta jonkun puskan takaa suojatielle eikä ehdi mitään tekemään. Toki se on siinä kohtaa pyöräilijän vika, jos rysähtää, mutta ei se paljon lohduta, jos huonosti käy.

Päivämäärä:   9.10.25 18:38:23

Bussi tai rekka tulee poikittain vastaan.

Lähettäjä: ot6p6 
Päivämäärä:   9.10.25 19:12:58

"Se että joku sekopää ajautuu vastaantulevien kaistalle ja ajaa keulaan. Toki kyse voi olla sairauskohtauksestakin, mutta kuitenkin."

Tiedän yhden tällaisen tapauksen. Sairauskohtaus auton ratissa, ajautui vastantulijoiden kaistalle, kolaroi vastaantulijan kanssa. Sairauskohtauksen saaneen auto litistyi keulasta ja kierähti ympäri tiellä, kuski menehtyi (siihen sairauskohtaukseensa). Vastaantulija meni ojaan ja katon kautta ympäri.

Vastaantulijalla niska vähän arka, muuten selvisi kai vähällä. Poliisit ei kertoneet hänelle muuta kuin sen, että vastaan ajautunut menehtyi. Hän märehti monta päivää tappaneensa vastaantulijan, vaikka todellisuudessa se ei ollut mitenkään hänen vikansa ja se sairauskohtauksen saanut oli vähintään tajuton kolaroidessa. Ja olisi siihen sydäninfarktiinsa menehtynyt joka tapauksessa, vaikkei olisi kenenkään kanssa kolaroinut, tai vaikka olisi kotiinsa jäänyt.

Ihmetyttää kuitenkin se, ettei poliisi tiedottanut tuota vastaantulijaa mitenkään. Meni muutama päivä, että menehtyneen lähiomainen sai poliisilta tai joltain ruinattua tämän yhteystiedot, koska hänen oli pakko saada tietää, miten vastaantulijalle kävi. Kyseinen henkilö oli ihan muusina ja pelkäsi saavansa syytteen. Lähiomainen kuitenkin sanoi, ettei se ollut mitenkään hänen vikansa ja pääasia, ettei hänelle käynyt kuinkaan ja tulleet kolhut kyllä korvataan.

Kummallista, että poliisi jätti sen vastaantulijan oman onnensa nojaan. Olisi ollut ihan asiallista ilmoittaa, että tämä ei ollut sinun syytäsi ja onhan sinulla kaikki hyvin. Nyt tuo vastantulija luuli monta päivää tappaneensa ihmisen.

Olen tuon sairauskohtauksen saaneen sukulainen, vastaantulijaa en tunne.

Oma pelkoni ei siis ole se, että itse mokaan jotain pahasti vaan se, että joku muu mokaa, kuten nukahtaa rattiin, lähtee kännissä rattiin, ja ajaa päälleni, kolaroi kanssani, tms. Eräs aamuvirkku kaverini meinaa aina iltasella nukahtaa rattiin ja monet kerrat olen hänelle sanonut, että voin kyllä ajaa, jos häntä väsyttää. Väittää, ettei väsytä, mutta hetken päästä meinaa ajaa ojaan satasen vauhdissa. Ai s44keli minä huudan kuin palosireeni niin kauan, että hän saa auton parkkiin ja vaihdamme kuskia... Olen siis itse autoton, joten kuljemme tuon kaverin kyydillä eikä ole vaihtoehtona kulkea minun autollani, kun minulla ei sellaista ole. Paljon olen kuitenkin muiden autoilla ajanut ja omassa työssänikin ajokortti on yksi työhönpääsyn vaatimus. Tuo kaverini on myös teininä ollut hirvikolarissa ja jonkin verran pelkää autolla ajamista, joten siksikin ihmetyttää, miksi h3lvetissä lähtee väsyneenä rattiin... Itse koetan välttää hänen kyydissään oloa iltasella jos se vain on mahdollista, mutta joskus ei ole vaihtoehtoja...

Päivämäärä:   9.10.25 19:30:17

En nyt sinänsä pelkää aktiivisesti, mutta pelon takia erityisen tarkkana olen hirvien sun muiden metsänelävien takia JA monikaistaisella tiellä odotan joka sekunti että joku meinaa ajaa kylkeen kun sitä tapahtuu ihan jatkuvaan. Eli ihan aiheellinen pelko ja tilanne jossa pelko toimii juuri sellaisena selviytymistaktiikkana kuin sen pitääkin.

Lähettäjä: uonu 
Päivämäärä:   9.10.25 19:34:57

Ammattilaisautoilijat. Ovat niin teiden valtiaita, että hirvittää joutua sellaisen tielle.

Joskus vedin jarrutonta täyteen lastettua kuomuperäkärryä aika huonolla säällä etuveto-sedanilla. Jippii... Oli sitä aikaa, kun peräkärryn kanssa sai ajaa maksimissaan 80 km/h. Lunta tuprutti ja kukaan muu ei lähtenyt ohittamaan, paitsi täysperävaunurekkaa kuljettanut. Ei hirveästi naurattanut, kun kesken ohituksen hän päättikin liirata eteeni kun vastaan tulikin joku.

Järki hoi, älä jätä. Jarruttoman (täyteen lastatun) kärryn kanssa ei äkkijarrutuksia tehdä, varsinkaan tuolla kelillä. Mutta kun se perävaunu yhtäkkiä tuleekin päälle, niin siinä ei paljon vaihtoehtoja ole. Piti vain toivoa, että se kärry on tosiaan lastattu niin, ettei se vedä yhtään vinoon ja käännä koko ajoneuvoyhdistelmää vauhdista poikittain. Tai, että takana tuleva tajuaa pitää turvavälin, ettei tule ketjureaktiota ja kukaan kolaroi.

Se vetoauto, kärry tai sen sisältö ei ollut minun. En osallistunut peräkärryn täyttämiseen, tiesin vain sen, että siellä on mm. pesukone ja se on täynnä ja painaa jonkin verran. Minulla ei ollut mitään sanavaltaa vetoautoon, kärryn jarruihin/jarruttomuuteen, aikatauluihin, säähän, mihinkään. Olin vain kakkoskuskina. Minua on siis turha syyttää mistään, kun ei se etuveto-pikkuauto minun ideani ollut.

Usein myös taksi- ja bussikuskit tekevät melkoisia ohituksia ja varsinkin taksikuskit kaahaavat kunnolla. Taksikuskit on useaan kertaan elämän varrella myös kaahanneet rapakelillä bussipysäkin kautta roiskuttaen ravat päälleni, kun odotan bussia. Joku vikahan heillä on päässä.

Ja kun nuorena liftasin siskoni kanssa Suomessa, oli rekkakuskina joku, joka ajeli vakkari päällä ilman kenkiä jalat kojelaudalla pikkutelkkarista salkkareita katsoen ja nauroi, kun siinä taas päädyttiin panemaan. Muistan tuolloin miettineeni, että toivottavasti pysyy edes omalla kaistallaan.

Ja toki on myös kaikenlaisia kaistapäitä, jotka hevosautoa kuljettaessaan lakkaavat kynsiään tai kuvaavat videota someen puhelinta kädessään pitäen. Eli ei siis edes pidetä puhelinta telineessä, jolloin voisikin olla mahdollisuus keskittyä ajamiseen.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   9.10.25 19:43:30

Poliisi.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   9.10.25 19:51:33

Skuutit ja muut herkästi alle pyrkivät. Lisäksi isoa autoa ajessa potentiaaliset keulaan ajajat.

Päivämäärä:   9.10.25 19:51:56

Huumekuskit. Etenkin hevosten kanssa liikkuessa pelottaa kanssa-ajajien ajokunto.

Päivämäärä:   9.10.25 19:56:52

uonu: Jos rekka ohittaa, niin pudotetaan omaa ajonopeutta niin paljon, että rekka ehtii turvallisesti ohi. Rekat eivät turhan päiten ohittele, eivät edes pysty.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.10.25 20:10:29

Jostain sinkoaa yhtäkkiä tielle lapsi tai en huomaa tielle tulevaa lasta ja ajan yli.

Joku ajaa meitä päin nokkakolarin ohittaessa tms iso onnettomuus ja lapseni kuolevat.

Lähettäjä: 1994 
Päivämäärä:   9.10.25 20:29:45

Se, että olen kääntymässä 80km/h tieltä vasemmalle toiselle tielle, eikä kääntyville ole omaa kaistaa, rekka tulee takaa eikä huomaa pysähtyneeni vaan ajaa perseeseen

Päivämäärä:   9.10.25 20:37:39

No pitihän sieltä jonkun lukutaidottoman ääliön tulla minua syyttämään. Kyllä minä nostin jalan kaasulta kun näin, että rekka lähtee ohi, mutta sitten pitikin yhtäkkiä polkaista jarru pohjaan, kun se rekka tuli suoraan päälle.

Kun pointti on se, että rekan ei olisi ylipäätään pitänyt lähteä tuollaisessa paikassa ohittamaan vaan odottaa sellaista paikkaa, jossa ohi pääsee turvallisesti. Mutta ehkä sinä et sitä ajokortittomana ymmärrä, kun et ole itse koskaan ajanut kuin polkutraktoria päiväkodin pihalla.

Päivämäärä:   9.10.25 20:42:07

Hirvet. Koko elämän maalla asunut. Aina niitä tullut vastaan eikä pelottanut mutta sen jälkeen kun kello 2 aamuyöllä ajeli metsätietä kotia ja hirvi meni metrin pari etäisyydeltä (jos olisin ollut 1sek aikaisemmin olisin törmännyt) niin on jäännyt epäluotettavuus pimeällä ajaessa. Koko aika tulee katsottua reunoja ja mietittyä tuleeko vai ei.

Päivämäärä:   9.10.25 20:45:12

uonu ei nyt itse ymmärrä. Liikenteessä tulee kaikenlaisia tilanteita, jotka eivät ole oppikirjan mukaisia. Silloin täytyy kanssa-autoilijoidenkin auttaa, ettei vaaratilanteita syntyisi. Esimerkiksi itse ajan usein huonolla säällä hevoskuljetuksella alempaa ajonopeutta, kuin rekat. Silloin joko väistän aika ajoin bussipysäkille päästääkseni rekat ohi, tai sopivan suoran alkaessa pudotan reilusti ajonopeutta ja annan ohituskehotuksen. Ja voin kertoa, että tällainen kohteliaisuus kerää kiitoksia niiltä ohittajilta, ei ärräpäitä kuten oma ajotapasi.

Lähettäjä: tiia 
Päivämäärä:   9.10.25 21:19:59

Pelkään pisteen kaltaisia perspäitä, joiden mielestä ohittaja saa kiilata ojaan kaikki joita lähtee ohittamaan.
Joiden mielestä ohitettavan on tehtävä äkkijarrutus välttääkseen kiilauksen.
Jotka ovat saaneet ajokortin antamalla persettä autokoulun opettajalle ja tutkinnon vastaanottajalle.
Jotka ovat olleet väärässä jonossa kun järkeä jaettiin.
Jotka punton ratissa luulevat omistavansa koko maailman.
Joiden toivoisi ajautuvan tieltä järveen kun ajotaidot ei riitä tiellä pysymiseen.

Olisivat sitten pois meidän ajokortillisten tieltä.

Päivämäärä:   9.10.25 21:20:02

Uonu ymmärtää paljon paremmin kuin sinä tai se rekkakuski.

Eihän kukaan saa lähteä ohittamaan sillä mentaliteetilla, että ohitettavan on vedettävä liinat kiinni kun näkee takaatulevan lähtevän ohi. Jos joku tuolla tavalla lähtee ohittamaan, niin siinä mokaa kyllä pahasti, eikä se ole ohitettavan vika.

Minähän autoin jo sillä, että heivasin kaasun ja ajoneuvoyhdistelmäni vauhti hidastui. Mitään velvoitetta minulla ei kuitenkaan ole jarruttaa, saati vetää jarrut lukkoon. Eli kukahan piste tässä ei nyt itse ymmärrä?

Ei siinä ollut mitään suoraa tietä, jossa olisin turvallisesti voinut päästää ohi kun ajoin itsekin letkassa ja tiellä oli mutkia ja vastaantulijoita, ja se rekka silti päätti lähteä ohi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.